Verkar vara stadigvarande enkelspår i CItytunneln i Malmö - många tåg går via Kontinentalbanan. Orsak och prognosticerad varaktighet?
F ö vore det bra med ett prefix i vagnen som varslar om om rykande färska saker som hänt! Tips till admin.
/UB
Verkar vara stadigvarande enkelspår i CItytunneln i Malmö - många tåg går via Kontinentalbanan. Orsak och prognosticerad varaktighet?
F ö vore det bra med ett prefix i vagnen som varslar om om rykande färska saker som hänt! Tips till admin.
/UB
Enligt SR nyheter så är det spårfel i en växel. Man trodde att man kunde laga det med en provisorisk åtgärd men det visade sig inte fungera. Nu väntar man på en reservdel som tar några dagar att få fram. Allt enligt en av Trafikverkets presskommunikatörer.
Här är Radio Malmöhus artikel i ärendet och det finns också intervju med Trafikverkets Mona Huovinen.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6898304
"Spårfelet gör att man bara kan köra på ett spår genom tunneln vid Hyllie"
Gissar att man menar att det är bara ett spår trafikerbart mellan Hyllie och Triangeln, och därmed i större delen av Citytunneln. Det är i så fall enbart vid Malmö C som tunnelns samtliga spår kan användas.
Sista växeln innan tunneln i Hyllie kördes upp i fredags morse. Det är en krökt växel med rörlig korsning och har således gott om specialdelar som inte går att få fram i brådrasket. Just nu är prognosen för åtgärd satt till 11/3. Från och med imorgon är det meningen att Öresundstågen från Danmark ska vända på spår 3 och ta kontintentalbanan till Malmö. Uppehållet för gränskontroll merutnyttjas därmed för att göra riktningsbyte och gränskontrollen flyttar från spår 4 till spår 3. Pågtågen körs via spår 4.
/Magnus
Skånetrafiken informerar: "Tåg i riktning mot Ystad, Trelleborg och CPH Airport/Köpenhamn H gör inte uppehåll på Triangeln, Hyllie och Svågertorp. Resande från Triangeln, Hyllie och Svågertorp hänvisas till Malmö C med övrig tåg- och busstrafik för att där byta för vidare resa mot ordinarie destination."
Det måste ju innebära, att tåg mot Ystad, Trelleborg och Köpenhamn går den gamla vägen, dvs via Persborg. Alltså intressant körväg i bägge riktningar, med persontrafik över förbindelserna Svågertorp - Fosieby och Svågertorp - Lernacken, där normalt inga resandetåg går.
All trafik ska idag gå som normalt med avvikelserna att tågen från Köpenhamn kör som Magnus skrev ovan, in på spår 3 i Hyllie, vända och sedan till Malmö C via Kontinentalbanan samt att 13xx tågen från Danmark ska vara inställda.
Källa: Intern Trafikverket sida. Allt annat som står på den sidan är i princip skrivit i denna tråd.
Jag kan inte begripa att man inte har ett lager med reservdelar även om det är en avancerad växel? Den ligger ju trots allt på en mycket hårt trafikerad sträcka? Har man ingen intern policy om att ha saker i lager för att kunna reparera även mer avancerade delar av järnvägen på de högst trafikerade sträckorna?
Klarar man sig från följdförseningar på grund av att man har turen att kunna nyttja gränskontrollen för tågvändning??
Nej, det verkar vara en stenhård princip att inte ens så strategiska växlar som denna ska ha reservdelar tillgängliga. För standardväxlar finns det reservdelar, men detta är alltså en växel som behöver i princip unika reservdelar.
Nu står det på Skånetrafikens hemsida att alla 13XX-tåg, är inställda mellan Malmö C och CPH Airport och omvänt.
Växelfelet på Hyllie är fortfarande kvar, men Öresundstågen ska nu köra som vanligt igen.
/ Kiwi
I prognosen nu ska växeln åtgärdas natt mot Onsdag.
De flesta (alla?) tåg från Simrishamn/Ystad går i dag över Kontinentbanan.