Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Flixtrains tåg

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Flixtrain i T21

hej någon som vet hur det kommer att bli med Flixtrain till våren/ sommaren ?

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Flixtrain i T21

Citat Ursprungligen postat av Niclas H Visa inlägg
    hej någon som vet hur det kommer att bli med Flixtrain till våren/ sommaren ?
    När pandemin är över får vi nog se dem på spåret. Innan dess vet de nog inte ens själva.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

okej skulle vilja åka med dom i juli runt 22/7 om det funkar.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

okej skulle vilja åka med dom i juli runt 22/7 om det funkar.
    Den som lever får se, tror inte att de kommer igång under T21.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ryktet säger i början på maj, men allt kan ju ändras.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Såg en jobbannons för någon månad sedan där Hector Rail sökte tågvärdar för Flixtrain med stationering i Göteborg så det är nog inte helt omöjligt att de faktiskt kommer dra igång till våren/sommaren.

Senast redigerat av modi0001 den 2021-03-04 klockan 13:07:42.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Flixtrains tåg

Finns det någon nyhet om när man kan åka med dom?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Flixtrains tåg

Ska du starta nya trådar varje vecka om det?
    När de väl kommer igång kommer vi få veta, de har inga skäl att göra det i smyg.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Se mitt svar https://www.postvagnen.com/sjk-forum...lixtrain-i-T21.
    INGEN vet när, förmodligen inte ens Flixtrain. Du verkar ha missat det, men det pågår en pandemi. Innan den är över lär ingen ny trafik startas. NÄR någon vet NÄR Flixtrain tänker börja köra så kommer det att synas i Postvagnen väldigt fort. Du behöver inte fråga hela tiden.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Se mitt svar https://www.postvagnen.com/sjk-forum...lixtrain-i-T21.
    INGEN vet när, förmodligen inte ens Flixtrain. Du verkar ha missat det, men det pågår en pandemi. Innan den är över lär ingen ny trafik startas. NÄR någon vet NÄR Flixtrain tänker börja köra så kommer det att synas i Postvagnen väldigt fort. Du behöver inte fråga hela tiden.
    Det intressanta är dock att någon absolut vill åka Flix. Fascinerande hur olika människorna är.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Det intressanta är dock att någon absolut vill åka Flix. Fascinerande hur olika människorna är.

Det tycker jag i sig inte alls är konstigt. Tågen kommer naturligtvis att vara lite enklare än de vanliga tågen. Men de kommer nog sätta ut lägre priser också. Detta lockar ju en ny kundkrets som kan tänka sig en enkel standard om priset istället är lågt. Med detta kanske de lockar fram en ny kundkrets som annars inte åker tåg.

Så på detta vis är det inte alls konstigt om det finns de som absolut vill åka med Flixtrain.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Det tycker jag i sig inte alls är konstigt. Tågen kommer naturligtvis att vara lite enklare än de vanliga tågen. Men de kommer nog sätta ut lägre priser också. Detta lockar ju en ny kundkrets som kan tänka sig en enkel standard om priset istället är lågt. Med detta kanske de lockar fram en ny kundkrets som annars inte åker tåg.

Så på detta vis är det inte alls konstigt om det finns de som absolut vill åka med Flixtrain.
    Visst förstår jag att det är priset som lockar folk till Flix. Men jag får intrycket att trådstartaren tvunget vill åka med just detta företag. Till varje pris, så att säga.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Visst förstår jag att det är priset som lockar folk till Flix. Men jag får intrycket att trådstartaren tvunget vill åka med just detta företag. Till varje pris, så att säga.
    Man kan ju vara nyfiken och vilja prova om man ändå behöver åka en sträcka de ska köra.

Men eftersom ingen verkar veta svaret på frågan, när de börjar köra, kan vi ju lägga ned tråden.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Man kan ju vara nyfiken och vilja prova om man ändå behöver åka en sträcka de ska köra.

Men eftersom ingen verkar veta svaret på frågan, när de börjar köra, kan vi ju lägga ned tråden.
    Trådarna, faktiskt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Men kan man verkligen räkna med så dramatiskt mycket lägre biljettkostnader för att det är ”enklare standard” vilket väl ska uttydas som äldre fordon ? Tycker när man leker lite med miniräknaren och tittar på kapitalkostnader (avskrivning+ränta) så verkar det vara måttliga summor räknat på när man slår ut det på sittplatser och antal resor.
    Och äldre fordon brukar väl också ha högre underhållskostnader.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men kan man verkligen räkna med så dramatiskt mycket lägre biljettkostnader för att det är ”enklare standard” vilket väl ska uttydas som äldre fordon ? Tycker när man leker lite med miniräknaren och tittar på kapitalkostnader (avskrivning+ränta) så verkar det vara måttliga summor räknat på när man slår ut det på sittplatser och antal resor.
    Det blir säkert någon form av introduktionspris de första månaderna.
    Ska vi gissa på 99 kronor för en enkelresa?

Medlem
    sep 2017

Jag menar nog på just enklare standard, inte äldre fordon. Visst, vi vet att det rör sig om ombyggda vagnar som är byggda under 1960- och 1970-talen. Men det är nog mest vi som är järnvägsintresserade som ser detta. Resenärerna däremot skulle inte märka det. Skulle de jämföra dessa med SJ:s 80-talsvagnar så skulle merparten av resenärerna tro att Flixtrains vagnar är betydligt yngre än SJ:s 80-talsvagnar. Anledningen är enkel. Flixtrains är så kraftigt ombyggda invändigt att de upplevs som nya för resenärerna.

Vagnarna är kraftigt renoverade med ny inredning. Alla stolar är helt nya osv. Så många resenärer kommer nog tro att de även är yngre än X2.

Det finns egentligen en enda sak som verkligen är synligt gammalmodigt på dessa vagnar och det är att man har behållit de gamla vikdörrarna. Dessa dörrar kan vi alla vara överens om att de är riktigt gammalmodiga idag. Hade de bytt även dessa mot modernare dörrar så hade de sett helt moderna ut för alla. Men jag tror inte att resenärerna kommer att tänka så mycket på vikdörrarna. Däremot kommer de märka att det är splitter nya busstolar i vagnarna. Och med detta uppleva att vagnarna skulle vara nya.

Så resenärerna kommer nog se det så som Flixtrain är ute efter, nämligen som moderna, enklare standard än t ex X2, men billigare pris tack vare sin enkelhet. Och att tågen kommer lika snabbt fram som andra tåg.

Angående underhåll så är nog tekniken i vagnarna genom åren så pass utbytt att det troligen rakt igenom sitter modernare komponenter i dessa än i SJ:s 80-talsvagnar. Enda undantaget då, de gamla vikdörrarna. Men i allt annat har de nog modernare teknik. I början kommer de däremot kanske ha udda komponenter som inte finns just nu i svenska reservdelsförråd. Men detta kommer ju snabbt att lösas, så som man genom åren annars alltid löst det när nya fordonstyper introduceras i Sverige.

Till sist: Jag har i många år trott på att man i Sverige behöver lite lågpriståg. Tåg som på något sätt upplevs som enklare, men billigare pris och att man kommer lika snabbt fram. En sorts tåg som vänder sig till resenärer som inte vill lägga ut mycket pengar på resan och struntar i komforten. Förr tänkte jag mig att SJ kunde hållit sig med detta, som t ex att sätta in lite sämre 80-talsvagnar i vissa lågpriståg på längre sträckor, som t ex B10-vagnar. Nu har SJ uppenbarligen visat at de inte vill ha sånt. Men därför ser jag det som välkommet att en annan operatör kommer in och gör ett försök med en i alla fall liknande idé

Никлас Быгдестам

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag menar nog på just enklare standard, inte äldre fordon. Visst, vi vet att det rör sig om ombyggda vagnar som är byggda under 1960- och 1970-talen. Men det är nog mest vi som är järnvägsintresserade som ser detta. Resenärerna däremot skulle inte märka det. Skulle de jämföra dessa med SJ:s 80-talsvagnar så skulle merparten av resenärerna tro att Flixtrains vagnar är betydligt yngre än SJ:s 80-talsvagnar. Anledningen är enkel. Flixtrains är så kraftigt ombyggda invändigt att de upplevs som nya för resenärerna.
    Vagnarna är kraftigt renoverade med ny inredning. Alla stolar är helt nya osv. Så många resenärer kommer nog tro att de
    även är yngre än X2.
    Det finns egentligen en enda sak som verkligen är synligt gammalmodigt på dessa vagnar och det är att man har behållit de
    gamla vikdörrarna. Dessa dörrar kan vi alla vara överens om att de är riktigt gammalmodiga idag. Hade de bytt även dessa mot modernare dörrar så hade de sett helt moderna ut för alla. Men jag tror inte att resenärerna kommer att tänka så
    mycket på vikdörrarna. Däremot kommer de märka att det är splitter nya busstolar i vagnarna. Och med detta uppleva att vagnarna skulle vara nya.
    Så resenärerna kommer nog se det så som Flixtrain är ute efter, nämligen som moderna, enklare standard än t ex X2, men billigare pris tack vare sin enkelhet. Och att tågen kommer lika snabbt fram som andra tåg.
    Angående underhåll så är nog tekniken i vagnarna genom åren så pass utbytt att det troligen rakt igenom sitter modernare komponenter i dessa än i SJ:s 80-talsvagnar. Enda undantaget då, de gamla vikdörrarna. Men i allt annat har de nog
    modernare teknik. I början kommer de däremot kanske ha udda komponenter som inte finns just nu i svenska reservdelsförråd. Men detta kommer ju snabbt att lösas, så som man genom åren annars alltid löst det när nya
    fordonstyper introduceras i Sverige.
    Till sist: Jag har i många år trott på att man i Sverige behöver lite lågpriståg. Tåg som på något sätt upplevs som enklare,
    men billigare pris och att man kommer lika snabbt fram. En sorts tåg som vänder sig till resenärer som inte vill lägga ut mycket pengar på resan och struntar i komforten. Förr tänkte jag mig att SJ kunde hållit sig med detta, som t ex att sätta
    in lite sämre 80-talsvagnar i vissa lågpriståg på längre sträckor, som t ex B10-vagnar. Nu har SJ uppenbarligen visat at de inte vill ha sånt. Men därför ser jag det som välkommet att en annan operatör kommer in och gör ett försök med en i alla
    fall liknande idé
    Ska man nu även modernisera och bygga om vagnarna så blir det ju inte på något sätt billigare.
    Och kapitalkostnad på fordon är inte den stora biten .
    Säg att en vagn med 74sittplatser kostar 20mkr, 270tkr/plats, kapitalkostnad 10% (?) i avskrivning (20år+ränta?)ger 27tkr/år. Använd 250dagar/år och tre vändor per dag på t.ex Stockholm-Göteborg ger 36kr per plats och resa.
    Billiga platser kan man ju få på SJ när det är låg efterfrågan och man säljer ut platserna för att fylla tågen, då får man en mycket bekväm och snabb resa med X2000. Återstår då att konkurrera på avgångstider med hög efterfrågan som en nisch. Jag skulle i vart fall inte investera i lågpriståg. Försök som gjorts har varit SJ lågpris med gamla vagnar på Stockholm-Göteborg, Saga Rail med X10 och Blå tåget , inget av dessa var lyckade.
    Lite bättre lycka kanske för Snälltåget som uppenbarligen klarat sig bra.
    Tågab kan ju även nämnas men dom har inte direkt haft något lågpriskoncept men nischat in sig på lite udda relationer.

Medlem
    sep 2017

Ska man nu även modernisera och bygga om vagnarna så blir det ju inte på något sätt billigare.
    Och kapitalkostnad på fordon är inte den stora biten .
    Säg att en vagn med 74sittplatser kostar 20mkr, 270tkr/plats, kapitalkostnad 10% (?) i avskrivning (20år+ränta?)ger 27tkr/år. Använd 250dagar/år och tre vändor per dag på t.ex Stockholm-Göteborg ger 36kr per plats och resa.
    Billiga platser kan man ju få på SJ när det är låg efterfrågan och man säljer ut platserna för att fylla tågen, då får man en mycket bekväm och snabb resa med X2000. Återstår då att konkurrera på avgångstider med hög efterfrågan som en nisch. Jag skulle i vart fall inte investera i lågpriståg. Försök som gjorts har varit SJ lågpris med gamla vagnar på Stockholm-Göteborg, Saga Rail med X10 och Blå tåget , inget av dessa var lyckade.
    Lite bättre lycka kanske för Snälltåget som uppenbarligen klarat sig bra.
    Tågab kan ju även nämnas men dom har inte direkt haft något lågpriskoncept men nischat in sig på lite udda relationer.

När det gäller Flixtrain så är ju moderniseringen så att säga redan gjord. Det har framkommit att det är vagnar med ovanligt många sittplatser, dvs att det blir lite trängre för resenären. Vilket alltså uppenbart lär vara tanken med det hela. Stolarna är busstolar, troligen placerade med samma täthet som i en buss också.

SJ:s system med att leta billiga platser på tider med låg efterfrågan tror jag inte tilltalar priskänsliga resenärer. Dessutom upplevs det även av de mindre priskänsliga som krångligt. Många har jag märkt vill ha ett lågt pris för en viss sträcka. Åker man med ett visst bolag på en viss sträcka så vill många ha ett och samma pris, oavsett vilken veckodag de åker eller om de förbokar långt i förväg eller köper biljetten alldeles i sista minuten.

Blå Tåget är egentligen inget lågpriståg. Snarare ett premiumtåg. Lyckat? Vi får se, för de planerar att komma igång igen.

Saga Rail då: Ja de har klagat på SJ:s övertag när det gäller biljettförsäljning. Och här är det en fråga om de inte på sätt och vis har rätt. Flera operatörer har velat få bort SJ ur biljettförsäljningen och överlåta biljettförsäljning ske av en oberoende operatör som inte favoriserar vissa operatörers avgångar.

Blir Flixtrain lyckat eller inte då? Det vet vi inte. Jag anser att det är helt fel av oss att sitta här i Postvagnen och tro oss veta svaret. Vi har inte ens sett deras vagnar rulla in i Sverige ännu. Vi har inte sett deras upplägg osv. Det enda vi vet är att de tänker köra med ombyggda vagnar och vi har lite uppgifter om tiderna. Men blir det lyckat eller misslyckat? Det absolut dummaste vi kan föra är at döma ut dem. Låt dem först visa sig här och låt oss se vad de går för! Därefter kan vi avgöra om det blir bra eller inte.

Никлас Быгдестам

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Blå Tåget är egentligen inget lågpriståg. Snarare ett premiumtåg. Lyckat? Vi får se, för de planerar att komma igång igen.
    Jag tror att Lennart tänkte på antingen Gröna tåget, eller på 2-klassdelen av Blå tåget, där väl ingen av dem var premium.

Saga Rail då: Ja de har klagat på SJ:s övertag när det gäller biljettförsäljning. Och här är det en fråga om de inte på sätt och vis har rätt. Flera operatörer har velat få bort SJ ur biljettförsäljningen och överlåta biljettförsäljning ske av en oberoende operatör som inte favoriserar vissa operatörers avgångar.
    Du väcker en undran hos mig: Skulle verkligen Saga Rail, och framförallt MTRX, vilja att de inte fick ha en egen försäljningssajt, utan att alla deras resor såldes av den neutrala bokningssajten?

Jag trodde nog att de själva ville få ha egna bokningssajter, medan SJ AB inte skulle få ha någon, för att SJ är så dominerande. Eller åtminstone att SJ AB inte fick använda url-en www.sj.se utan den skulle den neutrala bokningssajten få använda.
    Men, säker är jag inte på vad Saga och MTRX vill.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •