Kopplat till tidigare tråd under Allmänt om 'Stora förluster för GC (och SJ)'
Tekniken med Last Mile är ju jättesmart, Nu har jag också fattat att det innebär en dieselmotor på ett ellok så man kan utföra växling vid destinationen under 'Last mile'. Kan väl lika gärna vara vid lastningsplatsen som 'First mile' rimligen.
Kopplar vi det till virkestrafiken så måste det vara en fördel vid virkesterminaler att inte ha elledning in över lastplatserna, men hur funkar det på de flesta ställen idag? Tar vi exemplet med Hector Rail trafik Kil - Värö så skulle man kanske kunna köra ut och hämta lastade vagnar med elloket enligt 'Last/First mile', men jag får väl studera hur man gör. Man kanske tar hjälp av Nordiska Tåg där som GC gjorde.
Jag har fått lite 'norsk' information om att det hos HR ska vara serien 243.1 som är hybrider för Last Mile, medan 243.0 och 243.2 inte är det. Inte lätt att hinna se de skillnaderna på lok när de passerar! Man måste nog hinna uppfatta numret troligen för det finns väl inget annat kännetecken på skillnaden? Hur är det hos andra operatörer och för andra loktyper, vilka fler hybrider finns det? Det har säkert varit uppe här förut men jag har inte uppmärksammat det.
Även om nu inte dieseln är så stark så den orkar växla hela tågsättet om uppåt 40 lastade vagnar på en gång, så måste det ändå vara rationellt och en stor fördel att tågloket och föraren kan växla själva, även om tågsättet måste delas och det tar lite tid, vilket verkar vara fallet i Värö nu!