Ursprungligen postat av
Bobo L
Det finns någon smalspårig malmbana i Australien, eller möjligen Nya Zealand, som kör med ganska präktiga tågvikter.
(När jag arbetade på SL skulle jag en gång ca 2003 vara med på något möte med viss koppling till även RB:s framtid. Jag visste att några av mötesdeltagarna inte var tekniker utan mera planerare men religiöst övertygade om att "smalspår var gammalt skit, fungerar inte i moderna samhällen" så jag ordnade med att konferenssalens väggvideoskärm under tiden som mötesdeltagarna samlades i rummet innan visade en ganska suggestiv film från den banan jag tänker på där man ser en lång videosekvens som filmats med stor inzoomning från förlängningen av en raksträcka och några hundra meter bort är ett backkrön. Soldaller får spåret att vibrera på filmen, och över krönet kommer sen dieselloket som man först ser taket på och sedan mer och mer av lokfronten. Loket blir större och större, och sedan ser man under utzoomning att spåret svänger åt sidan varefter den enorma raden av vagnar syns, och tåget tar liksom aldrig slut. Man förstår att det är ett tuuungt och hyfsat modernt malmtåg och att hastigheten är runt 30-50 km/h (fritt ur minnet).)
Någon som vet vilken bana jag avser?