Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Förarutbildning och TRI i Lund

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Förarutbildning och TRI i Lund

Det skrivs mängder om Lund men ingenstans har jag sett vem som sköter förarutbildningen och vem som skrivit TRI.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Förarutbildning och TRI i Lund

Här står en hel del om de olika utbildningarna på plats i Lund: https://sparvaglund.se/aktuellt/2019...agens-skotsel/
    Tidigare i projektet utbildades förarinstruktörer hos kollegorna på Arriva i Ulvsunda.

På frågan om TRI passar jag.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Lunds kommun och Vy Buss har gett ut var sin trafiksäkerhetsinstruktion, likalydande i gemensamma delar som JvSFS 2008:9 påbjuder. (Om jag minns rätt finns det även en från Region Skåne som gäller för depån.)

Utbildningen har Vy Buss genomfört, som sagt med viss assistans av bl a Arriva.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Lunds kommun och Vy Buss har gett ut var sin trafiksäkerhetsinstruktion, likalydande i gemensamma delar som JvSFS 2008:9 påbjuder. (Om jag minns rätt finns det även en från Region Skåne som gäller för depån.)

Utbildningen har Vy Buss genomfört, som sagt med viss assistans av bl a Arriva.
    Som du ju vet, JDS, så är jag lite speciellt intresserad av det här.
    Så förare från Arriva som kör en annan fordonstyp från samma tillverkare har alltså utbildat förare i Lund. Man kan ju då hoppas att dom själva fick fordonsutbildning på den aktuella fordonstypen av någon, CAF?, och fick tillfälle att övningsköra själva först.
    Och frågan om TRI kvarstår. Men det finns ju flera att "stjäla" från.

Senast redigerat av Lars Stegenius den 2021-02-25 klockan 18:21:37.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars Stegenius Visa inlägg
    Som du ju vet, JDS, så är jag lite speciellt intresserad av det här.
    Så förare från Arriva som kör en annan fordonstyp från samma tillverkare har alltså utbildat förare i Lund. Man kan ju då hoppas att dom själva fick fordonsutbildning på den aktuella fordonstypen av någon, CAF?, och fick tillfälle att övningsköra själva först.
    Och frågan om TRI kvarstår. Men det finns ju flera att "stjäla" från.
    Utbildningarna i Stockholm var inte inriktade på CAF-vagnar utan mera på att få grundläggande kunskaper om arbetet som förare resp trafikledare. De började nog långt innan det fanns vagnar i Lund. Utbildningen på de specifika vagnarna i Lund har säkerligen tillverkaren tillhandahållit enligt "train the trainer-konceptet".

Frågan om Tri har jag ju svarat på, det är Lunds kommun och Vy Buss som har gett ut dem

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Frågan om Tri har jag ju svarat på, det är Lunds kommun och Vy Buss som har gett ut dem
    Jo, vem som gett ut den är en sak, vem som skrivit den är en annan sak. Eller hur?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jo, vem som gett ut den är en sak, vem som skrivit den är en annan sak. Eller hur?
    Jaha, var det så du menade! Ja det vet jag inte svaret på.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den TRIn skulle jag vilja se.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den TRIn skulle jag vilja se.
    https://www.lund.se/kommun--politik/...na-handlingar/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jaha, var det så du menade! Ja det vet jag inte svaret på.
    Är väl Trivector som varit inblandade i den.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg
    Är väl Trivector som varit inblandade i den.
    Det kan jag tänka mig.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det skrivs mängder om Lund men ingenstans har jag sett vem som sköter förarutbildningen och vem som skrivit TRI.
    Den som inte är bekant med alla bokstavskombinationer undrar över TRI.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Dan Ingvar Visa inlägg
    TRI = Trafiksäkerhetsinstruktion. En sådan ska finnas för varje spårväg och T-bana. Kan väl närmast sägas motsvara TTJ på järnvägssidan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ett litet klargörande, kanske.
    Roslagsbanan och Saltsjöbanan är järnvägar men isolerade från omgivningen. Där gäller SL TRI Jvg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

TRI = Trafiksäkerhetsinstruktion. En sådan ska finnas för varje spårväg och T-bana. Kan väl närmast sägas motsvara TTJ på järnvägssidan.
    Tack

... och där kom en till. TTJ!?

På betald arbetstid har jag ibland anledning att läsa Myndigheternas skrivregler. Citerar stycket om förkortningar.

"11.2 Förklara förkortningar
    När man använder förkortningar som inte är allmänt kända, /.../. Dessutom bör man förklara förkortningen första gången den används i texten (kapitlet, avsnittet) på följande sätt:
    Rapporten finansieras av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Sedan årsskiftet har MSB granskat . . .
    Vi har använt läsbarhetsmåttet ovix (ordvariationsindex). Ovixtalet är . . .
    "

Jag vet ju inte om TTJ är en förkortning men det citerade kan väl vara tillämpligt oavsett.

Med risk för att ha hamnat utanför forumets hank och stör.
    /Ingvar

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Tack

På betald arbetstid har jag ibland anledning att läsa Myndigheternas skrivregler. Citerar stycket om förkortningar.

När man använder förkortningar som inte är allmänt kända, /.../. Dessutom bör man förklara förkortningen första gången den används i texten (kapitlet, avsnittet) på följande sätt:
    Rapporten finansieras av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Sedan årsskiftet har MSB granskat . . .
    "

Jag vet ju inte om TTJ är en förkortning men det citerade kan väl vara tillämpligt oavsett.

/Ingvar
    TTJ = Trafikverkets Trafikbestämmelser för järnväg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack
    Man går från klarhet till klarhet.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Tack

"

/Ingvar
    Jag tror att ditt citat gäller myndigheters officiella information utåt, och då är det förstås viktigt och rätt.
    Men, att detta skulle behöva gälla varje inlägg i Postvagnen, om uttrycken är "allmänt kända" inom järnvägssektorn, håller jag inte med om.
    För den som inte vet så är det lätt att antingen googla eller söka i wikipedia.se, på bägge ställena får man direkt en perfekt träff till en detaljerad beskrivning.

Men, du bör stödja förslaget som diskuteras i annan tråd om att skapa förklaringar för ett antal facktermer (och antar jag då även förkortningar), och du kanske skulle bli en bra redaktör.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag tror att ditt citat gäller myndigheters officiella information utåt, och då är det förstås viktigt och rätt.
    Men, att detta skulle behöva gälla varje inlägg i Postvagnen, om uttrycken är "allmänt kända" inom järnvägssektorn, håller jag inte med om.
    För den som inte vet så är det lätt att antingen googla eller söka i wikipedia.se, på bägge ställena får man direkt en perfekt träff till en detaljerad beskrivning.

Men, du bör stödja förslaget som diskuteras i annan tråd om att skapa förklaringar för ett antal facktermer (och antar jag då även förkortningar), och du kanske skulle bli en bra redaktör.
    Det förslaget stödjer jag.

Knuten i det här sammanhanget är väl vad som är "allmänt kända begrepp".
    Jag har följt Postvagnen så gott som dagligen under 15-20 år men TRI och TTJ känns som något nytt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det förslaget stödjer jag.

Knuten i det här sammanhanget är väl vad som är "allmänt kända begrepp".
    Jag har följt Postvagnen så gott som dagligen under 15-20 år men TRI och TTJ känns som något nytt.
    Det har inte hetat TTJ i så många år. Den gamla förkortningen "säo" känns kanske igen. (Ja det hette JTF några år däremellan också.)

När det gäller "Tri" så har det funnits sedan 1990-talet men är i dagsläget mest en SL-förkortning. Jag skriver "mest", för den förekommer även på järnvägen och andra spårvägar. Men uppskattar att 70% av de som säger "Tri" är stockholmare. Jag brukar skriva ut ordet "trafiksäkerhetsinstruktion". Det kostar inte så mycket extra. Däremot är den fullständiga uttydningen av "TTJ" för lång för att man i normala fall ska orka skriva ut den, eller ens komma ihåg den.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •