Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vad gör Krösatågen i Boxholm?

1. Klass
    Medlem
    okt 2020

Vad gör Krösatågen i Boxholm?

I mitt arbete med en ev. kommande Norrköpingsfjärr har jag stött på en fråga som gäller Krösatågen mellan Nässjö och Tranås. Dessa går nästan varje timme. När de kommer till Tranås fortsätter de för det mesta som tjänstetåg ytterligare en station till sidospåret vid Sommen där det efter en stund vänder tillbaka mot Tranås. Sannolikt görs detta eftersom det tycks saknas bra möjligheter för vändning och uppehåll i Tranås för tåg som kommer från Nässjöhållet.

Fyra tåg avviker dock från mönstret och kör ytterligare en station till Boxholm med ankomsttider 14.01, 14.54, 18.52 och 20.22 varifrån de återigen återvänder söderut efter cirka 5 minuter (det 18.52 dock efter 31 minuter). Nu undrar jag - varför detta avvikande mönster? Vad har de i Boxholm att göra och varför vänder de inte som de andra vid Sommen? Har det något att göra med att Östgötapendelns servicedepå finns i Boxholm? Att tågen ska in på planerad service - och är det i så fall ett annat tågsätt som återvänder? Eller finns det någon annan orsak? Någon som vet?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Vad gör Krösatågen i Boxholm?

Citat Ursprungligen postat av Lennart Olsen Visa inlägg
    I mitt arbete med en ev. kommande Norrköpingsfjärr har jag stött på en fråga som gäller Krösatågen mellan Nässjö och Tranås. Dessa går nästan varje timme. När de kommer till Tranås fortsätter de för det mesta som tjänstetåg ytterligare en station till sidospåret vid Sommen där det efter en stund vänder tillbaka mot Tranås. Sannolikt görs detta eftersom det tycks saknas bra möjligheter för vändning och uppehåll i Tranås för tåg som kommer från Nässjöhållet.

Fyra tåg avviker dock från mönstret och kör ytterligare en station till Boxholm med ankomsttider 14.01, 14.54, 18.52 och 20.22 varifrån de återigen återvänder söderut efter cirka 5 minuter (det 18.52 dock efter 31 minuter). Nu undrar jag - varför detta avvikande mönster? Vad har de i Boxholm att göra och varför vänder de inte som de andra vid Sommen? Har det något att göra med att Östgötapendelns servicedepå finns i Boxholm? Att tågen ska in på planerad service - och är det i så fall ett annat tågsätt som återvänder? Eller finns det någon annan orsak? Någon som vet?
    En tanke bara är att i Sommen måste de korsa nedspåret för att komma till spår 3 för att där byta ände. Tiden räcker väl till även om de kör till Boxholm?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    En tanke bara är att i Sommen måste de korsa nedspåret för att komma till spår 3 för att där byta ände. Tiden räcker väl till även om de kör till Boxholm?
    Verkar vara ett förnuftigt antagande. Förmodligen har "konflikthanteringen" av tidtabellen visat att Boxholm är en bättre vändplats. I operativt läge kan det ändå mycket väl vara så att vändningen ändå genomförs i Sommen.

1. Klass
    Medlem
    okt 2020

Jo, den tanken har slagit mig också. Det skulle möjligen kunna stämma med det tåg som passerar Sommen 13.57 och går vidare mot Boxholm. Där kommer ett tåg norrifrån som passerar Sommen en minut senare. Men för de andra tre tillfällena när tåget går vidare mot Boxholm finns det enligt den grafiska tidtabellen inga tåg norrifrån i närheten som kan hindras. Faktiskt ofta mer för vissa av tågen som ändå vänder i Sommen. Så jag har litet svårt att tro att det kan vara förklaringen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är väl om inte annat enklare att ha tåget anordnat och vid o-behov ställa in det, än att göra det omvända. Tågläget på den här banan kan variera mycket från den ena dagen till den andra...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tidigare har grundtanken från Trafikverkets sida varit att vändningar i första hand skall ske i Boxholm. Vet inte hur mycket man håller på det längre. Vändningar i Sommen gjorde man mest då man inte han till Boxholm eller det var trångt där (dels p.g.a. att Ötraf vill till eller från depån och dels på grund av Green Cargos SmeBox pendel). Sidospåret i Sommen vill man gärna hålla rent för eventuella godståg (kryllar inte av förbigångsspår på nedspårssidan). Att det är lite trögt att komma in på sidospåret i Sommen söderifrån spelar nog in lite, växlarna ligger så att man måste kryssa över till nedspåret ca 1 km innan man kommer till sidospåret om jag inte minns fel.

/Måns

1. Klass
    Medlem
    okt 2020

Citat Ursprungligen postat av Måns Johannesson Visa inlägg
    Tidigare har grundtanken från Trafikverkets sida varit att vändningar i första hand skall ske i Boxholm. Vet inte hur mycket man håller på det längre. Vändningar i Sommen gjorde man mest då man inte han till Boxholm eller det var trångt där (dels p.g.a. att Ötraf vill till eller från depån och dels på grund av Green Cargos SmeBox pendel). Sidospåret i Sommen vill man gärna hålla rent för eventuella godståg (kryllar inte av förbigångsspår på nedspårssidan). Att det är lite trögt att komma in på sidospåret i Sommen söderifrån spelar nog in lite, växlarna ligger så att man måste kryssa över till nedspåret ca 1 km innan man kommer till sidospåret om jag inte minns fel.

/Måns
    Tack för svaret. Det känns ganska troligt att det kan vara så. Vissa vändningar i Sommen var så korta att det inte funnits tid att vända i Boxholm, men långtifrån alla. Men det kanske är så enkelt att allt inte alltid är helt konsekvent?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •