Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: En halvgammal tisdagsbild

Passagerare
    Medlem
    aug 2020

Sv: En halvgammal tisdagsbild

Någon skulle gärna få förklara för mig varför spåren i Gävle täcks med plankor. Det var väl vanligare förr, men Gävle är väl den enda plats som har kvar det?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den delen av stationen med trädäckning, befinner sig på en viadukt över Gavleån.

Passagerare
    Medlem
    aug 2020

Citat Ursprungligen postat av Gåård Visa inlägg
    Den delen av stationen med trädäckning, befinner sig på en viadukt över Gavleån.
    Okej! Är det alltså helt enkelt en sådan bro som är byggd med slipers monterade rakt på bron, så att man mellan sliprarna skulle se vattnet under ifall man plockat bort täckningen?

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: En halvgammal tisdagsbild - rätt svar + reprisbilder

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Ja, om två normalspårsånglok syns på samma stationsbild så handlar det ofta om Gävle C, och alldeles särskilt om den här tegelbyggnaden i hamnkvarteren finns med. Många var riktigt snabba, så det blir poäng (förutom till dig) också till Magnus Lindman, Peter i Klippan, Magnus Backman, Jonas Strömblad, Carl Eric, Besc, Felix Carlsson och Mattias E.

Bilden är från Järnvägsmuseidagen den 7 september 1996, och loket i högra bildkanten är B 1136 som har kommit med extratåg från Stockholm. Varifrån S1 1923 hade kommit med sitt tåg vet jag inte. Eller skulle tåget bara pendla mellan Gävle C och museet månntro, kanske med annat lok i tågets andra ände.

Hoppas det finns några kvar som kan vara med och tävla om poäng på de följande frågorna. Kvällens fjärde och sista fråga kommer som vanligt kl 20.40. När den tredje bildfrågan är utklarad tänker jag visa några reprisbilder från den här ångtågsresan från Stockholm.
    Här kommer fyra bilder som jag har visat förut någon gång. Först två från Stockholm C morgonen den 7 sept 1996:

En bild från Uppsala C:

Och till sist ännu en bild från Gävle C:

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: En halvgammal tisdagsbild - rätt svar

Tog fram min gamla annotationsbok för sept. 1996 och kollade vad jag gjorde denna dag lördag den 7 sept. och mycket riktigt körde jag museipendeln med S1 1923 mellan Gä C och Jvm och tycker mig känna igen mig bakom ångdimman vid hytten. Har en notering om att det även blev några turer med Z43, Y7 samt Hg samma museidag. Palle i Vika som även råkar ha samma lok i mitt vitrinskåp hemmavid i Småland

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Wirén Visa inlägg
    Okej! Är det alltså helt enkelt en sådan bro som är byggd med slipers monterade rakt på bron, så att man mellan sliprarna skulle se vattnet under ifall man plockat bort täckningen?
    Japp. Går man under ser man sliprarna.
    https://www.google.se/maps/@60.67513...4!8i8192?hl=sv

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •