Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Göteborg - Spårvägens förvaltning

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Göteborg - Spårvägens förvaltning

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Bara den otroligt korkade organisationen man valt i Lund med 3 olika leverantörer (banunderhåll ,fordonsunderhåll och trafikering) gör det ju besvärligt. I Göteborg ligger allt detta under samma bolag. Vet inte hur Norrköping har det men det finns andra som vet här på Postvagnen!
    Hur upphandlas spårvagnstrafiken i Göteborg?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Sv: Spårvagnstrafiken i Lund äntligen igång

Citat Ursprungligen postat av Jens Visa inlägg
    Hur upphandlas spårvagnstrafiken i Göteborg?
    Den upphandlas inte utan det är kommunalägda Göteborgs Spårvägar som kör.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Den upphandlas inte utan det är kommunalägda Göteborgs Spårvägar som kör.
    Aha, i egen regi (huvudmannaskap?) eller på uppdrag av Västtrafik? Kan man jämföra med hur Landakrona stad kör Ventrafiken i egen regi delvis på uppdrag av Skånetrafiken?

Senast redigerat av Jens den 2021-02-08 klockan 16:38:05.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Aha, i egen regi (huvudmannaskap?) eller på uppdrag av Västtrafik? Kan man jämföra med hur Landakrona stad kör Ventrafiken i egen regi delvis på uppdrag av Skånetrafiken?
    Trafiken sker ju under Västtrafiks varumärke och biljettsystem, hur avtalet mellan Göteborgs stad, Västtrafik och Göteborgs Spårvägar ser ut vet jag inte men det är ingen upphandling.
    Ventrafiken kör ju under eget varumärke, bara att Skånetrafiken betalar ett stöd som bland annat innebär periodkortsgiltighet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Nytt 3 feb - Samtliga sju nyinköpta spårvagnar i Lund är på reparation.

Citat Ursprungligen postat av MrT6 Visa inlägg
    Svar till Jens: Jag hittade detta på spårvägens hemsida.

Nya avtal för spårvagnstrafiken och underhåll av spårvägen i Göteborg

Under hösten 2019 förberedde vi ett nytt avtal tillsammans med Västtrafik som startade den 1 januari 2020. Genom avtalet har vi uppdraget att leverera spårvagnstrafiken fram till 2034. Vi bygger samarbetet kring den så kallade Västtrafikmodellen, vilket innebär att vi samarbetar i flera forum som ger en tätare och bredare kontakt mellan verksamheterna än tidigare. Vi har även tecknat nytt avtal med trafikkontoret i Göteborgs Stad som avser drift och underhåll av spårvägsanläggningen i Göteborg och Mölndal samt Trafikledning spårväg och Trafiksäkerhet. Avtalet gäller 2020 – 2034.
    Vilka är "vi"?

Vem/vilka är det som driver vagnunderhållet, både daglig och tyngre sådant?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Vilka är "vi"?

Det kommunala bolaget Göteborgs Spårvägar.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Trafiken sker ju under Västtrafiks varumärke och biljettsystem, hur avtalet mellan Göteborgs stad, Västtrafik och Göteborgs Spårvägar ser ut vet jag inte men det är ingen upphandling.
    Ventrafiken kör ju under eget varumärke, bara att Skånetrafiken betalar ett stöd som bland annat innebär periodkortsgiltighet.
    Citat Ursprungligen postat av MrT6 Visa inlägg
    Svar till Jens: Jag hittade detta på spårvägens hemsida.

Nya avtal för spårvagnstrafiken och underhåll av spårvägen i Göteborg

Under hösten 2019 förberedde vi ett nytt avtal tillsammans med Västtrafik som startade den 1 januari 2020. Genom avtalet har vi uppdraget att leverera spårvagnstrafiken fram till 2034. Vi bygger samarbetet kring den så kallade Västtrafikmodellen, vilket innebär att vi samarbetar i flera forum som ger en tätare och bredare kontakt mellan verksamheterna än tidigare. Vi har även tecknat nytt avtal med trafikkontoret i Göteborgs Stad som avser drift och underhåll av spårvägsanläggningen i Göteborg och Mölndal samt Trafikledning spårväg och Trafiksäkerhet. Avtalet gäller 2020 – 2034.
    Hur lång är listan över (landstings-) kommunala företag som utför direktilldelad RKM-trafikpliktad kollektivtrafik?

Göteborgs spårvägar (spårvagn och buss)
    Luleå lokaltrafik (buss, inkl eget varumärke)
    Gamla Uppsala buss (buss)
    Affärsverken Karlskrona (båt)
    Svealandstrafiken (buss)
    Ventrafiken (färja, inkl eget varumärke)
    ytterligare?

Senast redigerat av Jens den 2021-02-09 klockan 08:10:56.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hur lång är listan över (landstings-) kommunala företag som utför direktilldelad RKM-trafikpliktad kollektivtrafik?

Göteborgs spårvägar (spårvagn och buss)
    Luleå lokaltrafik (buss, inkl eget varumärke)
    Affärsverken Karlskrona (båt)
    Svealandstrafiken (buss)
    Ventrafiken (färja, inkl eget varumärke)
    ytterligare?
    HUr är det med Karstadbuss? Har för mig att de kör något åt det hållet.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Tack, intressant!

Wikipedia anger: ”Den 1 januari 2019 blev Karlstadsbuss en del av Region Värmland. Innan dess var det en avdelning inom Stadsbyggnadsförvaltningen i Karlstads kommun.”

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Den busstrafik Göteborgs Spårvägar utför är inte direkttilldelad, den är upphandlad av Västtrafik som all annan busstrafik i Göteborg och i regionen.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Den busstrafik Göteborgs Spårvägar utför är inte direkttilldelad, den är upphandlad av Västtrafik som all annan busstrafik i Göteborg och i regionen.
    Tack, jag kommer korrigera förteckningen.

Både Göteborgs Spårvägar och Göteborgs kommun anges av Transportstyrelsen som spårinnehavare för spårväg och infrastrukturförvaltare järnväg Är en del av Göteborgs spårväg att betrakta som järnväg eller är det ev. övriga kommunala spår som avses? Vem är spårinnehavare för spårvägen i Mölndal?

Är alla båtar (och färjor?) i Västra Götaland upphandlade eller finns direkttilldelad trafik (Marstrand?)?

Senast redigerat av Jens den 2021-02-09 klockan 10:03:08.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Tack, jag kommer korrigera förteckningen.

Både Göteborgs Spårvägar och Göteborgs kommun anges av Transportstyrelsen som spårinnehavare för spårväg och infrastrukturförvaltare järnväg Är en del av Göteborgs spårväg att betrakta som järnväg eller är det ev. övriga kommunala spår som avses? Vem är spårinnehavare för spårvägen i Mölndal?
    Hela spårvägsnätet är spårväg. Göteborgs stad är infrastrukturförvaltare för ett antal industrispår (bland annat till Volvo och en del spår i Arendal) som ansluter till det statliga järnvägsnätet. Att även Göteborgs Spårvägar listas som infrastrukturförvaltare gissar jag beror på att spåret som leder upp till "banförrådet" på Ringön tillhör dom.

Göteborgs stad är spårinnehavare för spårvägen i Mölndal.

Senast redigerat av Jesper O den 2021-02-09 klockan 10:50:48.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg

En par mera preciserade och förtydligade frågor om samma sak:

Är det Göteborgs Spårvägar som kör spårvagnstrafiken, dvs med eget organisationsnummer bemannar, planerar både spårvagnar och trafikplanering, eller agerar de beställare med en upphandlad vemsomhelst som utför trafiken? Huru med trafikledningen?

Är Göteborgs Spårvägar ett självständigt bolag, eller en förvaltning inom kommunen? Om bolag, hur ser ägandebilden ut?

Samma frågor om vagnunderhållet, dvs vem och på vilka villkor?

Vem äger spårvagnarna?

Trafikkontoret var tidigare förvaltare av spårvägens infrastruktur med, som jag uppfattade saken, både egen personal och upphandlad personal ute på fältet. Hur skedde, och sker, avgränsningen mellan aktörerna?

**grubblar**

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Genom att planera spårvagnstrafiken i Göteborg ansvarar Trafikkontoret för att tillgodose göteborgarnas behov av kollektivtrafik med spårvagn. Via Västtrafik beställer Trafikkontoret tjänster och kringtjänster som omfattar spårvagnstrafiken.

I uppdraget till Göteborgs Spårvägar ingår att köra spårvagn i Göteborgs och Mölndals kommun. Dessutom sköter Göteborgs Spårvägar underhåll av vagnarna och banan samt ansvarar för trafikledningen.

http://goteborgssparvagar.se/om-oss/...r/vem_gor_vad/

Senast redigerat av Lars Ödlund den 2021-02-09 klockan 11:46:51.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lars Ödlund Visa inlägg
    Genom att planera spårvagnstrafiken i Göteborg ansvarar Trafikkontoret för att tillgodose göteborgarnas behov av kollektivtrafik med spårvagn. Via Västtrafik beställer Trafikkontoret tjänster och kringtjänster som omfattar spårvagnstrafiken.

I uppdraget till Göteborgs Spårvägar ingår att köra spårvagn i Göteborgs och Mölndals kommun. Dessutom sköter Göteborgs Spårvägar underhåll av vagnarna och banan samt ansvarar för trafikledningen.
    Jag har en känsla av att Trafikkontoret i Göteborgs stad inte är så involverat i planeringen och utförandet av spårvagnstrafiken numera.
    Västtrafik beställer trafiken och Göteborgs Spårvägar kör.
    Underhållet av banan utförs av Göteborgs Spårvägar Banteknik på uppdrag av Göteborgs stad genom Trafikkontoret.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av ulf nyström Visa inlägg
    Jag har en känsla av att Trafikkontoret i Göteborgs stad inte är så involverat i planeringen och utförandet av spårvagnstrafiken numera.
    Västtrafik beställer trafiken och Göteborgs Spårvägar kör.
    Underhållet av banan utförs av Göteborgs Spårvägar Banteknik på uppdrag av Göteborgs stad genom Trafikkontoret.
    Finns det fog att påstå att Göteborgs stad är landets största spårinnehavare (och infrastrukturinnehavare?) som utför spårunderhållet i egen regi?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Finns det fog att påstå att Göteborgs stad är landets största spårinnehavare (och infrastrukturinnehavare?) som utför spårunderhållet i egen regi?
    Om du med "infrastrukturinnehavare" syftar på stadens spårinnehav på järnväg, så tror jag bl a att det finns några museibanor som har större spårlängd. Kanske även någon större industri som t ex SSAB.

På spårväg är det nog korrekt.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

På spårväg (och tunnelbana) är man "spårinnehavare", på järnväg heter motsvarande funktion infrastrukturförvaltare.

Jag skulle tro att SLL är större spårinnehavare, men de utför nog inte spårunderhållet i egen regi.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    På spårväg (och tunnelbana) är man "spårinnehavare", på järnväg heter motsvarande funktion infrastrukturförvaltare.

Jag skulle tro att SLL är större spårinnehavare, men de utför nog inte spårunderhållet i egen regi.
    Tolkar jag dig riktigt att det finns infrastrukturförvaltare som är större än spårinnehavaren Göteborgs stad som utför spårunderhåll i egen regi? Vilken, Inlandsbanan?

Har Roslagsbanan och Saltsjöbanan infrastrukturförvaltare eller spårinninnehavare?

Senast redigerat av Jens den 2021-02-09 klockan 20:01:29.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Tolkar jag dig riktigt att det finns infrastrukturförvaltare som är större än spårinnehavaren Göteborgs stad som utför spårunderhåll i egen regi? Vilken, Inlandsbanan?

Har Roslagsbanan och Saltsjöbanan infrastrukturförvaltare eller spårinninnehavare?
    Nja, mitt främsta syfte var att påtala skillnaden mellan infrastrukturförvaltare och spårinnehavare. Sedan är ju alltid frågan hur man ska mäta. Jag skulle dock kunna tänka mig att LKAB är större, men jag vet inte säkert att de underhåller i egen regi.

Roslagsbanan och Saltsjöbanan har infrastrukturförvaltare. Övriga av SLL (egna) banor har spårinnehavare.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2021-02-09 klockan 20:35:27.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •