Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Med Er1 från Stockholm till Kungsör

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    636

    Med Er1 från Stockholm till Kungsör

    Vi blev lite sugna på lunch så vi tog ER-1 tåget från Stockholm till Kungsör för att få lite variation.
    Vi blev lite fundersamma angående rösten som ropade ut stationsnamnen och Coronarestriktionerna.
    Vi kom inte riktigt överens om det var en kvinna eller om det var en datorröst som läste upp meddelande och stationsnamn.
    Lyssnade man på rösten lät det som en kvinnoröst men lyssnade man lite mer noga hur tonhöjden gick upp och ner lät rösten syntetisk.
    Någon som har svaret på vår fundering?
    Annars retade vi oss på ett relä i ena mellan vagnen som förde ett fasligt liv. Fick nästan en känsla av att man kopierat ett flerstegs relä från ett gammalt D-lok. Moderna lok verkar alla ha steglös reglering av farten men ER1 verkar ha ett relä uppe på taket som för ett fasligt liv när lokföraren ändrade hastigheten.
    Annars en trevlig resa men kanske lite trångt om man är van vid att åka med Reginan när man är ute och reser ute i landsorten.
    När vi efter lunchen kom till Arboga passade vi på att räkna hur många fotsteg som inte åkte ut kom fram till att fyra fotsteg inte fungerade. Var inte så länge sedan jag läste att man testat att hälla sand och grus på fotstegen för att vara säkra på att dom skulle fungera på vintern.


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 034

    Sv: Med Er1 från Stockholm till Kungsör

    Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Annars retade vi oss på ett relä i ena mellan vagnen som förde ett fasligt liv. Fick nästan en känsla av att man kopierat ett flerstegs relä från ett gammalt D-lok. Moderna lok verkar alla ha steglös reglering av farten men ER1 verkar ha ett relä uppe på taket som för ett fasligt liv när lokföraren ändrade hastigheten.
    Det var nog huvudrelät du hörde. Det smäller bra när lokföraren kopplar in och ur mellan alla båda stegen


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    184

    Sv: Med Er1 från Stockholm till Kungsör

    Vilka steg ? Vad menas ? Huvudrelä ?

    Senast redigerat av Kari K den 2021-02-25 klockan 21:24:07.

  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 034

    Sv: Med Er1 från Stockholm till Kungsör

    Citat Ursprungligen postat av Kari K Visa inlägg
    Vilka steg ? Vad menas ? Huvudrelä ?
    Förlåt, visste inte att det var så noga med uttrycken i den här tråden

    Det jag tror att vår underfundige vän menar är att huvudbrytaren lever om rätt mycket.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    aug 2019
    Inlägg
    324

    Sv: Med Er1 från Stockholm till Kungsör

    Varför skulle huvudbrytaren slå till och från så ofta?


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    739

    Sv: Med Er1 från Stockholm till Kungsör

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Förlåt, visste inte att det var så noga med uttrycken i den här tråden

    Det jag tror att vår underfundige vän menar är att huvudbrytaren lever om rätt mycket.
    Det finns väl någon slags ventil i ventilationen som stängs med en rätt kraftig duns. Den behöver stängas eftersom tåget är trycktrögt. När jag åkte tyckte jag dock att det stängdes omotiverat. Kan det eventuellt vara den som avses?


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    636

    Sv: Med Er1 från Stockholm till Kungsör

    Vi satt vid toaletten och trodde att det var någon inne i toan som sparkade i väggen men när vi kollade lät det som om smällarna kom från taket och det var bara några minuter mellan varje kraftig smäll. Vi uppfattade det som om ett relä slog till vid varje hastighetsändring. Smällarna hördes under hela resan. Vi tänkte att vi skulle kolla om relät satt under pantografen men glömde att kolla när vi steg av tåget. Fast inför nästa resa har vi bestämt oss för att inte sitta under pantografen!
    Har åkt med ER1 ett par gånger men det var första gången jag hörde dessa kraftiga smällarna.

    Senast redigerat av Waxholm - Rindö järnväg. den 2021-02-26 klockan 10:08:07.

  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    758

    Pantograf?

    Vad är en pantograf? Eller ja, det vet jag ju, men dem jag lärt mig namnet på används vid tex ritbordet. Så det måste rimligen vara något annat som åsyftas i inlägget ovan?

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Pantograf


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    221

    Sv: Pantograf?

    Det är svengelska för strömavtagare - engelskan har gått på likheten (om man tycker det finns en sådan) mellan ritverktyget och en strömavtagare av saxtyp, och kallar strömavtagare för "pantograph". Det är väl så i Danmark också.
    Svenska ordet strömavtagare är väl egentligen att föredra eftersom det beskriver vad mackapären används till, nackdelen (om man tycker att det är ett problem) är att andra sorters strömavtagare (som sådana som tar upp ström från markplacerad strömskena) inte urskiljs från strömavtagare för kontakttråd.

    Tillägg inredigerat: Se där ytterligare en punkt för en eventuell facktermstråd.

    Senast redigerat av Jonas Lind den 2021-02-26 klockan 13:50:12.

  10. #10
    Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    1 151

    Sv: Pantograf?

    Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Vad är en pantograf? Eller ja, det vet jag ju, men dem jag lärt mig namnet på används vid tex ritbordet. Så det måste rimligen vara något annat som åsyftas i inlägget ovan?

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Pantograf
    Det är visserligen ett decennium gamla exempel nedan, men eftersom du i en helt annat tråd drog fram ett nästan lika gammalt exempel (Lagen om järnvägsbyggnad) på vad du själv skrivit så tror jag inte att ditt minne sviker dig. Så jag tror nog att du mycket väl känner till den språkliga dubbeltydighet vi har att göra med här:

    https://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=330488

    https://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=298501

    https://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=172785

    https://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=142399


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    758

    Sv: Pantograf?

    Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Det är visserligen ett decennium gamla exempel nedan, men eftersom du i en helt annat tråd drog fram ett nästan lika gammalt exempel (Lagen om järnvägsbyggnad) på vad du själv skrivit så tror jag inte att ditt minne sviker dig. Så jag tror nog att du mycket väl känner till den språkliga dubbeltydighet vi har att göra med här:

    https://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=330488

    https://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=298501

    https://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=172785

    https://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=142399

    Vem? Jag? **hwisslar stillsamt** Okej, okej, vi lämnar den frågan, vi tar upp det där med X2, Grisen och resgodset istället!


    Och tack för länkarne! Högst amuserande, tack för den nostalgistunden! ;)


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    636

    Sv: Pantograf?

    Var ute och åkte tåg igen med mina vänner från Stockholm som ville ut i landsbygden. Så det blev lunch i Arboga och studier om forntiden i Sverige.. Vi la märke till att smällarna hördes även i främsta vagnen men kom fram till att det började smälla när tåget kommit upp till den hastigheten som gällde på sträckan.. När hastighetsmätaren stannade på 120 hördes smällarna och på sträckor där man körde i 170-200 började det dunka vid den hastigheten.
    Jo och så verkade det som om alla fotsteg fungerade på både ut och hemresan.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •