Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: En DR-sak på Berlin-Lichtenberg

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    25

    En DR-sak på Berlin-Lichtenberg

    Ny Postvagn. Trevligt! Får väl i alla fall pröva att göra ett inlägg, var ju längesedan sist. Blir det bra stämning så kanske jag får lust att göra fler inlägg.

    Visar två bilder från Berlin-Lichtenberg på DR prestigetåg VT 18.16/175 från den 30 september 2014

    DR 175 015-7 Berlin-Lichtenberg 30 sep 2014 by Arne Arvidsson, on Flickr

    [IMG]175 015-7 by Arne Arvidsson, on Flickr[/IMG]


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    8 576

    Sv: En DR-sak på Berlin-Lichtenberg

    Skulle det varit 3 bilder? Jag ser bara 2, med texten IMG emellan (och /IMG efter).
    Men de två jag ser var väldigt fina.
    Det måste varit en sån jag åkte i Vindobona våren 1974 från Berlin till Prag?

    Senast redigerat av Ulf Broman den 2018-03-04 klockan 00:16:47. Anledning: Rättat till IMG

  3. #3
    1. Klass Bernt Talbrants avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 099

    Sv: En DR-sak på Berlin-Lichtenberg

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Skulle det varit 3 bilder? Jag ser bara 2, med texten IMAGE emellan.
    Men de två jag ser var väldigt fina.
    Det måste varit en sån jag åkte i Vindobona våren 1974 från Berlin till Prag?
    Nej, Arne skriver två bilder i sin text.


  4. #4
    Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    1 685

    Sv: En DR-sak på Berlin-Lichtenberg

    Citat Ursprungligen postat av Arne Arvidsson Visa inlägg
    Ny Postvagn. Trevligt! Får väl i alla fall pröva att göra ett inlägg, var ju längesedan sist. Blir det bra stämning så kanske jag får lust att göra fler inlägg.



    175 015-7 by Arne Arvidsson, on Flickr[/IMG]

    Dessa motorvagnståg byggdes 1963-1968. Detta var DR:s paradtåg och de finaste östtyska tågen. Detta var tåg med hög status.

    Lägg märke till att tågen är målade i TEE-färgerna. Detta är verkligen ingen slump att det blev på detta vis. Rent allmänt ser man att DB:s VT601 har stått som förebild till dessa tåg.

    TEE hade bara första klass. Detta var inte möjligt i det socialistiska DDR. Så dessa tåg försågs även med andra klass. Men ändå så är de så snarlika TEE som det bara gick att göra i det dåvarande Östeuropa. Och målningen är ju också TEE.

    Främst gick dessa i tåget Vindobona mellan Berlin och Wien via Prag. Trafiken var så snarlik TEE som det bara gick att få egentligen.

    Men det roliga är att tågen även gick till Sverige en tid. De gick mellan Malmö och Berlin i tåget Berlinaren. DR hade planer på att låta dessa fortsätta till Stockholm. Det skulle i sådana fall ha inneburit att en del av snälltågstrafiken mellan Stockholm och Malmö hade gått med dessa tåg. Och då hade inrikesresor inom Sverige blivit vanliga med dessa tåg. Dessvärre var SJ inte intresserade. Troligen just för att de var dieselmotorvagnar och inte gick att samköra med de loktåg som SJ höll sig med då på sträckan.

    Men in i Sverige gick de i alla fall. Och detta får nog ses som det närmaste TEE-tåg som funnits i Sverige :)


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 965

    Sv: En DR-sak på Berlin-Lichtenberg

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Skulle det varit 3 bilder? Jag ser bara 2, med texten IMG emellan (och /IMG efter).
    Men de två jag ser var väldigt fina.
    Det måste varit en sån jag åkte i Vindobona våren 1974 från Berlin till Prag?
    Ja, de gick bl a i Vindobona. Har även gått Berlin-Malmö och Berlin-Köpenhamn.

    Vid ett tillfälle när jag skulle åka med m/f Malmöhus utgjordes lokaltåget till Köpenhamn F av DR-tågsättet från Berlin.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 965

    Sv: En DR-sak på Berlin-Lichtenberg

    SJ:s eventuella ointresse berodde nog på att tågsätten hade för litet antal sittplatser.


  7. #7
    Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017
    Inlägg
    1 685

    Sv: En DR-sak på Berlin-Lichtenberg

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    SJ:s eventuella ointresse berodde nog på att tågsätten hade för litet antal sittplatser.

    Ja absolut! Otillräckligt antal sittplatser i kombination av att tågen kunde ses som oflexibla. Troligen skulle det nog också bli en del invändningar att köra Stockholm-Malmö-Trelleborg helt med diesel också då hela sträckan är elektrifierad och har varit sedan 1933.

    DR:s intresse kan man dock förstå. De ville gärna "visa upp sig". De hade som mål att köra ut genom ett antal gränser och visa upp sin existens. Sverige tillsammans med Österrike var lämpliga länder också. En sorts västeuropeiska länder som ändå höll sig neutrala och inte var med i t ex NATO.

    Hade trafiken genomförts hade de allra flesta resenärer som åkt i dessa tåg åkt inrikes inom Sverige. Som t ex resenärer från Stockholm till Norrköping eller hela vägen mellan Stockholm och Malmö. Vi hade sett dessa tåg som fullast på den svenska sträckan mellan Stockholm och Malmö. Efter Malmö hade de rullat ganska tomma med endast enstaka resenärer. Och även på den tyska sträckan mellan Sassnitz och Berlin hade det nog varit i alla fall mer sparsamt med resenärer.

    Men DR hade nog med detta ändå uppnått ett visst mål. De hade visat en stark närvaro i Sverige på detta sätt.


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    4 400

    Sv: En DR-sak på Berlin-Lichtenberg

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    SJ:s eventuella ointresse berodde nog på att tågsätten hade för litet antal sittplatser.
    Nämligen 140+23 i den fyrdelade versionen. Vilket naturligtvis var alldeles för lite för ett snälltåg på södra stambanan.
    Gick i och för sig att konfigurera som 5 eller 6 vagnståg men då blev acceleration och sth dåliga och det hade varit för stort för Berlin-Malmö. Även DR erfor att kapaciteten var för låg vilket var orsaken till att dessa i sig ganska moderna tåg ersattes med loktåg vartefter och särskilt lång levnad fick dom inte


  9. #9

    Sv: En DR-sak på Berlin-Lichtenberg

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Vid ett tillfälle när jag skulle åka med m/f Malmöhus utgjordes lokaltåget till Köpenhamn F av DR-tågsättet från Berlin.
    Intressant.

    Sättet stå avställd där i Lichtenberg sedan flera år, för en tid sedan nymålades det.


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    25

    Sv: En DR-sak på Berlin-Lichtenberg

    Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Intressant.

    Sättet stå avställd där i Lichtenberg sedan flera år, för en tid sedan nymålades det.
    Vet du om tågsättet är körbart? Med vänlig hälsning Arne A.


  11. #11
    Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    838

    Sv: En DR-sak på Berlin-Lichtenberg

    Citat Ursprungligen postat av Arne Arvidsson Visa inlägg
    Vet du om tågsättet är körbart? Med vänlig hälsning Arne A.
    Enligt tyskspråkiga Wikipedia är det inte körbart.


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    25

    Sv: En DR-sak på Berlin-Lichtenberg

    Tack Jonny, ja det är uppenbarligen så.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •