Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: 5 sidor Kumla i DN i dag

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

5 sidor Kumla i DN i dag

Stöket i Kumla diskuterades här i PV för någon månad sen. SJ överväger som bekant att låta tågen gå förbi utan att stanna.

Med utgångspunkt från denna nyhet har DN skickat ut ett reportageteam som berättar om problemet på fem sidor i dag. De har följt SJ-tågvärden Omid under ett par dagar. Omid råkar bo i Kumla och han har dessutom afghanskt ursprung. En mycket lyckad kombination för en allsidig belysning av problemets svårighetsgrad.

Naturligtvis har DN också hunnit med att tala med andra. En kommunpolitiker i Kumla, SJ:s arbetsledare i Hallsberg, en ICA-handlare i Kumla, en aggressiv svensk med bestämd uppfattning om vilka som kan klandras och fackförbundet SEKO.

Mest handlar det om att tågvärdar har ett jävla jobb nu för tiden, får jag en känsla av.

Stockholm S

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: 5 sidor Kumla i DN i dag

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Stöket i Kumla diskuterades här i PV för någon månad sen. SJ överväger som bekant att låta tågen gå förbi utan att stanna.

Med utgångspunkt från denna nyhet har DN skickat ut ett reportageteam som berättar om problemet på fem sidor i dag. De har följt SJ-tågvärden Omid under ett par dagar. Omid råkar bo i Kumla och han har dessutom afghanskt ursprung. En mycket lyckad kombination för en allsidig belysning av problemets svårighetsgrad.

Naturligtvis har DN också hunnit med att tala med andra. En kommunpolitiker i Kumla, SJ:s arbetsledare i Hallsberg, en ICA-handlare i Kumla, en aggressiv svensk med bestämd uppfattning om vilka som kan klandras och fackförbundet SEKO.

Mest handlar det om att tågvärdar har ett jävla jobb nu för tiden, får jag en känsla av.
    Den som åker med våra tåg på kvällar och helger inser ju fort vilka detta gäller och vad man kunde göra för att få ändring. Men de som beslutar i Sverige har genom sin dumhet och godtrohet snart tagit död på det öppna tillitsfulla samhälle vi vant oss vid och det drabbar naturligtvis först de som i sitt dagliga arbete har kontakt med detta "avskum". Konsekvenserna vad gäller kollektivtrafiken måste bli att man får införa in och utgång via spärrar på tåg och bussar på alla större orter dit de resande till slut kommer. Vad gäller Kumla så måste ju destinationen vara Örebro eller Hallsberg vilka är stora nog för att ha bemannade spärrar.

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Den som åker med våra tåg på kvällar och helger inser ju fort vilka detta gäller och vad man kunde göra för att få ändring. Men de som beslutar i Sverige har genom sin dumhet och godtrohet snart tagit död på det öppna tillitsfulla samhälle vi vant oss vid och det drabbar naturligtvis först de som i sitt dagliga arbete har kontakt med detta "avskum". Konsekvenserna vad gäller kollektivtrafiken måste bli att man får införa in och utgång via spärrar på tåg och bussar på alla större orter dit de resande till slut kommer. Vad gäller Kumla så måste ju destinationen vara Örebro eller Hallsberg vilka är stora nog för att ha bemannade spärrar.
    Hoppsan. Det var inte meningen att väcka trollen.

Stockholm S

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hoppsan. Det var inte meningen att väcka trollen.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_troll

Passagerare
    Medlem
    sep 2020

I en drygt månad gammal artikel på svt.se kan man läsa om SJs övervägande om att slopa stoppen i Kumla
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...trafik-i-kumla

Svårt att veta hur SJ resonerar, men en lösning på problemen är det inte. Värt att notera följande i artikeln
    "Polisen genomför sedan ett år tillbaka en särskild insats i Kumla för att minska brottslighet och förhindra stök. Att man nu börjat få problem på tågen är enligt henne något som man just börjat arbeta med."

Detta tyder på att det en längre tid varit problem med brottslighet i Kumla och att de insatser som gjorts möjligen fått den effekt att vissa problem flyttats från samhället till tågen.

Senare i februari uttalade sig Seko till SVT
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...or-tagpersonal

Den intervjuade företräder enligt uppgift 11.000 medlemmar och verkar ha en hel palett av åtgärder

Stärka det lagliga skyddet för oss som jobbar inom spårtrafiken
    Se över kollektivtrafiklagen
    En nationell samordning
    Spärrar vid tågstationerna

Det känns som att vederbörande "skjutit iväg" några förslag som uppfattas låta bra snarare än att förslagen ska ha någon relevans.

Lagstiftningen, utan att ha närstuderat den, är säkert tillräcklig. En lagtext i sig ger inget större skydd och det kan inte förväntas att polisen, som ska upprätthålla lagen, ska medfölja tågen på sträckan.

Det efterlyses en nationell samordning, men inget om vad som skulle samordnas nationellt och med vilket syfte och mål.

Spärrar vid tågstationer håller sannolikt inte brottslingar borta, vilket förhållandena i Stockholms tunnelbana vittnar om. För att spärrar ska få någon effekt, skulle det krävas att stationsområdena hängnades in. Detta skulle medföra omotiverat höga kostnader, särskilt som det föreslås att alla stationer ska ha spärrar.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Det har jag sett tillämpas på sena avgångar från Stockholm C, och det är väl ett antal år sedan nu, det gick till så att endast en ingång öppnades och alla fick passera detta nålsöga med biljettkontroll och kanske även lite nykterhetskontroll.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det har jag sett tillämpas på sena avgångar från Stockholm C, och det är väl ett antal år sedan nu, det gick till så att endast en ingång öppnades och alla fick passera detta nålsöga med biljettkontroll och kanske även lite nykterhetskontroll.
    Har även tillämpats vid Malmö-festivalen, åtminstone på Malmö C.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jaktor M Visa inlägg
    Svårt att veta hur SJ resonerar, men en lösning på problemen är det inte.
    En lösning på SJs problem är det allt. Det kostar mer än det smakar att stanna i Kumla och då är ju valet enkelt.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Kontroll före påstigning har även skett i Göteborg sena fredagkvällar på pendeltåg mot både Kungsbacka och mot Trollhättan. Ofta med extra stöd av väktare förutom tågvärd eller biljettkontrollant.

Jobbig lösning, men jag tror det fungerar och man blir av med vissa störande passagerare som inte vill betala.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av leoarietis Visa inlägg
    Kontroll före påstigning har även skett i Göteborg sena fredagkvällar på pendeltåg mot både Kungsbacka och mot Trollhättan. Ofta med extra stöd av väktare förutom tågvärd eller biljettkontrollant.

Jobbig lösning, men jag tror det fungerar och man blir av med vissa störande passagerare som inte vill betala.
    Det blir några tusen vakter som ställs ut på alla stationer i Sverige. Då tror jag det är billigare med SEKO:s affischer och säkert kommer människor då genast att fatta när de ser affischerna att de inte får säga hora och spotta mer och allt blir bättre igen. Även om de kriminella aldrig någonsin kommer att jobba är det viktigt med att facklig solidaritet visas dem genom dessa kraftfulla affischer som pr-byrån gjort. En annan metod som funkar är att polisen delar ut armband till gärningsmännen och bjuder dem på korv, det funkade mot gäng-skjutningarna för gott.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Grå Tåget Visa inlägg
    Det blir några tusen vakter som ställs ut på alla stationer i Sverige. Då tror jag det är billigare med SEKO:s affischer och säkert kommer människor då genast att fatta när de ser affischerna att de inte får säga hora och spotta mer och allt blir bättre igen. Även om de kriminella aldrig någonsin kommer att jobba är det viktigt med att facklig solidaritet visas dem genom dessa kraftfulla affischer som pr-byrån gjort. En annan metod som funkar är att polisen delar ut armband till gärningsmännen och bjuder dem på korv, det funkade mot gäng-skjutningarna för gott.
    Du skriver om SEKO:s affischer. Det är nog fler läsare än jag som inte har sett dem.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Du skriver om SEKO:s affischer. Det är nog fler läsare än jag som inte har sett dem.
    https://www.seko.se/press-och-aktuel...rkampanj-2021/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En bild säger mer än 1000 ord sägs det. Men texten på SEKOs affischer säger ju en del om vilka som avses......

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Om jag inte fattat fel har Kommunen anställt väktare som skall hålla koll.
    Problemet ligger nog inte bara i Kumla utan borde gälla både Hallsberg och Örebro men eftersom Kumla är enda station mellan Hallsberg och Örebro så är bdet där man slänger av de som är stökiga eller inte har biljett.
    En orsak till grundproblemet kan vara att militärtjänsten togs bort. Ungdomar har inte fått lära sig vett och etikett under många år.
    -Per

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad hände med kroppskameran som tågvärdarna testade? Har bara stött på en tågvärd som bar en kamera och det var på sträckan från Västerås till Stockholm en sen kväll. Dokumenterar man buset med videokamera och hänger ut busarna på nätet tror jag att buset kommer att minska.
    Borde gå att koppla in bevakningskameran som finns på plattformarna till nätet så kan folk "föräldrar!" i berörda städer kolla in vebbkameran.
    Själv är jag en pigg och vältränad 70 åring så jag brukar inte ha några större problem med buslivet. Tycker snarare att några stöddig snorungar en sen kväll kan pigga upp tillvaron!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Vad hände med kroppskameran som tågvärdarna testade? Har bara stött på en tågvärd som bar en kamera och det var på sträckan från Västerås till Stockholm en sen kväll. Dokumenterar man buset med videokamera och hänger ut busarna på nätet tror jag att buset kommer att minska.
    Borde gå att koppla in bevakningskameran som finns på plattformarna till nätet så kan folk "föräldrar!" i berörda städer kolla in vebbkameran.
    Själv är jag en pigg och vältränad 70 åring så jag brukar inte ha några större problem med buslivet. Tycker snarare att några stöddig snorungar en sen kväll kan pigga upp tillvaron!
    Du tror väl inte på fullt allvar att man i Sverige skulle få hänga ut några brottslingar för någonting? Oavsett brott och bevis ska det mörkas och pixlar. Annars är ditt förslag bra och om det kom upp bilder på stationen i exempelvis Kumla på vilka det var som orsakat att tågen inte stannar skulle det nog ge resultat!

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Spärrlinje som inte får passeras utan giltig biljett förekommer i många andra länder och borde vara en naturlig lösning även här. Att bygga in en fungerande spärrlinje på statiner som från början byggts för maximal tillgänglighet är dock inte helt enkelt, och genererar sannolikt stora kostnader. Men idén är inte dum.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Spärrlinje som inte får passeras utan giltig biljett förekommer i många andra länder och borde vara en naturlig lösning även här. Att bygga in en fungerande spärrlinje på statiner som från början byggts för maximal tillgänglighet är dock inte helt enkelt, och genererar sannolikt stora kostnader. Men idén är inte dum.
    Detta fanns i en forntid på Stockholm C innan gångtunneln kom 1956. Det var en gemensam spärrlinje ungefär längs nuvarande spår 10 och man fick visa biljett både vid avresa och ankomst. Men det gick även att köpa plattformsbiljett i en automat
    Men alternativt kan man ha kontroll i dörrarna av ombordpersonal eventuellt med lite förstärkning vid stora stationer.
    Man behöver nog inte sätta in ”tusentals” utan det kan räcka med åtgärder där man verkligen har problem.
    Men saken är allvarlig och tågpersonalen förtjänar allt stöd den kan få, enligt SEKO har tågpersonal 3x risk att utsättas för våld jämfört med polis och ordningsvakter.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det här med att man bara öppnar en dörr och kollar biljetterna fungerar bra i Stockholm. Eftersom jag ofta går på teatrar och konserter och inte alltid vill sova över hos mina vänner brukar jag ta sista fredagståget till Västerås. Har lagt märke till att det är många som fastnar i dörren för att man inte köpt biljetten eller bokat biljetten i mobilen "toalettåkare". Verkar inte vara så många som bråkar på tågvärdarna. Fast kravet för att tågvärdarna ska få kolla biljetterna vid dörren är visst att det finns två tågvärdar på tåget. Tycker att det borde bli billigare med två tågvärdar istället fören Securitas vakt vid varje station. Håller folk koll på genom vilken dörr man klev på borde folk kunna lista ut genom vilken dörr man kliver av genom.
    Ps Skönt att slippa vänta på folk som inte köpt biljett och blir tvungna att kliva av i Bålsta eller Sundbyberg och köpa en biljett i automaten medan alla passagerare får vänta.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Det här med att man bara öppnar en dörr och kollar biljetterna fungerar bra i Stockholm. Eftersom jag ofta går på teatrar och konserter och inte alltid vill sova över hos mina vänner brukar jag ta sista fredagståget till Västerås. Har lagt märke till att det är många som fastnar i dörren för att man inte köpt biljetten eller bokat biljetten i mobilen "toalettåkare". Verkar inte vara så många som bråkar på tågvärdarna. Fast kravet för att tågvärdarna ska få kolla biljetterna vid dörren är visst att det finns två tågvärdar på tåget. Tycker att det borde bli billigare med två tågvärdar istället fören Securitas vakt vid varje station. Håller folk koll på genom vilken dörr man klev på borde folk kunna lista ut genom vilken dörr man kliver av genom.
    Ps Skönt att slippa vänta på folk som inte köpt biljett och blir tvungna att kliva av i Bålsta eller Sundbyberg och köpa en biljett i automaten medan alla passagerare får vänta.
    Jag har sett att även föraren kan hjälpa till och bemanna ”nålsögat” dörren fast det var några år sedan jag såg det. Och det här kan ju funka från utgångsstationen och med låg beläggning, man får väl tillämpa lite olika strategier beroende på.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •