Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 75

Ämne: DB BR 112 i Trelleborg!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: DB BR 112 i Trelleborg!

Deras interna verksamhet är att skyffla pengar mellan bolag så att man kan undkomma skatter och skulder vid konkuser.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Fast Hector har kört åt Blå tåget. Och det är inte alls omöjligt att de skulle göra det igen. Det tyska 112-loket i Trelleborg kanske är till för internt bruk likt det norska El13-loket som de redan har?
    Med tanke på vad Hector förlorat i Blå Tåget-bolagens dribblande så tror jag inte att det blir någon mer affär mellan bolagen. Det gick enligt HR årsredovisning 2018 till skiljedom mellan bolagen.
    Att 112-loket i Trelleborg skulle hyras ut av Blå Tåget (eller vad bolaget heter just nu) till Hector för att målas grönt och köra för Flixtrain - det är en fantasifull spekulation utan förankring i verkligheten.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Men har dom ens något slags intern verksamhet?

Jag vet inte hur det är just nu. Troligen ligger nog allting i "dvala". Men loket i Trelleborg måste ju ses som att de planerar att komma igång igen på ett eller annat sätt i alla fall, antingen i den form vi har vant oss vid att se dem förut, eller på något nytt sätt.

Men som det var förut så var det Hector som körde tågen i reguljär trafik. Medan det norska El13-loket verkade mer användas för transporter av personvagnarna ut till vagnhallen i Uddevalla. Det är här som jag undrar hur de tänker sig. Om de åter tänker göra likadant och låta Hector köra? Att det tyska 112-loket då ska komplettera det norska El13-loket? Eller om de tänker klara av hela driften helt själva den här gången och bara köra med det tyska 112-lokert?

Men jag tror ärligt talat att de medvetet håller sådana här frågor lite hemligt just nu. Vi får nog tills vidare nöja oss med att förstå att de existerar och planerar i alla fall någonting, men tanke på loket i Trelleborg.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Med tanke på vad Hector förlorat i Blå Tåget-bolagens dribblande så tror jag inte att det blir någon mer affär mellan bolagen. Det gick enligt HR årsredovisning 2018 till skiljedom mellan bolagen.
    Att 112-loket i Trelleborg skulle hyras ut av Blå Tåget (eller vad bolaget heter just nu) till Hector för att målas grönt och köra för Flixtrain - det är en fantasifull spekulation utan förankring i verkligheten.

Alltså, jag har inte nämnt att det tyska 112-loket skulle bli grönt och dra Flixtrains tåg...Och jag tror inte heller att den saken ens är att tänka på.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Medlem
    nov 2019

Dessutom - jag tvivlar starkt på att Hector skulle köra åt en konkurrent som kör som samma linje som de själva.
    Vi måste komma ihåg att i Flixtrain-fallet är Hector inte bara en underleverantör. Vi vet inte inte hur avtalet ser ut, men med tanke på vad som är känt kring Flixbus/Flixtrains affärsmodell så är det nog ett partnerskap där man delar på intäkter/kostnader. Hector har med all säkerhet ett starkt ekonomiskt intresse i att så många som möjligt väljer Flixtrain - och inte något av de grå/röda/blå alternativen.

Medlem
    nov 2019

Alltså, jag har inte nämnt att det tyska 112-loket skulle bli grönt och dra Flixtrains tåg...Och jag tror inte heller att den saken ens är att tänka på.
    Det var det diskussionen handlade om. Läs tråden - detta är spinoff på 2021-04-03, 11:51:02. Att du gör en avvikning från ämnet är inte lätt för oss andra att förstå.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Spinner lite vidare!
    Denna lok-individ kan knappast kan vara aktuell som dragkraft för Blå Tåget innevarande tågplan.
    Någon insatt som vågar sig på en bedömning hur lång tid installation av säkerhetssystem och godkännande kan tänkas kunna ta?
    Individen är ju unik i den svenska dragfordons floran.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av HansJ Visa inlägg
    Spinner lite vidare!
    Denna lok-individ kan knappast kan vara aktuell som dragkraft för Blå Tåget innevarande tågplan.
    Någon insatt som vågar sig på en bedömning hur lång tid installation av säkerhetssystem och godkännande kan tänkas kunna ta?
    Individen är ju unik i den svenska dragfordons floran.
    Varför måste nödvändiga åtgärder ta lång tid? Om man inte medvetet låter tiden gå? Loktypen är en tämligen konventionell konstruktion.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Varför måste nödvändiga åtgärder ta lång tid? Om man inte medvetet låter tiden gå? Loktypen är en tämligen konventionell konstruktion.
    Man måste väl skruva in ATC och få ett godkännande av ATC installationen. Även om man anlitar de mest erfarna på området och betalar övertid så tar det nog minst ett halvår.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Man måste väl skruva in ATC och få ett godkännande av ATC installationen. Även om man anlitar de mest erfarna på området och betalar övertid så tar det nog minst ett halvår.
    En hel del av pappersarbetet som hör ihop med installation av ATC bör gå att förbereda innan. så det behöver nog inte ta så jätte lång tid. fast det beror ju förstås på hur fort transportsyrelsens kvarnar maler.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Fast Hector har kört åt Blå tåget. Och det är inte alls omöjligt att de skulle göra det igen. Det tyska 112-loket i Trelleborg kanske är till för internt bruk likt det norska El13-loket som de redan har?
    Att Hector skulle dra "Blå Tåget" igen finner jag som högst osannolikt.... men osvuret är bäst

Peter Alsén
    diversearbetere inom Järnvägen

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Lite arbete väl utfört varar länge. Men om det ska vara ett halvår måste man nog anstränga sig rejält. Eller, hur i h-e kan det ta minst ett halvår?

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Lite arbete väl utfört varar länge. Men om det ska vara ett halvår måste man nog anstränga sig rejält. Eller, hur i h-e kan det ta minst ett halvår?
    Det är väl en del papper som ska fram i rätt ordning och granskas av rätt person. Och granskas igen eftersom det alltid finns något som bör rättas till. Det blir nästan alltid tre granskningar av av varje dokument. Någonstans mitten av processen ska fordonet in på verkstad och byggas om sedan ska det besiktas och provköras. Varje iteration i processen tar vanligen en månad eftersom alla inblandade har många projekt samtidigt. Ett halvår går fort.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det är väl en del papper som ska fram i rätt ordning och granskas av rätt person. Och granskas igen eftersom det alltid finns något som bör rättas till. Det blir nästan alltid tre granskningar av av varje dokument. Någonstans mitten av processen ska fordonet in på verkstad och byggas om sedan ska det besiktas och provköras. Varje iteration i processen tar vanligen en månad eftersom alla inblandade har många projekt samtidigt. Ett halvår går fort.
    Hvor mange år tok det å få TME godkjent i Sverige?

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    Kanske en dålig jämförelse då, men ...
    För 10 år sedan, importerades 6 st spårvagnar av typen Tatra T6A2M från Berlin till Norrköping. Detta tog från första tanke till vagnar i full trafik 4 månader. Då inräknat godkännande och utbildning av personal.
    Att vagnarna vart tämligen kortlivade, är en annan historia...

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    Vet ej. Vet du?

De tre första TME loken köptes "i slutet av 2019" och kom till Sverige "i början av februari 2020" enligt jarnvag.net. 2020-04-28 ankom TME 1527 (det först godkända i Sverige?) Kil för att vara hjälplok. Tidsperioden "i slutet av 2019" till 2020-04-28 är väl ungefär 6 månader?'

Jag tänker att Nordic Refinance nog har "legat på" för att bli klara så snabbt.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Det tar alltså ett halvår därför att inblandade tidvis ägnar sig åt annat. Men om vi tänker oss att de ägnar sig helhjärtat åt uppgiften?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Ryktet säger att den skall till Blå Tåget i Uddevalla.
    När det beskrivits i tråden hur det påverkas redan om man vill installera ATC i loket (för att inte tala om man vill få in ETCS), och hur konkurrensen ökar på Stockholm-Göteborg om Flixtrain börjar köra som nu planerat, så undrar jag:
    1. Är det ett trovärdigt rykte att loket skall till Uddevalla?
    2. Har loket redan flyttats från Trelleborg, eller står det kvar där?
    3. Om loket skall till (eller är i) Uddevalla, säger ryktet att avsikten är att dra framtida Blå Tåget med loket, eller kan det finnas någon annan anledning att loket skall dit (typ verkstadsarbete?)?

Bara så att vi inte missuppfattat vad det hela handlar om.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja man kan ju verkligen undra? Rc3 lär finnas att hyra även om dessa kanske behöver lite översyn innan de kommer i trafik. Men de är ju klara och godkända för Sverige med ATC m.m. och sth 160 samt verkstäder som har god erfarenhet.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Det tar alltså ett halvår därför att inblandade tidvis ägnar sig åt annat. Men om vi tänker oss att de ägnar sig helhjärtat åt uppgiften?
    Vem vill betala för att någon ska rulla tummarna? Och vem vill sitta och vänta på att någon annan ska blir klar med sitt?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •