Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: En utländsk tisdagsbild 928 D

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

En utländsk tisdagsbild 928 D

Vad heter stationen där jag fotograferade jag denna rälsbuss i ordinarie trafik?

Senast redigerat av Hans Broman den 2021-03-23 klockan 21:08:51. Anledning: justerat filnamn

Sv: En utländsk tisdagsbild 928 D

Prag hln

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Praha Hl n

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Prag?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

wilsonova prag

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Zwickau nånting?

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Praha hl n

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Praha hl n

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Prag

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Brno

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

jag tror att jag gick på just en sådan här på just den plattformen ca 2002 or so...
    och skulle uppströms förbi Branik och vidare mot Tynec vid Sazava (iofs skulle jag bara till Davel men bussen gick till Tynec, tror jag.)

Senast redigerat av stefan skoglund den 2021-03-23 klockan 20:47:43.

Medlem
    nov 2017

Sv: En utländsk tisdagsbild 928 D - rätt svar

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    Prag hln
    Ja, huvudstationen i Prag är det, Praha hlavni nadrazi (hl.n.). Bilden är från den 8 december 2017. Mer om den här rälsbussen i ett inlägg om en stund, tillsammans med några bonusbilder.

Poäng också till Janne Nilsson och Jesper O. Jag var på väg att nobba Jesper poäng (för att han bara svarat Prag), men så slog det mig att mina poängberäkningsregler är generöst skrivna när det gäller centralstationer, och läser jag reglerna innantill så blir det poäng.

Senast redigerat av Hans Broman den 2021-03-23 klockan 21:07:27. Anledning: justerat rubriken

Medlem
    nov 2017

Sv: En utländsk tisdagsbild 928 D - rätt svar + bonusbilder

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Ja, huvudstationen i Prag är det, Praha hlavni nadrazi (hl.n.). Bilden är från den 8 december 2017. Mer om den här rälsbussen i ett inlägg om en stund, tillsammans med några bonusbilder.

Poäng också till Janne Nilsson och Jesper O. Jag var på väg att nobba Jesper poäng (för att han bara svarat Prag), men så slog det mig att mina poängberäkningsregler är generöst skrivna när det gäller centralstationer, och läser jag reglerna innantill så blir det poäng.
    På frågebilden såg vi en tvåaxlig rälsbuss av CD:s typ 810, på ett kort spår med stoppbock i ena kanten av Praha hl n. Den skulle gå till Hostivice på en kurvig och stigningsrik järnväg som ibland kallas Prags Semmeringbahn.

Två bonusbilder och till sist en reprisbild från samma tillfälle på Praha hl n:

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

På frågebilden såg vi en tvåaxlig rälsbuss av CD:s typ 810, på ett kort spår med stoppbock i ena kanten av Praha hl n. Den skulle gå till Hostivice på en kurvig och stigningsrik järnväg som ibland kallas Prags Semmeringbahn.
    Det är då den sydliga banan via Smíchov?

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Vad betyder detta 928?

TKL Fgc, Smj, Mra, Nora, S
    Fd. Blg

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Vad betyder detta 928?

Vecka 928

Senast redigerat av Turmantas den 2021-03-23 klockan 21:15:26.

Medlem
    nov 2017

Sv: En utländsk tisdagsbild 928 D - rätt svar

Jag kommer före nästa tisdag att förtydliga poängberäkningsreglerna så att friheten att bara nämna ortens namn när en centralstations namn efterfrågas bara gäller svenska centralstationer. Just i Sverige är det ju inte alltid så lätt att hålla reda på om stationen i en viss stad (eller annan större ort) har ett C som tillägg i namnet eller inte.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Aha.

TKL Fgc, Smj, Mra, Nora, S
    Fd. Blg

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Aha.
    Jo, det ser ut som att Hans har hållit på med detta nöje ett tag.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Jo, det ser ut som att Hans har hållit på med detta nöje ett tag.
    Ja, sedan den 4 februari 2003 har jag (eller i vissa fall någon som jag har engagerat som vikarie) visat en eller flera bilder så gott som varje tisdag. Några gånger har bildvisningen och därmed också gissningen flyttats till en annan veckodag, och några gånger har jag ställt in veckans bildvisning. Men det är inte många gånger.

Så här skrev jag i Postvagnen vid 10-årsjubileet:

"Under hösten 2002 brukade Mr G vid 22-tiden på kvällarna publicera 'godnattbilder'. Främst 1970-71 hade han rest land och rike runt med några kompisar och tagit många läckra bilder, de flesta från bibanor. Nya tekniska landvinningar som Internet och diaskannrar, i kombination med Postvagnens etablering och Mr G:s flit, gjorde det nu möjligt för oss andra att få njuta av bilderna. Mr G brukade publicera godnattbilderna utan att uppge var de var tagna, och då utbröt det förstås spontana gissningar i Postvagnen. Efter en stund kunde Mr G sedan bekräfta var kvällens bild var tagen. Jag blev ganska bortskämd med att kunna se en ny gammal bild varje kväll, och abstinensen blev svår när Mr G efter hundra visade godnattbilder satte punkt för serien.

Då tänkte jag att jag själv hade en del bilder från epoken 1960-90, och de kunde kanske glädja andra - trots att mina bilder inte är några som helst fotografiska mästerverk, och trots att den tekniska kvaliteten ibland är så där, särskilt på äldre bilder. Jag köpte en skanner och bestämde mig för att testa att visa en bild i veckan, på en bestämd veckodag, som blev tisdag. Rubriken blev "En halvgammal tisdagsbild". Och på den vägen är det, alltsedan tisdagen den 4 februari 2003. Det var alltså i går som mina tisdagsbilder fyllde tio år, men man kan väl inte ge sig till att fira tisdagsbilder på en måndag heller?
    Jag märkte att det fanns intresse för sådana här bildfrågor. Efter några månader började jag visa en halvgammal och en utländsk bild varje tisdag, och successivt steg antalet bilder per tisdagskväll till fyra."

Senast redigerat av Hans Broman den 2021-03-23 klockan 21:38:32.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •