Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Nytt från Roslagsbanan

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Nytt från Roslagsbanan

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Är det inte Gustav Vasa kyrka som ligger vid Odenplan?

Och ska man byta till T-grön är S:t Eriks-plan mycket närmare Karlberg.

(från Tekniska Högskolan är det Rådmansgatan som är närmast på T-grön)
    Matteus Kyrka ligger vid norra uppgången, Gustav Vasa kyrka vid södra uppgången på järnvägstationen Stockholm Odenplan.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Matteus Kyrka ligger vid norra uppgången, Gustav Vasa kyrka vid södra uppgången på järnvägstationen Stockholm Odenplan.
    Ska man vara petig så är det väl snarare så att Gustav Vasa kyrka ligger vid Odenplan. Från T-banestationen Odenplan kan man från norra uppgången komma till Matteus kyrka.

Det gäller att hålla isär adress Odenplan från stationerna vid Odenplan.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Göran, jag tror att jag hittar här i kvarteren!

Min poäng är att förhållandena avståndsmässsigt är likvärdiga mellan flytten av Karlbergs station till Odenplan och en tänkt flytt av Östra station till Odenplan.

Senast redigerat av JDS den 2021-02-21 klockan 20:13:00.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Kombinationen låter lockande, enda nackdelen med att ha kvar ett par plattformsspår på Östra är naturligtvis att marken för dem inte frigörs. Man kanske kan bygga hus ovanpå ändå?
    Men i ett sådant fall kunde man ju röja stora delar av den omfattande bangården och bara behålla en plattform.
    Eller kanske rentav gå i gatan som spårväg vilket den ju faktiskt gjort en gång i tiden.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Göran, jag tror att jag hittar här i kvarteren!

Min poäng är att förhållandena avståndsmässsigt är likvärdiga mellan flytten av Karlbergs station till Odenplan och en tänkt flytt av Östra station till Odenplan.
    Fast för mig är det äpplen och päron. Den som bytte från Karlberg till S:t Eriksplan får ju ett ännu bättre byte vid Odenplan, men den som däremot har Tekniska Högskolan eller Stadion som resmål från Roslagsbanan får ju en uppenbar försämring. Motsvarande gäller självklart den som från Karlberg skulle till stationens omedelbara närhet, men där finns inga större resmål.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fast för mig är det äpplen och päron. Den som bytte från Karlberg till S:t Eriksplan får ju ett ännu bättre byte vid Odenplan, men den som däremot har Tekniska Högskolan eller Stadion som resmål från Roslagsbanan får ju en uppenbar försämring. Motsvarande gäller självklart den som från Karlberg skulle till stationens omedelbara närhet, men där finns inga större resmål.
    Nej där finns ju bara halva norra innerstan, men det var väl inte något du lade märke till under dina studier på KTH man skulle kunna dra nån parallell om skogen och mängden av träd!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Nej där finns ju bara halva norra innerstan, men det var väl inte något du lade märke till under dina studier på KTH man skulle kunna dra nån parallell om skogen och mängden av träd!
    Jag tänkte mer på mängden pendlare per ytenhet, vågar en gissning på att tätheten är större på KTH än runt Karlberg. Observera också att halvvägs till Odenplan måste man i båda fallen sluta mäta för då blir det ju t o m bättre att kliva av vid station Odenplan. När man mäter runt Tekniska Högskolan är det möjligen halvvägs till Östermalmstorg man kan sluta mäta i den riktningen. Möjligen får man ta med något kvarter på Kungsholmen när man betraktar Karlberg.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Oskar F Visa inlägg
    Ditt inlägg är inte tydligt med om det är en åsikt eller fakta. Du brukar ju vara välinformerad så kan du vara snäll att stilla min nyfikenhet ...?
    Kan en åsikt vara tydligare? Eller fakta vara så torftigt?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Kan en åsikt vara tydligare? Eller fakta vara så torftigt?
    Det var främst ordet "onödigt" i ditt föregående inlägg som jag var nyfiken på - det kan betyda såväl att det baseras på en värdering av kostnader och nyttor såväl som "jag vill inte resa dit". Så mitt svar på dina mer eller mindre retoriska motfrågor är "ja" på båda.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Oskar F Visa inlägg
    Det var främst ordet "onödigt" i ditt föregående inlägg som jag var nyfiken på - det kan betyda såväl att det baseras på en värdering av kostnader och nyttor såväl som "jag vill inte resa dit". Så mitt svar på dina mer eller mindre retoriska motfrågor är "ja" på båda.
    Det är nyttan jämfört med kostnaderna jag ifrågasätter. Jag undrar om det inte skulle vara minst lika bra, men billigare, att förbättra förbindelsen mellan Östra station och t-banan. Östra station är det inget fel på.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Det är nyttan jämfört med kostnaderna jag ifrågasätter. Jag undrar om det inte skulle vara minst lika bra, men billigare, att förbättra förbindelsen mellan Östra station och t-banan. Östra station är det inget fel på.
    Bra, det är jag också intresserad av. Men från min utgångspunkt ligger Östra station fel. Lokaliseringen av Östra station kräver ett byte (till tunnelbanan) för att resenärerna ska få tillgänglighet till Centralen/T-centralen/City, där tillgängligheten till andra kollektivtrafikförbindelser och mycket service och kultur är som störst. Nyttorna med Roslagsbanan till city uppstår då för alla resenärer från nordost som ska bortom Östra station, som dels får ett byte mindre, dels kortare restid till centrum. Det kan nog värderas till 10-15 minuter per resa, vilket är mycket i kollektivtrafiksammanhang och ganska unikt när det dessutom berör så många resenärer som den centrala delen av Roslagsbanan gör. Minus de resenärer som faktiskt ska till Östra station (dvs. KTH och andra arbetsplatser i området).

Vi har också för ett decennium sedan analyserat resandet som examensjobb vid KTH och funnit att det faktiskt genererar stora nyttor (flera resenärer och kortare restider) med Roslagsbanan till city. Det fann även SLL under Stockholmsförhandlingen, senare Sverigeförhandlingen; http://www.sverigeforhandlingen.se/.

Tunnelbanan uppfattar jag (i alla fall före corona) som överbelastad i rusningstid på sträckan Tekniska högskolan-T-centralen. Nya tunnelbanevagnar med flera ståplatser på bekostnad av några sittplatser är ju en lösning som kan fungera för just kortare resor i överfulla tåg, men för längre resor sänker det ju tunnelbanans attraktivitet. Man har också ritat på en ny förbindelse mellan Östra station och mitten av tunnelbaneplattformen Tekniska högskolan för att avlasta den södra ingången. Som du känner till fanns det ju också redan på 1960-talet tankar på att låta tunnelbanan ersätta Roslagsbanan och låta nuvarande Mörbygrenen få en egen sträckning in till city från Tekniska högskolan, något som inte har blivit av. Och Roslagsbanan är kvar och ska utvecklas så man kan väl säga att det är den planen som uppdaterats med smalspår.

Det som jag tror fick vågskålen att tippa över till förmån för en utbyggnad av Roslagsbanan till city var insikten i Sverigeförhandlingen att det krävs mer kapacitet i tunnelbanan för att kunna hantera ökat bostadsbyggande - och man pratade om 100000 nya bostäder i nordost. Det räcker inte med några ståplatser i tunneltågen eller en ny entré i till plattformen, det behövs radikalt mer kapacitet. Norrtäljevägen och en ev utbyggd busstrafik skulle inte heller räcka för alla nya resor.

Byggkostnaden för Roslagsbanan till city uppskattades till 7,1 miljarder kr för några år sedan, så det kommer säkert att stiga när man projekterar. Men förutom nyttorna för resenärerna frigörs mark på Östra station med ett värde som kan exploateras. Sammantaget tycker jag det är ett mycket intressant projekt eftersom det ökar kollektivtrafikkapaciteten i en flaskhals och möjliggör en samhällsutveckling med ökat bostadsbyggande. Alternativkostnaden, om det enbart räknas in en ny entré till tunnelbanan Tekniska högskolan, är kraftigt underskattad när det gäller behovet av ny kapacitet.

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Jag tror att om man ska ha någon nytta av dessa storslagna planer så bör Roslagsbanan byggas ut åt andra hållet och förlängas. Den borde då byggas ut mot Rimbo igen och på sikt att de även eftersträvar att nå Norrtälje igen med denna. Om det blir så, ja då är situationen en annan då Norrtälje skulle kunna nå Stockholm C och därmed även kunna nå det normalspåriga järnvägsnätet.

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Jag tror att om man ska ha någon nytta av dessa storslagna planer så bör Roslagsbanan byggas ut åt andra hållet och förlängas. Den borde då byggas ut mot Rimbo igen och på sikt att de även eftersträvar att nå Norrtälje igen med denna. Om det blir så, ja då är situationen en annan då Norrtälje skulle kunna nå Stockholm C och därmed även kunna nå det normalspåriga järnvägsnätet.
    Jag tror inte att det har någon avgörande betydelse. Resandet från Vallentuna, Täby och Österåkers kommuner till Stockholm är så mycket större än det någonsin kan bli från Norrtälje. Ska man bygga till Norrtälje måste det kunna bli med en tågrestid som kan konkurrera med 5-minuterstrafik med motorvägsbuss, och då är Roslagsbanan till city, färre uppehåll och höjd sth nödvändigt. Allt detta ingår nu i utvecklingsplanen för Roslagsbanan, så det är en bra början.

Passagerare
    Medlem
    jan 2021

Än en gång bevisas sanningen i min gamla definition: "En tidtabell är en kompromiss mellan olika intressen vars minsta gemensamma nämnare är att de strider mot varandra." Sedan får man värdera vilket intresse som väger tyngst.

Finns det något framtaget förslag för utformningen av den nya ändstationen vid T-centralen? Hur många spår är det tänkt den ska bestå av? Hur kommer spåren ligga i förhållande till Citybanan och tunnelbanelinjerna?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •