Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Warnemünde 30 september 2020

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Warnemünde 30 september 2020

Warnemünde, den 30 september 2020. Tåget från Wien Hbf har just ankommit. Avgång från Wien Hbf kl 19.15, och ankomst Warnemünde 8.59. Och nej, tyvärr, jag åkte inte med. Låter som en ansträngande resa.

Namn:  P1620004.jpg
Visningar: 1405
Storlek:  166,1 KB

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Warnemünde

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Warnemünde, den 30 september 2020. Tåget från Wien Hbf har just ankommit. Avgång från Wien Hbf kl 19.15, och ankomst Warnemünde 8.59. Och nej, tyvärr, jag åkte inte med. Låter som en ansträngande resa.
    Ja, att åka sittvagn på natten lockar inte mig.

Tågparet till Wien är väl en förlängning av linjen Warnemünde-Dresden, för att komma till underhållsverkstad i Wien.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Ja, att åka sittvagn på natten lockar inte mig.

Tågparet till Wien är väl en förlängning av linjen Warnemünde-Dresden, för att komma till underhållsverkstad i Wien.
    På tyskt manér är det nog tvärtom att man förlängt en förbindelse Wien-Berlin.
    Exempel finns t ex tåg till Hamburg från syd som går vidare till Sylt, Flensburg etc.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nej. Tågen är österrikiska Westbahns KISS-tåg, som DB AG köpt. Tågen underhålls som förut i Wien och måste komma dit med jämna mellanrum. Det är som Ulf Broman skriver.
    Berra

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Lite udda resa dock. Nästa avresa verkar vara den 15 mars från Wien kl 19:10. Riktningsbyte tycks det bli i Würzburg, Schweinfurt och Leipzig. Kanske ännu mer men kartan på bahn.de visar inte detaljerade resvägar överallt.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias Thorslund Visa inlägg
    Lite udda resa dock. Nästa avresa verkar vara den 15 mars från Wien kl 19:10. Riktningsbyte tycks det bli i Würzburg, Schweinfurt och Leipzig. Kanske ännu mer men kartan på bahn.de visar inte detaljerade resvägar överallt.
    Varifrån får du dessa uppgifter? Enligt både ÖBB och DB ser tidtabellen så här ut:

Kod:
    Anfang Ihrer Verbindung -> Einstieg 	Wien Hbf 	  	    	18:55 	  	IC 94 	7A-B
    	Wien Meidling Bahnhof 	19:00 	  	19:02 	  	  	5
    	St.Pölten Hbf 	19:26 	  	19:34 	  	  	5
    	Linz/Donau Hbf 	20:35 	  	20:37 	  	  	5A-F
    	Wels Hbf 	20:49 	  	20:50 	  	  	5
    	Schärding Bahnhof 	21:25 	  	21:26 	  	  	3
    	Passau Hbf 	21:37 	  	21:47 	  	  	 
    	Plattling 	22:15 	  	22:17 	  	  	4
    	Straubing 	22:35 	  	22:37 	  	  	3
    	Regensburg Hbf 	22:57 	  	22:59 	  	  	5
    	Nürnberg Hbf 	00:00 	  	00:26 	  	  	6
    	Fürth(Bay)Hbf 	00:32 	  	00:35 	  	  	2
    	Würzburg Hbf 	01:25 	  	01:27 	  	  	7
    	Erfurt Hbf 	03:41 	  	03:43 	  	  	10
    	Naumburg(Saale)Hbf 	04:16 	  	04:18 	  	  	1
    	Leipzig Hbf 	04:58 	  	05:07 	  	  	13
    	Bitterfeld 	05:27 	  	05:28 	  	  	1
    	Lutherstadt Wittenberg Hbf 	05:46 	  	05:47 	  	  	3
    	Berlin Südkreuz 	06:25 	  	06:27 	  	  	8
    	Berlin Hbf (tief) 	06:32 	  	06:38 	  	  	6
    	Berlin Gesundbrunnen 	06:42 	  	06:44 	  	  	10
    	Oranienburg 	07:03 	  	07:04 	  	  	20
    	Neustrelitz Hbf 	07:41 	  	07:42 	  	  	3
    	Waren(Müritz) 	07:58 	  	07:59 	  	  	2
    	Rostock Hbf 	08:39 	  	08:42 	  	  	3
    Ende Ihrer Verbindung -> Ausstieg 	Warnemünde 	08:59
    Inget uppehåll i Schweinfurt och knappast tillräckligt med tid för riktningsbyte i Würzburg.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Varifrån får du dessa uppgifter? Enligt både ÖBB och DB ser tidtabellen så här ut:

Kod:
    	Würzburg Hbf 	01:25 	  	01:27 	  	  	7
    	Erfurt Hbf 	03:41 	  	03:43 	  	  	10
    Inget uppehåll i Schweinfurt och knappast tillräckligt med tid för riktningsbyte i Würzburg.
    Vet någon exakt vilken väg tåget egentligen (normalt) går under dessa 2 timmar och 14 minuter?
    Eller skall vi gissa?
    Kan det gå Würzburg-(snabb-banan)-Fulda (in på lokalbanan) till triangelspåret söder om Bebra- Eisenach-Erfurt?
    För vägen över Schweinfurt-Suhl är ju ingen snabb bana, utan ganska kuperat.

Sen undrar jag varför man åker via Würzburg och inte efter Fürth svänger höger in på nya snabb-banan via Bamberg direkt upp till Erfurt.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Vet någon exakt vilken väg tåget egentligen (normalt) går under dessa 2 timmar och 14 minuter?
    Eller skall vi gissa?
    Kan det gå Würzburg-(snabb-banan)-Fulda (in på lokalbanan) till triangelspåret söder om Bebra- Eisenach-Erfurt?
    Låter mycket rimligt.

Och dessutom skulle det innebära en rejäl sträcka utan kontaktledning.

Sen undrar jag varför man åker via Würzburg och inte efter Fürth svänger höger in på nya snabb-banan via Bamberg direkt upp till Erfurt.
    Det kan man ju undra.

Eller skall vi gissa?

Vanligtvis går IC 94/95 via Saalebahn, alltså Nürnberg - Bamberg - Saalfeld - Jena - Namburg - Leipzig. Vi pratar över en omledning.
    Jag vet inte om Kiss-sätten är godkända på höghastighetslinjen genom Thüringer Wald och vidare till Halleipzig (ETCS) samt på den "gamla" Nord-Süd-höghastighetsbana (i detta fall Würzburg - Fulda). Den sistnämnda används i sin helhet (Würzburg - Hannover) nattetid av godståg så att den går inte att användas. Mest rimligt mellan Würzburg och Erfurt är alltså - som Turmantas skriver - den klassiska vägen via Gemünden - Elm - Fulda - Bad Hersfeld - Gerstungen - Eisenach (om det går nu att köra förbi Jossa igen efter elden i stationshuset).

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Ursäkta mig, jag måste ha kopierat fel tid. Avgång 18:55 ska det vara, med IC 94. Jag valde datumet 15 mars.

Kartan i bahn.de tycks ju vara dåligt programmerad.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias Thorslund Visa inlägg
    Ursäkta mig, jag måste ha kopierat fel tid. Avgång 18:55 ska det vara, med IC 94. Jag valde datumet 15 mars.

Kartan i bahn.de tycks ju vara dåligt programmerad.
    Jag tror det är svårt att rita kartan i vissa situationer.
    Tidigare så har jag för mig att bahn.de drog raka streck mellan de stationer där det var uppehåll i den annonserade tidtabellen, och då fick de säkert (berättigade) klagomål att tågen ibland gick väldigt konstiga vägar (rakt över sjöar kanske).
    Så, då har man förmodligen letat fram kortaste järnvägssträckan mellan uppehållen i den annonserade tidtabellen, och då blir det så att den ibland väljer en väg som tåget av flera skäl (ingen el, flera riktningsändringar) säkert inte väljer.
    Utan tillgång till uppgift om stationer som passeras fast utan uppehåll är det ju omöjligt att rita kartan rätt i vissa situationer.

Ibland kan det vara bra att referera till källan, som i ditt fall: Enligt kartan på bahn.de blir det riktningsbyten i ...

Senast redigerat av Ulf Broman den 2021-03-11 klockan 15:33:19.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •