Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Löningsdag i Eslöv

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Löningsdag i Eslöv

Hej

Igår var det löning och jag besökte metropolen Eslöv med min flygande kompis! Det var fantastiskt vårväder och en bra dag i allmänhet!

Först blev det ett godståg som rullat in på spår 5 för några förbigångar!

En stund senare har det rullat in ett annat godståg på spår 6 som byggdes om 2019 för att klara längre godståg vid förbigångar! Med på bilden är också Eslövs nya torg som är en stor happening i lilla Eslöv. Fint har det blivit!

Sista bilden visar en, i min mening, genialisk lösning! Mina kompisar bygger om hissen inne på Eslövs station. Det gör att den inte går att användas. Först var tanken att de som behövde hissen skulle behöva ta bussen som gick från ena sidan stationen bort till andra sidan. En dålig lösning ur många synvinklar, dessutom slutade bussen gå lite abrupt vid årsskiftet. Men då var det en i projektet som föreslog att stänga av spår ett och ha en plattformsövergång. Sagt och gjort, man fick tider i spår (generellt påverkade detta "bara" två godståg som blir förbigånget här) och nu kan de som behöver hiss ta sig till spår 2 och hissen ner där! Ibland är de enkla lösningarna de bästa!

Men, jag filmade lite också så för den som är intresserad av att se hur Eslöv såg ut igår på löningsdagen har en film ovan!

Allt för igår! Jag firade löning med en hawaiipizza med vitlöksås på en av Eslövs många pizzerior! Fantastiskt!

Med vänlig hälsning, Ossian

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Löningsdag i Eslöv

Intressant!
    Uppvuxen tre mil ifrån Eslöv har det blivit många besök där, inte minst under min gymnasietid. En del har hänt samtidigt som mycket är sig likt. Den pampiga trappan till Hotel Sten Stensson är tydligen riven, vilket känns lite synd. Spår 2 (inkl plattformen mellan spår 1 och 2) användes i princip aldrig av persontåg på min tid. Det fanns varken hiss eller någon form av skyltanordning där. Roligt att se att det har tagits i bruk igen.
    Tydligen har Eslöv blivit en timmerterminal. Förekommer det fortfarande vagnslaster på industrispåren där? Smurfit Kappa trafikerades regelbundet när jag pluggade, och mer sporadiskt Stena-skroten. Dessutom växlades till Felix på deras helt egna spår från bangården, men just den trafiken vet jag är försvunnen.

Passagerare
    Medlem
    jul 2019

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Förekommer det fortfarande vagnslaster på industrispåren där?
    Ja. GC kör i stort sett dagligen till Eslöv. Tåg 6168 till Eslöv. Samkörs med Örtofta. Smurfit är mig veterligen enda kund.

Senast redigerat av UR SPÅR! den 2021-02-27 klockan 00:40:00.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av UR SPÅR! Visa inlägg
    Ja. GC kör i stort sett dagligen till Eslöv. Tåg 6168 till Eslöv. Samkörs med Örtofta. Smurfit är mig veterligen enda kund.
    Men vi får se hur länge det varar.

” Inom planområdet finns idag en järnväg för godstrafik som löper längs Bruksgatan. Järnvägen är i bruk men trafikeras endast av ett företag, Smurfit Kappa, vilket är lokaliserat strax söder om planom* rådet. Banan är i stort behov av underhåll och kommunen behöver även sätta upp bommar där Bruksgatan korsar Trehäradsvägen res* pektive Östergatan.
    Den fördjupade översiktsplanen föreslår en omvandling av kvarteren norr om Östergatan på båda sidor om Bruksgatan (Bruksstaden). Området har i planförslaget en hög exploatering med upp till 1 200 bostäder. En omvandling av kvarteren i Bruksstaden förutsätter att godsspåret inte längre är i bruk. Spåren kan dock med fördel ligga kvar i marken för att visa platsens historia. De kan få en ny använd* ning som gång*/cykelvägar.”

https://eslov.se/wp-content/uploads/...stra_eslov.pdf

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Men vi får se hur länge det varar.

” Inom planområdet finns idag en järnväg för godstrafik som löper längs Bruksgatan. Järnvägen är i bruk men trafikeras endast av ett företag, Smurfit Kappa, vilket är lokaliserat strax söder om planom* rådet. Banan är i stort behov av underhåll och kommunen behöver även sätta upp bommar där Bruksgatan korsar Trehäradsvägen res* pektive Östergatan.
    Den fördjupade översiktsplanen föreslår en omvandling av kvarteren norr om Östergatan på båda sidor om Bruksgatan (Bruksstaden). Området har i planförslaget en hög exploatering med upp till 1 200 bostäder. En omvandling av kvarteren i Bruksstaden förutsätter att godsspåret inte längre är i bruk. Spåren kan dock med fördel ligga kvar i marken för att visa platsens historia. De kan få en ny använd* ning som gång*/cykelvägar.”

https://eslov.se/wp-content/uploads/...stra_eslov.pdf

Håhåjaja! ”Spåren kan dock med fördel ligga kvar i marken för att visa platsens historia.”

På annan plats i samma plan läser jag dock: ” Det handlar i huvudsak om offensiva satsningar på framtidens infrastruktur med fokus på spårburen trafik som underlättar pendling, ger möjlighet att föra över gods från väg till järnväg samt skapar förutsättningar för hållbar utveckling.”

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Håhåjaja! ”Spåren kan dock med fördel ligga kvar i marken för att visa platsens historia.”

På annan plats i samma plan läser jag dock: ” Det handlar i huvudsak om offensiva satsningar på framtidens infrastruktur med fokus på spårburen trafik som underlättar pendling, ger möjlighet att föra över gods från väg till järnväg samt skapar förutsättningar för hållbar utveckling.”
    Detta är väl många kommuners svåra vägval. Satsa på stickspår/godsspår som få industrier använder eller satsa på omlastningsytor som många kan använda. Jag gissar ju på att Eslövs plånbok inte är oändlig och då gäller det ju att prioritera.

Jag kan väl mest uppfatta det som lite synd att inga andra industrier längst godspåret på Bruksgatan använder sig av järnvägen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Trevliga filmer du tar. Drönare har verkligen slagit igenom. Det är ju nästan alla Tv-serier och filmer som idag har scener rakt uppifrån.
    Var det en special dag i Eslöv. Jag noterade att i andra halvan av filmen så bytte bilarna färdriktning, alla backade.
    Ingemar

Senast redigerat av IBt den 2021-02-27 klockan 18:46:21.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av IBt Visa inlägg
    Trevliga filmer du tar. Drönare har verkligen slagit igenom. Det är ju nästan alla Tv-serier och filmer som idag har scener rakt uppifrån.
    Var det en special dag i Eslöv. Jag noterade att i andra halvan av filmen så bytte bilarna färdriktning, alla backade.
    Ingemar
    Tack så mycket!

Haha, jag undrade om ingen skulle se det med bilarna (eller godståget). Har valt att köra halva filmen omvänd så att båda flygningarna går i kilometerriktiningen!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Också jag lät mig imponeras över den hastighet med vilken både bilar och tåg uppenbarligen backar i Eslöv! Alltid kul att titta på dina drönarfilmer, Herrolsson!

1. Klass
    Medlem
    feb 2019

Citat Ursprungligen postat av pnott Visa inlägg
    Också jag lät mig imponeras över den hastighet med vilken både bilar och tåg uppenbarligen backar i Eslöv! Alltid kul att titta på dina drönarfilmer, Herrolsson!
    Det går även att notera att en av Skånetrafikens bussar backade. Med andra ord måste det vara en ganska speciell dag.

/Axel L

Senast redigerat av Axel L den 2021-02-27 klockan 20:46:20.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Axel L Visa inlägg
    Det går även att notera att en av Skånetrafikens bussar backade. Med andra ord måste det vara en ganska speciell dag.

/Axel L
    Får man betalt för att åka med en backande buss? Ja, förutsatt att man har rätt app etc.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Tack så mycket!

Haha, jag undrade om ingen skulle se det med bilarna (eller godståget). Har valt att köra halva filmen omvänd så att båda flygningarna går i kilometerriktiningen!
    Mja, det som bekymrade mig mest var nog den halsbrytande kombinationen "hawaiipizza med vitlöksås". Hur kan man... ? *ryser*

Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Intressant!
    Uppvuxen tre mil ifrån Eslöv har det blivit många besök där, inte minst under min gymnasietid. En del har hänt samtidigt som mycket är sig likt. Den pampiga trappan till Hotel Sten Stensson är tydligen riven, vilket känns lite synd. Spår 2 (inkl plattformen mellan spår 1 och 2) användes i princip aldrig av persontåg på min tid. Det fanns varken hiss eller någon form av skyltanordning där. Roligt att se att det har tagits i bruk igen.
    Tydligen har Eslöv blivit en timmerterminal. Förekommer det fortfarande vagnslaster på industrispåren där? Smurfit Kappa trafikerades regelbundet när jag pluggade, och mer sporadiskt Stena-skroten. Dessutom växlades till Felix på deras helt egna spår från bangården, men just den trafiken vet jag är försvunnen.
    Hissen till spår 2 har bara 1-2 år på nacken, det ville till en riktig specialare med "landgång" genom trapphuset för att få till den utan att göra värre ingrepp i det k-märkta trapphuset.

Spår 2 kommer att behöva användas regelmässigt av persontåg som möts för att trafikera Marieholmsbanan.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2021-02-27 klockan 21:35:51.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan L Visa inlägg
    Mja, det som bekymrade mig mest var nog den halsbrytande kombinationen "hawaiipizza med vitlöksås". Hur kan man... ? *ryser*
    Det Jan, det är en riktigt kulinarisk upplevelse! Tyvärr har varken pizzerian snaps eller tågutsikt. Men mitt emot så ligger Systembolaget och Eslövs station ligger bara 100 meter iväg! Så i den bästa av världar kan man ta med sin fantastiska pizza och sätta sig i solen och se tågen åka förbi!

Här är en bild på den fantastiska pizzan dessutom! Från ett snart före detta projektkontor i Eslöv!

Senast redigerat av Herrolsson den 2021-02-28 klockan 22:19:00.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Det Jan, det är en riktigt kulinarisk upplevelse! Tyvärr har varken pizzerian snaps eller tågutsikt. Men mitt emot så ligger Systembolaget och Eslövs station ligger bara 100 meter iväg! Så i den bästa av världar kan man ta med sin fantastiska pizza och sätta sig i solen och se tågen åka förbi!

Här är en bild på den fantastiska pizzan dessutom! Från ett snart före detta projektkontor i Eslöv!
    Hur snart försvinner det? Har ni blivit inlokaliserade till Malmö? Eller vart?

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2021-03-01 klockan 11:17:29.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •