Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Tyngsta tågen i Sverige

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tyngsta tågen i Sverige

Citat Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
    Rekordet är 100,000 ton malmtåg 682 vagnar och över 7000 meter långt Australien.

Men i ordinarie drift.
    Australien BHP Iron ore train has typically 268 cars and a train weight of 43,000 tonnes carrying 24,200 tonnes of iron ore, 2.8 km long.
    Det finns någon smalspårig malmbana i Australien, eller möjligen Nya Zealand, som kör med ganska präktiga tågvikter.

(När jag arbetade på SL skulle jag en gång ca 2003 vara med på något möte med viss koppling till även RB:s framtid. Jag visste att några av mötesdeltagarna inte var tekniker utan mera planerare men religiöst övertygade om att "smalspår var gammalt skit, fungerar inte i moderna samhällen" så jag ordnade med att konferenssalens väggvideoskärm under tiden som mötesdeltagarna samlades i rummet innan visade en ganska suggestiv film från den banan jag tänker på där man ser en lång videosekvens som filmats med stor inzoomning från förlängningen av en raksträcka och några hundra meter bort är ett backkrön. Soldaller får spåret att vibrera på filmen, och över krönet kommer sen dieselloket som man först ser taket på och sedan mer och mer av lokfronten. Loket blir större och större, och sedan ser man under utzoomning att spåret svänger åt sidan varefter den enorma raden av vagnar syns, och tåget tar liksom aldrig slut. Man förstår att det är ett tuuungt och hyfsat modernt malmtåg och att hastigheten är runt 30-50 km/h (fritt ur minnet).)

Någon som vet vilken bana jag avser?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg
    Det finns någon smalspårig malmbana i Australien, eller möjligen Nya Zealand, som kör med ganska präktiga tågvikter.

(När jag arbetade på SL skulle jag en gång ca 2003 vara med på något möte med viss koppling till även RB:s framtid. Jag visste att några av mötesdeltagarna inte var tekniker utan mera planerare men religiöst övertygade om att "smalspår var gammalt skit, fungerar inte i moderna samhällen" så jag ordnade med att konferenssalens väggvideoskärm under tiden som mötesdeltagarna samlades i rummet innan visade en ganska suggestiv film från den banan jag tänker på där man ser en lång videosekvens som filmats med stor inzoomning från förlängningen av en raksträcka och några hundra meter bort är ett backkrön. Soldaller får spåret att vibrera på filmen, och över krönet kommer sen dieselloket som man först ser taket på och sedan mer och mer av lokfronten. Loket blir större och större, och sedan ser man under utzoomning att spåret svänger åt sidan varefter den enorma raden av vagnar syns, och tåget tar liksom aldrig slut. Man förstår att det är ett tuuungt och hyfsat modernt malmtåg och att hastigheten är runt 30-50 km/h (fritt ur minnet).)

I Australien körs koltåg på 1067 mm spårvidd. Antar att du avser Sydafrikanska koltåg som körs med en blandning av el- och diesellok under 50 kV spänning i tråden.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bobo L Visa inlägg

Kan ju vara denna bana
    The massive narrow-gauge 3 ft 6 in (1,067 mm) coal trains of the Queensland Railway with 100 wagons and 2 midtrain electric locomotives show what is possible with narrow gauge with modern equipment and tracklaying techniques.

Men kan ju även vara Sugar Narrow Gauge Cane Trains (socker tåg) de kan vara rätt långa men är väl inte så tunga

Alla smalspåriga järnvägar i Australien Länk

Senast redigerat av jorgen3 den 2021-02-22 klockan 11:53:19.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av BD Visa inlägg
    I Australien körs koltåg på 1067 mm spårvidd. Antar att du avser Sydafrikanska koltåg som körs med en blandning av el- och diesellok under 50 kV spänning i tråden.
    Det är malmtransport på Sishen-Saldahna som körs med det ovanliga 50 kV systemet.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sish...a_railway_line

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det är malmtransport på Sishen-Saldahna som körs med det ovanliga 50 kV systemet.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sish...a_railway_line
    Tack för tips om banor och filmer, det blir en stund vid datorn med en rejäl balja kaffa i helgen.

Dock, filmen jag berättade om visade en bana med spårvidden ca 1000 mm (1067 kanske?) med kraftigt spår (ca 50 kg-räler på betongslipers, eller i vart fall ett slipersbestånd i mycket gott skick) med någon slags grovstensballast ("makadam"), och allt synligt järnvägsrelaterat föreföll vara i mycket gott skick. Inget ogräs, och inte en massa busk och sly. Välskött!

Dock, inget körsnöre i himlen ovanför tågrälsarna. Hyfsat moderna diesellok, liknande vad som idag, eller igår kväll, rullar på kommersiella tungtrafikbanor i USA. Inge´ nedslitet junk från 60-talet, lixom.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

3300ton vagnsvikt e Max på Hectors timmertåg med de stora Sggrrs-vagnarna Så knappt 3500 totalt och ca 630 meter beroende på lok

Senast redigerat av Bengan den 2021-02-23 klockan 21:37:28.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Okej så uppdatering på listan

1: LKAB malmtåg 9200 ton (Rekord i hela Europa) eller motsvarande vikt 4600 st 2 tons bilar. Om de kör efter varandra med 100m avstånd så blir kön 48,3 mil lång! Luleå-Narvik
    2: Kaunis Malmtåg 4200 ton (åtminstone tåg 200)
    3: Green Cargo Ståltåg 3500 ton. (dessa vägde 1800-2200 ton på 80-90 talet)
    4: Hector Rail timmertåg 3500 ton (dessa var väl ca 2000 ton 80-90 talet)
    5: Vissa "vanliga godståg" 3000 ton. Som tåget Hallsberg-Trelleborg i Youtube videon. Skulle vara intressant om det är rekordet i södra sverige eller om det går tyngre tåg

Generellt så är känslan att vissa tåg blivit tyngre med åren. På 80-90. talet var väl malmtågen 5500 ton om jag inte kom ihåg fel
    Ståltåget var 1800 ton i början fick vi veta här . Många godståg kring Ånge var 1300 ton söderut och jag tror det var 900 ton norr om Långsele (ett rc lok)

Men om snitt tågets medelvikt har vi ingen aning om. Vissa Are tåg ser väldigt kort ut och kan inte väga så mycket.
    Men man är nog mycket effektivare i vagn användningen nu. Det lät som man drog mycket tomvagnar förut.

Senast redigerat av jorgen3 den 2021-02-23 klockan 22:17:37.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ståltågen i norra stålpendeln har max 3700 ton vagnvikt plus två MB lok 124 ton styck.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Uppdatering igen efter ny information.

1: LKAB malmtåg 9200 ton (Rekord i hela Europa) (5500 ton förut)
    2: Kaunis Malmtåg 4200 ton (åtminstone tåg 200)
    3: Green Cargo Ståltåg 3950 ton. (dessa vägde 1800-2200 ton på 80-90 talet)
    4: Hector Rail timmertåg 3500 ton (dessa var väl ca 2000 ton 80-90 talet)
    5: Vissa "vanliga godståg" 3000 ton. Som tåget Hallsberg-Trelleborg i Youtube videon. Skulle vara intressant om det är rekordet i södra Sverige eller om det går tyngre tåg
    6: Vanliga lastade/Längre godståg med ett Re Rd Rc lok 1500-2000 ton (kanske)

Imponerande av Mb loken att få med så mycket vagnvikt. Är ju en rejäl skillnad mot 80 talet. Är ju inte lättaste banorna de kör. 16 promille på flera ställen bla Anundsjöbacken.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Mb-lokens vikt?

Citat Ursprungligen postat av kesj Visa inlägg
    Ståltågen i norra stålpendeln har max 3700 ton vagnvikt plus två MB lok 124 ton styck.
    Är det inte så att numera väger Mb-loken 132 ton liksom sina systar 161?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •