Ursprungligen postat av
Lennart Olsen
I mitt arbete med en ev. kommande Norrköpingsfjärr har jag stött på en fråga som gäller Krösatågen mellan Nässjö och Tranås. Dessa går nästan varje timme. När de kommer till Tranås fortsätter de för det mesta som tjänstetåg ytterligare en station till sidospåret vid Sommen där det efter en stund vänder tillbaka mot Tranås. Sannolikt görs detta eftersom det tycks saknas bra möjligheter för vändning och uppehåll i Tranås för tåg som kommer från Nässjöhållet.
Fyra tåg avviker dock från mönstret och kör ytterligare en station till Boxholm med ankomsttider 14.01, 14.54, 18.52 och 20.22 varifrån de återigen återvänder söderut efter cirka 5 minuter (det 18.52 dock efter 31 minuter). Nu undrar jag - varför detta avvikande mönster? Vad har de i Boxholm att göra och varför vänder de inte som de andra vid Sommen? Har det något att göra med att Östgötapendelns servicedepå finns i Boxholm? Att tågen ska in på planerad service - och är det i så fall ett annat tågsätt som återvänder? Eller finns det någon annan orsak? Någon som vet?