Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 45

Ämne: Äldre betongslipers, typ 101 mm

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Sv: Plastslipers

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Tunnelbanan har fått plastslipers mellan Slussen och Gamla stan, de är bruna och fina. Undrar om man hade kunnat få dem röda och gröna?
    Oj så många blå (och gula?) det snart kommer gå åt...

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Är sliperna armerade ? Med vadå ?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hur lång är livslängden på betongslipers. När jag varit ute på fotoexpeditioner med mina vänner har vi lagt märke till att man på relativt nya banor bytt ut vissa slipers efter bara några år. Verkar också som om en betongslipers gått sönder så byter man ut flera slipers runt den trasiga slipern. Inte helt ovanligt att det kan finnas 10 nya slipers på ett spår med relativt nya slipers. Funderar på om spåret sjunker ner då slipern gått sönder och det blir högre belastning på slipers som som ligger vid den trasiga slipern.
    Hur ofta byter man ut en trasig sliper? Har lagt märke till att trasiga sliper som ligger efter spåren kan ha massor med millimeter breda sprickor till den grad att stora bitar betong lossnat.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Hur lång är livslängden på betongslipers. När jag varit ute på fotoexpeditioner med mina vänner har vi lagt märke till att man på relativt nya banor bytt ut vissa slipers efter bara några år. Verkar också som om en betongslipers gått sönder så byter man ut flera slipers runt den trasiga slipern. Inte helt ovanligt att det kan finnas 10 nya slipers på ett spår med relativt nya slipers. Funderar på om spåret sjunker ner då slipern gått sönder och det blir högre belastning på slipers som som ligger vid den trasiga slipern.
    Hur ofta byter man ut en trasig sliper? Har lagt märke till att trasiga sliper som ligger efter spåren kan ha massor med millimeter breda sprickor till den grad att stora bitar betong lossnat.
    Borde väl vara längre hållbarhet än för motsvarande av trä.

Det har under flera år nu bytts ut enstaka betongslipers som har något fabrikationsfel. En fabrikör tog genvägar vid tillverkningen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Utan att vara expert så tror jag livslängden är 50-60 år. Men det var tillverkningsfel någonstans 1990-95 på slipers tillverkade i Kungsör av typen S7. På vissa ställen gjordes det totalbyten, annars mest ströbyten av de som uppvisar sprickor. Man kan se spåren efter den årliga besiktningen, gula prickar på de som har begynnande problem och röda på de som ska bytas. Byten pågår fortfarande, även om det tycks ha lugnat ner sig betydligt. Det tycks mig att problemslipers ofta ligger intill varandra, så man får byta flera intill varandra, antagligen för att de är tillverkade samtidigt.

Här har man också nyligen bytt ett antal S5-slipers, tillverkade på sent 80-tal, de är alltså dryga 30 år. Så något problem tycks det vara med dom också, tyckte mig se längsgående sprickor mitt på de bytta sliprarna. Äldre betongslipers med hambo-befästning ligger däremot kvar.

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Betongslipers

Innehåller betongslipers förspänd armering ?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Betongslipers

Citat Ursprungligen postat av körsbär Visa inlägg
    Ja.

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av körsbär Visa inlägg
    Ja. Åtminstone sedan -70 talet. Sliper B10 har 10 trådar, A60 oklart hur många.

Senast redigerat av X1000 den 2021-01-12 klockan 14:37:10.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av X1000 Visa inlägg
    Ja. Åtminstone sedan -70 talet. Sliper B10 har 10 trådar, A60 oklart hur många.

Jag ser ingen sådan armering i sliper typ 101.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Jag ser ingen sådan armering i sliper typ 101.
    Det gick en förspänning genom röret.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg

Det förklarar saken rätt bra. Jag antar att denna lösning var lika hållbar.

Никлас Быгдестам

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Det förklarar saken rätt bra. Jag antar att denna lösning var lika hållbar.
    Problemet med fist-befästningen (som användes på slipers 101) var stålröret i spårets längdriktning (mitt i betongklumpen, användes för att hålla befästningen på plats) innebar en sprickanvisning.

Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Gör det verkligen det? Vilken funktion skulle den isf ha?

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Gör det verkligen det? Vilken funktion skulle den isf ha?
    Stig Fransson arbetar med uppspänning av stålstången genom betongslipern, modell 101. Betongsliper. A-Betong.

Medlem
    mar 2018

Intressant. Dock är det nog så att det är efterspänning eller uppspänning som Fransson utför. Förspänning sker genom att trådarna först sträcks hydrauliskt i en form, för att därefter gjutas in i betongen. Jag funderade på hur det skulle kunna gå till om slipern är delad, och detta är alltså svaret.

Fransson har nog att göra hela dagen med den uppgiften.

https://digitaltmuseum.se/0210180725.../media?slide=0

Senast redigerat av X1000 den 2021-01-18 klockan 20:07:11.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Intressant. Dock är det nog så att det är efterspänning eller uppspänning som Fransson utför. Förspänning sker genom att trådarna först sträcks hydrauliskt i en form, för att därefter gjutas in i betongen. Jag funderade på hur det skulle kunna gå till om slipern är delad, och detta är alltså svaret.

Fransson har nog att göra hela dagen med den uppgiften.
    Instämmer. Det var ett framsteg med tiden att man kunde övergå från efterspänning till förspänning. Rent tekniskt fyller de dock samma funktion.

Medlem
    sep 2017

Äldre betongslipers

Jag har i alla tider haft ett visst intresse för hur betongslipers utvecklades i Sverige under 1950-talet. Just perioden 1950-1955 verkade det hända en hel del. Det verkade provas ut en massa olika prototyper som sedan ledde till at de fick fram en typ under 1950-talet som de trodde på och som blev vanlig i Sverige.

De första i Sverige var hela slipers, inte tvådelade. Titta på länken nedan. Detta verkar så att säga vara generation 1 av de som lagts in på stambanorna. För mig ser de inte svenska ut. De ser mer ut som betongslipers i öststaterna. Ryska betongslipers har ofta denna form. Rälsbefästningen består av muttrar. men det är inte K-befästning. Troligen istället en fransk version. Även om det kanske inte känns som Sverige, så kan man se att det ändå är det. Kontaktledningsstolparna och signaler visar att det är Sverige.

https://digitaltmuseum.org/021018157.../media?slide=0

Men titta på nästa länk nu: Här är det exakt samma form på själva sliprarna. Men nu är det FIST som rälsbefästning. Så detta är uppenbart Sverige. Men sliprarna har alltså kvar samma form som innan.

Men på nästa bild så kan ni se att det förändrats lite: Man förstår att FIST är nu den befästning som gäller. Men de tycker sig inte vara "färdiga" med sliprarnas form. Ändarna på sliprarna har kvar samma form som föregångarna. Men titta på mittdelen. Den tidigare svängda formen är nu ändrad till att bli kantigare. En tjock del närmast rälerna och en tunn del i mitten.

Men ta nu en titt på nästa generation här: När har de även ändrat slipersändarna och gjort dem rakare. Nu börjar man känna igen en äldre svensk modell. Dessa har man träffat på ibland som tidiga betongslipers på stambanor. Detta var nog första typen som kom i lite större serier.

Och nu kommer den så klassiska modellen som sedan skulle bli så typisk för stambanorna i Sverige: Här har de nu alltså ersatt den tunna delen i mitten med ett stålrör istället. Och detta är alltså den typiska betongslipern som kallas för 101. Och denna lades in i stora serier och blev typisk för stambanorna. De verkar ha varit inspirerade av Frankrike när de tog fram den här typen

https://digitaltmuseum.org/021018070.../media?slide=0

Ja här ser ni utvecklingen. Det är som en sorts "evolution" som ledde fram till den här typen 101. Jag tror att den allra tidigaste varianten man ser länkad längst upp här är rätt okänd idag.

Till slut kunde jag inte låta bli att länka till en härlig tidstypisk bild. Banarbetare som lägger in betongslipers av typen 101, och ett Da-lok som passerar förbi, se länk:

https://digitaltmuseum.org/021018070.../media?slide=0

Никлас Быгдестам

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Äldre betongslipers

Finns det några begränsningar med slipers där man ersatt mittdelen med en stålstång. Har sett den typen av slipers i Frankrike och på några ställen i England. Funderade på om den typen av slipers är framtagen för spår som trafikeras av lokaltåg eller andra tåg som håller lägre hastighet. Finns det någras spår i Sverige som har eller har haft denna typ av slipers? Verkar som om dessa typer av slipers försvann ganska snabbt. Var det några problem med slipers eller blev underhållskostnaden för hög för att belastningen på banvallen blev ostadig?
    Under vilken tid använde dessa slipers? När jag kollar på mina bilder av senare datum har man bytt ut dessa mot modernare av massiv betong med ingjutna metalltrådar "5-7 mm".

Passagerare
    Medlem
    aug 2020

Finns det några begränsningar med slipers där man ersatt mittdelen med en stålstång. Har sett den typen av slipers i Frankrike och på några ställen i England. Funderade på om den typen av slipers är framtagen för spår som trafikeras av lokaltåg eller andra tåg som håller lägre hastighet. Finns det någras spår i Sverige som har eller har haft denna typ av slipers? Verkar som om dessa typer av slipers försvann ganska snabbt. Var det några problem med slipers eller blev underhållskostnaden för hög för att belastningen på banvallen blev ostadig?
    Under vilken tid använde dessa slipers? När jag kollar på mina bilder av senare datum har man bytt ut dessa mot modernare av massiv betong med ingjutna metalltrådar "5-7 mm".
    Som jag har förstått så användes dessa på stambanorna. Jag vill dra mig till minnes att jag sett en bild från Sävsjö av Mats Nyblom där 101:or låg på huvudspåren. I alla fall 101 tillverkades 1955-1971.

Här finns rätt så mycket info om 101:
    http://www.wislanda.se/jarnvag/beton...r/abetong.html

Och några PV-trådar på samma ämne:
    https://www.postvagnen.com/forum/ind...ead&id=1144860
    https://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=630195
    https://www.postvagnen.com/sjk-forum...sliper-typ-101

Medlem
    sep 2017

Jag tror aldrig att Storbritannien har haft dessa tvåblocksslipers. Möjligen då vid Kanaltunneln för at det spåret kunde vara byggt av fransmännen, men inte annars.

Frankrike däremot har kört med dessa tvåblocksslipers i många år. Och man märker att de svenska som kallades för typ 101 var inspirerade av just Frankrike. Se länk:

http://www.stradal-ferroviaire.fr/wp...bloc-beton.png

På bilden som länken leder till ser man en fransk betongsliper. Som synes är den mycket lik de gamla svenska 101-sliprarna. Av någon anledning så tog man i Sverige mer intryck från Frankrike när de gällde detta än från t ex Tyskland.

Никлас Быгдестам

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •