Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Dubbla uppsättningar Sl motorvagnar i Köping

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Dubbla uppsättningar Sl motorvagnar i Köping

Såg att dubbla uppsättningar Sl motorvagnar var i Köping och vände. Funderade på vad dessa gjorde i Köping. Kan ha varit samma uppsättning som tidigare på dagen varit på väg mot Köping. Bara lite konstigt om man kör till Köping och låter motorvagnarna stå kvar till eftermiddagen
    Var det några fordon som varit på besök i verkstaden Västerås Norra eller Tillberga. Eller finns det planer på att köra Sl tåg norr om Mälaren. Eller väljer man att köra tillbaks till Stockholm via Köping och Arboga där det tydligen varit signalfel och inställda tåg! Funderar på om det också var signalfel på sträckan på förmiddagen eftersom en kompis skulle åka sträckan Västerås- Kungsör via Arboga vid lunchtid fick ut en biljett, tåg till Köping och buss Köping- Kungsör. Ha ha! Han kom till Kungsör 1,5 timme före planerat möte. Dessbättre klarade han sig från att få lappsjuka av 1,5 timmes väntan i Kungsör.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Dubbla uppsättningar Sl motorvagnar i Köping

Det kan ha varit antingen utbildning för nya förare eller provkörning efter verkstadsbesök. Båda förekommer tämligen frekvent.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Menar du ”dubbla uppsättningar” = 2*2 = 4 motorvagnar, eller menar du två motorvagnar?

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Såg att dubbla uppsättningar Sl motorvagnar var i Köping och vände. Funderade på vad dessa gjorde i Köping. Kan ha varit samma uppsättning som tidigare på dagen varit på väg mot Köping. Bara lite konstigt om man kör till Köping och låter motorvagnarna stå kvar till eftermiddagen
    Var det några fordon som varit på besök i verkstaden Västerås Norra eller Tillberga. Eller finns det planer på att köra Sl tåg norr om Mälaren. Eller väljer man att köra tillbaks till Stockholm via Köping och Arboga där det tydligen varit signalfel och inställda tåg! Funderar på om det också var signalfel på sträckan på förmiddagen eftersom en kompis skulle åka sträckan Västerås- Kungsör via Arboga vid lunchtid fick ut en biljett, tåg till Köping och buss Köping- Kungsör. Ha ha! Han kom till Kungsör 1,5 timme före planerat möte. Dessbättre klarade han sig från att få lappsjuka av 1,5 timmes väntan i Kungsör.
    Jag försöker förstå vad du menar med SI motorvagnar och SI tåg. Jag tänker att du inte kan mena SJ, för SJ-tåg norr om Mälaren går ju varenda dag. Vad är det som jag inte fattar?

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag försöker förstå vad du menar med SI motorvagnar och SI tåg. Jag tänker att du inte kan mena SJ, för SJ-tåg norr om Mälaren går ju varenda dag. Vad är det som jag inte fattar?
    Att den andra bokstaven borde vara ett versalt L, dvs SL-motorvagnar.

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Att den andra bokstaven borde vara ett versalt L, dvs SL-motorvagnar.
    Tack! Så var det nog tänkt. Men jag noterar att även SL kör på norra sidan av Mälaren, om än inte längre än till Bro.

Senast redigerat av Hans Broman den 2021-03-04 klockan 10:37:33.

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Tack! Så var det nog tänkt. Men jag noterar att även SL kör på norra sidan av Mälaren, om än inte längre än till Bro.
    Vem kör då till Bålsta?

Förlåt! Kunde inte låta bli.

Senast redigerat av Kippu den 2021-03-04 klockan 11:29:17.

Medlem
    nov 2017

Jag skrev visst lite fel där. Bålsta ska det vara.

Senast redigerat av Hans Broman den 2021-03-04 klockan 12:15:39.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Menar du ”dubbla uppsättningar” = 2*2 = 4 motorvagnar, eller menar du två motorvagnar?
    Gissar att det var 2 ggr 6 vagnar så det var inte så många meter spår kvar i Köping. Verkade lite konstigt om man var ute och provkört fordon som varit inne på verkstaden i Tillberga eller Västerås nora. Kanske också lite onödigt många vagnar om man var ute med lokförare under utbildning SL lokförare borde hålla sig till Stockholms omgivningar.
    Funderar på om SL lokförare har samma utbildning som lokförare som kör ute på landsorten?

Senast redigerat av Waxholm - Rindö järnväg. den 2021-03-06 klockan 19:38:29.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Gissar att det var 2 ggr 6 vagnar så det var inte så många meter spår kvar i Köping. Verkade lite konstigt om man var ute och provkört fordon som varit inne på verkstaden i Tillberga eller Västerås nora. Kanske också lite onödigt många vagnar om man var ute med lokförare under utbildning SL lokförare borde hålla sig till Stockholms omgivningar.
    Funderar på om SL lokförare har samma utbildning som lokförare som kör ute på landsorten?
    Grundutbildningen torde vara densamma. Men fordonsutbildningen kan av naturliga skäl vara olika. Viket gäller även de "på landsorten".

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

SL har inga lokförare, på pendeln är lokförarna anställda av MTR och på Roslagsbanan av Arriva.

Vad gäller MTR, finns det förare på "skubben" som kör både pendel och Göteborgståg?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg
    SL har inga lokförare, på pendeln är lokförarna anställda av MTR och på Roslagsbanan av Arriva.

Vad gäller MTR, finns det förare på "skubben" som kör både pendel och Göteborgståg?
    Nu under Corona har Pendeln haft några inlånade förare från MTRX,men annars så är det 2 helt skilda bolag./Ulf
    (Dessa MTRX förare har även kört X6x tåg tidigare)

Passagerare Kristians avatar
    Medlem
    mar 2018

Du såg en bogseringsövning, de går till Köping om utbildningen hålls i Brodepån. Att man använder "onödigt många vagnar" (det vill säga: två vagnar i det här fallet) beror på att när man bogserar, så använder man en fungerande vagn för att dra en död.

Dessutom är det bra att öva lite linjekännedom utanför ordinarie trafikområde, transporter Bro-Kolbäck för vidare färd ned över Eskilstuna mot Älvsjö/Södertälje förekommer vid avstängningar. Därtill provkörningar Bro-Enköping.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Förr minns jag tillfällen då av olika anledningar antingen Uppsalapendeln, eller till och med vissa snälltåg kunde ersättas med X1 eller X10. Alltså med SL-tåg. Men den synen lär man väl aldrig se idag?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Förr minns jag tillfällen då av olika anledningar antingen Uppsalapendeln, eller till och med vissa snälltåg kunde ersättas med X1 eller X10. Alltså med SL-tåg. Men den synen lär man väl aldrig se idag?
    Föör kunde man även se både snabbtåg och vanliga loktåg ersättas med Östgötatrafikens X14.
    Det gick ju bra på den tiden, eftersom operatören med då gällande avtal fick disponera fordonen fritt. Detta är inte tillåtet i några avtal idag, vad vad vet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är ju exakt det som händer just nu, på sätt och vis. Du som egentligen är UL/SL-resenär kan ju åka med SJ-tåget och vice versa. Men du menar väl fall där den ena operatörens fordon körs i den andra operatörens tågläge, och det är förstås ovanligare idag, men inte generellt förbjudet.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det är ju exakt det som händer just nu, på sätt och vis. Du som egentligen är UL/SL-resenär kan ju åka med SJ-tåget och vice versa. Men du menar väl fall där den ena operatörens fordon körs i den andra operatörens tågläge, och det är förstås ovanligare idag, men inte generellt förbjudet.

Ja, det var så jag menade och det ser man ju inte idag.

Som exempel minns jag för många år sedan ett X1-tåg som anlände till Uppsala som IC-tåg. Det riktiga IC-tåget som skulle norrut från Uppsala stod och väntade och resenärerna fick byta.

Ett annat exempel från förr är att jag sett hur X1 eller X10 ersatt vanliga Uppsalapendeln.

Sånt ser man inte idag beroende på att det är olika operatörer. Omöjligt är det inte att det kan ske, men väldigt osannolikt idag.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, det var så jag menade och det ser man ju inte idag.

Som exempel minns jag för många år sedan ett X1-tåg som anlände till Uppsala som IC-tåg. Det riktiga IC-tåget som skulle norrut från Uppsala stod och väntade och resenärerna fick byta.

Ett annat exempel från förr är att jag sett hur X1 eller X10 ersatt vanliga Uppsalapendeln.

Sånt ser man inte idag beroende på att det är olika operatörer. Omöjligt är det inte att det kan ske, men väldigt osannolikt idag.
    Det har ju varit olika operatörer i över 20 år nu, och den typ av fordonsbyte som du talar om har ju förekommit även under den tiden. Jag skulle säga att det är en glidande skala, från "biljettsamarbete" via "extra uppehåll" till förlängd körsträcka.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •