Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: 32 ME från Danmark till Sverige

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

32 ME från Danmark till Sverige

Nordic Re-finance vill köpa samtliga 32 driftklara ME-Lok från DSB.

https://jarnvagar.nu/vill-kopa-32-me-lok-fran-danmark/

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: 32 ME från Danmark till Sverige

Kul att danskdieslar har så långa liv! Bidrar med en bild av ME 1506 under ett uppehåll i Næstved 1987.
    Namn:  ME-1506-mm.jpg
Visningar: 1498
Storlek:  628,1 KB

Passagerare
    Medlem
    nov 2020

Citat Ursprungligen postat av Ted S Visa inlägg
    Kul att danskdieslar har så långa liv! Bidrar med en bild av ME 1506 under ett uppehåll i Næstved 1987.
    Namn:  ME-1506-mm.jpg
Visningar: 1498
Storlek:  628,1 KB
    Intressant. Lustigt att Sverige som alltid vurmat för enhyttsdiesellok men exporterat tvåhyttslok (inte SJ utan Nohab förvisso) nu importerar de sistnämnda i allt större omfattning. Undrar varför SJ så konsekvent hållt fast vid enhyttslok? Möjlighet till kombination av växlingstjänst och linjelok kanske? Synd f.ö att Nordic har så skrikiga färger (blågröna) men de vill väl synas hellre än att vara snygga :)

Senast redigerat av Billy den 2021-03-16 klockan 15:32:53.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Finns det verkligen behov av 32 st tunga diesellinjelok i Sverige?

TKL Fgc, Smj, Mra, Nora, S
    Fd. Blg

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Billy Visa inlägg
    Möjlighet till kombination av växlingstjänst och linjelok kanske?
    Skulle gissa att det är anledningen.

Passagerare Jonas avatar
    Medlem
    feb 2018

HEJ

Håller på och flytta om min gamla hemsidan till nytt webbhotell, har sakta börjat.

Men för att prova om det fungerar kanske jag kan testa i denna tråd med att visa två bilder från i somras som passar in i ämnet.

TMe 1509 i Långsele en regnig dag i Juli. Blev uppehåll i regnet en dryg timme så passade på och tog ut kameran.

Även syrran 1513 fanns i Långsele samma dag!

Om allt fungerar ligger dessa bilder nu även på en säker server som tillåter https

/Jona

Filosofen Jona i Söv

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Skamfilat yttre

I vart fall det yttre var dåligt underhållet.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Intressant. Lustigt att Sverige som alltid vurmat för enhyttsdiesellok men exporterat tvåhyttslok (inte SJ utan Nohab förvisso) nu importerar de sistnämnda i allt större omfattning. Undrar varför SJ så konsekvent hållt fast vid enhyttslok? Möjlighet till kombination av växlingstjänst och linjelok kanske? Synd f.ö att Nordic har så skrikiga färger (blågröna) men de vill väl synas hellre än att vara snygga :)
    DSB har väl främst använt dessa till persontrafik, dvs ingen riktig växling utan mer bara rundgång.
    Medan SJ väl främst använt sina i godstrafik, där riktig växling varit betydligt mer vanlig. Det var väl bara på Siljansbanan (och Borås-Alvesta) som det förekom ordentligt med persontrafik med loktåg, fram till elektrifieringen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    DSB har väl främst använt dessa till persontrafik, dvs ingen riktig växling utan mer bara rundgång.
    Medan SJ väl främst använt sina i godstrafik, där riktig växling varit betydligt mer vanlig. Det var väl bara på Siljansbanan (och Borås-Alvesta) som det förekom ordentligt med persontrafik med loktåg, fram till elektrifieringen.
    Mja det förekom ju även på Halmstad-Nässjö, Blekinge kustbana och sidolinjerna till Örnsköldsvik,Umeå,Skellefteå. Och på smalspår med Tp-lok på Västgötabanan och Kalmar-Berga.
    Men enhytts diesellok fungerade ju bra och utöver att loken kunde användas i växling så är ju enhytt biligare när en förarhytt med utrustning kostar dryga pengar.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Mja det förekom ju även på Halmstad-Nässjö, Blekinge kustbana och sidolinjerna till Örnsköldsvik,Umeå,Skellefteå. Och på smalspår med Tp-lok på Västgötabanan och Kalmar-Berga.
    Men enhytts diesellok fungerade ju bra och utöver att loken kunde användas i växling så är ju enhytt biligare när en förarhytt med utrustning kostar dryga pengar.
    Jäpp, jag är väl medveten om dem, men på de banor du räknar upp var det väl inte "ordentligt med persontrafik med loktåg", utan det gick mest rälsbussar och sen kanske ett (eller någonstans 2) tågpar om dagen med loktåg. Kustbanorna på Norrlandskusten var ju bara nattågsanslutningarna, och BKB var i alla fall på senare år bara nattåget. På Siljansbanan däremot var det väl fler loktåg än rälsbussar. Jag funderade på om jag skulle nämnt Borås-Alvesta, men den elektrifierades väl före T43 (men efter T41).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jäpp, jag är väl medveten om dem, men på de banor du räknar upp var det väl inte "ordentligt med persontrafik med loktåg", utan det gick mest rälsbussar och sen kanske ett (eller någonstans 2) tågpar om dagen med loktåg. Kustbanorna på Norrlandskusten var ju bara nattågsanslutningarna, och BKB var i alla fall på senare år bara nattåget. På Siljansbanan däremot var det väl fler loktåg än rälsbussar. Jag funderade på om jag skulle nämnt Borås-Alvesta, men den elektrifierades väl före T43 (men efter T41).
    Vännäs-Umeå hade på sin tid 3 tågpar med diesellok lok.
    Som förare tycker jag enhyts var tämligen smidiga vid riktningsändring som skulle föranlett ett hyttbyte. Man slipper slå huvudet i div. inventarier, man behöver dessutom inte ha hörselskydd samt tråckla väskan genom maskinrummet för att göra "hyttbytet".

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

BKB hade under en stor del av 80-talet nästan uteslutande loktåg. Y3 fasades ut ca 1982.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Pelle Björkman Visa inlägg
    Vännäs-Umeå hade på sin tid 3 tågpar med diesellok lok.
    Som förare tycker jag enhyts var tämligen smidiga vid riktningsändring som skulle föranlett ett hyttbyte. Man slipper slå huvudet i div. inventarier, man behöver dessutom inte ha hörselskydd samt tråckla väskan genom maskinrummet för att göra "hyttbytet".
    Och som växellok så är naturligtvis enhyttslok mycket bättre oavsett om de radiokörs eller körs från hytten. Ofta är det höga och jobbiga kliv upp till hytterna på tvåhyttslok men på enhyttsloken tas ju detta i etapper via gångborden!

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Skulle snarare kalla dem färgglada. Passar faktiskt bra till våren och påsk. (Tack till Jona för illustrationerna.) Mörkrött-nästan-brunt är inte min favoritfärg, synnerligen i kombination med svart och liknande dystert.

Passagerare Johan Wahlstedts avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av IngvarH Visa inlägg
    BKB hade under en stor del av 80-talet nästan uteslutande loktåg. Y3 fasades ut ca 1982.
    Gick det inte Y1 på BKB?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Johan Wahlstedt Visa inlägg
    Gick det inte Y1 på BKB?
    Jo, de kom mot slutet av årtiondet. Kanske 88 eller 89?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Finns det verkligen behov av 32 st tunga diesellinjelok i Sverige?
    Funderade på samma sak. Men kanske de kan ersätta några TMY och TMX?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Loktåg med T43 på BKB har förekommit planenligt ända sedan 60-talet i varierande omfattning. Mest intensivt i perioden mellan Y3-avlösningen 1982 och fram till när sista sovvagnståget ankom Karlskrona i maj 1989.
    I samband med införandet av Y1 1988, återstod endast sovvagnståget.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

I SJKs rälsbussbok står det att den sista Y7-tjänsten i Skåne enbart var på Malmö - Ystad - Simrishamn, och att Y1 ersatte där hösten 1985. Då var redan all Y7-trafik på BKB slut. Det står inte att Y1 började användas där redan då, men dels hade flera andra Y1-linjer lagts ned 1985, dels kan det väl knappast ha räckt med Y3 och loktåg på BKB? Så något säger mig att det borde ha varit redan 1985-86 som de började dyka upp på den banan.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    I SJKs rälsbussbok står det att den sista Y7-tjänsten i Skåne enbart var på Malmö - Ystad - Simrishamn, och att Y1 ersatte där hösten 1985. Då var redan all Y7-trafik på BKB slut. Det står inte att Y1 började användas där redan då, men dels hade flera andra Y1-linjer lagts ned 1985, dels kan det väl knappast ha räckt med Y3 och loktåg på BKB? Så något säger mig att det borde ha varit redan 1985-86 som de började dyka upp på den banan.
    Se mitt inlägg ovan när Y3:orna försvann och när Y1:orna kom. Det var framförallt Y1:or från Boden som förflyttades till BKB och dessa gick i ett eget omlopp på BKB.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •