Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Dagliga grafer på Järnvägspodden

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Dagliga grafer på Järnvägspodden

På järnvägspodden 2 2018 omnäs varför de dagliga graferna dolts för offentlig insyn. Islaget kommer 44:27 i programmet och är ca 1 minut långt.

http://traffic.libsyn.com/jarnvagspo...dest-id=481079

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Dagliga grafer på Järnvägspodden

Citat Ursprungligen postat av Daniel Nilsson Visa inlägg
    På järnvägspodden 2 2018 omnäs varför de dagliga graferna dolts för offentlig insyn. Islaget kommer 44:27 i programmet och är ca 1 minut långt.

http://traffic.libsyn.com/jarnvagspo...dest-id=481079
    Det påstås att de inte längre är offentlig handling, är de således t o m sekretessbelagda? Eller är uppgiften felaktig och graferna fortfarande offentlig handling men inte allmänt publicerade?

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Det påstås att de inte längre är offentlig handling, är de således t o m sekretessbelagda? Eller är uppgiften felaktig och graferna fortfarande offentlig handling men inte allmänt publicerade?
    Eller räknas de som arbetsmaterial? Det är heller ingenting som man får ta del av som allmänhet.

Fast rimligast är väl ändå att det sistnämnda du skriver är rätt. Det går ju att ta del av graferna om man bara ansöker om rätt behörighet.

/ Kiwi

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Dom är numera klassade som arbetsmaterial och är inte längre offentlig handling. De är såvitt jag förstått inte sekretessbelagda.

TRV är inte konsekventa, med tanke på att alla kopplingscheman för el fortfarande ligger vidöppet på nätet för alla och envar att ta del av..

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg
    Dom är numera klassade som arbetsmaterial och är inte längre offentlig handling. De är såvitt jag förstått inte sekretessbelagda.

TRV är inte konsekventa, med tanke på att alla kopplingscheman för el fortfarande ligger vidöppet på nätet för alla och envar att ta del av..
    Nej, det stämmer, arbetsmaterial är ännu inte upprättade handlingar och därmed inte "offentlig handling", den behöver således inte sekretessbeläggas för att inte behöva lämnas ut. Däremot bör effekten bli att det är möjligt att begära ut daglig graf i efterhand, den kan ju inte vara "arbetsmaterial" för evigt, och om det då systematiskt fungerar så att handlingen anses upprättad enbart genom att bli inaktuell skulle det vara möjligt att processa. Någon skulle då begära att få ut daglig graf för ett datum i framtiden, få avslag med hänvisning till att det är arbetsmaterial och sedan överklaga detta.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Txp Visa inlägg

Jag är mycket tveksam till att klassning som arbetsmaterial skulle hålla vid en rättslig prövning. I och med att Daglig graf "gjorts tillgänglig" på nätet för vissa utomstående så har handlingen "expedierats" och därmed blivit "allmän handling". Det finns rättsfall med den innebörden. Inte heller "delningsundantaget" bör kunna oberopas då syftet sannolikt inte kan hävdas vara att inhämta synpunkter utan att delge information.

Även om Daglig graf skulle utgöra allmän handling finns det dock inget som säger att den måste vara tillgänglig för var och en på nätet. Det räcker att den kan begäras ut.

Citat Ursprungligen postat av Anders Jansson Visa inlägg
    Även om Daglig graf skulle utgöra allmän handling finns det dock inget som säger att den måste vara tillgänglig för var och en på nätet. Det räcker att den kan begäras ut.
    Om det är allmän handling, så kan vem som helst begära ut materialet. Då finns det väl heller inget hinder för att vederbörande i sin tur lägger ut materialet för var och en på nätet?

Med andra ord skulle någon kunna begära ut samtliga dagliga grafer för resten av T18 och sedan återpublicera dessa på nätet. Eller finns det något hinder? Ja, förutom att Trafikverket kan dröja med att handlägga begäran, trots att de enligt lag ska lämna ut allmänna handlingar »genast eller så fort det är möjligt« (TF 2 kap, 12 §).

/ Kiwi

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Jansson Visa inlägg
    Jag är mycket tveksam till att klassning som arbetsmaterial skulle hålla vid en rättslig prövning. I och med att Daglig graf "gjorts tillgänglig" på nätet för vissa utomstående så har handlingen "expedierats" och därmed blivit "allmän handling". Det finns rättsfall med den innebörden. Inte heller "delningsundantaget" bör kunna oberopas då syftet sannolikt inte kan hävdas vara att inhämta synpunkter utan att delge information.

Exakt. Den skulle också kunna tänkas vara en allmän handling som är sekretessbelagd med hänsyn till enskildas (godstrafikföretagens) intressen. Då skulle det inte heller vara möjligt att begära ut den, i vart fall inte i sin helhet. Man skulle kunna hamna i ett läge där man kan få ut en graf som visar allt utom godståg. Det är ju så att enbart för att det förekommer sekretessbelagd information i en handling är inte automatiskt hela handlingen sekretessbelagd, man har rätt att få del av den information som inte är sekretessbelagd.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av SwedishKiwi Visa inlägg
    Om det är allmän handling, så kan vem som helst begära ut materialet. Då finns det väl heller inget hinder för att vederbörande i sin tur lägger ut materialet för var och en på nätet?

Med andra ord skulle någon kunna begära ut samtliga dagliga grafer för resten av T18 och sedan återpublicera dessa på nätet. Eller finns det något hinder? Ja, förutom att Trafikverket kan dröja med att handlägga begäran, trots att de enligt lag ska lämna ut allmänna handlingar »genast eller så fort det är möjligt« (TF 2 kap, 12 §).

/ Kiwi
    Du har rätt, men ska det vara någon poäng med att lägga ut dem bör man kanske även uppdatera dem.

Möjligen skulle Trafikverket kunna försöka hävda upphovsrätt och därmed förbjuda spridning, men det är nog svår tatt hävda att de uppnår "verkshöjd".

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Myndigheter ska lämna ut handlingar, men att göra det elektroniskt är ingen plikt utan en service.

Vid införande av nya datalagar, säkerhetsskäl och liknande så är det ganska troligt att mycket mer av myndigheternas utlämning kommer ske analogt, över disk och uppvisande mot legitimation och betalning av tryckavgifter.

Så får vi se hur kul folk som inte egentligen har något i graferna att göra tycker det är. Finns faktiskt i mina ögon få legitima skäl som skulle göra utomstående skulle ha rätt till att få ta del av detta, även om det råkar bli några tågnördar som kommer i kläm.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av lagomnörd Visa inlägg

Vid införande av nya datalagar, säkerhetsskäl och liknande så är det ganska troligt att mycket mer av myndigheternas utlämning kommer ske analogt, över disk och uppvisande mot legitimation och betalning av tryckavgifter.
    Att begära legitimation, eller ens fråga om namn, är olagligt. Att ta ut avgift får bara ske om handlingen omfattar tio sidor eller mer.

Så får vi se hur kul folk som inte egentligen har något i graferna att göra tycker det är. Finns faktiskt i mina ögon få legitima skäl som skulle göra utomstående skulle ha rätt till att få ta del av detta, även om det råkar bli några tågnördar som kommer i kläm.
    Du är alltså förespråkare för att medborgare ska få det svårare att kunna utöva sin rättighet att ta del av allmänna handlingar? Eller hur ska jag tolka din inställning?

Förutom att det finns några känsliga godståg, lastade exempelvis med stridsvagnar och kärnvapen, vars körplaner kanske inte ska vara allmänt kända – ser du några legitima skäl som skulle göra att utomstående inte har rätt till att få del av graferna..?

/ Kiwi

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Att begära legitimation, eller ens fråga om namn, är olagligt. Att ta ut avgift får bara ske om handlingen omfattar tio sidor eller mer.
    Dessutom har du alltid möjligheten att avgiftsfritt uppsöka myndigheten och titta på handlingen på plats.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Myndigheter ska lämna ut handlingar, men att göra det elektroniskt är ingen plikt utan en service.

Absolut kommer det ju att bli sådär.
    Sen finns de väl ingen lag som säger att man måste tillverka dessa dokument i förväg. Allt ligger ju säkert redan nu i något slags it-system. Detta it-system kan ju naturligtvis tillverka de pdf-filer som man tidigare lade ut under Daglig-graf. Slutar man skapa dessa i förtid så finns ju inga dokument att lämna ut. I princip räcker det ju att dokumenten skapas en stund innan graferna ska skrivas ut för att fjtkl ska använda dessa i sitt arbete. Antagligen skrivs dessa ut på kvällen dygnet före. Efter att fjtkl-graferna använts så arkiveras ju dessa och blir då allmän handling, som torde kunna begäras ut av den som så önskar.
    Jag kan då inte se att detta järnvägsinterna materiel skulle ha något egentligt intresse för andra än de som de är skapade för. :rolleyes:

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Jag kan då inte se att detta järnvägsinterna materiel skulle ha något egentligt intresse för andra än de som de är skapade för. :rolleyes:
    Jag har använt graferna i föreläsningar om järnvägen som jag har hållit hos Rotary. Det var ju tur att jag fick tag i detta mycket hemliga material innan det försvann...

/ Kiwi

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Daglig graf var ett väldigt bra hjälpmedel för tåg-fotografer -filmare. Hur det blir nu med filmningen för Svenska Tåg vet jag inte, jag har inte hunnit diskutera saken med Lars-Erik. Trv:S förklaring låter fö lite krystad. När man ser var en del av staketraseriet har hamnat blir man lite fundersam över hur beslut fattas.

Medlem
    mar 2018

Jag har använt graferna i föreläsningar om järnvägen som jag har hållit hos Rotary. Det var ju tur att jag fick tag i detta mycket hemliga material innan det försvann...

/ Kiwi
    Till dylikt, duger säkert de grafer som finns i "Fastställd Tågplan" lika bra. Eller för all del de från tidigare år. Vill du så kan du få ett antal i pärm, från 70- och 80-talet, de skräpar bara här ändå.:cool:

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Daglig graf var ett väldigt bra hjälpmedel för tåg-fotografer -filmare. Hur det blir nu med filmningen för Svenska Tåg vet jag inte, jag har inte hunnit diskutera saken med Lars-Erik. Trv:S förklaring låter fö lite krystad. När man ser var en del av staketraseriet har hamnat blir man lite fundersam över hur beslut fattas.
    Det gick väl bra förr i tiden, så varför skulle de inte gå nu.:confused:

Med inspiration från det som sagts i tråden, och för att eventuellt irritera någon :rolleyes:, har jag i dag skrivit till Trafikverket och begärt ut en kopia på dagliga grafer för ett specifikt område under nästa vecka. Vägrar de lämna ut materialet, kommer jag att gå vidare med det.

Vi får se hur det går med ärendet. Jag håller er underrättade.

/ Kiwi

Medlem
    mar 2018

Med inspiration från det som sagts i tråden, och för att eventuellt irritera någon :rolleyes:, har jag i dag skrivit till Trafikverket och begärt ut en kopia på dagliga grafer för ett specifikt område under nästa vecka. Vägrar de lämna ut materialet, kommer jag att gå vidare med det.

Vi får se hur det går med ärendet. Jag håller er underrättade.

/ Kiwi
    Jaja, har du inget bättre för dej, så får du väl hålla på då.
    Innerst inne så bryr jag mej ju inte. Men de ska bli jäkligt skönt att slippa ha tillgång till sånt där, vartefter...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •