Ursprungligen postat av
Ulf Broman
Ja, hela ditt inlägg är en bra analys tror jag, men kan komplettera med något.
X2000 infördes väl på samma sätt (om jag fattat/minns rätt) som t.ex. TEE-tågen och tyska IC-tågen. Först var det en premiumprodukt, dvs man körde bara 1 klass, och troligen bättre än 1 klass normalt var, men väldigt fort insåg man att det inte höll utan man införde även 2 klass.
Vid introduktionen var det väl projekt och det fick kosta pengar, men när det sen började bli volymer så såg man vad det hela kostade och vad man fick i extra intäkter och att det kanske inte gick ihop. Men, introduktionen kanske var värd pengarna för att göra X2000 (och de andra) kända.
Detta att serveringspersonalen togs in som en del av SJ kom väl delvis av X2000-projektet som införde att hela teamet (alltså både SJ-personal och Trafikrestaurangspersonal) väl hade samma uniformer och samlades innan tågets avgång och gick igenom vad som gällde.
TR togs väl in i samma veva som SJ fann att några verksamheter inte passade in i bolaget (t.ex. resebyrån som mest sålde flyg och en byrå satte upp lapp att de inte sålde SJ:s lågprisbiljetter), dvs SJ studerade vad som hängde ihop med själva tågresan, och det låter för en utomstående som en rimlig tanke, kombinerat med att jag antar att även TR-personal behövde ha utbildning för att kunna delta vid utrymning och liknande. På flyg tar man ju inte in serveringspersonal separat och jag antar att det är likadant på färjor.