Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Vintervardag på Roslagsbanan

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vintervardag på Roslagsbanan

Jag fick några körturer på Roslagsbanan under de snöiga veckorna denna vinter och passade på att dokumentera några vardagliga miljöer i vinterskrud – här är några bilder.

Tåg mot Stockholm ankommer till Ormsta. Här har en ny växel lagts in i norr.

”Rodelbanan” mellan Vallentuna och Ormsta.

Tåg mot Stockholm rullar in på relativt nybyggda spår 3 i Åkersberga.

Snabbtåg mot Stockholm strax före avgång från spår 2 i Österskär.

Stopp i signal 611 – en klassiker när det är många tåg på väg ut i eftermiddagsrusningen.

Kvällens sista tåg från Kårsta avgår vissa dagar redan kl. 19.51 eftersom sträckan Lindholmen–Kårsta därefter disponeras för provkörning av X15p.

De därpå följande Kårstatågen vänder därmed i Lindholmen.

Då kan man passa på att testa skyltsystemet ...

... på motorvagn 201, den första X10p, dock levererad ungefär två decennier för sent för att ha kunnat gå till Norrtälje. Men man kan ju drömma!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Vintervardag på Roslagsbanan

Tack för dessa bilder! En vinter för nu ganska många år sedan gjorde jag en PRAO-vecka på dåvarande Roslagståg. Även om det aldrig blev någon karriär inom järnvägen har Roslagsbanan alltid haft en särskilt betydelse för mig!

X10p 221 i Kårsta den 14 december 2010.

Senast redigerat av Carl Eric den 2021-02-26 klockan 13:11:35.
    Tidigare: calken. Nu en 26-årig Uppsala-bo som pluggar till präst och ibland kör buss.

1. Klass
    Medlem
    jul 2018

takk for bilder til begge

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Carl Eric Visa inlägg
    Tack för dessa bilder! En vinter för nu ganska många år sedan gjorde jag en PRAO-vecka på dåvarande Roslagståg. Även om det aldrig blev någon karriär inom järnvägen har Roslagsbanan alltid haft en särskilt betydelse för mig!
    Trevlig bild. Minns att vi hade några praoelever under Roslagståg-tiden; kul att det verkar ha varit en positiv upplevelse!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Var länge sedan man var på studiebesök i lokverkstaden. Kanske något att planera in i post-corona tider?
    Hur många museala fordon har man kvar på Roslagsbanan? Har mig veterligen bara åkt med Silverräven och trävagnen.

Kvinnan i vitt sörjd och saknad av många RIP.

Senast redigerat av Waxholm - Rindö järnväg. den 2021-02-28 klockan 19:40:37.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Var länge sedan man var på studiebesök i lokverkstaden. Kanske något att planera in i post-corona tider?
    Hur många museala fordon har man kvar på Roslagsbanan? Har mig veterligen bara åkt med Silverräven och trävagnen.

Kvinnan i vitt sörjd och saknad av många RIP.

Inte svårt alls att hitta vilka veteranfordon som är kvar där.
    https://roslagsbanan.com/vara_fordon/

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •