I morse kom två tåg från Västerås till Hagalund med 30 minuters mellanrum. Bägge med var sin AFM7 i norr bakom loken som här har rullat iväg.
I morse kom två tåg från Västerås till Hagalund med 30 minuters mellanrum. Bägge med var sin AFM7 i norr bakom loken som här har rullat iväg.
Hej Tack för intressant bild...
Har jag dåligt minne, eller har dessa haft sitt individnummer även i fronten tidigare?
/Jona
Filosofen Jona i Söv
När vagnarna var bruna satt det små diskreta nummer i fronten. De satt vid buffertarna. Siffrorna var små och var på svart botten. De var inte speciellt tydliga.
När vagnarna blev blå blev det tydliga nummer i fronten. Nu sattes det upp tydliga nummer som såg precis ut som numren brukade se ut på blå Rc-lok. Enhetlig stil och samma tydlighet. De var lättlästa på rätt långt håll också.
När vagnarna sedan blev svarta försvann numren i fronten helt tyvärr.
Никлас Быгдестам
Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala
Är man nyfiken slutar ingen av vagnarnas på bilden på 44. Har för mig att vagnen till vänster har lägre nummer än den till höger. Så får man räkna ut själv.
Hur kommer det sig att man i andra länder beställer nya manövervagnar medan man i Sverige (SJ) inte ens tycker det är värt att använda de befintliga?
Några förklaringar finns i denna tråd (ämne):
https://www.postvagnen.com/sjk-forum...i-andra-ändan
Att vi inte använder dom vi har beror nog på att det bara finns tre stycken och det krävs särskild utbildning för att använda dom.
Med andra ord blir det logistiskt krångligt att se till att bemanna med kompetent personal och dyrt att utbilda alla för så få fordon.
Att dom ändå rullar som vanliga vagnar är att dom har tjänstekupé och förstaklass. Det är en bristvara. Men det har redan avhandlats i andra trådar.
Bilden visar vilket misstag det var att välja svart kulör. Jag tror inte att det finns någon annan färg som är så känslig för smuts.
Svart måste tvättas ofta, för att se snyggt ut.