Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: Nattåg med Corona-restriktioner

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Nattåg med Corona-restriktioner

Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    Jeg gjorde en liten test nå med en gyldig interrail kode og ser da at hos SJ kan man fremdeles kjøpe plassbillet for singel sovekupe 1. klasse mens hos Vy er det full pris som gjelder. Hos Vy er det bare plass i liggevogn som gir rabattert pris med interrail..

Mon om dette er en permanent holdning hos Vy eller midlertidig nå med Coronarestriksjonene?
    Du får fråga Vy...

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Det görs - men det kan bli fel ändå. I synnerhet när man inte sitter bredvid varandra utan sitter hemma vid skrivbordet.
    Personerna kan också ligga i olika fas när det gäller att beta av banarbetsanpassningarna. Platsbokningen uppdaterades i måndags.
    Bägge systemen uppdateras ju genom att en människa sitter och knappar in alla förändringar. Hedenhös.
    Desto större anledning att man måste skapa en påminnelse på något sätt. Kan man inte bygga in den i systemet bör man ta fram en checklista där den framgår. Alternativt får man fortsätta att lägga en massa resurser på att göra om varje gång man gjort fel.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Inga problem om man köper en hel nattkupé för det antal personer som ska resa. Om man däremot vill "överboka" så kan det vara smartare att dela upp på flera resor i samma beställning, så man inte behöver betala för "onödiga" personer på dagtåget. Det beror lite grann på skillnaden mellan anslutningspris och ordinarie pris. Det varierar ju. Man får prova sig fram. Den som vill trixa med reglerna (på ett tillåtet sätt) får nog finns sig i att sitta en stund och provboka.
    Så länge man som kund inte kan koppla "löshängande" anslutningsbiljetter till en nattkupé lär det inte gå. På snart saliga resebutiker kan man köpa separata anslutningsbiljetter och koppla dessa till en nattkupé.

Vilka trix skulle leda till en otillåten bokning (förutsatt att åldersgränser uppfylls)? Är inte bokningssystemet som ett ställverk? Otillåtna bokningar och tågvägar ska inte låta sig göras.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Bra idé, givetvis borde det vara så, men det kräver total ombyggnad av hela lösningen. Sökmotorn har ingen kontakt med platsbokningssystemet eller säljsystemet. Sökmotorn får en fråga från säljsystemet om resa från A till B och levererar tillbaka svar enligt vad som finns i tidtabellen. Därefter är det säljsystemet som beräknar priser, kollar med platsbokning om det finns plats etc.
    Hedenhös.
    Samtidigt så är ju frågan vad som är "ej säljbart". Om det bara finns kvar en rullstolsplats på ett X2000, är tåget säljbart eller inte? Och liknande frågor (slut i 2 klass men inte 1 klass).

Tills den dag det finns intelligent registervård som ser till att synka tidtabellssystemets data med platsbokningssystemets data och prissättningens data, så kanske det vore enkelt att ha ett litet system som validerade data regelbundet för att hitta när det haltar. Eller få människorna att samarbeta (vilket är svårare i Corona-tider när man antagligen inte kan sitta vid bordet bredvid).

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ståle Ualand Visa inlägg
    Jeg gjorde en liten test nå med en gyldig interrail kode og ser da at hos SJ kan man fremdeles kjøpe plassbillet for singel sovekupe 1. klasse mens hos Vy er det full pris som gjelder. Hos Vy er det bare plass i liggevogn som gir rabattert pris med interrail..

Mon om dette er en permanent holdning hos Vy eller midlertidig nå med Coronarestriksjonene?
    Eller om det är ett misstag och att Vy, pga Corona, ännu inte haft någon Interrail-resenär som upptäckt felet?
    Som sagt: Bäst att du frågar Vy (och berätta gärna här vad de svarar)!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Du får fråga Vy...
    Joda, jeg vet at du kanskje ikke vet svaret på dette spørsmålet, men ett sted i tråden måtte jeg jo skrive. Og da er det greit å skrive et sted hvor det handler om trådens utgangspunkt i stedet for lengre ned hvor alt handler om workarounds mm.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Det första problemet (liggvagn) anser jag är ett icke-problem, mycket låg sannolikhet för att någon drabbas.
    Det andra problemet (inställt, men ej borttaget tåg) är ett reellt problem som drabbar många. Det har SJ med i en långsiktig plan på vad som borde göras. Jag har själv varit med och formulerat problembeskrivningen kring detta.
    Inte alls särskilt låg sannolikhet att någon ska drabbas av liggvagnsproblemet. I tåg med få sovvagnar är risken stor att sovvagnskupéerna tar slut, särskilt nu när allt resande sker i egen kupé. Som exempel hittar jag i tåg Umeå - Göteborg följande vecka att det är står slutsålt må-to samt söndag, medan det fortfarande finns plats i egen liggkupé. Östersund - Göteborg är också fullbokade i sovvagn flera dagar nästa vecka, medan liggkupéer finns. Varje såld extra liggkupé ger +3000 kr till SJ, så det är något som borde åtgärdas, men förstår om det finns annat som har högre prioritet.

Senast redigerat av Nordpilen den 2021-02-21 klockan 19:28:34.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Samtidigt så är ju frågan vad som är "ej säljbart". Om det bara finns kvar en rullstolsplats på ett X2000, är tåget säljbart eller inte? Och liknande frågor (slut i 2 klass men inte 1 klass).
    Är det egentligen alls en relevant fråga huruvida tåget är säljbart eller inte i ett tåg där det krävs platsbokning?

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Är det egentligen alls en relevant fråga huruvida tåget är säljbart eller inte i ett tåg där det krävs platsbokning?
    Ja - av systemtekniska skäl. Spärrar för planerade störningar görs i prissystemet på tågnivå då det är snabbare och enklare än att gå in i platsbokningssystemet. Det blir dessutom en enhetlig process då man kan göra lika för tåg med och utan platsbokning.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag kanske missförstår din fråga, men jag tolkade dig som att när man söker förbindelser med tåg skulle man kontrollera om det t.ex. går att boka platser på de delsträckor man vill ta med i förbindelsen, och om det inte går, så skulle man hoppa över det tåget på den sträckan och leta fram andra förbindelser i stället.
    Men då uppstår frågan vad man skall göra om det är fullt i 2 klass men inte i 1 klass. Den som inte kan tänka sig åka 1 klass vill ju se andra förbindelser.

Eller menade du att man inte kan titta på tåget, utan måste titta på tåget på just den delsträckan man vill ta med, och då har du förstås rätt.

Eller så menade du något annat och då får du förklara mera.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordpilen Visa inlägg
    Inte alls särskilt låg sannolikhet att någon ska drabbas av liggvagnsproblemet. I tåg med få sovvagnar är risken stor att sovvagnskupéerna tar slut, särskilt nu när allt resande sker i egen kupé. Som exempel hittar jag i tåg Umeå - Göteborg följande vecka att det är står slutsålt må-to samt söndag, medan det fortfarande finns plats i egen liggkupé. Östersund - Göteborg är också fullbokade i sovvagn flera dagar nästa vecka, medan liggkupéer finns. Varje såld extra liggkupé ger +3000 kr till SJ, så det är något som borde åtgärdas, men förstår om det finns annat som har högre prioritet.
    Jag åkte Skövde-Umeå med barnen förra vecka höll på just med dessa bokningsövningar. Egentligen ville vi ha en sovkupé men dom var ”nästan” slut. Så vi fick acceptera att boka delad liggvagnskupé. Fast det blev en egen kupé ändå till slut eftersom tågpersonalen flyttade på den ensamme resenär som skulle delat med oss.

Vad som också var förvirrande i bokningssystemet var att alternativet ”egen sovkupé” kom upp trots att det bara fanns 2 lediga sovplatser. Först när man valt egen kupé och skulle gå vidare kom det felmeddelande om att det inte gick att boka.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag kanske missförstår din fråga, men jag tolkade dig som att när man söker förbindelser med tåg skulle man kontrollera om det t.ex. går att boka platser på de delsträckor man vill ta med i förbindelsen, och om det inte går, så skulle man hoppa över det tåget på den sträckan och leta fram andra förbindelser i stället.
    Men då uppstår frågan vad man skall göra om det är fullt i 2 klass men inte i 1 klass. Den som inte kan tänka sig åka 1 klass vill ju se andra förbindelser.

Eller menade du att man inte kan titta på tåget, utan måste titta på tåget på just den delsträckan man vill ta med, och då har du förstås rätt.

Eller så menade du något annat och då får du förklara mera.
    Min naiva utgångspunkt var att ett tåg med obligatorisk platsbokning egentligen är en uppsättning av säljbara platser och inte något som i sig går att sälja. Efter Kippus förklaring förstår jag att det är något av en idealiserad bild som inte är praktiskt realiserbar i dagens system.

Medlem
    nov 2019

Min naiva utgångspunkt var att ett tåg med obligatorisk platsbokning egentligen är en uppsättning av säljbara platser och inte något som i sig går att sälja. Efter Kippus förklaring förstår jag att det är något av en idealiserad bild som inte är praktiskt realiserbar i dagens system.
    Tekniskt så säljer man inte en plats, man bokar den.
    En biljett består (för tåg med obligatorisk platsbokning) förenklat av tre delar; en tidtabell från tidtabellssystemet, en prissatt färdbiljett från prissystemet (som prissätter baserat på avgång, klass, antal resenärer etc.) och en platsbokning från platsbokningssystemet. Saknas någon av dessa tre komponenter så kan säljsystemet inte skapa en biljett.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tekniskt så säljer man inte en plats, man bokar den.
    En biljett består (för tåg med obligatorisk platsbokning) förenklat av tre delar; en tidtabell från tidtabellssystemet, en prissatt färdbiljett från prissystemet (som prissätter baserat på avgång, klass, antal resenärer etc.) och en platsbokning från platsbokningssystemet. Saknas någon av dessa tre komponenter så kan säljsystemet inte skapa en biljett.
    Jag tror mig förstå det mesta utom varför man har skapat dessa olika system, de fungerar väl ändå inte utan varandra? Är det av historiska orsaker?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag tror mig förstå det mesta utom varför man har skapat dessa olika system, de fungerar väl ändå inte utan varandra? Är det av historiska orsaker?
    Min gissning är att det beror på att på samma tåg kan flera alternativ vara bokningsbara:
    1 kl sittplats
    2 kl sittplats
    liggplats
    sovplats
    etc

Idén är då att man först söker förbindelse, sedan får man välja vilken tjänst man vill söka.

Naturligtvis kunde man byggt tvärtom, dvs att man hade valt tjänst först och sedan fick se vad det fanns att välja på, men då uppkommer genast problem såsom hur anslutningsresor till nattåg ska hanteras. Dessutom måste man ha en dynamisk sökmotor, dvs sökmotorn ska söka baserat på bokningsläget.

Medlem
    nov 2019

Historiska skäl. Det går att ha allt i ett system.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Min gissning är att det beror på att på samma tåg kan flera alternativ vara bokningsbara:
    1 kl sittplats
    2 kl sittplats
    liggplats
    sovplats
    etc

Idén är då att man först söker förbindelse, sedan får man välja vilken tjänst man vill söka.

Naturligtvis kunde man byggt tvärtom, dvs att man hade valt tjänst först och sedan fick se vad det fanns att välja på, men då uppkommer genast problem såsom hur anslutningsresor till nattåg ska hanteras. Dessutom måste man ha en dynamisk sökmotor, dvs sökmotorn ska söka baserat på bokningsläget.
    Såvitt jag kan se på sj.se så väljer jag bara mellan olika tjänster, där en viss tjänst också förutsätter att jag åker med en viss förbindelse. Jag klickar ju aldrig på ett visst tåg för att boka något, utan på sin höjd för att expandera informationen som redan är laddad i webbsidan; det är först när jag väljer platstyp som jag påbörjar själva bokningsförfarandet. Kombinationen av natt- och dagbiljetter samt 1 och 2 kl verkar baseras på antaganden om att det är ok att åka 2 kl på sträckor där 1 kl saknas men inte tvärtom, osv. Det enda som sökstrukturen bidrar med i det här fallet tycks vara en risk för misstag från SJ:s sida.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Såvitt jag kan se på sj.se så väljer jag bara mellan olika tjänster, där en viss tjänst också förutsätter att jag åker med en viss förbindelse. Jag klickar ju aldrig på ett visst tåg för att boka något, utan på sin höjd för att expandera informationen som redan är laddad i webbsidan; det är först när jag väljer platstyp som jag påbörjar själva bokningsförfarandet. Kombinationen av natt- och dagbiljetter samt 1 och 2 kl verkar baseras på antaganden om att det är ok att åka 2 kl på sträckor där 1 kl saknas men inte tvärtom, osv. Det enda som sökstrukturen bidrar med i det här fallet tycks vara en risk för misstag från SJ:s sida.
    Nu förstår jag inte riktigt. Bokningsdialogen börjar väl alltid med att man söker förbindelse? dvs tåg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Nu förstår jag inte riktigt. Bokningsdialogen börjar väl alltid med att man söker förbindelse? dvs tåg.
    Nej, den börjar med att man anger varifrån och vart samt datum. Därefter får man upp en tabell med olika resor. Den är med hänsyn till sidans överskådlighet komprimerad så att du måste klicka på en resa för att få upp detaljerna och kunna välja en viss biljett, men bortsett från det skulle du egentligen kunna se samtliga alternativ samtidigt så att du med ett enda klick väljer både resa och plats.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Nej, den börjar med att man anger varifrån och vart samt datum. Därefter får man upp en tabell med olika resor. Den är med hänsyn till sidans överskådlighet komprimerad så att du måste klicka på en resa för att få upp detaljerna och kunna välja en viss biljett, men bortsett från det skulle du egentligen kunna se samtliga alternativ samtidigt så att du med ett enda klick väljer både resa och plats.
    Jo, men det omvända är att jag väljer att jag enbart vill se sovplatser eller enbart 1 kl-förbindelser etc.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •