Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 79 av 79

Ämne: Persontågsförbindelse Eskilstuna-Nyköping?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Persontågsförbindelse Eskilstuna-Nyköping?

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Ja visst ja! Ursäkta, mina monarker brukar heta nånting med Franz. Inte så lätt med utlänningarna.
    Kom på att jag missa ju Gustaf VI Adolf han är ju den som har högst siffra. å är väll den som använde kungavagnen mest.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Björn A Visa inlägg
    Nuvarande kungen är den 16e i ordningen med Carl som startnamn
    Nej, det är han inte. Det var inte Trump som hittade på fake news, det pysslade de med även på 1500-talet. Karl IX borde ha haft nummer 3, och vår nuvarande kung således nummer 10. Även kunganamnet Erik har fått massa påhittade regenter.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_IX
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Erik_XIV
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Histor...numque_regibus

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Björn A Visa inlägg
    Kom på att jag missa ju Gustaf VI Adolf han är ju den som har högst siffra. å är väll den som använde kungavagnen mest.
    Gustav V regerade ju mycket länge och använde kungavagnen för långa resor t.ex ända till Nizza (Nice).
    Gustav VI Adolf använde vagnen mest för inrikes resor (sista resan gick Helsingborg-Oslo t.o.r dock).
    Även nuvarande kungafamilj använde vagnen t.ex för resorna till stugan i Jämtland innan vagnen pensionerades och tilldelades järnvägsmuseum.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Kungavagnen

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Gustav V regerade ju mycket länge och använde kungavagnen för långa resor t.ex ända till Nizza (Nice).
    Gustav VI Adolf använde vagnen mest för inrikes resor (sista resan gick Helsingborg-Oslo t.o.r dock).
    Även nuvarande kungafamilj använde vagnen t.ex för resorna till stugan i Jämtland innan vagnen pensionerades och tilldelades järnvägsmuseum.
    Nu har detta definitivt blivit ett sidospår, men jag fick intrycket att nuvarande kungafamilj enbart använde vagnen för resor Stockholm-Storlien-Stockholm, men blir enbart glad om motsatsen bevisas.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Nu har detta definitivt blivit ett sidospår, men jag fick intrycket att nuvarande kungafamilj enbart använde vagnen för resor Stockholm-Storlien-Stockholm, men blir enbart glad om motsatsen bevisas.
    Det var ju ungefär det jag skrev, Storlien ligger i Jämtland.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det var ju ungefär det jag skrev, Storlien ligger i Jämtland.
    Min poäng var skillnaden mellan "t ex" och "enbart".

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Min poäng var skillnaden mellan "t ex" och "enbart".
    T.ex utesluter inte enbart. Och jag har ett svagt minne av att vagnen användes på en kortare resa när kungen besökte järnvägsmuseum.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

T.ex utesluter inte enbart. Och jag har ett svagt minne av att vagnen användes på en kortare resa när kungen besökte järnvägsmuseum.
    Nej, men jag var nyfiken på vad "t ex" därutöver kunde innebära, tack för svaret!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nej, men jag var nyfiken på vad "t ex" därutöver kunde innebära, tack för svaret!
    Vagnen användes även av kungen vid jubileet Järnvägen 150 år 2006 för en resa Stockholm-Nora ToR där kungen också var med och körde ångloksrepliken Förstlingen II på Nora bangård. Med i tåget från Stockholm gick även SKÅJs restaurangvagn, där kungen då åt lunch. //Anders, SKÅJ

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av XXX Visa inlägg
    Fast det gör rättsläget ännu intressantare. Staten kan inte sälja mark pga dispositionsvillkor i testamente allt bygger på. Staten kan inte heller expropiera marken eftersom den redan ägs av staten. Krävs lite kreativa jurister om man vill lösa det.

Fast nu kanske vi ska lägga ner trafiken på det här stickspåret.
    Ja blir förmodligen knepigt om man inte kommer överens med kungen. Testamentet säger att staten är ägare men egendomen ska arrenderas ut till en manlig arvtagare i huset Bernadotte, företrädesvis en hertig av Södermanland om sådan finnes. Kungen tog över arrendet som kronprins och arrendet är på livstid med en årlig avgift på 1000kr.
    Bygga järnväg den vägen inklusive planskiljd korsning med Vsb lär väl handla om miljardinvestering.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Ja blir förmodligen knepigt om man inte kommer överens med kungen. Testamentet säger att staten är ägare men egendomen ska arrenderas ut till en manlig arvtagare i huset Bernadotte, företrädesvis en hertig av Södermanland om sådan finnes. Kungen tog över arrendet som kronprins och arrendet är på livstid med en årlig avgift på 1000kr.
    Bygga järnväg den vägen inklusive planskiljd korsning med Vsb lär väl handla om miljardinvestering.
    Nu har man väl redan byggt en järnväg genom området om jag inte tolkar kartan alldeles fel.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Nu har man väl redan byggt en järnväg genom området om jag inte tolkar kartan alldeles fel.
    Annan ägare då. Och nu ändå ett dyrt projekt till föga nytta.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Ja, men enkelspår byggdes omkring år 1860. Dåvarande ägarens son, Robert von Kræmer, kom så småningom att testamentera egendomen till svenska staten och avled 1903. Dubbelspår togs sedan i bruk 1943, då prins Wilhelm var arrendator.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Ja, men enkelspår byggdes omkring år 1860. Dåvarande ägarens son, Robert von Kræmer, kom så småningom att testamentera egendomen till svenska staten och avled 1903. Dubbelspår togs sedan i bruk 1943, då prins Wilhelm var arrendator.
    Om man nu sade till arrendatoren: Du får en tjusig väntsal alldeles precis var du vill ha den?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    En station vid Flens övre kommer avigt till. Den hamnar flera hundra meter nordöst om nuvarande station. Ordna en bra gångväg blir inte helt lätt. Dessutom hamnar Flens övre galet i förhållande till stadens centrum och bostäder.
    SÅ illa behöver det inte bli. Man kan tänka sig en plattform för nyköpingstågen mellan skiljeväxeln och bron över stambanan, alltså inte där den ursprungliga Flens övre låg. Då spara du ett par hundra meter gångväg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Eskilstuna vill göra en krok på Svealandsbanan och en station vid Kjula. Bättre göra den kröken vid Skavsta på TGOJbanan och få förbindelse med en riktig flygplats. Vill pendlarna på svealansbanan ha restiden förlängd med 5+5 min om dagen för att ett fåtal ska flyga? Samtidigt kan man ansluta med Ostlänken och få åka fort längre.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Malte Visa inlägg
    Eskilstuna vill göra en krok på Svealandsbanan och en station vid Kjula. Bättre göra den kröken vid Skavsta på TGOJbanan och få förbindelse med en riktig flygplats. Vill pendlarna på svealansbanan ha restiden förlängd med 5+5 min om dagen för att ett fåtal ska flyga? Samtidigt kan man ansluta med Ostlänken och få åka fort längre.
    Hur många per dag vill flyga med Kustbevakningen eller brandflyget? Mer än så är det väl inte vid Skavsta?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Haha, en äkta Postvagnsdiskussion med nittiograderssvängar till fejkade regentlängder, majestätiska fastighetsfrågor och kustbevakningsflyg! Diskussionen tycks dock ha tagit sig upp ur diket utan hjälp av det onda ögat från moderatorn!

Nånstans i begynnelsen handlade denna diskussion om tåg, tror jag, och om huru köra fortare, snabbare och även på kortare tid. Frågan diskuterades nyligen på ett annat snarlikt Forum där en klok talare lämnade några väl avvägda synpunkter på en utredningsrapport från Trafikverket:

Kommentarer till en TRV-utredning om nödvändiga åtgärder samt dito kostnader för förbättrad tågtrafik

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag har med ett leende följt denna tråd som delvis urartat till fantasifulla pojkrumsdiskussioner kring våta drömmar om persontrafik på spår till varje pris. Som grädde på moset kungalängder och kustbevakningens behov av infrastruktur. Eftersom jag inser att några skribenter haft en tråkig påskhelg har jag låtit diskussionen hållas levande men nu tycker jag vi sätter punkt och arkiverar ett stycke postvagnshistoria. Ämnet från trådstarten får anses uttömt både i denna tråd och tidigare. Tycker vi byter fokus och startar nästa spårbundna projekt nu när det blivit grå vardag.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •