Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 73

Ämne: DB BR 112 i Trelleborg!

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Sv: DB BR 112 i Trelleborg!

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Nja, loken "spreds" inte till väst. Men hamnade hos DB vid samgåendet med DR. Eftrrsom de visade dig vara robusta har de gjort god tjänst. Men hur med reservdelar?
    Under de drygt tre åren som gick mellan den tyska återföringen och sammanslagningen av DR och DB hann ett antal BR 243/143 som blivit övertaliga i öst flyttas västerut till DBs nät och DB löpte också 45 nya BR 112 innan sammanslagningen med DR.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Christer Brimalm Visa inlägg
    Jag vet inte hur det är med det här akuella loket, men ursprungliga DR litt 243 är ju tyristorlok, liksom DR litt 255. Detta "mellansteg" i utvecklingen av elektrisk reglerutrustning satsade man stort på i Sverige - och DDR. Var det inte ganska ovanligt annars, internationellt? (Eller har jag fel?) DB i Västtyskland väntade och tog steget direkt från elektromekanisk reglering till elektroniska omriktare och trefasmotorer. Det skulle vara intressant med kommentarer från er som kan mer om detta än jag.
    DR litt 243 byggdes i fler ex än vårt Rc och spreds till väst, vilket tyder på att loktypen i grunden var rätt så bra. Eller?
    Jag uppfattar att DB 112 (samma som kallats 212 hos DR) är en annorlunda växlad DR 243 (se tyska Wikipedia), så de två borde ju vara lika.

Min uppfattning efter att bara läst lite är att 243-or (som DB 143) blev populär i lokdragna lokaltåg (S-bahn) i Ruhr-distriktet, där de ersätte DB:s 111-or, för att 243-an var bättre på att snabbt accelerera, och att göra täta stopp/start (dvs som svensk pendeltågstrafik). Detta skedde nog då på bekostnad av en lägre maxhastighet, men det spelar sällan roll för pendeltåg.
    Ang stegen i utvecklingen vet jag däremot inget.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag uppfattar att DB 112 (samma som kallats 212 hos DR) är en annorlunda växlad DR 243 (se tyska Wikipedia), så de två borde ju vara lika.

Min uppfattning efter att bara läst lite är att 243-or (som DB 143) blev populär i lokdragna lokaltåg (S-bahn) i Ruhr-distriktet, där de ersätte DB:s 111-or, för att 243-an var bättre på att snabbt accelerera, och att göra täta stopp/start (dvs som svensk pendeltågstrafik). Detta skedde nog då på bekostnad av en lägre maxhastighet, men det spelar sällan roll för pendeltåg.
    Jag tror det skiljer lite mer för att få till gångegenskaperna i 160km/h.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg

Just precis! Har åkt med S-bahntåg runt Dortmund i samband med fotbollsresa och det var ett sådant här lok som drog.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Jag tror det skiljer lite mer för att få till gångegenskaperna i 160km/h.
    Loket gick att ändra till 160 km/h eftersom det ursprungligen var utvecklade med tanke på den hastigheten. Man nöjde sig dock med 120 km/h för de loken tillverkades före återföreningen eftersom det var den största hastigheten som förekom i DDR. Efter återföreningen byggdes det 130 nya lok för 160 km/h, men för de drygt 600 äldre loken med sth 120 nöjde man sig med att höja sth till 140 eftersom man skulle behövt byta utväxling och stötdämpare annars.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

... ursprungliga DR litt 243 är ju tyristorlok, liksom DR litt 255. Detta "mellansteg" i utvecklingen av elektrisk reglerutrustning satsade man stort på i Sverige - och DDR. Var det inte ganska ovanligt annars, internationellt? (Eller har jag fel?) DB i Västtyskland väntade och tog steget direkt från elektromekanisk reglering till elektroniska omriktare och trefasmotorer. Det skulle vara intressant med kommentarer från er som kan mer om detta än jag ...
    DR 243 och 250 (senare DB 143 och 155 och likaså 112, 114 och 155) är inte tyristorlok på samma sätt som Rc i Sverige utan s.a.s ett "mellansteg" innan. Loket har en elektromekanisk lindningsomkopplare med 30 steg, men det finns en tyristorstyrning mellan stegen, så att styrningen som helhet fungerar som steglös. Så DR i DDR satsade inte riktigt på samma mellansteg som Sverige.
    När det gäller DB, så användes tyristorteknik liknande den i Sverige bara på ett fåtal lok (BR 181), men i ganska stor utsträckning för motorvagnar (t.ex. BR 420).
    Internationellt var den inte så ovanligt trots allt. Österrike har t.ex. större antal Rh 1044 / 1144. SBB i Schweiz hade bara fyra prototyplok i den tekniken (Re 4/4 IV), men hos smalspåriga Järnvägar var den mer utbrett (t.ex. RhB Ge 4/4 II, FO Ge 4/4, FO HGe 4/4 II mm). Även i Frankrike var tekniken vanligt i t.ex. BB7200 / 15000 / 22200 (med skillnader beroende på kontaktledningsspänningen) eller TGV SE.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Under de drygt tre åren som gick mellan den tyska återföringen och sammanslagningen av DR och DB hann ett antal BR 243/143 som blivit övertaliga i öst flyttas västerut till DBs nät och DB löpte också 45 nya BR 112 innan sammanslagningen med DR.
    DB och DR kom att efterhand att ses som en sammanhållen verksamhet före den formella sammanslagningen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    DB och DR kom att efterhand att ses som en sammanhållen verksamhet före den formella sammanslagningen.
    Det var i och för sig två separata statliga järnvägsföretag DB och DR men de marknadsfördes tillsammans som ”Deutsche Bahnen” med logotyperna bredvid varandra och det blev ett tätt samarbete. Att det sedan dröjde några år med den definitiva sammanslagningen och bildandet av DB AG kan tillskrivas att man till en början inte ansåg sig ha råd att betala västtyska löner till öst. Men under åren av tysk delning hade ändå DR och DB lärt sig att samarbeta utan problem på ett yrkesmässigt vis. Hörde en historia om någon ickejärnvägare som i lite nedlåtande ton frågade en DB-man hur det nu skulle bli att behöva jobba med DR-folk. ”Det har gått utmärkt under de år som varit så varför ska det bli problem nu”.
    Och på resor i DDR kände man nog att just järnvägsfolket kunde sina saker och vanligen fungerade det mesta bra. En sak som skiljde DR från övriga öststater var säkerhet, man höll noga på saker och accepterade aldrig saker som spårspring och liknande , i Polen, Sovjet brydde sig få om sånt

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Loket gick att ändra till 160 km/h eftersom det ursprungligen var utvecklade med tanke på den hastigheten. Man nöjde sig dock med 120 km/h för de loken tillverkades före återföreningen eftersom det var den största hastigheten som förekom i DDR. Efter återföreningen byggdes det 130 nya lok för 160 km/h, men för de drygt 600 äldre loken med sth 120 nöjde man sig med att höja sth till 140 eftersom man skulle behövt byta utväxling och stötdämpare annars.
    Jag har sett uppgifter om rätt stora kostnader för en eventuell uppväxling, så därför trodde jag att någon mer ändring behövdes. Men jag har inga uppgifter om vad som behövdes. Den prisuppgiften kan ju vara fel, eller så är nya växlar mycket dyrare än jag trodde.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Jag har sett uppgifter om rätt stora kostnader för en eventuell uppväxling, så därför trodde jag att någon mer ändring behövdes. Men jag har inga uppgifter om vad som behövdes. Den prisuppgiften kan ju vara fel, eller så är nya växlar mycket dyrare än jag trodde.
    Enligt engelska Wikipedia gjordes två provombyggnader:

143 171 byggdes om för sth 160 km/h och blev 114 101.
    Ombyggnaden skulle ha omfattat:
    - Byte av strömavtagare
    - Anpassning av tågskyddssystem
    - Anpassning av bromssystem
    - Ändrad utväxling
    - Nya stötdämpare mellan boggier och korg

143 120 byggdes om för sth 140 km/h och blev 114 301.
    Ombyggnaden krävde inte byte av stötdämpare eller utväxling.

Kostnaden för ombyggnader bedömdes bli 300000 euro per lok för 160 km/h respektive 48000 euro per lok för 140 km/h. De följande serieombyggnaderna omfattade endast ombyggnad till 140 km/h.

Passagerare
    Medlem
    dec 2020

Ja, det var ju precis det jag menade med att de spreds till väst efter återföreningen.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ja, det var ju precis det jag menade med att de spreds till väst efter återföreningen.
    Kom till användning hos DB. För så värst många andra var det ju inte.
    Men 112:orna har använts flitigt i regionaltågen i S-H.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Enligt en sammanställning över BR 112 lok https://www.elektrolok.de/statistike...loks_dr112.php har denna individ nu följande data:

NVR nummer: 91 80 6 112 175-5 D-BTJB
    Ägare: Blå Tåget
    Brukare: Blå Tåget
    "Status": z-gestellt (ej permanent avställt)

Tyvärr känner jag inte till sammanställningens källdata och kan inte verifiera korrektheten.
    Tidigare har ju nämnts företaget Draglok AB som dragare, skall bli intressant att följa.

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Citat Ursprungligen postat av HansJ Visa inlägg
    Enligt en sammanställning över BR 112 lok https://www.elektrolok.de/statistike...loks_dr112.php har denna individ nu följande data:

NVR nummer: 91 80 6 112 175-5 D-BTJB
    Ägare: Blå Tåget
    Brukare: Blå Tåget
    "Status": z-gestellt (ej permanent avställt)

Tyvärr känner jag inte till sammanställningens källdata och kan inte verifiera korrektheten.
    Tidigare har ju nämnts företaget Draglok AB som dragare, skall bli intressant att följa.
    Intressant! Då kan man anta att det blir blått inom kort då de äger och inte hyr loket.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Billy Visa inlägg
    Intressant! Då kan man anta att det blir blått inom kort då de äger och inte hyr loket.
    ...eller FLIX grönt.../Ulf

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    ...eller FLIX grönt.../Ulf
    Blandar du inte ihop två operatörer nu?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Blandar du inte ihop två operatörer nu?

I dagens järnvägsvärld vet man aldrig vart dragkrafterna hamnar.../Ulf

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg

I dagens järnvägsvärld vet man aldrig vart dragkrafterna hamnar.../Ulf
    Fast vem som ska köra åt Flix och att Blå tåget inte är med i den affären verkar väl ändå stå rätt klart?

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Fast vem som ska köra åt Flix och att Blå tåget inte är med i den affären verkar väl ändå stå rätt klart?

Fast Hector har kört åt Blå tåget. Och det är inte alls omöjligt att de skulle göra det igen. Det tyska 112-loket i Trelleborg kanske är till för internt bruk likt det norska El13-loket som de redan har?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Fast Hector har kört åt Blå tåget. Och det är inte alls omöjligt att de skulle göra det igen. Det tyska 112-loket i Trelleborg kanske är till för internt bruk likt det norska El13-loket som de redan har?
    Men har dom ens något slags intern verksamhet?

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •