Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: Cykel på tåget

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Cykel på tåget

Cykelfrämjandet, där jag är medlem, skriver att FLIXTRAIN kommer att acceptera cyklar på sina tåg.
    https://cykelframjandet.se/goteborgs...n9cOWhOBiS_huA

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Cykel på tåget

Citat Ursprungligen postat av Janne Åberg Visa inlägg
    Cykelfrämjandet, där jag är medlem, skriver att FLIXTRAIN kommer att acceptera cyklar på sina tåg.
    https://cykelframjandet.se/goteborgs...n9cOWhOBiS_huA

En del av vagnansa har just cykelutrymme. Tyska cykelutrymmen brukar dessutom vara rätt rejäla, så jag tror att de som gillar att ha med sig cykel på tågen blir nöjda med just den detaljen här.

Tyskland är rent allmänt ett land där det går bra att ha cykel med sig på tåg. Sverige däremot är dåligt på detta. Intresset har av någon anledning inte alls varit lika stort i Sverige som i Tyskland.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    En del av vagnansa har just cykelutrymme. Tyska cykelutrymmen brukar dessutom vara rätt rejäla, så jag tror att de som gillar att ha med sig cykel på tågen blir nöjda med just den detaljen här.

Tyskland är rent allmänt ett land där det går bra att ha cykel med sig på tåg. Sverige däremot är dåligt på detta. Intresset har av någon anledning inte alls varit lika stort i Sverige som i Tyskland.
    I Danmark går det också alldeles utmärkt, vilket "smittat av sig" på sydsverige genom att cykel får medföras på Öresundstågen. I Köpenhamn får man t o m ha cykel med sig på S-togen, jämförbart med om man hade fått ta cykel med sig i tunnelbanan och på pendeltågen.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    I Danmark går det också alldeles utmärkt, vilket "smittat av sig" på sydsverige genom att cykel får medföras på Öresundstågen. I Köpenhamn får man t o m ha cykel med sig på S-togen, jämförbart med om man hade fått ta cykel med sig i tunnelbanan och på pendeltågen.
    På pendeltågen och Saltsjöbanan i Stockholm går det utmärkt med några undantag:
    * Du får aldrig ta med cykeln på pendeltåget till eller från Stockholm City eller Arlanda. Du får inte heller ta in cykel via entrén vid Odenplan till pendeltågsstationen Stockholm Odenplan.
    * I rusningstrafik får du inte ta med cykeln på Saltsjöbanan, eller på sträckorna Jakobsberg - Västerhaninge, Uppsala - Tumba och Märsta - Tumba på pendeltågen.
    * Rusningstrafik är det måndag till fredag mellan klockan 6 och 9 på morgonen och mellan klockan 15 och 18 på eftermiddagen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

På SL pendel går det bra , dock med lite villkor.

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg

Två cyklar i två vagnar, totalt fyra cyklar per tåg låter spontant iof ganska lite om det stämmer. https://www.postvagnen.com/sjk-forum...på-väg/page2

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det går väl också bra att ha cykel med på Mälartågen?
    Det där med cykel är annars tvetydigt. Det finns dels de som vill ha med cykel dagligen då de har cykeln som en del av sin pendlingsresa. Vad gäller dessa cyklister kan man ju kräva att de har smidiga cyklar gärna av hopfällbar modell. Numera finns väldigt bra och prisvärda hopfällbara cyklar och man ser ofta dessa när man åker med tågen i exempelvis Berlin och London. Sedan är det ju långfärdscyklister och cykelturister som tar tåget på en del av sin resa. Som Göran skriver så är det möjligt att ta med cykel på Öresundstågen. Cyklarna brukar transporteras i flexavdelningen i mittvagnen. Cyklarna konkurrerar då om utrymmet med barnvagnar ,rullstolar och sittande passagerare.....Frågan är om det ska kosta något och i så fall hur mycket att ta med sin cykel? Cykelplatsen tar ju 1-2 passagerarplatser så man kan ju förstå att SJ inte varit positiva.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tågab tar väl cyklar.

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Även på Östgötapendeln är det tillåtet med cyklar, efter en mycket tveksam start har det bättrats på när man får ta med, numera tillåtet alltid, först hade man tidsrestriktioner i rusningstid, idag är det bara mängden cyklar som begränsar.

AndersC

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Även Västtåg tillåter passagerare att medtaga cykel gratis;inga inskränkningar vad jag vet

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

På Västtågen gäller att tåget ska ha plats för cykel, och cyklar ska vara på avsedd plats i tåget, således blir det ju också i mån av plats..

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är väl så att alla länstrafikbolag tar cykel, med varierande grad av undantag för vissa tider eller enstaka linjer/stationer?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    På pendeltågen och Saltsjöbanan i Stockholm går det utmärkt med några undantag:
    * Du får aldrig ta med cykeln på pendeltåget till eller från Stockholm City eller Arlanda. Du får inte heller ta in cykel via entrén vid Odenplan till pendeltågsstationen Stockholm Odenplan.
    * I rusningstrafik får du inte ta med cykeln på Saltsjöbanan, eller på sträckorna Jakobsberg - Västerhaninge, Uppsala - Tumba och Märsta - Tumba på pendeltågen.
    * Rusningstrafik är det måndag till fredag mellan klockan 6 och 9 på morgonen och mellan klockan 15 och 18 på eftermiddagen.
    På S-togen går det bra alla tider, till och från alla stationer. Har för mig att det är 2-3 halvvagnar per tåg upplåtna för cyklar så det blir sällan fullt.

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

På S-togen går det bra alla tider, till och från alla stationer. Har för mig att det är 2-3 halvvagnar per tåg upplåtna för cyklar så det blir sällan fullt.
    Cykel får dessutom medföras utan extra kostnad.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ska bli mycket intressant att följa hur FLIX ska"tackla"cykelfrågan på Stockholms Central.../Ulf

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Ska bli mycket intressant att följa hur FLIX ska"tackla"cykelfrågan på Stockholms Central.../Ulf
    Hurså? Tågab och Snälltåget trafikerar Stockholm C. Bägge tar cyklar.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hurså? Tågab och Snälltåget trafikerar Stockholm C. Bägge tar cyklar.
    Ok.
    Har inte sett några vilsna cyklister i undre hallen,så dom får väl kånka upp dom i trapprna till Klarabergsviadukten då.../Ulf

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Ok.
    Har inte sett några vilsna cyklister i undre hallen,så dom får väl kånka upp dom i trapprna till Klarabergsviadukten då.../Ulf
    Jag har ju tidigare tillbringat många timmar som kundvärd. Någon enstaka har kommit via undre hallen, de flesta har använt hissarna mellan Klarabergsviadukten och plattformen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag har ju tidigare tillbringat många timmar som kundvärd. Någon enstaka har kommit via undre hallen, de flesta har använt hissarna mellan Klarabergsviadukten och plattformen.
    Ja vad jag vet så finns det inget direkt förbud mot att leda en cykel i gångar och plattformar vid Stockholm C.
    Även Arlanda express tar cyklar f.ö

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Har så här i pandemitider faktiskt haft cykel med mig på Mälartågen. Stockholm C är riktigt bedrövlig när man har cykel. Nästan hopplöst att få cykeln upp eller ner till/från plattformarna. Det minst dåliga alternativet är via Klarbergsviadukten, helt klart. Men ska cyklar kunna medtagas i lite större skala bör åtgärder absolut vidtas för att förbättra möjligheterna på stationen. På en 5-gradig skala (1-5) skulle jag ge Stockholm C betyget 0 vad gäller cykelvänlighet.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •