Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: SL-Pendeltågs frågor

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

SL-Pendeltågs frågor

Hur funkar det med verkstadsbesök etc för X60?

Görs alla typer av jobb i Älvsjö, Södertälje och Bro? Eller är det Älvsjö som är huvudverkstad för fordonen?
    Är fordonen på något sätt tillhörande respektive depå? Eller ingår alla i en gemensam pool?
    Finns det fler åkstationer än Stockholm och Södertälje? Antar att alla ombordare åker på alla linjer?

Passagerare Kristians avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: SL-Pendeltågsfrågor

Citat Ursprungligen postat av Dan P Visa inlägg
    Finns det fler åkstationer än Stockholm och Södertälje?
    Nej.
    Antar att alla ombordare åker på alla linjer?
    Kan inte svara för ombordarna, men en förares svar kanske duger tills vidare?

Det beror på vilken tjänstgöringsgrupp man går på, på skubben (olika turer läggs ut varje månad) kan man få åkning lite varstans. Jag är stationerad på Stockholms central och går på fast sexveckorsgrupp där turerna återkommer var sjätte vecka, på just denna grupp åker man exempelvis inte till Gnesta. Under sommarmånaderna gäller dock inga tjänstgöringsgrupper, utan man går på skubb som någorlunda följer den dygnsinriktning som ens ordinarie grupp har (morgon, dag, eftermiddag o.s.v.), då kan man också hamna lite överallt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för svaren!
    En lokförares svar duger alldeles utmärkt.
    Generellt sett, så förekommer det alltså att alla har möjlighet att åka på alla linjer, dock med förbehållet att det beror på grupp och schema?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Även till Tillberga skickas enheter särskilt för tyngre underhåll/reparationer.
    Det börjar att bli trångt för/med 129 enheter på depåerna (och nej alla enheter rullar runt),men enheterna kan"styras"runt till t ex Älvsjödepån som har större möjligheter för underhåll./Ulf
    (Eftersom X60(A) och-B enheterna inte är multipelbara med varandra kan det bli hux-flux byten ibland)

Tack för svaren!
    En lokförares svar duger alldeles utmärkt.
    Generellt sett, så förekommer det alltså att alla har möjlighet att åka på alla linjer, dock med förbehållet att det beror på grupp och schema?
    Tågvärdarna åker överallt. I Södertälje åktes det överallt innan jag slutade förra veckan, och jag tror tågvärdarna på city åkte överallt också, då de bemannade de flesta Gnestatågen på helgerna. Lokförarna i Södertälje kör dock inte överallt, tror de åkte till Kallhäll som längst på Bålsta-grenen, inget till Nynäs och mest Uppsala. Sen vet man ju aldrig hur framtiden ser ut. Turer ändras ju från år till år

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för alla svar.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Tågvärdarna åker överallt. I Södertälje åktes det överallt innan jag slutade förra veckan, och jag tror tågvärdarna på city åkte överallt också, då de bemannade de flesta Gnestatågen på helgerna. Lokförarna i Södertälje kör dock inte överallt, tror de åkte till Kallhäll som längst på Bålsta-grenen, inget till Nynäs och mest Uppsala. Sen vet man ju aldrig hur framtiden ser ut. Turer ändras ju från år till år
    Känner att detta behöver förtydligas lite...
    Är det inte så att all personal vid MTR-pendeln har kompetens att att åka i hela systemet, alltså både förare och ombordare.
    Men, sen finns det en viss uppdelning av turer som gör att...
    Lokförarna i Södertälje kör dock inte överallt, tror de åkte till Kallhäll som längst på Bålsta-grenen, inget till Nynäs och mest Uppsala
    Uppdelningar av tjänst på det viset är ju normalt på företag som har stor trafik och inget konstigt egentligen. Däremot skulle det vara märkligt om man inte såg till att kompetensen finns hos alla i ett ändå så relativt geografiskt begränsat område. Det vore ju märkligt om man tex vid personalbrist inte skulle kunna låna ut personal från Södertälje för att köra turer som Stockholm normalt kör.
    Så det är viktigt att skilja på om personal kan köra/åka eller om man gör det i normalfallet. På SJAB förekom (före Corona allafall) sådan utlåning på daglig basis i större och mindre omfattning. Dessutom flyttades tjänst under flera tidtabellsperioder främst från Stockholm och Hagalund till andra åkstationer som har lättare att få personal.

Rätta mej gärna Joakim Wahlberg om jag har fel.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Jag är rätt säker på att jag har kört både Bålsta, Kungsängen och Bro-depån på Södertälje-turer, men jag ska låta det vara osvuret. Nynäshamn har jag definitivt kört på Söd-tur. Då hade vi rast på Cst och avslutade dagen med att köra Stockholm City - Nynäshamn - Märsta - Södertälje Hamn. Den turen gillade jag skarpt, speciellt när skipstop fortfarande var en realitet på Märsta-grenen. Man fick både variation och möjlighet att sitta kvar och köra en lite längre stund utan att behöva hacka upp turen med för mycket förarbyten och hyttbyten.
    De absolut vanligaste arbetsuppgifterna för Södertäljestationerade förare var dock Uppsala, Gnesta, "Backen" (Södertälje Hamn - Södertälje Centrum) samt klargöringar och avställningar i Södertälje-depån. Två Uppsalavarv varvat med en rast samt en klargöring eller avställning var en vanlig tur.

Vi inhyrda blandade friskt mellan Cst- och Söd-turer, så minnet kan flyta ihop lite sedan hösten 2019 då jag körde min sista tur på pendeln.

Senast redigerat av Simon B den 2021-02-26 klockan 23:50:46.

Leif: visst kan en SÖD-förare köra över hela systemet, även om det inte sker regelbundet, och utlåning, eller vad man kan kalla det, kan ske, och då kan man ju hamna på nåt helt annat ställe än det normala

Simon: ja, i T19 förstod jag det som att förarna i SÖD hade mer variation, men till T20 försvann en del av det, då nästan(?) all rast hamnade i Södertälje, så det normala blev två Uppsala-svängar. I T21 lät det som om det hade blivit nån mer rast på city enligt förarnas turlisteombud i Södertälje, men fortfarande inget Nynäshamn eller Bålsta.

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Skiljer det sig mycket för verkstäderna när det gäller underhåll på de olika typerna av X60? Alltså är det många komponenter som inte passar mellan typerna?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Skiljer det sig mycket för verkstäderna när det gäller underhåll på de olika typerna av X60? Alltså är det många komponenter som inte passar mellan typerna?
    Det skulle förvåna mej storligen om det var så att inte alla MTR Tech:s verkstäder för pendeltåg kan hantera en tågtyp med tre varianter.

Min första tanke till att man har tre verkstäder, är ju vara att två av dessa ligger på respektive "huvudlinje" och den tredje mitt på den gemensamma sträckan. Detta ger ju bra geografisk täckning för att på så vis få ner tomkörningen. Sen delar man ju upp arbetet så att man låter de ytter depåerna bara göra smärre arbeten, av mindre omfattning samt det täta återkommande underhållet. Medan det tunga underhållet och större skador får skötas av den större verkstaden, men där görs också arbeten motsvarande det som de yttre depåerna gör.

Men som sagt, de där är ju som sagt bara mina tankar.
    Tror ju inte heller att mängden delar som skiljer är så stor, i vart fall så finns ju grejerna, om nu MTR Tech har råd med reservdelar, inom begränsat avstånd, några få mil.
    Motsatsen, att dela upp vagnparken i tre olika klumpar, som då måste landa i viss depå, skulle ju i längden skapa väldigt mycke tvingande logistik. ungefär som förr i tiden då tex lok hörde till viss lokstation. Sånt håller man ju inte på med i dagsläget.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Underhållet för X60B ligger mest i Brodepån och detta syns ofta på/i att det körs oftast X60(A)på Södertäljebenet t ex./Ulf

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Underhållet för X60B ligger mest i Brodepån och detta syns ofta på/i att det körs oftast X60(A)på Södertäljebenet t ex./Ulf
    Ligger fordonsomloppen så att ett fordon som utgår på morgonen från Brodepån kommer tillbaka till Brodepån till kvällen/natten? Eller om den övernattar någon annanstans (inte depå utan bara ett spår; det står väl fordon i Märsta t.ex.) så kommer den normalt tillbaka till Brodepån nästa kväll?

Passagerare Kristians avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    detta syns ofta på/i att det körs oftast X60(A)på Södertäljebenet t ex./Ulf
    Mja... det stämde förr, men som frekvent backåkare vill jag påstå att B-kärror dessvärre förekommer lika ofta (om inte oftare) än gammelkärror.

För den oinvigde: "Dessvärre" avser B-kärrornas något omständiga uppstartsprocedur, inte allt för underhållande när man har sex varv Södertälje hamn-Södertälje centrum.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •