Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Last Mile lok

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Last Mile lok

Kopplat till tidigare tråd under Allmänt om 'Stora förluster för GC (och SJ)'

Tekniken med Last Mile är ju jättesmart, Nu har jag också fattat att det innebär en dieselmotor på ett ellok så man kan utföra växling vid destinationen under 'Last mile'. Kan väl lika gärna vara vid lastningsplatsen som 'First mile' rimligen.

Kopplar vi det till virkestrafiken så måste det vara en fördel vid virkesterminaler att inte ha elledning in över lastplatserna, men hur funkar det på de flesta ställen idag? Tar vi exemplet med Hector Rail trafik Kil - Värö så skulle man kanske kunna köra ut och hämta lastade vagnar med elloket enligt 'Last/First mile', men jag får väl studera hur man gör. Man kanske tar hjälp av Nordiska Tåg där som GC gjorde.

Jag har fått lite 'norsk' information om att det hos HR ska vara serien 243.1 som är hybrider för Last Mile, medan 243.0 och 243.2 inte är det. Inte lätt att hinna se de skillnaderna på lok när de passerar! Man måste nog hinna uppfatta numret troligen för det finns väl inget annat kännetecken på skillnaden? Hur är det hos andra operatörer och för andra loktyper, vilka fler hybrider finns det? Det har säkert varit uppe här förut men jag har inte uppmärksammat det.

Även om nu inte dieseln är så stark så den orkar växla hela tågsättet om uppåt 40 lastade vagnar på en gång, så måste det ändå vara rationellt och en stor fördel att tågloket och föraren kan växla själva, även om tågsättet måste delas och det tar lite tid, vilket verkar vara fallet i Värö nu!

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Sv: Last Mile lok

Hector använder sig av Last mile funktionen på flertalet ställen, Kil är ett av dom där man lastar på himmelska fridens och drar upp vagnarna i 3 omgångar. ett drag med 8 lastade vagnar tar ca: 40-60 min beroende på trafik in och ut i Kil.

På Värö Bruk används Last mile vid viss växling inne på bruket och utväxling för avgång uppe på spår 1. Även en T43:a används i Värö mest för att dra in tåget från stambanan in på bruket.
    Last mile används även för växling i Eslöv och även för att få ut vagnar för lossning vid Mörrums bruk. Last mile funktionen är stark och man tar sig fram, dock inte i några högre hastigheter. att ta sig inifrån bruket i värö med lastat tåg ut för avgång på spår 1, 24 lastade vagnar tar ca: 1 timme och en högsta hastighet på kanske 2-3 km/h på plan mark och räkna med max 1 km/h i uppförsbacke.

Senast redigerat av Marve den 2021-02-22 klockan 15:59:37.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Efter vad jag hört av en förare som använder LastMile-lok så är det lilla aggregatet inte tillfyllest för tunga tåg. Vilket säger sig självt. Effekten motsvarar ju en Z43-lokomotor. Om lokets kompressor startar under växling så löser generatoraggregatet ut p.g.a. överbelastning. Hade man gjort som i Finland där man har två generatoraggregat så hade det nog gått bättre. LastMile-lok är nog användbara när ett fåtal vagnar ska ställas in på en lastplats och köras korta sträckor.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Last Mile lok typ 187

Det högra loket, typ 187, har en hjälpdieselmotor för sakta förflyttning av tåg så länge bränslet räcker.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Eller har man Green Cargo Eurodual Länk
    Då finns det kraft i Dieseln. Men är kanske inte så billigt lok

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    Efter vad jag hört av en förare som använder LastMile-lok så är det lilla aggregatet inte tillfyllest för tunga tåg. Vilket säger sig självt. Effekten motsvarar ju en Z43-lokomotor. Om lokets kompressor startar under växling så löser generatoraggregatet ut p.g.a. överbelastning. Hade man gjort som i Finland där man har två generatoraggregat så hade det nog gått bättre. LastMile-lok är nog användbara när ett fåtal vagnar ska ställas in på en lastplats och köras korta sträckor.
    Ja det är väldigt synd att man inte kunde tagit till lite rejälare när man gjort en så bra konstruktion. I Värö är det ju både skarp kurva och backe upp till bruket och det var ofta med nöd och näppe och med påskjutning från elloket så långt tråden räckte som Greencargos T44 klarade lastat timmertåg i en omgång. Att behöva hålla på i uppemot 1 timma för att backa några kilometer är ju inte så effektivt och risken att störa annan trafik är stor!

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg

Det högra loket, typ 187, har en hjälpdieselmotor för sakta förflyttning av tåg så länge bränslet räcker.

Det högra loket har svenskt nummer, så det får ju ses som svenskt. Och det är stationerat i Sverige. Det är 5 lok av den typen i Sverige. Sedan har Hector 18 st lok med Last Mile-funktion. Detta innebär 23 lok totalt.

Är det dessa 23 lok som finns i Sverige som har Last Mile?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Det högra loket har svenskt nummer, så det får ju ses som svenskt. Och det är stationerat i Sverige. Det är 5 lok av den typen i Sverige. Sedan har Hector 18 st lok med Last Mile-funktion. Detta innebär 23 lok totalt.

Är det dessa 23 lok som finns i Sverige som har Last Mile?
    Det er ikke 5 lok av type 187 i Sverige. Det er bare 187 400 som går i Sverige til daglig. For CFL Cargo. 187 401 - 404 gågr i Norge for Green Cargo. Går i togene på Bergensbanen og Dovrebanen. Cargonet har 187 405 og den brukes i flydrivstofftogene til Gardermoen. CN bruker last mile på terminalen i Oslo og sparer en skiftemaskin.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Har tagit tid när jag är där och växlar, (värö) och med last Mile som puttar och en T43:a som drar, från det att man börjar dra tills man är inne på överlämningsbangården inne på bruket tar det ca: 5 minuter, OM ingen växlare är tillgänglig och man backar med radio på vectronen får man räkna med att det tar iallafall 30-35 minuter, så skillnaden är enorm med ett dragande och ett påskjutande lok vid inväxling.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •