Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Kurt Möller avliden

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Kurt Möller avliden

Kurt "Mosis" Möller avliden.
    Den ÖSlJ-medlem som skött den huvudsakliga kontakten under hans senaste sjukdomstid meddelar:
    "Tyvärr måste jag meddela att Mosis gick bort i natt runt kl 3:30. Jag fanns inte i rummet just då men som av en händelse fanns jag på avdelningen, något jag är väldigt glad för såhär i efterskott. "
    Kurt befanns sig den senaste tiden på Stockholms Sjukhems avdelning för pallativ vård.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Kurt Möller avliden

Det var tråkigt att höra.
    Min son var en kort period lite aktiv i Mariefred, och hade mycket kontakt med och talade väl om Kurt.
    Själv har jag sett Kurt i många år, senast i juni förra året när han vid mitt besök gick runt i tåget och berättade lite och sålde informationsbroschyren.
    Hur gammal blev han?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det var tråkigt att höra. - - - Hur gammal blev han?
    Kurt föddes i januari 1941.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag kommer att sakna Kurts inlägg och vill minnas att han för många år sedan lärde mig med viss tydlighet att begreppet "stigningsväxel" inte passar in på Södertälje C-Södertälje Hamn. Träffade också Kurt i Mariefred för c:a 5 år sedan då vi hade ett Ledningsgruppsmöte i vårt företag och jag fixade en liten kvällsaktivitet då vi hyrde ett tåg med Kungavagn och allt T/R Mariefred-Läggesta en mörk novemberkväll. Kurt höll då ett initierat föredrag om vagnar och lok. Det var en mycket fint minne men den förväntande anstormningen till Kungavagnen uteblev och det visade sig att den verkliga förfesten kom att utspela sig i 3:kl där det trevliga gänget samlades med pilsner och vin framför vedkaminen

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Mycket tråkigt! Tyvärr är jag inte förvånad. Jag fick veta i somras att han hade blivit sjuk. Redan då lät det inte alls bra. Sedan under hösten och vintern fick jag veta att han var inlagd på sjukhus och mådde dåligt. Så detta bekräftar dessvärre bara det jag anat en tid.

Sista gången jag träffade honom var på förra Hjulmarknaden. Jag stod och pratade med en bekant och först pratade vi om privata saker, men det låg en bild på ett Rb-lok på ett bord bredvid oss, så vi råkade komma in på den loktypen. Precis när vi började prata om Rb-loken kom Kurt Möller fram till oss och hälsade. Han misstolkade en aning och trodde att vi pratade om Rc-lok så vi rättade honom och sa att det var Rb-lok vi pratade om. Då rättade han sig själv och så nämnde han själv några erfarenheter och upplevelser med just Rb-lok. Då såg Kurt Möller riktigt glad ut när han nämnde om Rb-lok för oss. Visserligen haltade han lite, men jag tyckte annars att han såg både glad och frisk ut. Efter att vi sagt något om Rb-lok skildes vi åt. Detta är mitt sista minne av Kurt Möller. Ett bra och trevligt minne tycker jag det är.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Mycket tråkigt.

Ytterligare en av de sista profilerna från SJK:s barndom har nu alltså lämnat oss.

Jag kände Kurt som en mycket kunnig person på framförallt ånglok. Han jobbade även med ett lexikon, översättning av engelska/amerikanska järnvägsuttryck till svenska!
    Han har även jobbat aktivt på flera museibanor under åren, bl a ULJ och ÖSlJ.
    Vem minns inte alla år som han jobbat som auktionsförrättare på hjulmarknaden.

Må du vila i frid!

Bengt Schelin

ordförande
    Svenska Järnvägsklubben

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tråkigt.

Kurt var god vän och kollega, han jobbade ju länge som växlare på Roslagsbanan och vi fick några år tillsammans. Egentligen får vi vara glada att han levde så länge med tanke på den stygga olyckan han råkade ut för just i växlingen på Stckholm Östra.
    Träffade honom i Mariefred för inte så länge sen när jag var på besök med min föräldrar en fin sommardag, jag fick köpa en bok till vänskapspris

Vila i frid Kurt

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Mycket tråkigt, han var ytterst trevlig.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Även jag vill beklaga att Kurt har gått ur tiden. Under början av 1970-talet hade vi en hel del debatter i dåvarande SJK och höll sedan sporadisk kontakt över åren. Kurt var kunnig, sympatisk och en hängiven järnvägsvän - och debattör. Han är en röst vi kommer att sakna.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Väldigt tråkigt..... En gammal god vän har passerat yttersta växeln, vila i frid

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det är ju verkligen en gärning av format som är till ända.
    Verksam som lokförare och med tekniskt arbete i verkstäderna hos ULJ och ÖSLJ.
    Och höll i den rätt omfattande försäljningsverksamheten av böcker m.m hos ÖSLJ och har själv medverkat i någon bok.
    Det årliga framträdandet som auktionsförrättare på Hjulmarknaden ej att förglömma.
    Skulle man ta sig till att värdera insatsen i pengar så blir ju +50års ideella insatser ett värde av många miljoner, låt oss hoppas på en belöning på andra sidan.
    Ett litet personligt minne var en kontrovers när han missuppfattade mitt inlägg i järnvägshistoriska och jag blev försvarad även av andra. I den vevan beställde jag något från ÖSLJ och i försändelsen låg ett handskrivet vykort där han bad så mycket om ursäkt med tillägget ”jag börjar nog bli gammal”. KM var rätt aktiv i Pv förr men trappade ner och syntes sedan i Järnvägshistoriska forumet med sista inlägg för runt ett år sedan.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Mycket ledsamma nyheter. Kurt var en färgstark och intressant person med ett brinnande engagemang för järnvägen. Hans kunnande på olika områden var närmast encyklopediskt. Så skapade han en encyklopedi också! Vila i frid, Kurt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sorgligt att ännu en av de mest kunniga skribenterna inte längre finns! Tillsammans med H Lundén var han enligt mig den mest kunnige vad gäller inlägg om lok från Rc och bakåt i tiden!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •