Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 64

Ämne: SJ har tröttnat på kreditkorten

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: SJ har tröttnat på kreditkorten

Citat Ursprungligen postat av ÅkeB Visa inlägg
    Eftersom jag jobbar på en statlig myndighet tror jag inte det skulle vara särskilt populärt att trixa med poängsystemet på det viset Nu är frågan dock i mitt fall mest teoretisk eftersom jag praktiskt taget aldrig gör några tjänsteresor... Absolut inte nu, och knappast före corona heller.
    Å andra sidan kan det ju ligga i arbetsgivarens intresse att "trixa" så, utan att göra några skattebrott. I princip skulle den som enbart åker tjänsteresor kunna ha Prio-medlemsskapet enbart i arbetsgivarens intresse. Värre blir det ju om tjänsteresor tillsammans med privatresor ger bästa nyttan, men lika väl som man kan bokföra bilresor måste man ju kunna klara av att hantera att bokföra Piro-poäng så att det framgår vad som tillhör tjänsten och vad som är privat.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Å andra sidan kan det ju ligga i arbetsgivarens intresse att "trixa" så, utan att göra några skattebrott. I princip skulle den som enbart åker tjänsteresor kunna ha Prio-medlemsskapet enbart i arbetsgivarens intresse. Värre blir det ju om tjänsteresor tillsammans med privatresor ger bästa nyttan, men lika väl som man kan bokföra bilresor måste man ju kunna klara av att hantera att bokföra Piro-poäng så att det framgår vad som tillhör tjänsten och vad som är privat.
    Mina Prio-poäng för tjänsteresor användes i prinpip i sin helhet till "förfriskningar" under tjänsteresor. Lättadministrerat.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Mina Prio-poäng för tjänsteresor användes i prinpip i sin helhet till "förfriskningar" under tjänsteresor. Lättadministrerat.
    Bra för samvetet. Men mycket dyra förfriskningar för den som själv betalat för priopoängen.

Stockholm S

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Konstaterar att SJ faktiskt gör det lättare för mig att göra ett annat förstahandsval. Mitt PRIO MC-kort har gjort att det fortsatt funnits en lojalitet till att börja på sj.se och SJ trafik. Nu finns inte den lojaliteten kvar från min sida och därmed blir det lättare att välja bort SJ. FLIX och MTRX och Snälltåget är vinnarna här. Faktum blir ju att jag inte blir kvar i SJ utbudet fast SJ tror att de behåller sin egen försäljning även efter försämringen. Men i mitt fall kommer man inte göra det. Det liknar lite hur man resonerade för 20 år sen då man skulle ta bort årskorten - för nåt ljushuvud verkade tro att alla årskortsresenärers resor sker i dimensionerad tid och trycker bort fullbetalande affärsresenärer och att alla deras resor skulle bli fullpris. Efter många protester och några insatser där bl a undertecknad djupintervjuades hemma vid köksbordet där vi handgripligen gjorde rese och beräkningsexempel så blev korten kvar. I min dåvarande roll där jag reste närmare 6000 mil tåg per år - hade SJ fått behålla 10 resor till Göteborg per år - betalda mot faktura med 30 dagar. I mitt fall hade alla resor under 30 mil blivit förmånsbilen och alla resor utom Göteborg över dagen blivit flyg.

Gjorde många resor Stockholm-Växjö-Malmö-Stockholm där enda skälet till att jag tog tåget var Årskortet. Dimensionerad tid Sthlm-Linköping - men rätt tomt ned till Alvesta på morgonen sedan sen kväll till Malmö där det var gott om plats från Alvesta och sen eftermiddag från Malmö. Utan årskort - Flyg till Växjö - Hyrbil till Malmö och sedan Flyg hem.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Resenären Visa inlägg
    Konstaterar att SJ faktiskt gör det lättare för mig att göra ett annat förstahandsval. Mitt PRIO MC-kort har gjort att det fortsatt funnits en lojalitet till att börja på sj.se och SJ trafik. Nu finns inte den lojaliteten kvar från min sida och därmed blir det lättare att välja bort SJ. FLIX och MTRX och Snälltåget är vinnarna här. Faktum blir ju att jag inte blir kvar i SJ utbudet fast SJ tror att de behåller sin egen försäljning även efter försämringen. Men i mitt fall kommer man inte göra det. Det liknar lite hur man resonerade för 20 år sen då man skulle ta bort årskorten - för nåt ljushuvud verkade tro att alla årskortsresenärers resor sker i dimensionerad tid och trycker bort fullbetalande affärsresenärer och att alla deras resor skulle bli fullpris. Efter många protester och några insatser där bl a undertecknad djupintervjuades hemma vid köksbordet där vi handgripligen gjorde rese och beräkningsexempel så blev korten kvar. I min dåvarande roll där jag reste närmare 6000 mil tåg per år - hade SJ fått behålla 10 resor till Göteborg per år - betalda mot faktura med 30 dagar. I mitt fall hade alla resor under 30 mil blivit förmånsbilen och alla resor utom Göteborg över dagen blivit flyg.

Gjorde många resor Stockholm-Växjö-Malmö-Stockholm där enda skälet till att jag tog tåget var Årskortet. Dimensionerad tid Sthlm-Linköping - men rätt tomt ned till Alvesta på morgonen sedan sen kväll till Malmö där det var gott om plats från Alvesta och sen eftermiddag från Malmö. Utan årskort - Flyg till Växjö - Hyrbil till Malmö och sedan Flyg hem.
    Jag har successivt gjort slut med SJ så skillnaden för min del blir inte så stor även om lojaliteten nu försvinner helt. För 10 år sedan reste jag nästan varannan vecka med X2000 1kl Stockholm-Skåne. Då var jag en bra kund. Nedmonteringen av produkten X2000 fick mig efterhand att krokna. Det var som att SJ velade med 1kl och inte visste vad de ville. Volym och lägre priser framför kvalitet och personligt bemötande. För något år sedan blev det färdigåkt med X2000. Från att ha varit en bra kund tjänar SJ numera inte ett nickel på mig. Jag gillar sovvagn och fortsätter med tåg 1 men åker gratis för Prio-poäng jag tjänat ihop på annat håll. Så länge möjligheten nu erbjuds. Hämnden är ljuv.

Mitt förstahandsval dagtid Skåne-Stockholm är Snälltåget. Bättre benutrymme och en servering värd namnet. Nästan samma restid. Ibland flyger jag bara för att det är kul.

Att jag blir av med svart nivå kan jag leva med. Syns ju inte längre på kortet. Alla blir jämlikt gröna. Även detta tror jag är ett misstag. Frekventa resenärer är fåfänga.

Tack SJ för den tid som varit. Jag saknar X2000 från den tid det var något att hänga i julgranen och när stötdämparna mådde bättre.

Egentligen är det logiskt att inköp på ICA inte är nivågrundande. Som sagt, SJ förlorade mig bit för bit redan innan. Vill inte göra Postvagnen ledsen med att lista alla anledningar.

Glad Påsk!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Jag har successivt gjort slut med SJ så skillnaden för min del blir inte så stor även om lojaliteten nu försvinner helt. För 10 år sedan reste jag nästan varannan vecka med X2000 1kl Stockholm-Skåne. Då var jag en bra kund. Nedmonteringen av produkten X2000 fick mig efterhand att krokna. Det var som att SJ velade med 1kl och inte visste vad de ville. Volym och lägre priser framför kvalitet och personligt bemötande. För något år sedan blev det färdigåkt med X2000. Från att ha varit en bra kund tjänar SJ numera inte ett nickel på mig. Jag gillar sovvagn och fortsätter med tåg 1 men åker gratis för Prio-poäng jag tjänat ihop på annat håll. Så länge möjligheten nu erbjuds. Hämnden är ljuv.

Mitt förstahandsval dagtid Skåne-Stockholm är Snälltåget. Bättre benutrymme och en servering värd namnet. Nästan samma restid. Ibland flyger jag bara för att det är kul.

Att jag blir av med svart nivå kan jag leva med. Syns ju inte längre på kortet. Alla blir jämlikt gröna. Även detta tror jag är ett misstag. Frekventa resenärer är fåfänga.

Tack SJ för den tid som varit. Jag saknar X2000 från den tid det var något att hänga i julgranen och när stötdämparna mådde bättre.

Egentligen är det logiskt att inköp på ICA inte är nivågrundande. Som sagt, SJ förlorade mig bit för bit redan innan. Vill inte göra Postvagnen ledsen med att lista alla anledningar.

Glad Påsk!
    Jag kan bara instämma. Att ha rest frekvent med X2000 under hela dess tid (ja även den tid då man helt obegripligt bytte namn till SJ2000) är ju också en resa i att en prestige-produkt blir mjölk och bröd även i första klass. Tänk första tiden då det var 5-6 personer som jobbade ombord, idag känns det ibland som det är en ensam stackare. Problemet för SJ verkar vara att hålla en jämn nivå av upplevelse - minns när man gjorde nån förändring av ombordpersonalens uppgifter för många år sedan och de trevliga värdarna försvann och sysslorna överfördes på alla. Jag minns en frukost vid avgång Alvesta med halvfrysta frallor slafsig servering och en person som verkligen inte trivdes på jobbet. Här har SJ fortfarande en del att göra tänker jag. SJs problem är att hålla en jämn och hög nivå i upplevelse. När SJ är som bäst är man fantastiska men man är ibland riktigt bedrövliga i den upplevelse man levererar och jag kan ju aldrig vara säker på vilket det blir idag. Jag har inte upplevt motsvarande stora skillnader i upplevelser hos Tågab, Snälltåget och MTRX - och ja jag vet att det är mindre organisationer - men om det är ett framgångskriterium så finns det ju inget som hindrar att SJ delar upp sig.

Medlem
    mar 2018

Jag kan bara instämma. Att ha rest frekvent med X2000 under hela dess tid (ja även den tid då man helt obegripligt bytte namn till SJ2000) är ju också en resa i att en prestige-produkt blir mjölk och bröd även i första klass. Tänk första tiden då det var 5-6 personer som jobbade ombord, idag känns det ibland som det är en ensam stackare. Problemet för SJ verkar vara att hålla en jämn nivå av upplevelse - minns när man gjorde nån förändring av ombordpersonalens uppgifter för många år sedan och de trevliga värdarna försvann och sysslorna överfördes på alla. Jag minns en frukost vid avgång Alvesta med halvfrysta frallor slafsig servering och en person som verkligen inte trivdes på jobbet. Här har SJ fortfarande en del att göra tänker jag. SJs problem är att hålla en jämn och hög nivå i upplevelse. När SJ är som bäst är man fantastiska men man är ibland riktigt bedrövliga i den upplevelse man levererar och jag kan ju aldrig vara säker på vilket det blir idag. Jag har inte upplevt motsvarande stora skillnader i upplevelser hos Tågab, Snälltåget och MTRX - och ja jag vet att det är mindre organisationer - men om det är ett framgångskriterium så finns det ju inget som hindrar att SJ delar upp sig.
    Kanske handlar det om brist på markkontakt och en ledning som befinner sig långt från verksamheten. Det är bara något år sedan SJ Marknad basunerade ut följande på SJ Instagram: ”Våra sovvagnar må vara gamla men tack vare bra underhåll är de i skick som nya”. Tror de på det själva? De skriker efter underhåll och doftar ibland både unket och mögel.

På samma vis får jag nog säga att förändringen av SJ Prio MC är lite klantigt kommunicerad. Och otydligt. Hur hanteras övergången? Exempelvis.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Varje enskilt tåg kanske skulle drivas som ett bolag?

Medlem
    mar 2018

Varje enskilt tåg kanske skulle drivas som ett bolag?
    Bäste Göran Kannerby!

Vi har ingen tävling i Postvagnen med målet att kommentera i så många trådar som möjligt. Tänk på det är du snäll.

Med de bästa påskhälsningar
    Ola Zackrisson, moderator Pv.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

X2000-konceptet skapades av en projektorganisation i samarbete mellan SJ och AB Trafikrestauranger. För att markera avstånd inte bara geografiskt utan även mentalt mot SJ HK satt man i egna lokaler i World Trade Center. Konceptet mejslades alltså fram i samarbete med ett professionellt restaurangföretag. Många studieresor gjordes runt om i världen för att komma fram till vad som skulle kunna fungera i Sverige med våra förutsättningar och ekonomiska ramar.

Den tid konsulterna Resenären och Ola drömmer sig tillbaka till var det Trafikrestauranger som ansvarade för servicen ombord. Sedan fick SJ en flygbolags-VD och då skulle man organisera det som på flyget, merutnyttja personalen och spara pengar. Kom ihåg att tågservering är i princip olönsam. Jag vågar nog påstå att om service ombord sköttes av ett restaurangföretag skulle en del saker kunna vara bättre. Frågan är hur mycket det skulle få kosta även om personalkostnaderna skulle bli lägre med HRF-avtal än Seko dito.

Ekonomin är en springande punkt och Sverige är mellanmjölkens land. Lagom är bäst. Tjänsteresenärer i Sverige reser mestadels på traktamente och då uppstår möjligheten till att tjäna lite pengar skattefritt genom att få över på traktamentet. Att köpa till måltid i första klass ingår inte i förmånen (utan avdrag på traktamentet). De sociala medierna tillsammans med de traditionella övervakar också att alla följer regelverket, annars kan man bli både uthängd och hudflängd. Ett konvwntionellt trestjärnigt svenskt hotell blir till "lyxhotell" i medierna och ett glas rödtjut till maten blir till exklusiv Bordeaux.

Att serveringen över huvud taget finns kvar i 1 klass (på pappret) förvånar mig. Ska vi gissa att den upphör helt efter sommaren och det blir som det var förr?

Lojalitetskort betyder lojalitet mot den som utfärdat det - att man gynnar sin leverantör och får återbäring utan att som förr räkna Konsum-kvitton i januari. Det här tjafset med co-branding (lojalitetskort och kreditkort i ett och samma kort) med de stora kreditkortsbolagen var ju roligt ett tag. Det säger sig självt att lojalitet ska belönas med köp hos i det här fallet SJ inte när man handlar på Ica eller köper flygbiljetter. Det är något slags Ebberöds bank över det hela och SJ är inte det enda företaget som drar i handbromsen. Kreditkortsbolagen börjar bli trängda av nya betallösningar och är inte lika generösa med kickbacks (provisioner) som Kippu skriver.

Sedan ska man komma ihåg att alla sådana här samarbeten kostar pengar, inte bara i administration utan också i alla marknadssamarbeten. Kalkylen är förmodligen inte så positiv. American Express kampanj i samarbete med SAS som pågått en längre tid verkar i mina ögon hysterisk.

Summa summarum: Jag förstår SJ:s förändrade villkor helt och fullt, det är logiskt så länge som man behåller sitt MC-kort. Det försvinner nog på sikt, det kostar mer än det smakar!

Namn:  Restvagn.jpg
Visningar: 305
Storlek:  530,4 KB

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    X2000-konceptet skapades av en projektorganisation i samarbete mellan SJ och AB Trafikrestauranger. För att markera avstånd inte bara geografiskt utan även mentalt mot SJ HK satt man i egna lokaler i World Trade Center. Konceptet mejslades alltså fram i samarbete med ett professionellt restaurangföretag. Många studieresor gjordes runt om i världen för att komma fram till vad som skulle kunna fungera i Sverige med våra förutsättningar och ekonomiska ramar.

Den tid konsulterna Resenären och Ola drömmer sig tillbaka till var det Trafikrestauranger som ansvarade för servicen ombord. Sedan fick SJ en flygbolags-VD och då skulle man organisera det som på flyget, merutnyttja personalen och spara pengar. Kom ihåg att tågservering är i princip olönsam. Jag vågar nog påstå att om service ombord sköttes av ett restaurangföretag skulle en del saker kunna vara bättre. Frågan är hur mycket det skulle få kosta även om personalkostnaderna skulle bli lägre med HRF-avtal än Seko dito.
    Ja, hela ditt inlägg är en bra analys tror jag, men kan komplettera med något.

X2000 infördes väl på samma sätt (om jag fattat/minns rätt) som t.ex. TEE-tågen och tyska IC-tågen. Först var det en premiumprodukt, dvs man körde bara 1 klass, och troligen bättre än 1 klass normalt var, men väldigt fort insåg man att det inte höll utan man införde även 2 klass.
    Vid introduktionen var det väl projekt och det fick kosta pengar, men när det sen började bli volymer så såg man vad det hela kostade och vad man fick i extra intäkter och att det kanske inte gick ihop. Men, introduktionen kanske var värd pengarna för att göra X2000 (och de andra) kända.

Detta att serveringspersonalen togs in som en del av SJ kom väl delvis av X2000-projektet som införde att hela teamet (alltså både SJ-personal och Trafikrestaurangspersonal) väl hade samma uniformer och samlades innan tågets avgång och gick igenom vad som gällde.
    TR togs väl in i samma veva som SJ fann att några verksamheter inte passade in i bolaget (t.ex. resebyrån som mest sålde flyg och en byrå satte upp lapp att de inte sålde SJ:s lågprisbiljetter), dvs SJ studerade vad som hängde ihop med själva tågresan, och det låter för en utomstående som en rimlig tanke, kombinerat med att jag antar att även TR-personal behövde ha utbildning för att kunna delta vid utrymning och liknande. På flyg tar man ju inte in serveringspersonal separat och jag antar att det är likadant på färjor.

Medlem
    mar 2018

Kloka ord /jes!

Förväntningarna på en tågresa följer för övrigt den välkända 80/20-regeln. Det tror även SJ. 20% är beredda (eller får) betala för en bättre upplevelse och personligt bemötande. 1kl är inte ”svenskt” och det är nog klokt att ombyggda X2 endast får en 1kl-vagn. Det är snart bara konsulter (sic!), andra enskilda näringsidkare och spendersamma privatresenärer som reser där. Till detta lär tjänsteresorna inte återhämta sig särskilt mycket.

SJ Prio har varit generöst och nedmonteringen är logisk men bristfälligt kommunicerad. Jag övergav ju SJ redan innan eftersom de inte längre ville erbjuda den produkt jag efterfrågade samt på grund av ett mycket ojämnt och ofta obefintligt kundbemötande. Känslan av en SJ-ledning långt från verksamheten har bitit sig fast. Edit: Refererar än en gång till SJ Marknads bisarra budskap att sovvagnarna är väl underhållna och i skick som nya.... Jag passar på att resa gratis med WL4 så länge jag kan få fribiljetter när jag handlar på ICA och Börjes konditori. Kan även tänka mig att betala för WL4 men då får SJ först fixa underhållet. När det gäller X2000 är nog allt hopp ute med tanke på att jag tillhör de där tjugo procenten.

Men vem fasen kom på att göra alla priokort jämlikt gröna?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Kloka ord /jes!

Förväntningarna på en tågresa följer för övrigt den välkända 80/20-regeln. Det tror även SJ. 20% är beredda (eller får) betala för en bättre upplevelse och personligt bemötande. 1kl är inte ”svenskt” och det är nog klokt att ombyggda X2 endast får en 1kl-vagn. Det är snart bara konsulter (sic!), andra enskilda näringsidkare och spendersamma privatresenärer som reser där. Till detta lär tjänsteresorna inte återhämta sig särskilt mycket.

SJ Prio har varit generöst och nedmonteringen är logisk men bristfälligt kommunicerad. Jag övergav ju SJ redan innan eftersom de inte längre ville erbjuda den produkt jag efterfrågade samt på grund av ett mycket ojämnt och ofta obefintligt kundbemötande. Känslan av en SJ-ledning långt från verksamheten har bitit sig fast. Jag passar på att resa gratis med WL4 så länge jag kan få fribiljetter när jag handlar på ICA och Börjes konditori. Kan även tänka mig att betala för WL4 men då får SJ först fixa underhållet. När det gäller X2000 är nog allt hopp ute med tanke på att jag tillhör de där tjugo procenten.

Men vem fasen kom på att göra alla priokort jämlikt gröna?
    Fysiska priokort finns inte längre. (Gamla kan givetvis vara i omlopp, men det var ett bra tag sedan det skickades ut nya.)
    Det är endast de som har MasterCard som får ett plastkort.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg

X2000 infördes väl på samma sätt (om jag fattat/minns rätt) som t.ex. TEE-tågen och tyska IC-tågen. Först var det en premiumprodukt, dvs man körde bara 1 klass, och troligen bättre än 1 klass normalt var, men väldigt fort insåg man att det inte höll utan man införde även 2 klass.
    Vid introduktionen var det väl projekt och det fick kosta pengar, men när det sen började bli volymer så såg man vad det hela kostade och vad man fick i extra intäkter och att det kanske inte gick ihop. Men, introduktionen kanske var värd pengarna för att göra X2000 (och de andra) kända.

Detta att serveringspersonalen togs in som en del av SJ kom väl delvis av X2000-projektet som införde att hela teamet (alltså både SJ-personal och Trafikrestaurangspersonal) väl hade samma uniformer och samlades innan tågets avgång och gick igenom vad som gällde.
    TR togs väl in i samma veva som SJ fann att några verksamheter inte passade in i bolaget (t.ex. resebyrån som mest sålde flyg och en byrå satte upp lapp att de inte sålde SJ:s lågprisbiljetter), dvs SJ studerade vad som hängde ihop med själva tågresan, och det låter för en utomstående som en rimlig tanke, kombinerat med att jag antar att även TR-personal behövde ha utbildning för att kunna delta vid utrymning och liknande. På flyg tar man ju inte in serveringspersonal separat och jag antar att det är likadant på färjor.
    Jag tror inte att man från början hade planen att köra enbart 1 kl i X2000. Jag tror t o m att detta diskuterats tidigare i PV.

Jag tror inte heller att det fanns någon exakt plan för åren därefter, produkten har helt enkelt fått utveckla sig efter förutsättningarna.

Däremot är jag övertygad om att SJ insåg värdet av att lansera X2000 som en ny produkt och plocka ut så mycket som möjligt grundat på "nyhetens behag".

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Kloka ord /jes!

Ett sådant angrepp på en yrkeskår måste nog bemötas. Att överhuvudtaget dra alla konsulter över en kam är redan det djupt felaktigt. Vi är många konsulter som inte reser dyrare än andra. Personligen har jag snarare samma småländska känsla som exempelvis Ingvar Kamprad, man ska inte lägga pengar i onödan, inte ens när kunden betalar.

Jag kan dock erkänna att det händer att jag åker 1 kl, framförallt när det är billigare än 2 kl, men också om det kostar en eller annan tia extra, i synnerhet om jag för den tian får frukost.

Medlem
    mar 2018

Ett sådant angrepp på en yrkeskår måste nog bemötas. Att överhuvudtaget dra alla konsulter över en kam är redan det djupt felaktigt. Vi är många konsulter som inte reser dyrare än andra. Personligen har jag snarare samma småländska känsla som exempelvis Ingvar Kamprad, man ska inte lägga pengar i onödan, inte ens när kunden betalar.

Jag kan dock erkänna att det händer att jag åker 1 kl, framförallt när det är billigare än 2 kl, men också om det kostar en eller annan tia extra, i synnerhet om jag för den tian får frukost.
    Innan vi spårar ur helt vill jag påpeka att jag skrev konsulter (sic!) med humor eftersom /jes korrekt klassificerade mig som sådan. Ingen skugga över smålänningar.

För att återknyta till SJ Prio och andra bonusprogram så vet jag många slösaktiga individer som gör en extra resa innan brytdatumet för att behålla eventuell elitnivå. Det har även jag gjort. För egna pengar. Både på SJ och SAS. Win-win för både mig och SJ/SAS men egentligen jag som blev lurad. Stavas fåfänga.

Vore jag SJ Prio Svart även framledes skulle jag protestera högljutt om jag fick ett grönt Prio MC :)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ja jobbade faktiskt som konsult då jag åkte till Stockholm varje vecka, dock i 2 klass eller delad sovvagnskupé. Men det räckte för att nå svart prio. Jobbar sedan snart tio år i ett produktbolag iatället, bättre betalt och man slipper resa och man är en del av gemenskapen man inte blir som konsult ute på företag.

Med det sagt, det är bra att det finns konsulter så företag snabbt kan täcka upp saknade egna kompetenser för ett tillfälligt behov eller vakanser på kvalificerade tjänster. Förstår inte heller varför denna yrkesgrupp är så bespottad.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg

Vid introduktionen var det väl projekt och det fick kosta pengar, men när det sen började bli volymer så såg man vad det
    hela kostade och vad man fick i extra intäkter och att det kanske inte gick ihop. Men, introduktionen kanske var värd pengarna för att göra X2000 (och de andra) kända.
    Detta att serveringspersonalen togs in som en del av SJ kom väl delvis av X2000-projektet som införde att hela teamet (alltså både SJ-personal och Trafikrestaurangspersonal) väl hade samma uniformer och samlades innan tågets avgång och
    gick igenom vad som gällde.
    Nej SJ X2000 har aldrig varit en ren 1kl produkt men väl en premiumprodukt med extra tillägg.
    Från början fanns det en 2kl vagn (med 2+2 sittning och röda stolar) , så byggdes tågen om till enbart 1kl inredning (2+1 sittning) men fortfarande bokades minst en vagn som 2kl och för att åka behövdes ett extra X2000 tillägg. På dagar med lite mindre efterfrågan som lördagar räckte det med vanlig platsbiljett dock.
    För service ombord var det normalt 5 i besättningen. Två konduktörer från SJ och tre petsoner från TR , varav två jobbade i bistron och en serverade i 1kl. SJ och TR personal fick utbildning för att samverka och hjälpa varann, TR skulle kunna svara på lite enklare frågor som tidtabell m.m. Och 5 ombord ska ju ses mot att tågen var kortare med färre sittplatser än dagens X2000.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Aj då, det här med konsulter var visst en öm tå. Jag pratade om två specifika konsulter inte hela yrkesgruppen. Ola tog det med humor. För övrigt har jag själv haft konsultjobb vid flera tillfällen. Punkt. 🙂

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Aj då, det här med konsulter var visst en öm tå. Jag pratade om två specifika konsulter inte hela yrkesgruppen. Ola tog det med humor. För övrigt har jag själv haft konsultjobb vid flera tillfällen. Punkt. 🙂
    No hard feelings! Det var främst Olas inlägg som fick mig att reagera, och han var nästan lika duktig som jag på att dölja humorn i inlägget.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •