Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Frågor om Kalix

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Frågor om Kalix

Citat Ursprungligen postat av David Larsson Visa inlägg
    Ja spåret ligger kvar i kroken runt den rivna byggnaden, så det är lätt att se var den stod!

Njäääe…? Jmf med den andra bilden i tråden (nedan).

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Njäääe…? Jmf med den andra bilden i tråden (nedan).

Det är dessa bilder du bör jämföra, om än tagna från olika håll. Bangården byggdes om i samband med nybygget mot Haparanda.

https://jvgfoto.se/banor/haparandaba...ruk/kalix-klx/

David Larsson, Jiellevárre
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 30 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg

Moderator Niklas Bygdestams avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Martin O Visa inlägg
    Citat Ursprungligen postat av David Larsson Visa inlägg
    Jag kan inte låta bli att jämföra de här två bilderna.

Lastkajen närmast kameran på den övre bilden är helt klart riven.

På den övre bilden tycker jag att det var en ovanligt ful bangårdsbelysning i ett ovanligt utförande. Det är speciellt stolparna på vänster sida på den övre bilden som jag tycker var ovanligt fula för att vara bangårdsbelysning. Troligen var den billig i inköp och säkert funktionell. Och säkert struntade man i en den var ful, bara att det fungerade. Denna är borta då kontaktledningsstolparna sattes ut och en normal bangårdsbelysning på kontaktledningsstolparna har ersatt, vilket jag tycker ser mycket snyggare ut.

Men jag reagerar också på stationshuset. Lastkajen på spårsidan är borttagen. Men likaså det utskjutande taket över lastkajen har de tagit bort. Men det ser ändå trots allt ut som om de hade tänkt att behålla byggnaden. Ändå är den riven idag. Undrar vad som fått dem att ändra sig? Eller, de kanske redan då visste att det skulle rivas, men hade ändå kapa t bort lastkajen för att det var nödvändigt för bangårdsombyggnaden?

Никлас Быгдестам

Allmänt intresserad av järnvägar. Inriktar mig på Europa. Jag bor i Uppsala

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Niklas Bygdestam Visa inlägg
    Jag kan inte låta bli att jämföra de här två bilderna.

Lastkajen närmast kameran på den övre bilden är helt klart riven.

På den övre bilden tycker jag att det var en ovanligt ful bangårdsbelysning i ett ovanligt utförande. Det är speciellt stolparna på vänster sida på den övre bilden som jag tycker var ovanligt fula för att vara bangårdsbelysning. Troligen var den billig i inköp och säkert funktionell. Och säkert struntade man i en den var ful, bara att det fungerade. Denna är borta då kontaktledningsstolparna sattes ut och en normal bangårdsbelysning på kontaktledningsstolparna har ersatt, vilket jag tycker ser mycket snyggare ut.

Men jag reagerar också på stationshuset. Lastkajen på spårsidan är borttagen. Men likaså det utskjutande taket över lastkajen har de tagit bort. Men det ser ändå trots allt ut som om de hade tänkt att behålla byggnaden. Ändå är den riven idag. Undrar vad som fått dem att ändra sig? Eller, de kanske redan då visste att det skulle rivas, men hade ändå kapa t bort lastkajen för att det var nödvändigt för bangårdsombyggnaden?
    Taket och kontaktledningen hade nog inte blivit en bra kombination.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Taket och kontaktledningen hade nog inte blivit en bra kombination.
    Jag tror att det är lite märkligt, förr fanns där plats för tre raka spår med lastkajen/taken, nu är det bara två spår och man flyttade det ena spåret betydligt närmare huset, så man ansträngde inte sig för mycket vid projektering ;) Men som sagt där kanske fanns ingen anledning att bevara huset.

Mvh mormax

Vilket år revs den? Var denna byggnad byggd 1961 då banan byggdes? Av byggstilen att döma så verkar det troligt att detta kan vara byggt 1961. Men någon som vet? Någon här som sett denna i verkligheten?
    Lite efterforskning i kommunens protokoll gav följande:

2018-02-13: Rivingslov Kalix 8:35, stationshus och garage

2018-09-25: Startbesked Kalix 8:35, rivning stationshus och garage

2018-12-11: Slutbesked Kalix 8:35, rivning för stationshus och garage

Senast redigerat av David Larsson den 2021-02-23 klockan 07:10:05.
    David Larsson, Jiellevárre
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 30 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg

Medlem
    sep 2017

Ja det var verkligen klara besked om rivningen!

Men vad kan ha ändrat förutsättningarna så man valde att riva det? Om stationshuset hade varit onödigt när nya banan byggdes mot Haparanda och vid elektrifieringen, så borde de ha rivit byggnaden redan då. Men åtminstone vid elektrifieringen verkar de ha tänkt sig att byggnaden skulle användas. Men senare har de ändrat sig. Så vad har ändrat dessa förutsättningar?

Никлас Быгдестам

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Ja det var verkligen klara besked om rivningen!

Men vad kan ha ändrat förutsättningarna så man valde att riva det? Om stationshuset hade varit onödigt när nya banan byggdes mot Haparanda och vid elektrifieringen, så borde de ha rivit byggnaden redan då. Men åtminstone vid elektrifieringen verkar de ha tänkt sig att byggnaden skulle användas. Men senare har de ändrat sig. Så vad har ändrat dessa förutsättningar?
    Man (dvs den som ägde stationshuset) hade gissningsvis en hyresgäst (eller annan som disponerade utrymmen i huset) när nya Haparandabanan byggdes men som senare inte längre hade behov av att hyra (eller disponera) utrymmena, kombinerat med att det förmodligen inte var något bra läge efter ombyggnaden. Så i stället för att låta huset förfalla (och innebära risker för det låg så nära spåret) så rev man det.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Man (dvs den som ägde stationshuset) hade gissningsvis en hyresgäst (eller annan som disponerade utrymmen i huset) när nya Haparandabanan byggdes men som senare inte längre hade behov av att hyra (eller disponera) utrymmena, kombinerat med att det förmodligen inte var något bra läge efter ombyggnaden. Så i stället för att låta huset förfalla (och innebära risker för det låg så nära spåret) så rev man det.
    Ja en hyresgäst låter logiskt. Då borde det ha varit någon som hade detta som godsmagasin, men inte för järnvägstransporter utan för lastbil? Kan detta stämma? Så åtminstone åren från ombyggnaden och fram till rivningen användes byggnaden enbart för lastbilstransporter? Kan detta stämma?

För att ingen ska missförstå: Jag sörjer inte byggnaden, jag är bara nyfiken på hur det låg till. Det finns gott om fina stationshus och andra byggnader relaterade till järnvägen som vi ska vara rädda om och låta bli att riva, även om de blir överflödiga för sin ursprungliga funktion. Men just detta hus var inte speciellt vackert. En typisk förrådsbyggnad från 1960- och 1970-talen bara, som råkat kallas "station" genom sitt läge och tidigare funktion bara.

Никлас Быгдестам

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag vet att DHL körde lastbil och gjorde någon omlastning i magasinet omkring 2008-2009.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •