Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Tjeckien, för ett år sedan

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Tjeckien, för ett år sedan

Som sagt i annat inlägg: det är långt mellan reseberättelserna just nu. I februari 2020 gjorde jag upp resplaner för en tidig vårresa, med fokus på tjeckiska 810-rälsbussar. Någon sorts virus nämndes visserligen i nyhetsmedia, men den 7 mars var det dags. Avresa från Köpenhamn kl 7.26, så är man elva timmar senare i Ústí nad Labem. Lång dag, men effektiv. Logi på Interhotel Bohemia , typiskt höghushotell i öst-stil. Äter bra gör man på andra sidan trådbussgatan, i restaurang Na Rychtĕ med eget ölbryggeri. Man kan bo där också, men Interhotel Bohemia är bra, bland annat för frukostbuffé redan kl 6.00.

Ústí nad Labem ligger ju i gränstrakterna. Därmed går det fortfarande bra att tala tyska här, i denna stad som även benämns Aussig an der Elbe. Annars har det engelska språket vunnit mycket mark i Tjeckien under senare år. För en del år sedan talade jag (på tyska) med en person i Ústí. Hon hade varit i Malmö, men kunde knappt göra sig förstådd. Alla envisades med att bara prata engelska hela tiden.

Nåväl, efter mat och sömn började allvaret. Tåg till Kutná Hora, men först ett uppehåll i Pečky, ty banan till Kouřím trafikeras med 810. Järnvägskartor över Tjeckien finns här. Ladda ned "Mapa zveřejněná v knižním jízdním řádu", och förstora den.

Namn:  P1530096.jpg
Visningar: 743
Storlek:  250,1 KB
    Söndagsvila, med bara en vagn i trafik. Observera, att de två har fordonsnummer intill varandra.

Namn:  P1530090.jpg
Visningar: 744
Storlek:  322,7 KB
    Slutstation.

I Pečky ringde mobiltelefonen. En reskompis sade någonting om "Corona", och tyckte att vi skulle ställa in en planerad resa till Balkan. Lite tveksam var jag allt, men det var förstås ett klokt beslut att inte åka.

Namn:  P1530152.jpg
Visningar: 741
Storlek:  280,8 KB
    Kutna Hora hlavní nádraží. På en del platser i Tjeckien, bland annat här, saknar bibanan direkt utfart från plattformen. Vid avgångstid växlar tåget ut på bangården, byter färdriktning, och avgår därifrån. Sysselsättning för 810 är här pendel mellan huvudstationen vid stambanan, och den mer centralt belägna Kutná Hora mĕsto.

Namn:  P1530107.jpg
Visningar: 762
Storlek:  187,9 KB
    Kutná Hora mĕsto. Sträckan fortsätter söderut till Zruč nad Sázavou, men dit körs Regionova.

Namn:  P1530105.jpg
Visningar: 761
Storlek:  198,8 KB
    En gång om dagen M-F kördes emellertid en rälsbuss till Malešov, 7 km söder om Kutná Hora mĕsto. Det hann jag före frukost. Det lilla tågparet försvann dock vid tidtabellsskiftet i december.

Namn:  P1530137.jpg
Visningar: 747
Storlek:  319,1 KB
    Čáslav, lokalbanestationen. Uppnås med hjälp av gångbro från stambanestationen. Mittför sistnämnda finns förresten en restaurang för vanligt folk. Sådana turistfria ställen gillar jag. Det blev grismage, med surkål och knödel, till lunch. Och öl, naturligtvis.

Namn:  P1530136.jpg
Visningar: 737
Storlek:  293,4 KB
    Efter riktningsändring undervägs i Žleby (obevakad station, som alla andra på banan, så tågmästaren lägger om klotväxeln) uppnås ändstationen Třemošnice.

Namn:  P1530156.jpg
Visningar: 772
Storlek:  137,0 KB
    På stambanesträckan Kolín - Kutná Hora hl n - Čáslav förekom en del rälsbusskörning, men under lågtrafiktid. Fotoljuset i mars blir därefter. Hur gör man för att vända bilden i höjdled?

Namn:  P1540045.jpg
Visningar: 766
Storlek:  170,3 KB
    Nymburk hl n. Till Křínec förekommer en del rälsbusskörning, mht lokalbanan därifrån, men enbart en gång om dagen fortsätter man till Jičín.

Fortsättning följer i del 2.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Tjeckien, för ett år sedan

Trevligt, trevligt, resenärerna tackar!

Angående bilden från Kolín: högerklick -> vrid medsols (eller hur Windows uttrycker sig på svenska)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tack för ytterligare några bibanebilder
    En sträcka som(normalt ännu)körs med 810or är linje 212(Cercany-Zruc nad Sazavou)och som klaras på en dagstur från Prag och är underbart vacker att åka./Ulf

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Trevligt, trevligt, resenärerna tackar!

Angående bilden från Kolín: högerklick -> vrid medsols (eller hur Windows uttrycker sig på svenska)
    Tack för svar. En följdfråga: var någonstans ska jag högerklicka? Bilden ligger på separat hårddisk, och där kan jag vända den med högerklick. Det hjälper emellertid inte, det blir ändå fel i Postvagnen. Har inte hittat någonstans i Postvagnen, där högerklick ger något resultat.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Tack för svar. En följdfråga: var någonstans ska jag högerklicka? Bilden ligger på separat hårddisk, och där kan jag vända den med högerklick. Det hjälper emellertid inte, det blir ändå fel i Postvagnen. Har inte hittat någonstans i Postvagnen, där högerklick ger något resultat.
    Jag vet inte säkert, men om du tar en kopia av din bild på hårddisken, vänder den, och sen lagrar ner den bilden, och så lägger ut den, då kanske det fungerar.
    Eller så höll du kameran snett så att kameran tycker att bilden är rättvänd, när den är fel.

Väldigt trevliga reportage du lagt in, det väcker en lockelse att komma ut igen och resa, roligt med dina öl och mat-tips!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

I svårartade fall får man använda ett bildredigeringsprogram (Paint duger) för att rotera bilden, om den öppnas rättvänd kan man i värsta fall vrida den fel, spara och sedan vrida tillbaka.

Medlem
    mar 2018

Tack för svar. På hårddisken kan jag vända och kopiera hur mycket som helst. I Postvagnen är det däremot inte tekniskt möjligt att publicera en stående bild (eller så begriper jag inte hur man gör).

Senast redigerat av Lennart Carlsson den 2021-02-28 klockan 19:38:55.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den här ser rättvänd ut för mig i alla fall:

Senast redigerat av JDS den 2021-02-28 klockan 20:11:52.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Tjeckien, för femton år sedan

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Tack för ytterligare några bibanebilder
    En sträcka som(normalt ännu)körs med 810or är linje 212(Cercany-Zruc nad Sazavou)och som klaras på en dagstur från Prag och är underbart vacker att åka./Ulf
    Utmed den vackra linjen finns stationen Ledečko, och därifrån går en annan sidobana, linje 014 till Kolín. I Ledečko bytte jag rälsbuss våren 2005. Stationen gjorde verkligen ett idylliskt intryck då:

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Den här ser rättvänd ut för mig i alla fall:
    Ja, den är rättvänd. För min del lägger jag härmed ned rättvändningsprojektet, efter att ha suttit i snart en timme med Paint, utan resultat.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja, den är rättvänd. För min del lägger jag härmed ned rättvändningsprojektet, efter att ha suttit i snart en timme med Paint, utan resultat.
    Kan det vara så att funktionen för medlemmar som laddar upp bilder är konfigurerad så att den förkastar porträttläge och alltid lägger alla bilder ner?

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Kan det vara så att funktionen för medlemmar som laddar upp bilder är konfigurerad så att den förkastar porträttläge och alltid lägger alla bilder ner?
    Så är det nog. Stående bild kan enbart visas liggande. Försöker jag visa en mobilbild, så blir den upp- och nedvänd.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Så är det nog. Stående bild kan enbart visas liggande. Försöker jag visa en mobilbild, så blir den upp- och nedvänd.
    Jag får be om ursäkt för min inte alls nyttig rådgivning.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Jag får be om ursäkt för min inte alls nyttig rådgivning.
    Behövs inte alls. Det är jag som inte har tålamod, och IT vet jag ingenting om.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •