Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 68

Ämne: Tung start för Vy

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Tung start för Vy

Det har varit tre tuffa månader för Vy Tåg sedan man tog över trafiken med nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland 13 december förra året.

https://jarnvagar.nu/tre-tuffa-manader-for-vy-i-norr/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tung start för Vy

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Det har varit tre tuffa månader för Vy Tåg sedan man tog över trafiken med nattågen mellan Stockholm och Övre Norrland 13 december förra året.

Ja tyvärr är jag övertygad om att både Vy , SJ och MTR kommer att få lida mycket av dessa idiotiska regler och att regeringen valde att inte lyssna det allra minsta på tågbolagens synpunkter.......Vi får säkert se betydande neddragningar på allt möjligt framöver där man inte är bundna av avtal.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Det låter som att en hel del är läropengar (man ställde inte in tåg i tid, man hade för dåligt med folk på trafikkontoret etc.), och det är ju synd om det vid varje ny upphandling skall ske samma process för att sätta sig in i hur nattågstrafiken på övre Norrland behöver bedrivas.

Sen låter det som att det var en överraskning att WL4.orna var i dåligt skick. Det borde väl Trafikverket vetat om tidigare, speciellt som om jag fattat rätt så stod någon av vagnarna avställd en stor del av 2020 just pga dåligt skick, och att SJ körde en hel del med sina egna WL4-or.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Ja tyvärr är jag övertygad om att både Vy , SJ och MTR kommer att få lida mycket av dessa idiotiska regler och att regeringen valde att inte lyssna det allra minsta på tågbolagens synpunkter.......Vi får säkert se betydande neddragningar på allt möjligt framöver där man inte är bundna av avtal.
    Om jag har förstått saken rätt har man rekryterat många lokförare från trafiken med Norrtåg. Det är egentligen två helt olika yrken att köra långa nattåg i synnerhet vintertid, så det är klart man får problem i synnerhet denna vinter.
    Säkert har man förlorat en stor mängd resenärer från syd och västsverige som i princip fick sin anslutningsresa gratis när SJ körde nattågen. Att sedan SJ kör ett tåg till Umeå gör ju beläggningen inte bättre för VY.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av 1524 Visa inlägg
    Om jag har förstått saken rätt har man rekryterat många lokförare från trafiken med Norrtåg. Det är egentligen två helt olika yrken att köra långa nattåg i synnerhet vintertid, så det är klart man får problem i synnerhet denna vinter.
    Säkert har man förlorat en stor mängd resenärer från syd och västsverige som i princip fick sin anslutningsresa gratis när SJ körde nattågen. Att sedan SJ kör ett tåg till Umeå gör ju beläggningen inte bättre för VY.
    Fast jag läser ingenstans att det är bland tågpersonalen det brister.
    Den stora händelsen med de fyra strandade tågen berodde ju på ett urspårat godståg den natten.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det finns ett gammalt känt uttryck: Om man gapar efter mycket ,kan man miste hela stycket. Vi har ett betrott tågbolag som heter SJ (ab) Låt dom sköta tågtrafiken så fungerar det nog bäst.

Vy har ju också gedigen erfarenhet av tågtrafik, även i Sverige. Vi har en upphandlingsförordning av en anledning, för att minimera risken för korruption. Då duger det inte att välja operatör utifrån subjektiva värderingar av typen "Vi har ett betrott tågbolag som heter SJ".

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Lilienberg Visa inlägg
    Vy har ju också gedigen erfarenhet av tågtrafik, även i Sverige. Vi har en upphandlingsförordning av en anledning, för att minimera risken för korruption. Då duger det inte att välja operatör utifrån subjektiva värderingar av typen "Vi har ett betrott tågbolag som heter SJ".
    Det har väl visat sej att SJ har fått rättat till saker när andra bolag har misslyckats. Bl.a längs banor i min närhet. Det finns många som försökt skära guld med träpinnar inom Transportsektorn som "sketit" i det blå skåpet.

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Fast jag läser ingenstans att det är bland tågpersonalen det brister.
    Den stora händelsen med de fyra strandade tågen berodde ju på ett urspårat godståg den natten.
    Tror man hade något tåg som fick modulfel en natt söderut från Umeå. Fick alltså köra ett fullmatat sovvagnståg på 50 % kapacitet. Givetvis havererade tåget totalt någonstans vid Kramfors, med resultat en massa minuter i minus vid ankomst Stockholm.
    Reservation för stationerna.
    En van förare av loktåg klarar förstås att återställa ett modulfrånslag på ett Rc-lok.
    Har förstås med bestämdhet inte sagt att detta var ett fel som gick att åtgärda, men vidmakthåller fortfarande att det är väsentliga skillnader mellan sovvagnståg och en X 61/62.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det låter som att en hel del är läropengar (man ställde inte in tåg i tid, man hade för dåligt med folk på trafikkontoret etc.), och det är ju synd om det vid varje ny upphandling skall ske samma process för att sätta sig in i hur nattågstrafiken på övre Norrland behöver bedrivas.

Sen låter det som att det var en överraskning att WL4.orna var i dåligt skick. Det borde väl Trafikverket vetat om tidigare, speciellt som om jag fattat rätt så stod någon av vagnarna avställd en stor del av 2020 just pga dåligt skick, och att SJ körde en hel del med sina egna WL4-or.
    Man kan väl inte tycka annat att det är märkligt att en sk. seriös tågoperatör tydligen tar så lätt svårigheterna med att köra långväga nattåg till Övre Norrland. Resultatet av att ta lätt på svårigheterna gör ju att man satsar på för lite resurs och då får till ett lägre pris, som sen upphandlaren, som tydligen har ännu mindre koll på svårigheterna, enkelt går på.
    Vilket i sin tur gör att den tidigare tågoperatören, som ju har bra koll och lägger ett realistiskt pris, åker ut med svansen före.

Att man tydligen haft dålig koll, märks ju på plötsligt måste ge sin trafikledning mer resurser och mer befogenheter, samt att man plötsligt måste renovera vagnar för stora pengar. Något som om man haft lite koll, borde ha kunnat fått till i god tid. men som väl är har ju konkurrenten vagnar att hyra ut... Kan ju hoppas de svider lite.

Jag kan ju inte annat än hålla med Sääf...
    Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    Det har väl visat sej att SJ har fått rättat till saker när andra bolag har misslyckats. Bl.a längs banor i min närhet. Det finns många som försökt skära guld med träpinnar inom Transportsektorn som "sketit" i det blå skåpet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Man kan väl inte tycka annat att det är märkligt att en sk. seriös tågoperatör tydligen tar så lätt svårigheterna med att köra långväga nattåg till Övre Norrland. Resultatet av att ta lätt på svårigheterna gör ju att man satsar på för lite resurs och då får till ett lägre pris, som sen upphandlaren, som tydligen har ännu mindre koll på svårigheterna, enkelt går på.
    Vilket i sin tur gör att den tidigare tågoperatören, som ju har bra koll och lägger ett realistiskt pris, åker ut med svansen före.

Att man tydligen haft dålig koll, märks ju på plötsligt måste ge sin trafikledning mer resurser och mer befogenheter, samt att man plötsligt måste renovera vagnar för stora pengar. Något som om man haft lite koll, borde ha kunnat fått till i god tid. men som väl är har ju konkurrenten vagnar att hyra ut... Kan ju hoppas de svider lite.
    Just detta med vagnarna är dock Trafikverkets huvudvärk då det är deras vagnar. Vilket skick vagnarna var i både Trafikverket vetat om du vagnarna stått oanvända en långt tid. Kanske hade Trafikverket hoppas på att Sj skulle vinna upphandlingen så man slapp renovera vagnarna? Nu får man dock till slut kosta på en upprustning samt hyra in vagnar för att ställa till VYs förfogande. Jag utgår även ifrån att SJ under sin tid som operatör inte ställde med egna vagnar gratis.

Sedan finns det ingen självklart samband mellan anbudets storlek och kvalitén på utförandet. Inte heller att ett statligt monopol på järnvägstrafik är det bästa och mest effektiva.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Just detta med vagnarna är dock Trafikverkets huvudvärk då det är deras vagnar. Vilket skick vagnarna var i både Trafikverket vetat om du vagnarna stått oanvända en långt tid. Kanske hade Trafikverket hoppas på att Sj skulle vinna upphandlingen så man slapp renovera vagnarna? Nu får man dock till slut kosta på en upprustning samt hyra in vagnar för att ställa till VYs förfogande. Jag utgår även ifrån att SJ under sin tid som operatör inte ställde med egna vagnar gratis.

Sedan finns det ingen självklart samband mellan anbudets storlek och kvalitén på utförandet. Inte heller att ett statligt monopol på järnvägstrafik är det bästa och mest effektiva.
    Om du läser min text, så säger jag inget om att varken den ena eller den andra. Men naturligtvis vet jag ju att vagnarna är Trafikverkets huvudvärk, i vart fall vad gäller tyngre underhåll, vilket ju fuktskador nog får anses vara.
    Jag sa inte heller att de finns något givet samband pris och kvalité, men med facit i hand så har vi fått se det (och i princip läst det på länken i startinlägget), dessutom har vi sett just detta i många andra upphandlade affärer, oavsett bransch. Att räkna skitsnålt på precis allt, gör ju tyvärr att man står utan all reservresurs, så fort något inte går 100% rätt. Att tror att det skulle funka på "Norrlandstågen" de gör inte proffs ...

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag kan ju inte annat än hålla med Sääf...
    Om upphandlaren vet exskt vad lägsta möjliga kostnad för önskad kvalitet är och hur man når den kostnaden då hade de ju kunnat göra det själva. Meningen med upphandling i konkurrens är att få en leverans av önskad kvalitet till det lägsta priset.

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Om du läser min text, så säger jag inget om att varken den ena eller den andra. Men naturligtvis vet jag ju att vagnarna är Trafikverkets huvudvärk, i vart fall vad gäller tyngre underhåll, vilket ju fuktskador nog får anses vara.
    Jag sa inte heller att de finns något givet samband pris och kvalité, men med facit i hand så har vi fått se det (och i princip läst det på länken i startinlägget), dessutom har vi sett just detta i många andra upphandlade affärer, oavsett bransch. Att räkna skitsnålt på precis allt, gör ju tyvärr att man står utan all reservresurs, så fort något inte går 100% rätt. Att tror att det skulle funka på "Norrlandstågen" de gör inte proffs ...
    Vy är med andra ord inte en professionell tågoperatör ... Hallå Transportstyrelsen - har ni missat något??

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av /jes Visa inlägg
    Vy är med andra ord inte en professionell tågoperatör ... Hallå Transportstyrelsen - har ni missat något??
    Även det är nog primärt Trafikverkets huvudvärk. Rimligen blir man oduglig som leverantör långt innan man blir oduglig som järnvägsföretag, i vart fall om bristerna faller inom båda områdena.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Även det är nog primärt Trafikverkets huvudvärk. Rimligen blir man oduglig som leverantör långt innan man blir oduglig som järnvägsföretag, i vart fall om bristerna faller inom båda områdena.
    Då borde ju marknadskrafter gjort tillsynsarbete överflödigt.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Jag är inte nån insider men det jag hört är precis tvärtom. Man försökte med lock och pock få över förare från Norrtåg till Nattågen, men med obefintligt intresse. Det hade nog inte varit fel om man fått över några därifrån. Finns gott om före detta nattågspersonal hos Norrtåg. Men oftast finns det en anledning till att man bytt från nattåg till mer daginriktat jobb. Istället har Vy till stor del fått förlita sig på inhyrda förare både i Gävle och framförallt Umeå.
    Nu tror jag att det stora problemet när det gäller bemanning och personal för Vy är att de blev helt tagna på sängen när SJ behöll sin personal i Gävle och Umeå och körde sitt eget nattåg. De hade nog räknat med att kunna ta över en intakt personalorganisation, så blev det inte och de lösningar man försökt sig på med en minimal åkstation i Umeå med bara förare och ingen ombordpersonal har inte varit lyckad. Att låta personal från Luleå och Gävle byta av i Umeå kan se bra ut på papperet men med de förseningar som är vanliga i nattågstrafiken så står man lätt med tåg utan avbyte på plats och tvingas till ännu mer förseningar eller dyr övertid.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Då borde ju marknadskrafter gjort tillsynsarbete överflödigt.
    ???? Marknadskrafterna gör inte att alla beställare blir professionella.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Hurtig Visa inlägg
    De hade nog räknat med att kunna ta över en intakt personalorganisation, så blev det inte och de lösningar man försökt sig på med en minimal åkstation i Umeå med bara förare och ingen ombordpersonal har inte varit lyckad. Att låta personal från Luleå och Gävle byta av i Umeå kan se bra ut på papperet men med de förseningar som är vanliga i nattågstrafiken så står man lätt med tåg utan avbyte på plats och tvingas till ännu mer förseningar eller dyr övertid.
    Hur ser personalturerna ut nu med Vy, åker ombordarna Le-Uå-Le respektive Gä-Uå-Gä med dagöverliggning eller åker de med hela vägen Le-Gä? Hur ser det ut för förarna, kör Le-personal Le-Uå, sedan Uå-personal till Suc/Gä osv?

Finns några planer på att göra Uå till station för ombordpersonal igen?

Senast redigerat av Nordpilen den 2021-03-09 klockan 15:41:56.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordpilen Visa inlägg
    Hur ser personalturerna ut nu med Vy, åker ombordarna Le-Uå-Le respektive Gä-Uå-Gä med dagöverliggning eller åker de med hela vägen Le-Gä? Hur ser det ut för förarna, kör Le-personal Le-Uå, sedan Uå-personal till Suc/Gä osv?

Finns några planer på att göra Uå till station för ombordpersonal igen?
    Det förvånar mig att ingen av experterna på PV har reagerat på att det är samma företag som både kör både nattågen och de blå-gula motorvagnarna (Norrtåg), nämligen Vy Tåg. När Botniatåg (Arriva-SJAB) körde motorvagnarna fanns det bland personalen många gamla lokförare som kört nattåg både åt gamla Tågkompaniet, Veolia Transport och senare SJ Norrlandståg.
    Sedan kan man ju också undra hur det från SJ:s sida helt plötsligt anses vara en lönsam affär att köra nattåg upp till Umeå, vilket det bevisligen inte varit förut utan en trafik som krävde avsevärda bidrag i form av upphandlingar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •