Har precis läst ledaren i senaste TÅG 1-21 ”Nej, det var inte bättre förr” av vår ordförande i SJK Niclas Härenstam.
Förr, vad som nu räknas dit men säg från 70 till början av 80-talet, var vintern inte något oväntat naturfenomen för SJ. De tågstopp som givetvis uppstod även på denna tid kunde snabbt och effektivt avhjälpas genom SJ:s egen organisation. Trafikavdelningen hade god tillgång på både trafikpersonal och reservfordon. SJ hade även kompetensen inom ban, signal och tele med en liknande jour och reservhållning dygnet runt inom den egna banavdelningen.
Några exempel. I Stockholmsområdet fanns ett bemannat SL-lokaltågsätt dygnet runt, även under natten då ingen trafik förekom. Bemannat reservlok under större delen av trafikdygnet liksom ett uppställt fullt utrustat reservvagnsätt redo att sättas in där det behövdes. Det här är bara exempel på några få av de ”muskler” som SJ hade till förfogande. Märk väl att variationer har funnits över tid och anpassats efter trafikbehovet men generellt gäller att reservtillgången var god för att snabbt backa upp vid trafikstörningar.
Det här tycker Niclas Härenstam är att romantisera bilden av trafiken ”förr”!
Eftersom den tekniska utvecklingen går framåt borde vi kunna förvänta oss mer av dagens trafik, eller?
Niclas Härenstam tycker däremot att eftersom trafiken idag är ”mångdubbelt mer omfattande” och ”sköts mer effektivt, alltså billigare” borde alla vara nöjda och glada och sluta upp med att romantisera bilden av järnvägen ”förr”.
Men borde då inte också underhåll, felavhjälpning med mera också mångdubbelt ökas, kanske till en motsvarande nivå lika med ”förr”?
Trafikverkets upphandling av reservlokshållning på strategiska platser är bara en blek kopia av vad som fanns ”förr”. SJ hade bemannade lokstationer med jourförare ofta dygnet runt, och reservlok på större delen av järnvägsnätet till mitten av på 80-talet. Romantik, eller?
Så avslutningsvis till Niclas Härenstams tidigare kollega som brukade fråga muttrande gubbar, jag är väl en av dem, ” eller var det du som var bättre förr?"
Med risk för att missuppfattat frågan så svarar jag. Javisst var jag bättre förr, framförallt kunde jag göra ett mycket bättre jobb inom och för SJ före än efter avregleringen.
Jag kan förstå dilemmat för Niclas Härenstam, här gäller det att ge en så positiv bild av järnvägen som det bara går genom tidningen TÅG så att fler annonsörer strömmar till. Att TÅG förvandlas till ett glättigt branschorgan börjar störa mej och jag ifrågasätter mitt medlemskap.
Medlem 8625
Stefan Johansson