Jag har sagt det tidigare, men jag kan säga det igen. Jag har aldrig varit i trakterna kring varken Kalix eller Haparanda. Jag har varit i Luleå, Boden, Kiruna och upp till Narvik, men inte längs med Haparandabanan.
Kalix ligger inte längs med den gamla Haparandabanan. De fick sin järnväg där 1961, men har hittills aldrig haft persontrafik. Det är först nu 2021 som de för första gången får persontrafik. Banan till Kalix som öppnades 1961 var aldrig tänkt för persontrafik.
Jag hittade den här bilden från Wikipedia, se länk:
https://upload.wikimedia.org/wikiped...4gsstation.jpg
Bilden visar det stationshus som fanns i Kalix innan den nya banan mot Haparanda var klar. Byggnaden lär vara riven idag. Den ka ha legat på en annan plats än där den nya stationen i Kalix som snart öppnar ligger.
Någon som vet lite här eller har sett byggnaden i verkligheten?
Jag antar att den aldrig var tänkt för persontrafik. Stämmer det? Den var alltså inte förberedd för att ha väntsal och liknande?
Vilket år revs den? Var denna byggnad byggd 1961 då banan byggdes? Av byggstilen att döma så verkar det troligt att detta kan vara byggt 1961. Men någon som vet? Någon här som sett denna i verkligheten?