Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Är detta Sveriges sista brunvagn i reguljär drift?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Är detta Sveriges sista brunvagn i reguljär drift?

Testar nya PV med ett inlägg.

Denna AB3 från TÅGAB hade jag tid att fota på spår 20 i Karlstad för någon vecka sedan. Som sagt, är det den sista vagnen i SJ "originalbrunt" som går reguljärt på svenska spår idag?

Mvh/Alex

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Sv: Är detta Sveriges sista brunvagn i reguljär drift?

Jag får intrycket av utseendet att den har varit blå, men målats brun (igen) av den tidigare ägaren.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Så är det nog ja. Men inom en inte alltför avlägsen framtid får den nog sällskap av ytterligare en. Eller för att göra en kvällstidningsrubrik av det hela - "Antalet bruna vagnar fördubblas inom kort!"

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg

Testar nya PV med ett inlägg.

Denna AB3 från TÅGAB hade jag tid att fota på spår 20 i Karlstad för någon vecka sedan. Som sagt, är det den sista vagnen i SJ "originalbrunt" som går reguljärt på svenska spår idag?

Mvh/Alex

Sista brunvagnen blir inte riktigt rätt att säga. För brunvagnarna hann försvinna för 20 år sedan. Denna har sedan återställts till brunt.

Under 1990-talet jobbade SJ hårt med att måla om de sista bruna vagnarna till blått. 1996 var det enbart enstaka kvar. 1997 försvann den allra sista då den togs in för ommålning till blått. Därefter var bruna vagnar enbart museivagnar.

Vagnen på bilden var blå en tid, men blev museivagn och målades om i brunt då. Nu är den åter i reguljär trafik. Så det har alltså istället återkommit bruna vagnar. Troligen lär väl TÅGAB måla om denna på sikt till sin design.

Detta är en AB3. Det är en mycket trevlig vagn kan jag säga :)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •