Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Bromsproblem med kompositblock

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Bromsproblem med kompositblock

Nya provkörningar denna vinter visar varierande resultat för blockbromsar i kompositmaterial.
    Proven fortsätter om finansieringsfrågan kan lösas.

https://jarnvagar.nu/motstridiga-res...a-bromstester/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Bromsproblem med kompositblock

Detta testade vi på SJ Maskin redan på 80-90 talet! Så inget nytt under solen senaste 30 åren !
    Tamdiu discendum est, quamdiu vivas .

Passagerare
    Medlem
    aug 2019

Citat Ursprungligen postat av s015yh Visa inlägg
    Detta testade vi på SJ Maskin redan på 80-90 talet! Så inget nytt under solen senaste 30 åren !
    Men visst är det roligt att uppfinna hjulet på nytt?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Och vad visade de testerna?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja testerna verkar visa liknande resultat som på min tid ! Med reservation för att jag inte har facit från detta test!
    Så förvånad är jag inte.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja testerna verkar visa liknande resultat som på min tid ! Med reservation för att jag inte har facit från detta test!
    Så förvånad är jag inte.
    Fanns det vintertåliga kompositblock på den tiden? Jag har fått för mig att det är något relativt nytt. Annars är det väl bra att testa dom, men det verkar ju som om dom inte är så vintertåliga som man skulle önska.

Senast redigerat av Jan Kardell den 2021-03-07 klockan 10:51:31.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    Fanns det vintertåliga kompositblock på den tiden? Jag har fått för mig att det är något relativt nytt. Annars är det väl bra att testa dom, men det verkar ju som om dom inte är så vintertåliga som man skulle önska.
    Vadå vintertåliga? Vad är det man menar sig ha uppfunnit nu? Känns mycket ”kejsarens nya kläder” över det hela...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Vadå vintertåliga? Vad är det man menar sig ha uppfunnit nu? Känns mycket ”kejsarens nya kläder” över det hela...
    När jag försökte läsa på för en tid sedan fann jag att det numera(?) finns vinterklassade kompositblock. Men vad det är för skillnad och om det verkligen fungerar vet jag naturligtvis inte... Jag kan bara gissa att dom togs fram pga av alla vinterproblem med kompositblock.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Kardell Visa inlägg
    När jag försökte läsa på för en tid sedan fann jag att det numera(?) finns vinterklassade kompositblock. Men vad det är för skillnad och om det verkligen fungerar vet jag naturligtvis inte... Jag kan bara gissa att dom togs fram pga av alla vinterproblem med kompositblock.
    T.e.x kompositblock med metallinlägg, vi provade såna på T66 i Rush Rail. T66 hade stora problem vid framför allt växling i snö och i synnerhet bara loket utan vagnar. Skillnaden var marginell och vi löste problemet på annat sätt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    T.e.x kompositblock med metallinlägg, vi provade såna på T66 i Rush Rail. T66 hade stora problem vid framför allt växling i snö och i synnerhet bara loket utan vagnar. Skillnaden var marginell och vi löste problemet på annat sätt.
    Bytte till gjutjärn? Bytte lok? Eller kopplade till ett gäng tomvagnar för att få något att bromsa med? (Hade gärna frågat via PM men du tillåter inte PM...)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Peter Flink Visa inlägg
    Kastankare?

Bromsfallskärm?

Reversering?

En "Schienen Wolf" som tillsatsbroms?

😮😄

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Bytte till gjutjärn? Bytte lok? Eller kopplade till ett gäng tomvagnar för att få något att bromsa med? (Hade gärna frågat via PM men du tillåter inte PM...)
    Eftersom T66 (CD66) redan hade en "snöbroms" vid körning från hytt så var det vid radiokörning problemet eskalerade. Radiostyrningen från Sonesson är programerbar på många sätt så jag mätte upp ett passande bromscylindertryck till slirbromsen så att klossarna verkligen låg till men inte för mycket (krävdes lite högre tryck än normalt) och förlängde tiden till 10 minuter denna låg till automatiskt. Genomförde tester i Borlänge och mätte kloss och hjultemperatur. Det fungerade bra, man tryckte till en gång på slirbromsens brytare på radiodosan och slirbromsen gick då till med 0,8 bar och låg sen till i 10 minuter, varje ny tryckning förlängde upp slirbromsens tillsättning igen till totalt 10 minuter och nedräkningen startar om. En dubbeltryckning lossade slirbromsen direkt. Eftersom normalt bromscylindertryck på T66 är rätt högt p.g.a kompositblocken så påverkade inte slirbromsens svaga tillsättning körningen men block och hjul hölls rena och något ljumma och bromsverkan vid bromsning kom momentant. Det fungerade väldigt bra, vi kunde köra med slirbromsen till i princip hur länge som helst och undvika snöproblem och även värmeproblem (hastigheten är ju inte heller specielllt hög i växling) Även denna funktion fungerade bättre med rena kompositblock, med vinterklassade upplevde jag responsen något sämre. Körning utan denna funktion var rena katastrofen med eller utan vinterklassade klossar.

Senast redigerat av Peter Flink den 2021-03-07 klockan 19:58:06.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack Peter, intressant att det är så många möjligheter på ett radiostyrt lok.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, instämmer! Tack Peter, intressant läsning!

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Tack Peter, intressant att det är så många möjligheter på ett radiostyrt lok.
    Det kanske skall tilläggas att även den Åkerströms-radiostyrning som används av bl a Green Cargo har en puts/snöbroms-funktion som kan aktiveras från styrsändaren, men det är kanske inte den mest välkända funktionen.

Green Cargo testade med kompositblock på några T44 vintern 2009-2010 och fick i stort sett samma resultat som Rush Rail något senare: lokeländet stannade aldrig och det blev en hel del problem med isbildning och uppbyggnad av snö i bromsrörelsen.

Generellt kan man säga att för växling är det inget som slår vanliga gjutjärnsblock. De har väldigt goda egenskaper i låga farter och håller hjulens löpytor rena och varma. Kompositblock har egenskaper som varierar beroende på materialsammansättning, men generellt har de lägre friktion i låga farter än gjutjärnsblock och betydligt sämre värmeledningsförmåga, vilket leder till ökad termisk belastning på hjulsatser och lager. Kompositblock har en märklig förmåga att få vissa delar av bromsrörelsen tillräckligt varma för att snön skall börja smälta och packa sig, men inte tillräckligt varma för att faktiskt smälta bort snön.

Skivbromsade fordon kan i teorin ha väldigt god bromsförmåga, men på fordon med enbart skivbroms har du inget som håller hjulens löpyta ren och torr, vilket leder till att skivbromsade fordon blir väldigt känsliga för kontaminerade löpytor. Skivbromsat lok inne på en timmerterminal med flis, spån och snö i spåret är en intressant upplevelse.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Detta är ett väldigt intressant ämne. Ytterligare exempel på kontorsfolk som fattar beslut dom inte förstår innebörden av.

Vad är det egentligen som hindrar någon ny godsvagnstyp att ha EP-broms + skivbroms? EP-broms har man väl i Nordamerika och Australien om jag förstått det rätt?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Weser Visa inlägg
    Detta är ett väldigt intressant ämne. Ytterligare exempel på kontorsfolk som fattar beslut dom inte förstår innebörden av.

Vad är det egentligen som hindrar någon ny godsvagnstyp att ha EP-broms + skivbroms? EP-broms har man väl i Nordamerika och Australien om jag förstått det rätt?
    Förekommer i norra Australien på malmtåg. Men i Amerika förekommer det inte i vanliga godståg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Förekommer i norra Australien på malmtåg. Men i Amerika förekommer det inte i vanliga godståg.
    Okej! Att man kör lok mitt i tåget, är det något som snabbar upp bromstillsättning? Eller inbillar jag mig att man gör det i Nordamerika? Tänker med tanke på tåglängderna så känns det klurigt med en enda typ 3000m lång huvudledning.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Weser Visa inlägg
    Okej! Att man kör lok mitt i tåget, är det något som snabbar upp bromstillsättning? Eller inbillar jag mig att man gör det i Nordamerika? Tänker med tanke på tåglängderna så känns det klurigt med en enda typ 3000m lång huvudledning.
    Ta del av denna länk

"The NTSB investigation revealed the locomotive engineer applied the emergency brake as the train descended, however, the train’s speed continued to increase. After the emergency brake application, the crew received a “front-to-rear no communication” message indicating the emergency brake request was not received at the end-of-train device, which would have initiated an emergency brake application from the rear of the train."

Möjligheten att nödbromsa från aktern omöjliggjordes av radiofel. I normal körning med "distributed power" kan bromsen tillsättas i ett av de fjärrkontrollerade loken. Om det normalt används på det viset är obekant.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Nya provkörningar denna vinter visar varierande resultat för blockbromsar i kompositmaterial.
    Proven fortsätter om finansieringsfrågan kan lösas.

Trafikverket pytsar in mer pengar. Provkörningarna fortsätter ett par veckor till.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •