Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tmx 1024

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Tmx 1024

Även jag måste testa bildvisningen, med en reprisbild:

Korrekt littera är alltså "TMX" men forumprogramvaran tycks vara inställd så att endast begynnelsebokstaven blir versal i rubriken.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Tmx 1024

(tydligen går det inte att ta bort ett inlägg i den här vagnen)

Passagerare Lennart Gustafssons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    (tydligen går det inte att ta bort ett inlägg i den här vagnen)
    Det är också en sak jag vill kunna göra, inom den tid man har att redigera sitt inlägg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Men det går inte att få det enligt svar i avdelning synpunkter

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Korrekt littera för detta lok är TMx alltså de två första bokstäverna versaler och sista bokstaven gemen.

Det normala för littra på järnvägsfordon är, huvudlittera som anger fordonstyp skrivs med versal. Underlittra som skall ange vissa egenskaper skrivs med gemena och bokstäver. I vissa fall kompletering med siffror.
    Bakgrunden vid littreringen av TMx är att när jag köpte in bl.a loket 1024 från Danmark var tanken att behålla litterat Mx från DSB. Men järnvägsinspektionen krävde att linjediesellok skulle ha huvudlittera T. Detta gav då den naturliga lösningen att littrera loken till TMx.

Avställd
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars.G Visa inlägg
    Korrekt littera för detta lok är TMx alltså de två första bokstäverna versaler och sista bokstaven gemen.

Det normala för littra på järnvägsfordon är, huvudlittera som anger fordonstyp skrivs med versal. Underlittra som skall ange vissa egenskaper skrivs med gemena och bokstäver. I vissa fall kompletering med siffror.
    Bakgrunden vid littreringen av TMx är att när jag köpte in bl.a loket 1024 från Danmark var tanken att behålla litterat Mx från DSB. Men järnvägsinspektionen krävde att linjediesellok skulle ha huvudlittera T. Detta gav då den naturliga lösningen att littrera loken till TMx.
    Som jag förstod det så valde Yngström och gubbarna från IBAB att sätta T framför den danska litteran långt innan Mx 1024 kom till Sverige. Måste ha varit därför som inspektionen sa att du var tvungen att göra lika så det inte någon skulle tro att det var olika loktyper.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Men de hette ju MX i Danmark varför det logiska litterat borde har varit TMX eller möjligtvis Tmx. Tågab har littererat sina lok med versaler. De ville behålla det danska litterat men det gick inte Järnvägsinspektionen (eller vad de hette då) med på. Det var ju ett linjediesellok och måste därför börja på T. Detta har man senare släppt på, jmfr t ex IORE mfl. På de bilder som jag har sett på 1024 så har det varit märkt med versaler eller har jag missat något?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Tmx 1024 - Envis

Citat Ursprungligen postat av -ch- Visa inlägg
    Som jag förstod det så valde Yngström och gubbarna från IBAB att sätta T framför den danska litteran långt innan Mx 1024 kom till Sverige. Måste ha varit därför som inspektionen sa att du var tvungen att göra lika så det inte någon skulle tro att det var olika loktyper.
    Det lär ha varit Per L vid inspektionen som ansåg att diesellok skulle vara litt T. Yngström var smidig och undvek diskussioner med Per L som kunde vara envis.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tmx 1024 - Envis

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    Det lär ha varit Per L vid inspektionen som ansåg att diesellok skulle vara litt T. Yngström var smidig och undvek diskussioner med Per L som kunde vara envis.
    Jo, så berättades det på 90-talet, och för Tågab spelade det nog heller ingen roll vilket littera loken fick.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •