Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 41

Ämne: Cykel på tåget

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

Sv: Cykel på tåget

https://malartag.se/att-resa-med-cykel/ kan man läsa
    På Stockholms Central är det inte tillåtet att medföra sin cykel genom stationsbyggnaden.

Det löser du enkelt genom att använda följande anvisade vägar:

– För ankomster och avgångar på spår 1-10 tar du vägen till och från plattformarna via utgång vid Arlanda Express entré vid Östra Järnvägsgatan/Vasaplan. Samtliga spår kan nås utan att passera genom stationshuset och här finns inga planskildheter.

För ankomster och avgångar på spår 11-19 tar du dig via hiss som angör Klarabergsviadukten Nils Ericsons plan och vidare via gången som går under spåren mellan 11-19. Här finns planskildheter där trappor och hissar finns att tillgå. Följ skyltning mot spår 19.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Hurså? Tågab och Snälltåget trafikerar Stockholm C. Bägge tar cyklar.
    Jag tar mig friheten till en liten precisering:

Tågab: ”Möjligheten att ta med cykeln ombord gäller på alla våra tåg och avgångar, den enda begränsningen är antalet platser. Fyra cyklar får normalt plats på varje tåg. Dessa platser går inte att förboka, här gäller ”först till kvarn”. Observera att dörrarna endast är 55-60 cm breda.”

Snälltåget: ”Cykel får medföras ombord på våra fjälltåg som går på sommaren och hösten. Av utrymmesskäl är det inte tillåtet att ta med cykel ombord på våra andra tåg.”

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av AleWi Visa inlägg
    Enkelt verkar vara ett mycket tänjbart begrepp.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja det är märkligt att det där med cykel går så lätt i många av Europas storstäder och stora stationer utan en massa extra regler. Har cykel/tågsemestrat åtskilliga gånger i både Tyskland och Storbritannien och då passerat flera av de stora stationerna i Berlin och London medförandes cykel och det är bara att leda den samma väg som man annars går ut till tågen.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

EU:s nya resenärsdirektiv ska tvinga tågoperatörer att acceptera ett antal cyklar.
    https://svenskcykling.se/2018/11/15/...e-tag-inom-eu/

SJ verkar tycka att man får planera för det när direktivet träder i kraft
    https://bicycling.se/det-ser-morkt-u...ar-pa-sjs-tag/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    EU:s nya resenärsdirektiv ska tvinga tågoperatörer att acceptera ett antal cyklar.

Personligen tycker jag att EU ska ge fanken i att bestämma hur de olika länderna ska tillåta eller inte tillåta cyklar på tåg. Lika så gemensamt säkerhetssystem för tågen över hela EU. En stor kostnad för tågföretagen till en inte allt för stor nytta.

Bättre i så fall att de tar fram ett EU gemensamt godkännande för fordon. så att är ett fordon godkänt i ett EU land så är det automatiskt godkänt i alla EU-länder. Men det är klart skulle det komma så skulle ju en massa byråkrater och andra pappersvändare på bla transportstyrelsen bli överflödiga

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Björn A Visa inlägg
    Bättre i så fall att de tar fram ett EU gemensamt godkännande för fordon. så att är ett fordon godkänt i ett EU land så är det automatiskt godkänt i alla EU-länder. Men det är klart skulle det komma så skulle ju en massa byråkrater och andra pappersvändare på bla transportstyrelsen bli överflödiga
    Faktum är att ett sådant gemensamt fordonsgodkännande nu har tagits fram, men det gör inte precis pappersvändarna överflödiga, utan tvärtom har man genom nya pålagor inrättat ytterligare arbetstillfällen för pappersvändare. Fast för att inte överbelasta de nationella säkerhetsmyndigheterna med jobb så är det i stället privata konsulter som vädrar morgonluft, särskilt de som heter något med "Bo" blir en trång sektor!

Så din slutsats är ju ändå helt korrekt:

Citat Ursprungligen postat av Björn A Visa inlägg
    En stor kostnad för tågföretagen till en inte allt för stor nytta.

Passagerare
    Medlem
    apr 2021

Det är ju inte helt lätt att tillåta cyklar när tex ett stationshus inte från början dimensionerats för det. Man får dock ta med cyckel om den är demonterad och packad i en väska, vilket jag tolkar som att väskor som bagage är OK men en komplett cykel är det inte.

Även reglerna för barnvagn är ganska strikta. Man kan ju konstatera att det finns en del avvikelser från detta när man ser hur det går till i verkligheten.

De S tågs vagnar i Danmark som tar cyklar har en rejält tilltagen avdelning för dett. Något helt annat än vad man ser i tex mälartågen.

Får jag ta med mig cykeln på tåget?

Du kan ta med din cykel på resan om du monterar ner eller fäller ihop cykeln och förvarar den i lämplig cykelväska. Cykelväskan kan vara max 140x85x30cm, maxvikt 25 kg för både cykel och väska. Väskan ska placeras på ett ledigt utrymme ombord.

Samma gäller cyklar för barn.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av jösse46 Visa inlägg
    Det är ju inte helt lätt att tillåta cyklar när tex ett stationshus inte från början dimensionerats för det. Man får dock ta med cyckel om den är demonterad och packad i en väska, vilket jag tolkar som att väskor som bagage är OK men en komplett cykel är det inte.

Även reglerna för barnvagn är ganska strikta. Man kan ju konstatera att det finns en del avvikelser från detta när man ser hur det går till i verkligheten.

De S tågs vagnar i Danmark som tar cyklar har en rejält tilltagen avdelning för dett. Något helt annat än vad man ser i tex mälartågen.

Får jag ta med mig cykeln på tåget?

Du kan ta med din cykel på resan om du monterar ner eller fäller ihop cykeln och förvarar den i lämplig cykelväska. Cykelväskan kan vara max 140x85x30cm, maxvikt 25 kg för både cykel och väska. Väskan ska placeras på ett ledigt utrymme ombord.

Samma gäller cyklar för barn.
    Lite märkligt att även en riktigt klen person tillåts medföra 25 kg cykel, medan en riktig bodybuilder inte får utnyttja sina krafter till att ta med en cykel som väger mer.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Lite märkligt att även en riktigt klen person tillåts medföra 25 kg cykel, medan en riktig bodybuilder inte får utnyttja sina krafter till att ta med en cykel som väger mer.
    Inte konstigt. Det är en mänsklig rättighet att ha en avvikande kroppsstorlek, men inte att medföra så mycket bagage man orkar bära.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Inte konstigt. Det är en mänsklig rättighet att ha en avvikande kroppsstorlek, men inte att medföra så mycket bagage man orkar bära.
    Jag uppfattade dock regeln som att en cykel på 25 kg får medföras även om man inte orkar bära den.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag uppfattade dock regeln som att en cykel på 25 kg får medföras även om man inte orkar bära den.
    Det gör jag också. Men den ska vara i en väska, så om du inte orkar bära väskan får du väl dra den i ett snöre eller nåt.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Det gör jag också. Men den ska vara i en väska, så om du inte orkar bära väskan får du väl dra den i ett snöre eller nåt.
    Ett problem är ju att om man vill åka på cykelsemester någonstans och åka tåg dit för att det anses för långt att cykla hemifrån,
    så kan man undra var man ska förvara väskan.
    Hotell kan göra det, men tar nog bra betalt att förvara väskor för de som inte bor där mer än en natt.
    Om man kommer med nattåget på morgonen, ska man då bo en natt på hotell nära stationen för att få rätt att förvara en väska.
    Dessutom måste man cykla tillbaka till utgångspunkten, eftersom man inte får ta med sig opackad cykel på tåget.

(antagligen är det fler som är tågpersonal än långdistanscyklister i forumet så jag kanske inte får medhåll)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ett problem är ju att om man vill åka på cykelsemester någonstans och åka tåg dit för att det anses för långt att cykla hemifrån,
    så kan man undra var man ska förvara väskan.
    Hotell kan göra det, men tar nog bra betalt att förvara väskor för de som inte bor där mer än en natt.
    Om man kommer med nattåget på morgonen, ska man då bo en natt på hotell nära stationen för att få rätt att förvara en väska.
    Dessutom måste man cykla tillbaka till utgångspunkten, eftersom man inte får ta med sig opackad cykel på tåget.

(antagligen är det fler som är tågpersonal än långdistanscyklister i forumet så jag kanske inte får medhåll)
    Jag vet inte ens vad det finns för väska som man kan ha en cykel i (eller hur långt man orkar cykla på en cykel som väger 25 kg), men om det finns något sådant så borde den ju gå att rulla ihop och ta med sig på cykeln?!?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag vet inte ens vad det finns för väska som man kan ha en cykel i (eller hur långt man orkar cykla på en cykel som väger 25 kg), men om det finns något sådant så borde den ju gå att rulla ihop och ta med sig på cykeln?!?
    Det går ju att ha en "väska" i form av tygpåse. Är man lite klurig kan man dessutom utforma den så att hjulen sticker ut så mycket att det går att rulla cykeln även när den är inuti "väskan", det finns ju inget krav på att cykeln helt måste inneslutas i väskan.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Väskor finns det gott om. Du måste själv demontera / montera cykeln. Man bör ha en lättare cykel, en MTB 16 kg, en racercykel 8-11 kg?

Här en modell som kan rullas ihop och läggas i vanliga bagaget.
    https://www.amazon.se/Selighting-res...98591351&psc=1

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag och mina cykelkompisar som bor i Västsverige brukade lösa detta genom att ta färja till Danmark eller Tyskland och påbörja cykelsemestern i dessa länder där det är enklare att ta med cyklar på tåg. För det där med väska för cykeln är en omöjlig kombination vid cykelsemestrande och är mest tänkt för tävlingscyklar. Numera finns det nästan ingen möjlighet att lämna bagage på några stationer någonstans.....då alla är livrädda för bomber.

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Det står i första länken att det handlar om en EU-förordning, inte EU-direktiv. En EU-förordning gäller direkt i EU’s medlemsländer men ett EU-direktiv styr lagstiftningen i medlemslandet och medlemslandet har normalt några år på sig att anpassa lagstiftningen enligt direktivet.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Det går ju att ha en "väska" i form av tygpåse. Är man lite klurig kan man dessutom utforma den så att hjulen sticker ut så mycket att det går att rulla cykeln även när den är inuti "väskan", det finns ju inget krav på att cykeln helt måste inneslutas i väskan.
    En gång när jag reste till ett främmande land för långcykling och jag inte visste hur jag skulle förvara väskan (och inte hade en cykelväska), så hade jag en stor svart sopsäck som jag trädde över cykeln för flygningarna bort och hem, och hade ihoprullad i packningen för cyklingen, och tejpade runt för att stabilisera.
    Jag undrar om tågpersonal skulle godkänna det som en "väska".

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Ett förtydligande:
    Såvitt jag vet så finns ingen färdig förordning beslutad, utan det är som SJ säger i den andra länken "att man inte kan planera för ett beslut som inte har tagits".
    Det är ju så att det finns 2 delar (parlamentet respektive rådet) som skall bli överens om en ny (ändrad) förordning och när det gäller denna resenärsförordning så har de tyckt väldigt olika.
    Det som cyklisterna nappade på i första länken var bara att parlamentet hade enats om sitt förslag, men att det tyvärr beskrevs som ett slutligt beslut.

Senast redigerat av Ulf Broman den 2021-04-05 klockan 14:14:27. Anledning: Rättat till förordning

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •