Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Plog eller slunga - Vad är effektivast?

Administratör Admins avatar
    Medlem
    sep 2017

Plog eller slunga - Vad är effektivast?

Har sett trv fordon med slunga, men inget som liknar monsterplogarna i denna lilla film.

En del rätt sköna forceringar av det vita.

Notera fotografen vid 5:30!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Plog eller slunga - Vad är effektivast?

Det enkla svaret är "det beror på". Med måttliga och/eller lätta snömängder är plogen oslagbar, med stora och/eller tunga snömängder är nog slöslungan bäst, i synnerhet i skärningar.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Självklart beror det på. Den sämsta är väl att vänta på att smälter bort i april eller maj. (obs ironi) Lite förvånande är att så lite gjorts för at utveckla snöröjningen på järnvägen, de fordon spm röjer vägarna har utvecklats en del de senaste 30 åren.
    Bo-Gunnar P

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sedan beror det på hur omgivningen ser ut.
    Sådana flashiga plogscener som kan ses på Youtube från USA kan kanske funka i obebyggda trakter men säg den gårdsägare som får sin tomt dränkt i snö. Tidigare fanns i Ramvik ett sådant fall, nu inlöst, där ett rejält snöfall resulterade i en överfylld gårdsplan.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Plog eller slunga - Vad är effektivast? - Utveckling?

Citat Ursprungligen postat av Bo-Gunnar P Visa inlägg
    Lite förvånande är att så lite gjorts för att utveckla snöröjningen på järnvägen, de fordon som röjer vägarna har utvecklats en del de senaste 30 åren.
    Bo-Gunnar P
    Vad menar du med att så lite gjorts, och att fordonen inte har utvecklats?

Om du tittar på Trafikverkets sida med deras centrala snöröjningsfordon så verkar tvärtom alla dessa väldigt nybyggda, det nämns ingen Tb eller Tc, och det är inga nybyggda plogar, och snöslungan känns inte som de brukade se ut, utan det mesta känns väldigt innovativt.

Om sen denna utveckling lett till förbättringar jämfört med tidigare, det kan jag inte uttala mig om, men det var ju inte det du ifrågasatte.
    Det är intressant att andra skribenter har i gamla PV senaste månaden ifrågasatt varför man inte använder fler Tb (och Tc), dvs tvärtemot din tanke.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ber om ursäkt för min överdrift, vad jag förstår så är det ett företag som gjort ett bra utvecklingsarbete. Vet du hur många maskiner de lyckats sälja? Varför används inte dessa maskiner mer. Borde vara bättre uppdaterad, särskilt då jag fortfarande bor deltid i Skellefteå (mest på Holmön) och ibland jobbade i Skelleftehamn.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En mångfald i snöbekämpningsutrustningen är bäst.
    Finns inget som gör allt utan man måste i min bok ha tillgång till snösug, snösop, vikplog, sidovingar, spårrensare, isriv och snöslunga för att det skall gå riktigt effektivt att maskinellt snöröja. Som komplement givetvis också spårgående grävlastare och hjullastare där så behövs för att lyfta undan snö samt finstäda.
    Problemen med det är nog mycket erfaren och kompetent personal, plats för all denna utrustning samt någon som vill betala för det såklart. Vi som jobbar med snöröjning på järnväg vill såklart inget hellre än att ha den bästa utrustningen för att göra så effektivt arbete när vi väl är ute. Det finns få saker som är mer frustrerande än att trycka ett rejält långt pass och veta att man är smått ineffektiv pga dålig utrustning.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Plog eller slunga - Vad är effektivast? - Amerikanska plogarna skrotade.

Citat Ursprungligen postat av Admin Visa inlägg
    Har sett trv fordon med slunga, men inget som liknar monsterplogarna i denna lilla film.

En del rätt sköna forceringar av det vita.

Notera fotografen vid 5:30!

SJ anskaffade "amerikanska plogar" efter det att överdirektören vid SJ Hjalmar Elworth https://sok.riksarkivet.se/Sbl/Prese....aspx?id=16050 studerat amerikanska plogar i Klippiga bergen. De amerikanska plogarna kom att ersätta de tidigare av österrikisk modell.
    Enär de amerikanska plogarna försvunnit sedan länge får man anta att senare tiders snöröjningsutrustningar är bättre.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bo-Gunnar P Visa inlägg
    Ber om ursäkt för min överdrift, vad jag förstår så är det ett företag som gjort ett bra utvecklingsarbete. Vet du hur många maskiner de lyckats sälja? Varför används inte dessa maskiner mer. Borde vara bättre uppdaterad, särskilt då jag fortfarande bor deltid i Skellefteå (mest på Holmön) och ibland jobbade i Skelleftehamn.
    Jag länkade till Trafikverkets sida, där de talar om vilka snöröjningsfordon de disponerar över.
    Vem de köpt av och sånt har jag ingen aning om, inte heller om de är köpta eller inhyrda (och inget av det tycker jag spelar någon roll för de inledande frågorna).
    Du undrar varför de inte används mer, men jag har ingen aning om hur mycket de används. De kanske alltid används vid de förhållanden där de behövs, men så mycket snö att en snöslunga eller en stor snösmältare behövs inträffar nog ganska sällan i Sverige.
    Signaturen JM (som snöröjer!) beskriver ju strax ovanför att många sorters maskiner behövs om man inte skall skicka ut 40 män med spadar och borstar i alla lägen.

(Därmed inte sagt att jag tror att allt är perfekt, ett problem är hur man skall snöröja på ERTMS sträckor på ett smidigt sätt, ett annat att snöröjarna måste få tid efter snöfall att flytta undan snövallar på sidorna mm så det blir plats för mer snö).

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •