Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Finland-Sweden train travel moves a step closer!

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Finland-Sweden train travel moves a step closer!

Kanske varit här tidigare?
    På utrikiska

https://thebarentsobserver.com/en/tr...es-step-closer

Passagerare
    Medlem
    apr 2020

Sv: Finland-Sweden train travel moves a step closer!

Intressant att se vad detta utmynnar i. Politiker tycks vara mer eller mindre överens om att återupprättad finsk persontrafik till Haparanda kräver en elektrifiering. Å andra sidan menar finska Trafikledsverket i en utredning att passagerarunderlaget motiverar på sin höjd rälsbusstrafik till Haparanda och att en dieseldriven rälsbuss också är det överlägset mest kostnadseffektiva fordonet för sådan trafik.

Om en elektrifiering blir verklighet så blir dess största effekt måhända den att den sätter tryck på finska staten för att upphandla trafik till Haparanda så att det blir användning för den elektrifierade banan...

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av haltpunkt Visa inlägg
    Intressant att se vad detta utmynnar i. Politiker tycks vara mer eller mindre överens om att återupprättad finsk persontrafik till Haparanda kräver en elektrifiering. Å andra sidan menar finska Trafikledsverket i en utredning att passagerarunderlaget motiverar på sin höjd rälsbusstrafik till Haparanda och att en dieseldriven rälsbuss också är det överlägset mest kostnadseffektiva fordonet för sådan trafik.

Om en elektrifiering blir verklighet så blir dess största effekt måhända den att den sätter tryck på finska staten för att upphandla trafik till Haparanda så att det blir användning för den elektrifierade banan...
    Jo, och det sämsta är väl om Finland elektrifierar in till Tornio (men inte över till Haparanda och inte upp till Kolari) och sen upphandlas trafik av någon som sätter in dieselrälsbuss hela vägen från Kemi. Eller det sämsta är kanske om man tvistar om elektrifieringen och aldrig kommer till skott med att köra trafik med dieselrälsbuss.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jo, och det sämsta är väl om Finland elektrifierar in till Tornio (men inte över till Haparanda och inte upp till Kolari) och sen upphandlas trafik av någon som sätter in dieselrälsbuss hela vägen från Kemi. Eller det sämsta är kanske om man tvistar om elektrifieringen och aldrig kommer till skott med att köra trafik med dieselrälsbuss.
    Det finns ett beslut av finska regeringen från 2019 att elektrifiera Kemi-Haparanda
    https://kuriren.nu/nyheter/lanets-gl...nm5131970.aspx
    Vilket väl då torde vara till svensk gräns, längre har man knappast mandat för.
    Men säkert går det att komma överens med Sverige i den här frågan, trafiken är väl lika välkommen på svensk som finsk sida.

Passagerare
    Medlem
    apr 2020

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det finns ett beslut av finska regeringen från 2019 att elektrifiera Kemi-Haparanda
    https://kuriren.nu/nyheter/lanets-gl...nm5131970.aspx
    Vilket väl då torde vara till svensk gräns, längre har man knappast mandat för.
    Men säkert går det att komma överens med Sverige i den här frågan, trafiken är väl lika välkommen på svensk som finsk sida.
    En elektrifiering av banavsnittet (Kemi–)Laurila–Haparanda finns med i regeringsprogrammet. Helt säkert är det dock inte att projektet förverkligas då inga pengar har åtminstone ännu utdelats för det i statens budget.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Men dieselfordon nämns i tråden. Är det helt osannolikt att de skulle nu i väntan på en eventuell kommande elektrifiering faktiskt sätter in något dieselfordon till Haparanda? Så att man ändå skapar resmöjligheter mellan svenskt och finskt järnvägsnät trots allt. Man kan tycka att det från finskt håll borde finnas intresse i att sätta in något tåg till Haparanda nu. Underlaget borde ju vara rejält förändrat nu, eftersom resenärerna då med byte i Haparanda nu kan nå Kalix, Boden och Luleå rätt snabbt och smidigt, samt även ha bytesmöjligheter till tåg som rullar vidare.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Men dieselfordon nämns i tråden. Är det helt osannolikt att de skulle nu i väntan på en eventuell kommande elektrifiering faktiskt sätter in något dieselfordon till Haparanda? Så att man ändå skapar resmöjligheter mellan svenskt och finskt järnvägsnät trots allt. Man kan tycka att det från finskt håll borde finnas intresse i att sätta in något tåg till Haparanda nu. Underlaget borde ju vara rejält förändrat nu, eftersom resenärerna då med byte i Haparanda nu kan nå Kalix, Boden och Luleå rätt snabbt och smidigt, samt även ha bytesmöjligheter till tåg som rullar vidare.
    Men i verkligheten är det inte så många resenärer.

Och Kallax blev inte ett europeisk nav för flygfrakt. Och det blir nog inte ett tåg i timmen med lax från Narvik till Kina.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Men i verkligheten är det inte så många resenärer.

Och Kallax blev inte ett europeisk nav för flygfrakt. Och det blir nog inte ett tåg i timmen med lax från Narvik till Kina.

Jag vet! Och det finns faktiskt en risk att de från finsk sida i slutänden i praktiken inte gör något alls. I alla fall inte när det gäller persontrafik i den regionen. Att de helt enkelt nöjer sig med den nuvarande situationen.

Från svensk sida har man ändå gjort ett bra jobb, visserligen sent, men bättre sent än aldrig. Hur lönsam trafiken blir från Haparanda mot Boden och vidare ut till andra orter är omöjligt att säga idag. Men en nedläggning där har vi knappast att vänta oss inom överskådlig framtid, med tanke på hur det har investerats där nu den senaste tiden.

Men jag tror trots allt att de från finsk sida på ett eller annat sätt siktar nu på att upprätta persontrafik till Haparanda. Vad vi idag däremot inte vet är hur de tänker göra.

Jag tror att den svenska tågtrafiken till och från Haparanda faktiskt kommer att få en hel del resenärer, i alla fall i relation till orternas storlek. Man tjänar nämligen så pass mycket tid på dessa tågresor i jämförelse med buss på motsvarande sträcka. En stor vinnare i detta kommer nog vara Kalix, som med detta fått väldigt förbättrade förbindelser nu.

Никлас Быгдестам

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag vet! Och det finns faktiskt en risk att de från finsk sida i slutänden i praktiken inte gör något alls. I alla fall inte när det gäller persontrafik i den regionen. Att de helt enkelt nöjer sig med den nuvarande situationen.
    Jag har för mig att någon i tidigare diskussion om den här banan skrivit att det finns inget överskott på dieselmotorvagnar i Finland, utan att det bara finns precis vad som behövs för att bedriva den trafik man redan kör. I så fall krävs ju investering och upphandling av nya för att kunna köra dieselmotorvagnar till Haparanda, och i så fall förstår jag att det kan ta tid. Samtidigt borde det vara billigare än att elektrifiera finska sträckan plus att lösa problemen med hur hantera elektrifiering av bron och finska bangården i Haparanda.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Jag har för mig att någon i tidigare diskussion om den här banan skrivit att det finns inget överskott på dieselmotorvagnar i Finland, utan att det bara finns precis vad som behövs för att bedriva den trafik man redan kör. I så fall krävs ju investering och upphandling av nya för att kunna köra dieselmotorvagnar till Haparanda, och i så fall förstår jag att det kan ta tid. Samtidigt borde det vara billigare än att elektrifiera finska sträckan plus att lösa problemen med hur hantera elektrifiering av bron och finska bangården i Haparanda.
    Och ett diesellok har de inte heller? Annars vore det väl billigast att köre med det och någon gammal vagn.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Billigast blir det väl så här:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...sen-med-tralla

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Men har man tillgång till tillräckligt många diplomater där uppe? Och sedan blir nog lönekostnaderna ganska höga.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Och ett diesellok har de inte heller? Annars vore det väl billigast att köre med det och någon gammal vagn.

De kör visst fortfarande lokdragna tåg med diesel på en håll i Finland. Och vad jag förstår även med modernare vagnar. Så de borde ju därmed kunna köra ett dieseldraget loktåg till Haparanda.

Никлас Быгдестам

Medlem
    nov 2017

De kör visst fortfarande lokdragna tåg med diesel på en håll i Finland. Och vad jag förstår även med modernare vagnar. Så de borde ju därmed kunna köra ett dieseldraget loktåg till Haparanda.
    Så bra! Börja med detsamma då, finskar!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Så bra! Börja med detsamma då, finskar!
    Man ser kanske inte den resandeökning som andra fantiserar om. Märkligt att varje händelse i Norrbotten blåses upp som unik och få världsomspännande följder.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det lär ju inte hända något alls innan vi sett slutet på Pandemin och gränserna eventuellt öppnas i någon omfattning.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg
    Det lär ju inte hända något alls innan vi sett slutet på Pandemin och gränserna eventuellt öppnas i någon omfattning.

Det är riktigt! Men om de i Finland hade haft lok och vagnar som de just nu skulle planera att sätta i trafik till Haparanda och att de "bara" väntade ut just den här eländiga pandemin, så hade de nog i alla fall gått ut med information om att det varit på gång.

Никлас Быгдестам

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag har för mig att någon i tidigare diskussion om den här banan skrivit att det finns inget överskott på dieselmotorvagnar i Finland, utan att det bara finns precis vad som behövs för att bedriva den trafik man redan kör. I så fall krävs ju investering och upphandling av nya för att kunna köra dieselmotorvagnar till Haparanda, och i så fall förstår jag att det kan ta tid.
    Jag har också hört det. Synd att Finland har bredspår, det blir svårare att hitta begagnade motorvagnar då. Men en bra början vore att förlänga landsvägsbussen mellan Haparanda och Kemi ner till Haparanda station, och se till att tidtabellen matchar tågets tider.

Medlem
    sep 2017

Man kanske ska ställa sig frågan om de från finskt håll verkligen har fått ett ökat intresse av detta bara för att man från svenskt håll återöppnat till Haparanda? Att man från svenskt håll har visat intresse och till slut återöppnat är en sak. Men de kanske från finskt håll tycker att deras situation är mer eller mindre oförändrad?

Att återöppna från finskt håll kanske mest ligger med i just planer på upprustningar och elektrifieringar rent allmänt. Men så länge deras banor är i befintligt skick så kanske de inte vill ändra på något? Att man sedan från svenskt håll har investerat kanske de ser som mindre intressant i sammanhanget?

Om det skulle vara på det viset, så lär det inte bli finsk persontrafik till Haparanda förrän tidigast när eller om det blir elektrifierat där.

Никлас Быгдестам

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Man kanske ska ställa sig frågan om de från finskt håll verkligen har fått ett ökat intresse av detta bara för att man från svenskt håll återöppnat till Haparanda? Att man från svenskt håll har visat intresse och till slut återöppnat är en sak. Men de kanske från finskt håll tycker att deras situation är mer eller mindre oförändrad?

Att återöppna från finskt håll kanske mest ligger med i just planer på upprustningar och elektrifieringar rent allmänt. Men så länge deras banor är i befintligt skick så kanske de inte vill ändra på något? Att man sedan från svenskt håll har investerat kanske de ser som mindre intressant i sammanhanget?

Om det skulle vara på det viset, så lär det inte bli finsk persontrafik till Haparanda förrän tidigast när eller om det blir elektrifierat där.
    Du har helt rätt i att man i Finland nog inte ser att tre tåg om dagen till Haparanda har förändrat något. Och av den orsaken kissar man inte i byxorna av upphetsning på det sätt som det tycks ske på andra håll ( se t ex rubriken).

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •