Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Frågor om Kalix

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Frågor om Kalix

Jag har sagt det tidigare, men jag kan säga det igen. Jag har aldrig varit i trakterna kring varken Kalix eller Haparanda. Jag har varit i Luleå, Boden, Kiruna och upp till Narvik, men inte längs med Haparandabanan.

Kalix ligger inte längs med den gamla Haparandabanan. De fick sin järnväg där 1961, men har hittills aldrig haft persontrafik. Det är först nu 2021 som de för första gången får persontrafik. Banan till Kalix som öppnades 1961 var aldrig tänkt för persontrafik.

Jag hittade den här bilden från Wikipedia, se länk:

https://upload.wikimedia.org/wikiped...4gsstation.jpg

Bilden visar det stationshus som fanns i Kalix innan den nya banan mot Haparanda var klar. Byggnaden lär vara riven idag. Den ka ha legat på en annan plats än där den nya stationen i Kalix som snart öppnar ligger.

Någon som vet lite här eller har sett byggnaden i verkligheten?

Jag antar att den aldrig var tänkt för persontrafik. Stämmer det? Den var alltså inte förberedd för att ha väntsal och liknande?

Vilket år revs den? Var denna byggnad byggd 1961 då banan byggdes? Av byggstilen att döma så verkar det troligt att detta kan vara byggt 1961. Men någon som vet? Någon här som sett denna i verkligheten?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Sv: Frågor om Kalix

Den låg här.

Det är cirka 2 km öster om Kalix Resecentrum.

Senast redigerat av Kippu den 2021-02-20 klockan 22:59:40.

Citat Ursprungligen postat av Kippu Visa inlägg
    Den låg här.

Det är cirka 2 km öster om Kalix Resecentrum.
    På Eniros flygbilder och kartor finns stationshuset kvar: https://kartor.eniro.se/?c=65.856433...&z=18&l=aerial

Jag har nu gått igenom mitt bildarkiv och publicerat bilder från stationen på länken nedan. Dock har jag inget svar på när stationshuset revs eftersom jag blev lite förvånad att det var borta när jag besökte platsen i somras. Någon gång efter hösten 2012 har det hänt i alla fall.
    https://jvgfoto.se/banor/haparandaba...ruk/kalix-klx/

David Larsson, Jiellevárre
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 30 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av David Larsson Visa inlägg
    På Eniros flygbilder och kartor finns stationshuset kvar: https://kartor.eniro.se/?c=65.856433...&z=18&l=aerial

Jag har nu gått igenom mitt bildarkiv och publicerat bilder från stationen på länken nedan. Dock har jag inget svar på när stationshuset revs eftersom jag blev lite förvånad att det var borta när jag besökte platsen i somras. Någon gång efter hösten 2012 har det hänt i alla fall.
    Jag gick igenom mina bilder i telefonen från när vi hade provkörningar med X62 mellan Bredviken och Vuonoskogen. Då var stationshuset i Kalix rivet men spåret gjorde åtminstone då den, numera, omotiverade kroken som krävdes för att komma förbi huset. Detta var 19 november 2018.

Citat Ursprungligen postat av Mattias Månsson Visa inlägg
    Jag gick igenom mina bilder i telefonen från när vi hade provkörningar med X62 mellan Bredviken och Vuonoskogen. Då var stationshuset i Kalix rivet men spåret gjorde åtminstone då den, numera, omotiverade kroken som krävdes för att komma förbi huset. Detta var 19 november 2018.
    Ja spåret ligger kvar i kroken runt den rivna byggnaden, så det är lätt att se var den stod!

David Larsson, Jiellevárre
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 30 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av David Larsson Visa inlägg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Jag har sagt det tidigare, men jag kan säga det igen. Jag har aldrig varit i trakterna kring varken Kalix eller Haparanda. Jag har varit i Luleå, Boden, Kiruna och upp till Narvik, men inte längs med Haparandabanan.

Kalix ligger inte längs med den gamla Haparandabanan. De fick sin järnväg där 1961, men har hittills aldrig haft persontrafik. Det är först nu 2021 som de för första gången får persontrafik. Banan till Kalix som öppnades 1961 var aldrig tänkt för persontrafik.

Jag hittade den här bilden från Wikipedia, se länk:

https://upload.wikimedia.org/wikiped...4gsstation.jpg

Bilden visar det stationshus som fanns i Kalix innan den nya banan mot Haparanda var klar. Byggnaden lär vara riven idag. Den ka ha legat på en annan plats än där den nya stationen i Kalix som snart öppnar ligger.

Någon som vet lite här eller har sett byggnaden i verkligheten?

Jag antar att den aldrig var tänkt för persontrafik. Stämmer det? Den var alltså inte förberedd för att ha väntsal och liknande?

Byggnaden var i princip ett godsmagasin med personallokaler. Ställverket syns i ena hörnet av byggnaden. T44 347 med vagnar ska bli vagnuttagning 75055 till Morjärv när personalen ätit klart.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Martin O Visa inlägg

Byggnaden var i princip ett godsmagasin med personallokaler. Ställverket syns i ena hörnet av byggnaden. T44 347 med vagnar ska bli vagnuttagning 75055 till Morjärv när personalen ätit klart.

Den stationen ser verkligen inte lämplig ut för persontrafik!

Vet någon om stationshuset byggdes just 1961 i samband med att banan byggdes? Det verkar ju mest logiskt om det skulle vara så.

Trästolparna med belysning är idag borttagna när kontaktledningsstolparna sattes upp. Den detaljen måste jag säga ser bättre ut idag, då denna belysning inte var så speciellt vacker.

Man förstår att om de hade satsat på den här stationen för persontrafiken, så hade de nog antingen rivit huset i alla fall, eller fått bygga om det så omfattande att det troligen inte hade varit billigare än att riva och bygga nytt.

Men den här stationen låg alltså lite för mycket i periferin för persontrafik? Den nya stationen ligger väl närmare stadskärnan i Kalix?

Hur långt efter bilden tog spåret slut på den tiden? För jag antar att stationshuset borde ha legat i princip där spåret tog slut?

Никлас Быгдестам

Medlem
    nov 2019

Hur långt efter bilden tog spåret slut på den tiden? För jag antar att stationshuset borde ha legat i princip där spåret tog slut?
    Cirka 10 km bort. Banan har aldrig slutat i Kalix, den gick till lastplatsen Karlsborgsbruk.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Från loket till stoppbocken i Karlsborgsbruk är det drygt 11 km.

Medlem
    sep 2017

Cirka 10 km bort. Banan har aldrig slutat i Kalix, den gick till lastplatsen Karlsborgsbruk.
    Citat Ursprungligen postat av Martin O Visa inlägg
    Från loket till stoppbocken i Karlsborgsbruk är det drygt 11 km.

Jag förstår!

Hur långt är det mellan det här gamla stationshuset och den växel den nya banan förgrenar sig med den som går till Karlsborgsbruk? Och hur lång är då sista snutten mellan den förgreningen och Karlsborgsbruk?

Finns det kvar godstrafik till Karlsborgsbruk?

Никлас Быгдестам

Medlem
    nov 2019

Jag förstår!

Hur långt är det mellan det här gamla stationshuset och den växel den nya banan förgrenar sig med den som går till Karlsborgsbruk? Och hur lång är då sista snutten mellan den förgreningen och Karlsborgsbruk?

Kalix 38,5
    Bredviken 42,5 (skiljeväxel)
    Karlsborgsbruk, västra bangården 47,4
    Karlsborgsbruk 48,1
    Källa: SJK-boken Järnvägsdata

Senast redigerat av Kippu den 2021-02-21 klockan 16:32:00.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag förstår!

Googlemaps får det till 4,4 kilometer till förgreningen - https://www.google.se/maps/@65.82880...!3m1!1e3?hl=sv (högerklicka för mätning)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Den stationen ser verkligen inte lämplig ut för persontrafik!

Vet någon om stationshuset byggdes just 1961 i samband med att banan byggdes? Det verkar ju mest logiskt om det skulle vara så.

Trästolparna med belysning är idag borttagna när kontaktledningsstolparna sattes upp. Den detaljen måste jag säga ser bättre ut idag, då denna belysning inte var så speciellt vacker.

Man förstår att om de hade satsat på den här stationen för persontrafiken, så hade de nog antingen rivit huset i alla fall, eller fått bygga om det så omfattande att det troligen inte hade varit billigare än att riva och bygga nytt.

Men den här stationen låg alltså lite för mycket i periferin för persontrafik? Den nya stationen ligger väl närmare stadskärnan i Kalix?

Jo avståndet från de centrala delarna av Kalix till stationen var en bit. Drar mig till minnes när SJK i slutet(?) på 70-talet hade en resa i övre Norrland och vi reste med Y8 1211 från Boden tor Kalix. Under uppehållet i Kalix skulle det ätas naturligtvis och många hamnade på ortens pizzeria. Flera hade gått till pizzerian och några hade fått lift med en av ortens raggarbilar!
    För returresan till stationen skulle det åkas taxi. Det blev problem med att övertyga den utlandsfödda pizzabagaren när han skulle ringa taxi och boka en bil. Att det fanns en station och dessutom ett tåg där som vi skulle med, det hade han aldrig hört talas om! Jodå taxin kom och vi kom med tåget!

1. Klass
    Medlem
    aug 2019

Resan som Besc minns ägde rum den 21 maj 1977. Vi var några som ställde stegen mot det närmaste näringsstället, baren vid Kalix Sjukhus. Den lilla baren hade en rätt - korv och mos - vilken tog slut innan vi småsprang mot tåget.

Senast redigerat av YC05p 794 den 2021-02-21 klockan 16:53:06.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Besc Visa inlägg
    Jo avståndet från de centrala delarna av Kalix till stationen var en bit. Drar mig till minnes när SJK i slutet(?) på 70-talet hade en resa i övre Norrland och vi reste med Y8 1211 från Boden tor Kalix. Under uppehållet i Kalix skulle det ätas naturligtvis och många hamnade på ortens pizzeria. Flera hade gått till pizzerian och några hade fått lift med en av ortens raggarbilar!
    För returresan till stationen skulle det åkas taxi. Det blev problem med att övertyga den utlandsfödda pizzabagaren när han skulle ringa taxi och boka en bil. Att det fanns en station och dessutom ett tåg där som vi skulle med, det hade han aldrig hört talas om! Jodå taxin kom och vi kom med tåget!
    Trevlig historia!

Tittar man på kartan så ser man att en av de viktigaste gatorna i Kalix faktiskt heter Järnvägsgatan. Bakom 1961 års station ligger en mindre gata som heter Bangårdsvägen. Man förstår att båda dessa gator fick sina namn någon gång efter 1961.

De fåtal Kalixbor jag träffat på har faktiskt när jag mött dem sagt att de aldrig åkt tåg i hela sitt liv. De har åkt buss och de kör bil, men tåg har de aldrig åkt. Detta är säkert rätt vanligt i Kalix kan jag tänka mig. Men nu när banan snart öppnas för persontrafik så blir det nog rätt mycket ändring på detta.

Antal persontåg som rullar i just Kalix från 1961 och till idag måste vara väldigt begränsat. Vid invigningen 1961 gick ett dieseldraget lokdraget persontåg med då splitter nya 60-talsvagnar. Vagnstypen var så ny då att de var ovanliga i reguljär trafik, men de hade satt ihop ett tåg med sådana för invigningen. Sedan har vi då resan som Besc berättar om. Och nu i modern tid har det rullat några specialtåg. Men frågan är om det är så många fler persontåg som rullat i just Kalix

Никлас Быгдестам

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Antal persontåg som rullar i just Kalix från 1961 och till idag måste vara väldigt begränsat. Vid invigningen 1961 gick ett dieseldraget lokdraget persontåg med då splitter nya 60-talsvagnar. Vagnstypen var så ny då att de var ovanliga i reguljär trafik, men de hade satt ihop ett tåg med sådana för invigningen. Sedan har vi då resan som Besc berättar om. Och nu i modern tid har det rullat några specialtåg. Men frågan är om det är så många fler persontåg som rullat i just Kalix
    Sveriges genom tiderna minst persontrafikerade station?

Lilla Edet borde väl kunna konkurrera? Och stationerna längs hamnbanan i Göteborg?

Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg

Lilla Edet borde väl kunna konkurrera? Och stationerna längs hamnbanan i Göteborg?
    Lilla Edet har väl haft persontrafik? En bra konkurrent är däremot Svappavaara.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Lilla Edet har väl haft persontrafik? En bra konkurrent är däremot Svappavaara.
    Ja det finns ju gott om tekniska stationer som aldrig haft resandeutbyte. Och så blir det ju den eviga frågan om vad som definierar en station.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg

42 år med persontrafik (egentligen 47, men 5 år med nästan ingen trafik), i snitt ungefär 4½ tåg per dag och riktning, det blir kanske sisådär 65 000 persontåg per riktning som under åren angjort Lilla Edets station. Runt 130 000 sammanlagt alltså, mellan tummen och pekfingret. Rätt mycket faktiskt.

Senast redigerat av Mattias Jansson den 2021-02-21 klockan 19:43:51.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •