Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 147

Ämne: Nya stambanor | Rapport Nya stambanor för höghastighetståg

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Nya stambanor | Rapport Nya stambanor för höghastighetståg

Citat Ursprungligen postat av Björn A Visa inlägg
    Men ju längre man skjuter på de nödvändiga investeringarna i nya banor desto dyrare blir det. Och byggs inte de nya banorna är det inte alls säkert att motsvarande summa satsas på andra järnvägsprojekt varken nya eller upprustningar som många verkar tro. Utan de kanske satsas på helt annat.
    Det är nu inget som händer, bara prat och räknenissar. Låna pengar bygg fort som satan och sysselsätt landet med arbete och tillväxt. Att öka konsumtionen per person medför bara mer överkonsumtion av varor. Järnväg gynnar i princip alla då de antingen reser eller kan får varor transporterade. Med ett högre krav på utsläpp kan vi styra godset och vi får en bättre miljö. Idag kan vi inte köra fler godståg inte ens på Kust till Kust enligt ÅVS. Göteborg- Borås är för klen och överbelastad. Jönköping - Falköping - Göteborg, VSB klarar inte mer in genom Partille osv. Sverige har avvaktat och fegat i 30 år minst och under tiden har kostnaderna rusat iväg.
    Kan jämföra med vi byggde en fiberanläggning för 9 år sedan för under hälften va det kostar nu. Tänk va många som kunnat jobba hemifrån nu under pandemin. Utan fiber i den omfattningen hade trängseln på tåg och bussar varit ännu värre. Vi ser att vi har samma problem med elledningar, eftersläpningen är enorm. Alla käbblar och inget händer, kan vi inte enas och gå snabbt framåt tappar vi snart mark.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Stadspassagerna! Det är verkligen svindyrt att bygga avancerade tunnlar.

Tycker nästan det är lite synd att de inte redovisade skillnaderna mellan externt läge och centralt för att verkligen påvisa kostnaden.
    Måste man bygga som mellan Malmö Lund? Först flytta järnvägen och sen bygga nytt fyrspår? Det måste väl va en gigantisk fördyring om det ska ske hela tiden. Som Hässleholm- Lund, skulle det gå att bygga på pelare så man kan korsa vägar, åar och den gamla järnvägen och sen bredda stationsområdet och flytta sidospår. Kanske billigast att riva/ flytta lite hus, ingen vill väl bo med tågen svischande utanför var tionde minut??

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Lite här och lite där

Höghastighetsjärnvägar. Varför bygger man inte klart sträckan Stockholm-Göteborg så att tågen kan börja rulla. Om man nu hittar en trafikoperatör som kan och vill betala banavgiften.

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Måste man bygga som mellan Malmö Lund? Först flytta järnvägen och sen bygga nytt fyrspår? Det måste väl va en gigantisk fördyring om det ska ske hela tiden. Som Hässleholm- Lund, skulle det gå att bygga på pelare så man kan korsa vägar, åar och den gamla järnvägen och sen bredda stationsområdet och flytta sidospår. Kanske billigast att riva/ flytta lite hus, ingen vill väl bo med tågen svischande utanför var tionde minut??
    Att bygga på pelar ger en större påverkan och kostnad än många tror. Speciellt i vissa områden där det inte är så bergigt.

Stadspassagerna genom Hässleholm är något som utreds nu och det kommer att presenteras innan sommaren 2022 är planen idag. Det finns med flera olika alternativ i dagsläget både i höjd och sidled!

Men jag håller med dig om att lösningen mellan Malmö-Lund är en dyr lösning. Det är också anledningen till att det skulle bli dyrt att ”bara rusta upp och bygga fyrspår” på befintlig stambana.

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Medlem
    mar 2018

Sv: Lite här och lite där

Citat Ursprungligen postat av körsbär Visa inlägg
    Höghastighetsjärnvägar. Varför bygger man inte klart sträckan Stockholm-Göteborg så att tågen kan börja rulla. Om man nu hittar en trafikoperatör som kan och vill betala banavgiften.
    Det korta svaret är finansiering! Det långa svaret är att finansiering saknas och det krävs en politisk enighet för att få den.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det är nu inget som händer, bara prat och räknenissar. Låna pengar bygg fort som satan och sysselsätt landet med arbete och tillväxt. Att öka konsumtionen per person medför bara mer överkonsumtion av varor. Järnväg gynnar i princip alla då de antingen reser eller kan får varor transporterade. Med ett högre krav på utsläpp kan vi styra godset och vi får en bättre miljö. Idag kan vi inte köra fler godståg inte ens på Kust till Kust enligt ÅVS. Göteborg- Borås är för klen och överbelastad. Jönköping - Falköping - Göteborg, VSB klarar inte mer in genom Partille osv. Sverige har avvaktat och fegat i 30 år minst och under tiden har kostnaderna rusat iväg.
    Kan jämföra med vi byggde en fiberanläggning för 9 år sedan för under hälften va det kostar nu. Tänk va många som kunnat jobba hemifrån nu under pandemin. Utan fiber i den omfattningen hade trängseln på tåg och bussar varit ännu värre. Vi ser att vi har samma problem med elledningar, eftersläpningen är enorm. Alla käbblar och inget händer, kan vi inte enas och gå snabbt framåt tappar vi snart mark.
    Ska bygget ske riktigt fort kommer det garanterat att bli dyrt. Likaså riskerar det att bli dyrt om man feg-väntar och sedan måste bygga när priserna råkar vara höga av andra orsaker. Det bästa vore att anpassa byggtakten till priserna, tenderar de att gå upp drar man ned på takten, går de ned ökar man. Det kan göra flera tiotals procent på totalkostnaden.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det korta svaret är finansiering! Det långa svaret är att finansiering saknas och det krävs en politisk enighet för att få den.
    Finansieringen fungerade som husbygge i Österrike. Var där 1983, de fick inte låna utan byggde det nödvändigaste, kök och sovrum sen skulle de spara till resten. Det kan nog ta hela livet och etapper på det viset blir ganska oanvändbart och kostnadsdrivande. Göra och göra om kostar. Tänkte på hur ni ska få ihop nya järnvägen med SSB i Hässleholm om man inte beslutat fortsättningen.

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Fast du underskattar kostnaden för att bygga ”vanlig” järnväg något enormt. Bara för att man bygger för 100 km/h så blir det inte hälften så dyrt som för att bygga för 200 km/h.
    1. Med sth 100 behövs inga planskilda korsningar !
    2. Kurvradien spelar en stor roll hur enkelt det är att dra linjen med minimalt med sprängningar, lutningar, skärningar och banker. Om sth 100 byggs med 600 meters kurvradie så bör sth 200 byggas med 2400 meters kurvradie !

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Citat Ursprungligen postat av herrolsson Visa inlägg
    stadspassagerna! Det är verkligen svindyrt att bygga avancerade tunnlar.

.
    låt statsborna själv betala sina tunnlar. Kontant betalning tack !

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Nyköpings kommunalråd Urban Granström var igår starkt kritisk till planerna på förbillgande av banorna. Tar man bort stationerna i Sörmland försvinner den regionala nyttan av banan för pendlarna i Sörmland och Östergötland och hela anledningen till att man från Nyköpings sida har varit positiv till Ostlänken är att banan skulle bidra till att skapa en större arbetsmarknad.

Inslag på svt: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sor...gt-kort-ligger
    Pendlarna från småorterna kan väl åka med de existerande järnvägarna. Östra stambanan och statsbanan Järna-Åby....

Medlem
    mar 2018

1. Med sth 100 behövs inga planskilda korsningar !
    2. Kurvradien spelar en stor roll hur enkelt det är att dra linjen med minimalt med sprängningar, lutningar, skärningar och banker. Om sth 100 byggs med 600 meters kurvradie så bör sth 200 byggas med 2400 meters kurvradie !
    1. Du underskattar hur dyrt det är med plankorsningar. Dessutom behövs dubbelspår och då krävs plankorsningarn.
    2. Det har du rätt i. Men mer kurvor kräver också mer banlängd. Den stora besparingen skulle nog vara i vertikalkurvorna för att slippa bygga så mycket bank/skärning.

Medlem
    mar 2018

Finansieringen fungerade som husbygge i Österrike. Var där 1983, de fick inte låna utan byggde det nödvändigaste, kök och sovrum sen skulle de spara till resten. Det kan nog ta hela livet och etapper på det viset blir ganska oanvändbart och kostnadsdrivande. Göra och göra om kostar. Tänkte på hur ni ska få ihop nya järnvägen med SSB i Hässleholm om man inte beslutat fortsättningen.
    Detta är faktiskt ingen dum liknelse!

Just Hässleholm-Lund ger en nytta från den dagen vi kopplar in. Men delen Jönköping-Hässleholm är svår att bygga i etapper och kräver även att resten av stambanan är byggd.

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Hej

Alltså kommer Trafikverkets uppdrag att bygga Ostlänken, Göteborg-Borås och Hässleholm-Lund fortsätta tills annat bestäms.
    HUR skall någon trafikoperatör få lönsamhet att köra med svindyra tåg och svindyra banavgifter på så korta sträckor ! Jag har sett uppgifter om att det bara är två höghastighetsjärnvägar i världen som är lönsamma. Politikerna borde förbjuda inrikesflyg söder om stockholm (genom att ta bort flygplatser) samtidigt som de tar beslut om höghastighetsjärnvägar.

Medlem
    mar 2018

HUR skall någon trafikoperatör få lönsamhet att köra med svindyra tåg och svindyra banavgifter på så korta sträckor ! Jag har sett uppgifter om att det bara är två höghastighetsjärnvägar i världen som är lönsamma. Politikerna borde förbjuda inrikesflyg söder om stockholm (genom att ta bort flygplatser) samtidigt som de tar beslut om höghastighetsjärnvägar.
    Generellt är det faktiskt troligare att de får högre lönsamhet på snabba järnvägar än långsamma. Främst för att personalkostnaderna minskar då resorna är snabbare och betalningsviljan ökar!

Det man kan se är att det är låg lönsamhet på långa linjer med låg hastighet, för där har du kostnader men ingen betalningsvilja!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det försvinner flygplatser hela tiden, tyvärr lägger vissa städer många miljoner för att behålla dom. Om de ska bära sina kostnader så självdör dom. Sen att prata om elflyg? Det är långt bort och de är inte alla som kan eller vågar flyga. Därför är det viktigt med stationer i städerna. Varför åker många bil på långa sträckor??

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Detta är faktiskt ingen dum liknelse!

Just Hässleholm-Lund ger en nytta från den dagen vi kopplar in. Men delen Jönköping-Hässleholm är svår att bygga i etapper och kräver även att resten av stambanan är byggd.
    Jag gissar att sträckan Jönköping - Hässleholm är den absolut svåraste att motivera ekonomiskt på grund av att den är lång, passerar väldigt få större orter och är svår att dela in i lämpliga deletapper. För min del hoppas jag att nästa etapp efter de beslutade etapperna blir att bygga sträckan Borås - Jönköping - Tranås på grund av att detta är den felande länken för att möjliggöra leda om snabbtågstrafiken mellan Stockholm och Göteborg från Västra Stambanan till ett annat stråk, ger ökad nytta för sträckan Borås - Göteborg och knyter samman de förhållandevis stora tätorterna Borås, Jönköping och Linköping.

Efter det skulle jag gissa att man satsar på sträckan Tranås - Linköping för marginella restidsvinster, förhållandevis kort och innebär utökad kapacitet längs sträckan Tranås - Mjölby - Linköping.

/Axel L

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En inte obetydlig trafikström från Göteborg är tekniker/ingenjörer/säljare etc inom det processtekniska området som har uppdrag på industrin (pappersbruken) längs norrlandskusten. Med fakirflyg och sent hemma kan man idag, via Arlanda, ofta få såpas tid på plats att man kan lösa problem över dagen, och annars med längre arbetsdag + hotell hemresa dagen efter.

Att göra detta med tåg till Stockholm och sedan byte över till flyg norröver ökar besväret och tiden = kostnaden betydligt. Nattågen har vi ju lagt ner - de var inte "lönsamma". Att köra tåg + tåg, när första ankomst till Stockholm är vid kl 8:30, och det sedan tar byte + 4 timmar till för att nå exempelvis Sundsvall kl 13, tja det är lite skillnad på att komma till Sundsvall runt 9-tiden eller kl 13 - typ 4 arbetstimmar. Samma för hemresan...

Tidvis har det funnits direktflyg Landvetter - Sundsvall!

Men om man anser att Sverige består av Stockholm och lydstäder därunder, och att all trafik av betydelse går till Stockholm, och i övrigt mellan lydstäderna och deras förorter/sovstäder så kan man ju lägga ner flyget i Sydsverige, ja.

OBS: Mina tankar här är "pre-corona" - just nu flygs det inte alls på Sundsvall vad jag vet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Jag gissar att sträckan Jönköping - Hässleholm är den absolut svåraste att motivera ekonomiskt på grund av att den är lång, passerar väldigt få större orter och är svår att dela in i lämpliga deletapper. För min del hoppas jag att nästa etapp efter de beslutade etapperna blir att bygga sträckan Borås - Jönköping - Tranås på grund av att detta är den felande länken för att möjliggöra leda om snabbtågstrafiken mellan Stockholm och Göteborg från Västra Stambanan till ett annat stråk, ger ökad nytta för sträckan Borås - Göteborg och knyter samman de förhållandevis stora tätorterna Borås, Jönköping och Linköping.

Efter det skulle jag gissa att man satsar på sträckan Tranås - Linköping för marginella restidsvinster, förhållandevis kort och innebär utökad kapacitet längs sträckan Tranås - Mjölby - Linköping.
    Såsom anhängare av östra sträckningen lever jag i tron att framtiden kommer att ge oss rätt, dvs ju mer byggstart närmar sig desto mer kommer man att inse problemet med att behöva bygga hela sträckan Jönköping-Hässleholm innan det blir något större värde av den sträckan. Mycket lättare då att bygga exempelvis Jönköping-Sävsjö och koppla på mot SSB.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det försvinner flygplatser hela tiden, tyvärr lägger vissa städer många miljoner för att behålla dom. Om de ska bära sina kostnader så självdör dom. Sen att prata om elflyg? Det är långt bort och de är inte alla som kan eller vågar flyga. Därför är det viktigt med stationer i städerna. Varför åker många bil på långa sträckor??
    Priset, Priset, Priset - för att låna ett uttryck och bygga om det!

Jag har själv veckopendlat Göteborg - Stockholm ett antal år, för ett antal år sedan. Det var innan E4:an i Östergötland eller Rv-40 i Västergötland fick alls den standard de har idag.

Första året åkte jag en hel del tåg, men sedan "förbättrade" SJ biljettsystemet (de sa aldrig i annonsen vem det blev bättre för) - men för mig blev det plötsligt lönsamt att köra bil 100 mil i veckan jämfört med tåget. Dessutom betydligt smidigare att få med mig kläder, mat och annan packning för en veckas jobb med bilen, som jag körde dörr till dörr, än med buss + släpa + tåg + släpa + vänta på sent pendeltåg söndag kväll + pendeln + släpa.

Om man hade varit 2 eller 3 i bilen hade prisskillnaden blivit gigantisk, men redan som ensam i bilen var den tydlig.

Utöver detta är pålitligheten viktig. På 4 år bilåkning behövdes en akutlagning av en jourverkstad i Jönköping, i övrigt kom jag fram varje planerad resa.
    Med tåget hade det blivit klart fler fall av försening som lett till missat sista pendeltåget och krävt taxi-kostnad ... Detta var dock före tiden där SJ ställer in om SMHI viskar, så jag hade troligen kommit fram de flesta resorna, förr eller senare.

Sedan finns det en möjlig orsak till - som är antydd ovan:
    Om man vill/måste/behöver ha prylar med sig som kanske är otympliga och/eller dyra, då är varken flyg eller tåg några smidiga alternativ. Flygets säkerhetsregler gör att snart sagt alla verktyg måste åka som bagage, och då är det "spännande" när man kommer fram efter ett byte att se om materialen kom med, eller om man kan fika på flygplatsen tills eftermiddagsplanet kommer med verktygen. Speciellt som man har biljett tillbaka med den maskinen efter vändning... I handbagaget får man väl snart inte ha blyertspennor - jag har blivit avplockad vanlig 125mm skiftnyckel i säkerhetskontrollen - den var för farlig! Enda orsaken att skruvmejseln (detta farliga stickvapen) fick följa med var att det var en bits-mejsel - så den såg trubbig ut i spetsen.

Med tåget kan man få med en väska om den inte är större än att man kan ha den under knäna. Jag har då inte försäkring för att kunna ställa några mätinstrument, som kan kosta 250 000, i en bagagehylla som jag inte övervakar direkt och hela tiden. Men det är lurigt att få med det som behövs när utrymmet är stort som en lokförarväska och inte mer.

Med bil är det också relativt enkelt att "boka om" utifall några planer behöver ändras på kort varsel. Detsamma gäller inte nödvändigtvis flyg eller tåg.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg

/Axel L
    Men Jönköping-Hässleholm är också relativt enkel att bygga. De körningar som är körda i div datorprogram visar att man inte behöver någon tunnel alls tex samt att Södra stambanan blir avlastad från snabba tåg och då kommer kapaciteten på gods upp där.

Men det finns en stor risk att det blir så!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •