Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 64

Ämne: SJ har tröttnat på kreditkorten

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

SJ har tröttnat på kreditkorten

Nu försämras villkoren för SJ-kunderna som lockats över till att skaffa MasterCard. Sedan flera år har som bekant priomedlemmar förmåtts öppna konto med MasterCard genom att erbjuda attraktiva förmåner. Nu blir det slut, eller nästan slut, på detta.

I går damp det ner ett e-brev i min dator som i glada ordalag berättade att regelverket för kunder med Prio MasterCard förenklats. Ändringarna träder i kraft redan den 1 juni.

Den enda förenklingen tycks vara att alla med kreditkort oavsett prionivå tilldelas 20 poäng per 100 kr utnyttjat kort.

Försämringarna är desto fler för oss med svart prio.

- Poäng är i fortsättningen inte nivågrundande. Dvs endast inköp av biljetter ger möjlighet att nå grå eller svart nivå.
    - Vi får 20 i stället för 30 poäng för varje 100-lapp.
    - Vi som inte är affärsresenärer blir i praktiken utestängda från förmånen av prioriterad service i kundtjänsten.
    - Vi går även miste om förmånen att byta till tidigare eller senare tåg samma dag om våra resplaner skulle ändras.

Som kompensation slipper jag att betala årsavgiften 295 kr till MasterCard under det år jag har kvar på nivån svart prio.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2021-03-30 klockan 06:57:38.
    Stockholm S

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: SJ har tröttnat på kreditkorten

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Nu försämras villkoren för SJ-kunderna som lockats över till att skaffa MasterCard. Sedan flera år har som bekant priomedlemmar förmåtts öppna konto med MasterCard genom att erbjuda attraktiva förmåner. Nu blir det slut, eller nästan slut, på detta.

I går damp det ner ett e-brev i min dator som i glada ordalag berättade att regelverket för kunder med Prio MasterCard förenklats. Ändringarna träder i kraft redan den 1 juni.

Den enda förenklingen tycks vara att alla med kreditkort oavsett prionivå tilldelas 20 poäng per 100 kr utnyttjat kort.

Försämringarna är desto fler för oss med svart prio.

- Poäng är i fortsättningen inte nivågrundande. Dvs endast inköp av biljetter ger möjlighet att nå grå eller svart nivå.
    - Vi får 20 i stället för 30 poäng för varje 100-lapp.
    - Vi som inte är affärsresenärer blir i praktiken utestängda från förmånen av prioriterad service i kundtjänsten.
    - Vi går även miste om förmånen att byta till tidigare eller senare tåg samma dag om våra resplaner skulle ändras.

Som kompensation slipper jag att betala årsavgiften 295 kr till MasterCard under det år jag har kvar på nivån svart prio.
    Var har du hittat de två sista punkterna?

I sammanhanget kan avseende första punkten nämnas att den är en återgång till vad som gällde för några år sedan.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg

I sammanhanget kan avseende första punkten nämnas att den är en återgång till vad som gällde för några år sedan.
    Hasse menar att det är företrädelsevis affärsresenärer som reser i sådan omfattning att svart kan bli aktuellt. Det är ungefär 10år sedan reglerna ändrades så att kreditkortbonusen blev nivågrundande.

Men frånsett nivån så är det fortfarande en bra bonusintjäning relativt andra kort på marknaden.

Senast redigerat av Mattias C den 2021-03-30 klockan 07:37:16.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Möjligheten att boka om resa samma dag är den bästa förmånen som då alltså försvinner.
    Uppfattar ni att de 20% extra poängen - vid köp med SJ MC - INTE är nivågrundande?
    Svart Prio blev med ens rätt parentetiskt, tyvärr.
    OT: Kundprogrammen på hotellkedjorna förändras(försämras) också, t ex Elite per den 1 april.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur är det med bonus för köp gjorda utanför SJ? Det verkar som om flera kort drabbas av försämringar. Både OK/Q8 och Komplett Bank för att nämna några som båda halverade bonusarna nyligen... Kan det vara kortutgivarna som ligger bakom detta och sedan förs det vidare till slutkunden?

Senast redigerat av Henke den 2021-03-30 klockan 08:24:10.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Hur är det med bonus för köp gjorda utanför SJ? Det verkar som om flera kort drabbas av försämringar. Både OK/Q8 och Komplett Bank för att nämna några som båda halverade bonusarna nyligen... Kan det vara kortutgivarna som ligger bakom detta och sedan förs det vidare till slutkunden?
    Det låter troligt.
    Det var väl nyligen någon skrev att avgifterna på småköp (t.ex. om man betalar en enstaka SL-resa med kreditkort) numera är låga (dvs lägre än tidigare), och har kortföretagen sänkt de avgifterna de tar ut av butikerna så antar jag att en del av den sänkningen måste drabba någon annan och då är det väl kortutgivarna som inte får ett överskott på avgifterna som tas ut, och då är kanske bonusar det som går att minska.
    För mig låter det bra, bättre butikerna kan hålla lägre priser för att de bara betalar avgifter för det som kortutgivarna verkligen måste göra (och där ingår inte bonusar till vissa köpare).

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Carl Olof Mossberg Visa inlägg
    Möjligheten att boka om resa samma dag är den bästa förmånen som då alltså försvinner.
    Uppfattar ni att de 20% extra poängen - vid köp med SJ MC - INTE är nivågrundande?
    OT: Kundprogrammen på hotellkedjorna förändras(försämras) också, t ex Elite per den 1 april.
    Så här lyder informationen i mailet:
    "Nu får du SJ Prio Mastercard utan årsavgift

Från och med 1 juni i år blir SJ Prio Mastercard enklare och tydligare. Samtidigt tar vi bort årsavgiften för dig på Svart nivå. Vi förenklar poängintjäningen genom att alla nivåer får samma poängintjäning, 20 poäng per 100 kr. Du behöver heller inte byta kort om din medlemsnivå i SJ Prio skulle ändras. Vi hoppas att det gör din vardag lite smidigare.

Poängen du får vid köp med ditt Mastercard kan du använda precis som vanligt. De kommer däremot inte längre att påverka din medlemsnivå."

Och så finns det en länk som leder hit.

Så poängen för köp med kortet blir inte nivågrundande, men kan däremot användas som alla andra poäng.

Personligen är jag glad att denna ändring inte kom för ett år sedan, då hade jag halkat ned från svart till vit nivå, men nu finns det ändå hopp. Och skulle jag ändå inte nå upp till svart nivå är det egentligen poängen som är det mest värdefulla för mig.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Som jag uppfattar det blir kreditkortsinköp inte nivågrundande, endast biljett- och bistroköp. Det är ju egentligen logiskt, det är ju utnyttjande av SJs tjänster som ska premieras, inte att jag handlar på ICA, Systembolaget, Webbhallen etc. Däremot så kan jag fortfarande tjäna bonuspoäng på kreditkortsköp som kan förvandlas till resor m m. Därmed blir SJs bonusprogram likt flera flygbolag där kreditkort ger "extrapoäng", inte "nivåpoäng".

Medlem
    nov 2019

"Möjligheten att boka om resa samma dag är den bästa förmånen som då alltså försvinner." Nej, den försvinner inte för de som fortfarande har svart prio. Men det blir svårare att komma upp till svart prio om man inte åker tåg. Det är ju inte bara affärsresenärer som kommer upp i den nivån, många pendlare kommer också upp i svart nivå tack vare sitt resande.

Medlem
    nov 2019

De två sista punkterna är vad som försvinner om du inte längre har svart prio. Hasse blandar ihop förändringarna på ett helt obegripligt sätt.
    Vi måste skilja på vad som händer för de som har svart prio och vad som händer för de som inte längre kan nå svart prio därför att de inte åker så mycket tåg. Jag tillhör den senare gruppen. Som tur var är min förlängning i maj så jag får nog svart prio till och med maj 2022.

Senast redigerat av Kippu den 2021-03-30 klockan 08:54:03.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Som jag uppfattar det blir kreditkortsinköp inte nivågrundande, endast biljett- och bistroköp. Det är ju egentligen logiskt, det är ju utnyttjande av SJs tjänster som ska premieras, inte att jag handlar på ICA, Systembolaget, Webbhallen etc. Däremot så kan jag fortfarande tjäna bonuspoäng på kreditkortsköp som kan förvandlas till resor m m. Därmed blir SJs bonusprogram likt flera flygbolag där kreditkort ger "extrapoäng", inte "nivåpoäng".
    Tack Göran K och Kippu, då är det utrett.

Senast redigerat av Carl Olof Mossberg den 2021-03-30 klockan 09:00:17.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

"Möjligheten att boka om resa samma dag är den bästa förmånen som då alltså försvinner." Nej, den försvinner inte för de som fortfarande har svart prio. Men det blir svårare att komma upp till svart prio om man inte åker tåg. Det är ju inte bara affärsresenärer som kommer upp i den nivån, många pendlare kommer också upp i svart nivå tack vare sitt resande.
    Aha, det var ju glädjande att möjligheten till ombokning blir kvar.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

De två sista punkterna är vad som försvinner om du inte längre har svart prio. Hasse blandar ihop förändringarna på ett helt obegripligt sätt.
    Vi måste skilja på vad som händer för de som har svart prio och vad som händer för de som inte längre kan nå svart prio därför att de inte åker så mycket tåg. Jag tillhör den senare gruppen. Som tur var är min förlängning i maj så jag får nog svart prio till och med maj 2022.
    Vissa biljettköp (och årskort) med hjälp av SJ-MasterCard har väl tidvis gett dubbel utdelning. Både biljettpoäng direkt till priokontot och bonus-kr-poäng via MasterCard. Minns detta tydligt vid mitt senaste köp av årskort, för numera flera år sedan.

Senast redigerat av Jens den 2021-03-30 klockan 09:05:59.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Vissa biljettköp (och årskort) med hjälp av SJ-MasterCard har väl tidvis gett dubbel utdelning. Både biljettpoäng direkt till priokontot och bonus-kr-poäng via MasterCard. Minns detta tydligt vid mitt senaste köp av årskort, för numera flera år sedan.
    Inte dubbelt men 30% mer (vid svart prio, annars 10 eller 20 procent)

Senast redigerat av Mattias C den 2021-03-30 klockan 09:12:03.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Inte dubbelt men 30% mer (vid svart prio, annars 10 eller 20 procent)
    Hur blir det då med poängfördelningen om jag köper en biljett till dig med mitt SJ-MasterCard(svart)?

Medlem
    nov 2019

Aha, det var ju glädjande att möjligheten till ombokning blir kvar.
    Bara för att vara extra tydlig - det sker INGA förändringar vad gäller svart nivå i SJ Prio. Samma förmåner.
    Det som ändras är reglerna för det Mastercard som kan kopplas till Prio-medlemskapet.

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Hur blir det då med poängfördelningen om jag köper en biljett till dig med mitt SJ-MasterCard(svart)?
    Om du köper en biljett för 100 kr så får Mattias 100 poäng för biljetten och du får 30 poäng för inköpet. Det är två separata transaktioner. Ingen analys sker av vad du köper på ditt MasterCard, spelar alltså ingen roll om du köper en SJ-biljett eller en flaska Octomore på bolaget.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Om du köper en biljett för 100 kr så får Mattias 100 poäng för biljetten och du får 30 poäng för inköpet. Det är två separata transaktioner. Ingen analys sker av vad du köper på ditt MasterCard, spelar alltså ingen roll om du köper en SJ-biljett eller en flaska Octomore på bolaget.
    Många andra kort har någon form av analys, man ger bonus på köp på nätet men inte i butik (Länsförsäkringars kreditkort) eller mer bonus i mataffärer oavsett kedja (Everyday Card), eller så ger man bonus överallt utom hos konkurrenterna (Preem). Hade ju varit kul om SJ hade undantagit köp hos MTR Express
    (jag minns att jag fick kommentarer från kyparen på Blå tåget när jag drog fram ett svart prio Mastercard den enda gång jag åkt med dem)

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Många andra kort har någon form av analys, man ger bonus på köp på nätet men inte i butik (Länsförsäkringars kreditkort) eller mer bonus i mataffärer oavsett kedja (Everyday Card), eller så ger man bonus överallt utom hos konkurrenterna (Preem). Hade ju varit kul om SJ hade undantagit köp hos MTR Express
    (jag minns att jag fick kommentarer från kyparen på Blå tåget när jag drog fram ett svart prio Mastercard den enda gång jag åkt med dem)
    Intressant, det hade jag noll koll på. Det är då analys som utförs av kortutgivare (typ SEB kort) i enligt med avtal med företaget som säljer kortet.
    Jag ser att viss analys sker även för SJ MC - man får inte poäng för "kontantuttag, valutaköp och betalning av fakturor".

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Intressant, det hade jag noll koll på. Det är då analys som utförs av kortutgivare (typ SEB kort) i enligt med avtal med företaget som säljer kortet.
    Jag ser att viss analys sker även för SJ MC - man får inte poäng för "kontantuttag, valutaköp och betalning av fakturor".
    Ja, det följer ju med en bransch-kod för varje köp, jag antar att det är den som används.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •