Å andra sidan ställer då det centrala systemet stora krav på hur samtliga säljdialoger måste utformas, medan med modulärt uppbyggt finns möjligheten att sälja annat på ett annat sätt om man skulle vilja (typ man vet att man inte behöver platsbokning eller man vill kunna sälja biljetter som inte är tågbundna). Eller man vill kunna hantera internationella resor i samma dialogflöde.
Senast redigerat av Anders Olsson den 2021-02-22 klockan 07:52:40.
Du tänker på Snälltåget? Vad innebär det egentligen när jag bara har angivit en resenär i bokningen men det står att "Du har en egen kupé för dig och ditt sällskap på 1–6 personer"? Kan jag vänta ända fram till avgång med att bestämma mig om jag ska åka ensam eller ta med mig upp till fem icke föranmälda kompisar?
Förresten så är Destination Gotlands modell för att boka egen kupé genom att betala för "restplatser" mer tydlig och logisk än järnvägens i mina ögon:
"Du bokar hela kupén för dig själv och ingen utomstående kan bokas i samma kupé. Är du och ditt resesällskap färre än 4 personer betalar du/ni ett reducerat pris för de kvarvarande restplatserna.
Tilläggskostnad 240 kr (2 restplatser)."