Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Storuman-Lycksele

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Storuman-Lycksele

Hur ser det ut med trafiken Storuman-Lycksele? Är det fortfarande en avgång vardagar klockan 0800 från Lycksele som går tillbaka från Storuman 13-tiden, eller hur ser trafiken ut på vardagar och helger? Är på väg dit och vill gärna kunna pricka in ett fototillfälle längs med sträckan. Syns rörelserna på 1409.se eller ligger sträckan i "skugga" så att säga?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Storuman-Lycksele

Det finns ju en tidtabell: https://www.norrtag.se/wp-content/up...-Norrtag-1.pdf

Sen är det ju en enda Y31 som sköter om denna trafik, och den är förstås oftast trasig. Då går det elmotorvagn till Hällnäs och buss på resten av sträckan.

Passagerare Jonas avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det finns ju en tidtabell: https://www.norrtag.se/wp-content/up...-Norrtag-1.pdf

Sen är det ju en enda Y31 som sköter om denna trafik, och den är förstås oftast trasig. Då går det elmotorvagn till Hällnäs och buss på resten av sträckan.
    Här tror jag, att frågan avser gods/timmertåget som trafikerar sträckan.
    Jag har själv tidigare haft samma fundering.
    Jag faktiskt själv velat fota men har varit på fel plats vid rätt tid eller hur man säger när jag varit i trakten.

/Jona

Filosofen Jona i Söv

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jona Visa inlägg
    Här tror jag, att frågan avser gods/timmertåget som trafikerar sträckan.
    Jag har själv tidigare haft samma fundering.
    Jag faktiskt själv velat fota men har varit på fel plats vid rätt tid eller hur man säger när jag varit i trakten.

/Jona
    Det har du rätt i, jag snurrade till det!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Det har du rätt i, jag snurrade till det!
    Finns någon bra sajt för att se trafik med godståg?

Kanske https://jvgfoto.se/trafikinfo/stracka/?st=18

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Om du vill fotografera persontåg är risken ganska låg att du upptäcker ett eventuellt persontåg. Däremot trafikeras sträckan av ett mindre antal godståg. Här är samtliga tåg som trafikerar denna sträcka enligt tåglistan för tågplan 2021.
    HTML-kod:
    |------------|---------|---------|---------||------------|---------|---------|---------|
    |   Tågnr    |  Dagar  | Avg Ly  | Ank Sum ||   Tågnr    |  Dagar  | Avg Sum | Ank Ly  |
    |------------|---------|---------|---------||------------|---------|---------|---------|
    |  Gt  9250  |    L    |  05:02  |  06:38  ||  Gt  9251  |    L    |  11:50  |  13:39  |
    |  Gt  9252  |    S    |  10:55  |  12:35  ||  Gt  9253  |    S    |  17:50  |  19:32  |
    |  Gt 41862  |    F    |  07:04  |  08:43  ||  Gt 41863  |    F    |  17:35  |  19:51  |
    |  Gt 41864  |    S    |  03:41  |  05:20  ||  Gt 41865  |    S    |  15:22  |  17:38  |
    |  Gt 76104  |  M-O,F  |  22:13  |  23:48  ||  Gt 76105  |   M-To  |  09:27  |  11:08  |  fr.o.m 210503
    |  Gt 76106  |   To    |  22:13  |  23:48  ||  Gt 76105  |    F    |  09:27  |  11:08  |  fr.o.m 210503
    /Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Om du vill fotografera persontåg är risken ganska låg att du upptäcker ett eventuellt persontåg. Däremot trafikeras sträckan av ett mindre antal godståg. Här är samtliga tåg som trafikerar denna sträcka enligt tåglistan för tågplan 2021.
    HTML-kod:
    |   Tågnr    |  Dagar  | Avg Ly  | Ank Sum ||   Tågnr    |  Dagar  | Avg Sum | Ank Ly  |
    |  Gt  9250  |    L    |  05:02  |  06:38  ||  Gt  9251  |    L    |  11:50  |  13:39  |
    |  Gt  9252  |    S    |  10:55  |  12:35  ||  Gt  9253  |    S    |  17:50  |  19:32  |
    |  Gt 41862  |    F    |  07:04  |  08:43  ||  Gt 41863  |    F    |  17:35  |  19:51  |
    |  Gt 41864  |    S    |  03:41  |  05:20  ||  Gt 41865  |    S    |  15:22  |  17:38  |
    |  Gt 76104  |  M-O,F  |  22:13  |  23:48  ||  Gt 76105  |   M-To  |  09:27  |  11:08  |  fr.o.m 210503
    |  Gt 76106  |   To    |  22:13  |  23:48  ||  Gt 76105  |    F    |  09:27  |  11:08  |  fr.o.m 210503
    Ser att tåg 41864 har gått idag, men tider bara till Lycksele.
    https://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?nr=41862&tpl=Ly

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Ser att tåg 41864 har gått idag, men tider bara till Lycksele.
    https://jvgfoto.se/trafikinfo/tag/?nr=41862&tpl=Ly
    Några tider mellan Lycksele och Storuman kommer det inte då det inte finns någon bevakad driftplats på sträckan, men förhoppningsvis kommer det kanske en ankomsttid till Storuman så småningom då tåget verkar ha gått från Lycksele.

David Larsson, Jiellevárre
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 30 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Stort tack för detta! Givetvis är det godståg som jag är intresserad av - vi får nog vänta innan järnvägsföreningen i Storuman kan köra ångloket - kanske i höst 20201 i anslutning till Lycksele marknad?

Enligt tågplanen för 2021 är det således en ganska stor förändring jfr tidigare då det på vardagar var ut från Lycksele på morgonen vid sju-åtta och retur från Storuman efter lunch. Nu tycks det som att vardagstrafiken, med undantag fredagar, enbart kommer att gå från maj månad om jag tolkar inlägget rätt?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av David Larsson Visa inlägg
    Några tider mellan Lycksele och Storuman kommer det inte då det inte finns någon bevakad driftplats på sträckan, men förhoppningsvis kommer det kanske en ankomsttid till Storuman så småningom då tåget verkar ha gått från Lycksele.
    Ja, nu har det kommit upp andra tider. Är Storuman än av de nya fjärrbevakade stationerna på Inlandsbanan?

Senast redigerat av Ville den 2021-03-07 klockan 15:05:17.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Rälsis Visa inlägg
    Stort tack för detta! Givetvis är det godståg som jag är intresserad av - vi får nog vänta innan järnvägsföreningen i Storuman kan köra ångloket - kanske i höst 20201 i anslutning till Lycksele marknad?

Enligt tågplanen för 2021 är det således en ganska stor förändring jfr tidigare då det på vardagar var ut från Lycksele på morgonen vid sju-åtta och retur från Storuman efter lunch. Nu tycks det som att vardagstrafiken, med undantag fredagar, enbart kommer att gå från maj månad om jag tolkar inlägget rätt?
    Tycks ha varit en bra dag med flera tåg, även om Storuman bara fick ett.

Lycksele - https://jvgfoto.se/trafikinfo/tpl/?tpl=Ly&nr=9252
    Storuman - https://jvgfoto.se/trafikinfo/tpl/?tpl=Sum&nr=9252

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Ja, nu har det kommit upp andra tider. Är Storuman än av de nya fjärrbevakade stationerna på Inlandsbanan?
    Storuman är inte distansbevakad utan lokalbevakad. Storuman distansbevakar Sorsele och Röjan. Fritt ur minnet så bevakar
    Sveg: Jokkmokk och Arvidsjaur,
    Hoting: Svenstavik och Fågelsjö.
    Orsa kommer jag inte med säkerhet på hemvist för.
    Eftersom det är manuell tågamälan på Inlandsbanan så är många driftplatser obevakade på heltid. Exvis på Brunflo - Mora är Svenstavik och Röjan vissa dagar och tider bevakade medan Fågelsjö och Orsa väldigt sällan är det.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag tvivlar på att Sveg bevakar både Jokkmokk och Arvidsjaur, för då får man göra tåganmälan med sig själv.

Plockar detta ur tråd 'Fjärrstyrning av Inlandsbanan' 2020-05-19. Detta skrivet av Ulf Broman, mycket byggt på mina teorier då som i sin tur byggde på det fakta som fanns vid stunden. Innebär alltså inte att det blev/blir precis så, men det borde bli det för att man konsekvent inte varken ska kunna göra tåganmälan med sig själv och heller inte tala med samma person vid tåganmälan åt två olika håll från en station. Alltså bör man konsekvent ha hand om var tredje station längs linjen från samma plats!

Innebär det att följande centraler styr följande stationer?
    Sveg: Arvidsjaur, på sikt Vilhelmina
    Hoting: Sorsele, Svenstavik, Fågelsjö
    Storuman: Jokkmokk, Jämtlands Sikås, Röjan, Orsa

Om man räknar upp centralerna söderifrån (och lägger in dem själva på rätt plats) så blir det (om jag läst kartan rätt):
    Storuman (Orsa)
    Hoting (Fågelsjö)
    Sveg
    Storuman (Röjan)
    Hoting (Svenstavik)
    Trafikverket
    Storuman (Jämtlands Sikås)
    Hoting
    Sveg (Vilhelmina) på sikt
    Storuman
    Hoting (Sorsele)
    Sveg (Arvidsjaur)
    Storuman (Jokkmokk)

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Jag tvivlar på att Sveg bevakar både Jokkmokk och Arvidsjaur, för då får man göra tåganmälan med sig själv.

Plockar detta ur tråd 'Fjärrstyrning av Inlandsbanan' 2020-05-19. Detta skrivet av Ulf Broman, mycket byggt på mina teorier då som i sin tur byggde på det fakta som fanns vid stunden. Innebär alltså inte att det blev/blir precis så, men det borde bli det för att man konsekvent inte varken ska kunna göra tåganmälan med sig själv och heller inte tala med samma person vid tåganmälan åt två olika håll från en station. Alltså bör man konsekvent ha hand om var tredje station längs linjen från samma plats!

Innebär det att följande centraler styr följande stationer?
    Sveg: Arvidsjaur, på sikt Vilhelmina
    Hoting: Sorsele, Svenstavik, Fågelsjö
    Storuman: Jokkmokk, Jämtlands Sikås, Röjan, Orsa

Om man räknar upp centralerna söderifrån (och lägger in dem själva på rätt plats) så blir det (om jag läst kartan rätt):
    Storuman (Orsa)
    Hoting (Fågelsjö)
    Sveg
    Storuman (Röjan)
    Hoting (Svenstavik)
    Trafikverket
    Storuman (Jämtlands Sikås)
    Hoting
    Sveg (Vilhelmina) på sikt
    Storuman
    Hoting (Sorsele)
    Sveg (Arvidsjaur)
    Storuman (Jokkmokk)
    Sveg bevakar faktiskt både Arvidsjaur och Jokkmokk.
    https://inlandsbanan.se/sites/defaul...banan_t_21.pdf

Senast redigerat av Kippu den 2021-03-11 klockan 18:17:41.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Ja och att Storuman bevakar Sorsele är ju också märkligt, men spelar säkert liten roll vid dagens omfattning av trafiken. Tågmöte i sommar i Sorsele där tkl Storuman ska göra tåganmälan med sig själv eller att man får ha två personer som sitter i Storuman just då? Framgår ju att förutom den lokalbevakade trafikcentralen så kan man bevaka högst en fjärrstation samtidigt, så behöver Orsa/Röjan också bevakning så krävs en person till. Nu är det väl rätt enkelt att byta från vilken trafikcentral man bevakar antar jag iofs och bevakningstiderna kan ju ändras i sommar.

Nedre delen mellan Mora och Brunflo är ju allt logiskt i alla fall!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    https://inlandsbanan.se/sites/defaul...banan_t_21.pdf
    Så läser inte jag det. Jag läser att Jokkmokk är "Ständigt obevakad" medan Arvidsjaur antingen är fjärrbevakad från Sveg eller stängd. Dvs Sveg utväxlar ingen tåganmälan med sig själv, vilket du iofs inte heller påstått.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Så läser inte jag det. Jag läser att Jokkmokk är "Ständigt obevakad" medan Arvidsjaur antingen är fjärrbevakad från Sveg eller stängd. Dvs Sveg utväxlar ingen tåganmälan med sig själv, vilket du iofs inte heller påstått.
    För att skingra en del frågetecken meddelas följande :att Sveg kan bevaka 2 orter, idetta fall Jokkmokk och Arvidsjaur innebär det inte att det är en person som sköter ruljangsen. . Det är då 2 olika Tkl som förvisso är geografiskt lokaliserade till Sveg. I september 2020 kördes två chartertåg Östersund Gällivare. På sydgång övernattade motorvagnen i Jokkmokk mellan lördag och söndag. Vid dessa två tillfällen var Jokkmokk bevakat både lördag och söndag berörda veckoslut. Det var två olika TKL individer som tjänstgjorde i Sveg. En för Jokkmokk och en för Arvidsjaur.
    En komplettering: Inlandsbanan tågleder enl system M

Senast redigerat av Pelle Björkman den 2021-03-11 klockan 20:49:08.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Tack för "tidtabellen"! Kan rapportera att den stämde finfint i söndags när jag mötte tåget från Lycksele - tyvärr var kameran inte redo. Nästa gång. Det var mestadels tomma timmervagnar dragna av en T44, men också en tankvagn om jag inte minns fel. Vad kan den ha transporterat måntro? I Storuman såg jag också en helt annan loktyp på bangården, kanske från ett annat tågbolag än GreenCargo. Är det någon som har detaljer om vilken loktyp det kan ha varit?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •