Sidan 8 av 8 FörstaFörsta ... 678
Resultat 141 till 147 av 147

Ämne: Nya stambanor | Rapport Nya stambanor för höghastighetståg

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Nya stambanor | Rapport Nya stambanor för höghastighetståg

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Mja, alltså det jag reagerar mest på är att man haft Sverigeförhandlingen och då gjort en massa överenskommelser om motprestationer etc. Då anser jag man faktiskt har en skyldighet att stå för sina löften. Jag har inget emot om regeringen, utan inblandning av regionala motprestationer, beslutar om en HH-bana mellan Pajala och Tomellilla via Visby men sen ändrar sig till att dra banan mellan Stockholm och Göteborg istället av kostnadsskäl. Men nu har man ställt ut löften till olika städer som lovat bygga tusentals bostäder och då får man stå för sina löften. Har orterna utlovats station och tågtrafik så måste de få det. Enda alternativet till att infria sina löften är, som jag ser det, att lägga ner hela projektet.
    Hypotetiskt kan man omförhandla också.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Mja, alltså det jag reagerar mest på är att man haft Sverigeförhandlingen och då gjort en massa överenskommelser om motprestationer etc. Då anser jag man faktiskt har en skyldighet att stå för sina löften. Jag har inget emot om regeringen, utan inblandning av regionala motprestationer, beslutar om en HH-bana mellan Pajala och Tomellilla via Visby men sen ändrar sig till att dra banan mellan Stockholm och Göteborg istället av kostnadsskäl. Men nu har man ställt ut löften till olika städer som lovat bygga tusentals bostäder och då får man stå för sina löften. Har orterna utlovats station och tågtrafik så måste de få det. Enda alternativet till att infria sina löften är, som jag ser det, att lägga ner hela projektet.
    Men löftena är väl inte helt bindande. Kommunerna behöver väl bara bygga hus om och när det kommer en station enligt den beskrivning som fanns i Sverigeförhandlingen.
    Om Vagnhärad inte får station så är det väl bara att konstatera att överenskommelsen med Trosa kommun inte fullföljs.
    Lite svårare blir det väl för stationer som tidigare skulle ligga inne i stan men kan hamna externt, där kan väl en ny förhandling behövas.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Hypotetiskt kan man omförhandla också.
    Jo, men det blir ju lite knepigt om den motparten (kommunen) redan påbörjat sin del i överenskommelsen med nya godkända detaljplaner och byggnation av nya bostäder, kommersiella fastigheter och lokal infrastruktur.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av BL Visa inlägg
    Jo, men det blir ju lite knepigt om den motparten (kommunen) redan påbörjat sin del i överenskommelsen med nya godkända detaljplaner och byggnation av nya bostäder, kommersiella fastigheter och lokal infrastruktur.
    Det är ju avtalets karaktär. Drar man sig ur är det inte gratis. Fast staten kommer säkert att slingra sig undan ändå.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det är ju avtalets karaktär. Drar man sig ur är det inte gratis. Fast staten kommer säkert att slingra sig undan ändå.
    Det mesta beror väl på vad som står i avtalet. Om det bara står att ifall staten bygger en höghastighetsbana med station i Värnamo så skall kommunen inom x år byggt visst antal bostäder (eller vad de nu lovat), så kostar det väl inget att bara låta bli att bygga.
    Att Sverigeförhandlingen skulle skrivit bindande avtal om att banorna skall vara byggda ett visst år och att det kommer kosta staten pengar om det inte infrias, det tror jag inte på.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Men löftena är väl inte helt bindande. Kommunerna behöver väl bara bygga hus om och när det kommer en station enligt den beskrivning som fanns i Sverigeförhandlingen.
    Om Vagnhärad inte får station så är det väl bara att konstatera att överenskommelsen med Trosa kommun inte fullföljs.
    Lite svårare blir det väl för stationer som tidigare skulle ligga inne i stan men kan hamna externt, där kan väl en ny förhandling behövas.
    Kommunerna har förbundit sig att medfinansiera stationer och annat.
    Det borde väl stå i avtalet att det inte blir samma om stationen läggs utanför.

I http://media.sverigeforhandlingen.se...U-2017_107.pdf
    står det:
    Staten åtar sig att genomföra utbyggnaden av höghastighetsjärnvägen från Järna i Södertälje kommun och genom Linköping, med
    stationer för av- och påstigning på fyra platser; Vagnhärad (Trosa
    kommun), Nyköping, Norrköping och Linköping. Stationerna i
    Vagnhärad, Nyköping och Norrköping ska placeras i de korridorer
    som ingår i ansökan om tillåtlighet för Ostlänken. Det innebär att
    stationer ska byggas i Vagnhärad i anslutning till tätorten, respektive
    centrala lägen i Nyköping och Norrköping. I Linköping placeras
    stationen i ett centralt läge mellan Stångån och riksväg 35, i
    anslutning till den nya stadsdel som planeras där.

Höghastighetsjärnvägen (Södertälje) Järna–Linköping medfinansieras av stationskommunerna enligt avtalet med följande belopp:
     Södertälje kommun 47,5 miljoner kronor
     Trosa kommun 47,5 miljoner kronor
     Nyköpings kommun 84 miljoner kronor
     Norrköpings kommun 173 miljoner kronor
     Linköpings kommun 173 miljoner kronor

Staten åtar sig att genomföra utbyggnaden av höghastighetsjärnvägen mellan Hässleholm och Lund enligt grundutförande, med
    stationer för av- och påstigning på två platser: Hässleholm och
    Lund. Stationen i Hässleholm ska placeras centralt vid Hässleholm
    C, och stationen i Lund ska placeras centralt vid Lund C.
    Höghastighetsjärnvägen Hässleholm–Lund medfinansieras av
    stationskommunerna enligt avtalet med följande belopp:
     Hässleholms kommun 50 miljoner kronor
     Lunds kommun 120 miljoner kronor

-
    Jag antar det finns någon skrivning som ger staten rätt att fördröja det hela och säga upp det.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Kommunerna har förbundit sig att medfinansiera stationer och annat.
    Det borde väl stå i avtalet att det inte blir samma om stationen läggs utanför.

I http://media.sverigeforhandlingen.se...U-2017_107.pdf
    står det:
    Staten åtar sig att genomföra utbyggnaden av höghastighetsjärnvägen från Järna i Södertälje kommun och genom Linköping, med
    stationer för av- och påstigning på fyra platser; Vagnhärad (Trosa
    kommun), Nyköping, Norrköping och Linköping. Stationerna i
    Vagnhärad, Nyköping och Norrköping ska placeras i de korridorer
    som ingår i ansökan om tillåtlighet för Ostlänken. Det innebär att
    stationer ska byggas i Vagnhärad i anslutning till tätorten, respektive
    centrala lägen i Nyköping och Norrköping. I Linköping placeras
    stationen i ett centralt läge mellan Stångån och riksväg 35, i
    anslutning till den nya stadsdel som planeras där.

Höghastighetsjärnvägen (Södertälje) Järna–Linköping medfinansieras av stationskommunerna enligt avtalet med följande belopp:
     Södertälje kommun 47,5 miljoner kronor
     Trosa kommun 47,5 miljoner kronor
     Nyköpings kommun 84 miljoner kronor
     Norrköpings kommun 173 miljoner kronor
     Linköpings kommun 173 miljoner kronor

Staten åtar sig att genomföra utbyggnaden av höghastighetsjärnvägen mellan Hässleholm och Lund enligt grundutförande, med
    stationer för av- och påstigning på två platser: Hässleholm och
    Lund. Stationen i Hässleholm ska placeras centralt vid Hässleholm
    C, och stationen i Lund ska placeras centralt vid Lund C.
    Höghastighetsjärnvägen Hässleholm–Lund medfinansieras av
    stationskommunerna enligt avtalet med följande belopp:
     Hässleholms kommun 50 miljoner kronor
     Lunds kommun 120 miljoner kronor

-
    Jag antar det finns någon skrivning som ger staten rätt att fördröja det hela och säga upp det.
    Känner jag staten rätt är avtalet inte alls tidssatt. Jämför med kommuners "förskottering" av infrastrukturåtgärder i övrigt, det innebär en räntefri utlåning av pengar till staten på obegränsad (eller för att vara helt korrekt: I förväg icke angiven) tid. Skulle en kommun låna ut pengar på de villkoren till någon annan än svenska staten skulle det förmodligen vidtas juridiska åtgärder mot kommunen.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •