Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: En utländsk tisdagsbild

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

En utländsk tisdagsbild

Vad heter stationen som mitt tåg snabbt for förbi?

PS Jag utlovade reprisbilder som hör ihop med dagens halvgamla tisdagsbild. Det får bli när den utländska är utklarad.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: En utländsk tisdagsbild

Radebeul Ost

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Radebeul ost?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sassnitz?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

RADEBEUL oST

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Radebeul Ost

EDIT: Asch. Alldeles för långsam.

Senast redigerat av Kippu den 2021-02-23 klockan 20:43:10.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Radebuel west

EDIT: och jag tappade både tid och väderstreck…..men har också och snabbt åkt förbi

Senast redigerat av Per K den 2021-02-23 klockan 20:58:44.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Radebeul Ost
    Korrekt svar. Vi är alltså i Dresdens nordvästra förorter, där järnvägen Berlin - Dresden - Prag går utmed Elbes norra sida. I varje fall gick EC 379 Kiel/Hamburg - Prag den vägen den 8 dec 2017 när jag åkte med det. Men en del tåg går visst över floden väster om Radebeul, och då får man inte se den lilla smalspårsstationen.

Poäng också till Janne Nilsson.

Medlem
    nov 2017

Sv: En utländsk tisdagsbild - rätt svar + reprisbilder

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Korrekt svar. Vi är alltså i Dresdens nordvästra förorter, där järnvägen Berlin - Dresden - Prag går utmed Elbes norra sida. I varje fall gick EC 379 Kiel/Hamburg - Prag den vägen den 8 dec 2017 när jag åkte med det. Men en del tåg går visst över floden väster om Radebeul, och då får man inte se den lilla smalspårsstationen.
    Poäng också till Janne Nilsson.
    Jag kompletterar med två bilder från smalspårsbanan Radebeul Ost - Radeburg, tagna våren 1994 och visade i Postvagnen för många år sedan. Båda är tagna i Radebeul:

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag kompletterar med två bilder från smalspårsbanan Radebeul Ost - Radeburg, tagna våren 1994 och visade i Postvagnen för många år sedan. Båda är tagna i Radebeul:

Och tittar man lite närmre så passerar man spårvägen här. Men bommarna täcker inte spårvägsspåren av någon anledning. Funderar lite på signalen som verkar stå på grönt, är den för vägen (en liten sidogata) eller för järnvägen, ser lite mystiskt ut.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Och tittar man lite närmre så passerar man spårvägen här. Men bommarna täcker inte spårvägsspåren av någon anledning. Funderar lite på signalen som verkar stå på grönt, är den för vägen (en liten sidogata) eller för järnvägen, ser lite mystiskt ut.
    Jag letade fram en bild från gatukorsningen, tagen en kort stund tidigare. När jag jämför med bilden med tåg på, ser det ut som att bommen i bildens vänstra sida går ner över trottoaren och inte över den sidogata som i och för sig finns där:

Lite gåtfullt. Jag har inga direkta minnen av hur det var. Det har ju ändå snart gått 26 år. En gissning kan vara att den stora huvudgatans bilar och spårvagnar kanske stoppades med en kombination av ljussignaler och flaggviftande järnvägspersonal. Eller så är trottoaren bakom mig och kameran, och i så fall fälls bommen som en kvartsbomsmarkering snarare än som hinder.

Hur som helst: Smalspårsbanan finns kvar, och spårvägen likaså. Men säkerligen är korsningen mer eller mindre förändrad numera. I Google Maps verkar det finnas vita streck i gatans asfalt före korsningen med järnvägen. Men Google visar ju numera inte Street View för Tyskland.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Så här såg det ut 2018-09-28:

Bilden dock tagen från andra hållet med hållplatsen Weisses Ross i bakgrunden

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

...och hållplatsen med en spårvagn också

/Ulf

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •