Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Gummihjul på räls

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Gummihjul på räls

Citat Ursprungligen postat av Waxholm - Rindö järnväg. Visa inlägg
    Eldrtivna miljövänliga höghastighetsbussar som susar fram i 300 bland bilar och långtradare.
    För att lämna ämnet om banbyggnad..Har funderat hur fort det kan vara rimligt att köra gummihjul på asfalt utan att det blir dyrt och svårt med däckslitage. Helt oavsett annan teknikutveckling torde det vara konstant över längre tid. Vilket jag gissar talar för att investera i spårbundet i någon form.

*** Utbruten tråd ***

Senast redigerat av X1000 den 2021-02-18 klockan 22:01:57.

Passagerare
    Medlem
    jan 2020

Sv: Finns det alternativ till betong i prefab höghastighetsbana?

Citat Ursprungligen postat av Johnjohn Visa inlägg
    .Har funderat hur fort det kan vara rimligt att köra gummihjul på asfalt utan att det blir dyrt och svårt med däckslitage.
    Hur fort går det att köra med gummihjul på räls ? Ni kommer väl ihåg michelinvagnen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av körsbär Visa inlägg
    Hur fort går det att köra med gummihjul på räls ? Ni kommer väl ihåg michelinvagnen.
    Borde finnas referenser från städer som har spårbussar t.ex. Essen, Adelaide, mfl.
    Tror nog hastigheten är begränsad till 70-80 km/tim, beroende på den mekaniska spårstyrningen.
    Sen begränsar också väggeometrin hastigheten till 120-130 km/tim på motorväg. Vid högre hastigheter skulle sidokrafterna (acceleration) bli för stora.

Senast redigerat av Stefan K den 2021-02-18 klockan 14:39:28.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Om jag inte minns fel när jag var i Paris Metro 1986 så hade de gummihjul jämte rälsen som drev fram vagnarna. Undrar hur fort de körde?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ingeville Visa inlägg
    Om jag inte minns fel när jag var i Paris Metro 1986 så hade de gummihjul jämte rälsen som drev fram vagnarna. Undrar hur fort de körde?
    Gissningsvis inte mer än 80. Stationerna ligger tätt. Men man accelererar och bromsar snabbare med gummihjul. Och bullret minskade när de går på högbanor.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har Paris kvar sin tunnelbana med gummihjul. https://www.youtube.com/watch?v=ifFJw6ddXHw Luktade kanske inte så gott men varmt och skönt var det när man klev ner till de underjordiska stationerna en kulen vinterdag. Var ett tag sedan jag var i behov att ta den linjen Men jämfört med de spårbundna trafiken var det riktigt skönt att åka med gummihjulstunnelbanetågen. Fast kanske inte helt fel att ta med sig hörselskydden. Skulle vara häftigt att få åka i 350 om tåget var utrustad med gummihjul.
    Såg i ett gammalt nummer av Ny Teknik att man testat järnvägsjul av stål och gummi som skulle minska bullret. Slitytorna och axeln skulle tillverkas av stål men delen mellan hjulringen och axeln skulle tillverkas av en blandning av gummi och stål för att minska bullret.
    Funderar på om man istället för betong kunde använda sig av plywood och limträbalkar istället för betong och stål. Behandlar man trät borde det gå att slippa rötan i trävirket. I Eskilstuna byggde man en gångbro i limträ och den finns visst kvar.

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Har Paris kvar sin tunnelbana med gummihjul. https://www.youtube.com/watch?v=ifFJw6ddXHw Luktade kanske inte så gott men varmt och skönt var det när man klev ner till de underjordiska stationerna en kulen vinterdag. Var ett tag sedan jag var i behov att ta den linjen Men jämfört med de spårbundna trafiken var det riktigt skönt att åka med gummihjulstunnelbanetågen. Fast kanske inte helt fel att ta med sig hörselskydden. Skulle vara häftigt att få åka i 350 om tåget var utrustad med gummihjul.
    Såg i ett gammalt nummer av Ny Teknik att man testat järnvägsjul av stål och gummi som skulle minska bullret. Slitytorna och axeln skulle tillverkas av stål men delen mellan hjulringen och axeln skulle tillverkas av en blandning av gummi och stål för att minska bullret.
    Funderar på om man istället för betong kunde använda sig av plywood och limträbalkar istället för betong och stål. Behandlar man trät borde det gå att slippa rötan i trävirket. I Eskilstuna byggde man en gångbro i limträ och den finns visst kvar.
    Ingen linje med gummihjul har ersatts med konventionella spår och när de byggde linje 14 som är den senaste helt nybyggda linjen så valde de tekniken med gummihjul.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Fem av sexton linjer har det systemet, så det är inte det dominerande ens i Paris metro, men som Ola nämner har en hyfsat ny linje tillkommit, och ingen har heller "byggts tillbaka".

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Fem av sexton linjer har det systemet, så det är inte det dominerande ens i Paris metro, men som Ola nämner har en hyfsat ny linje tillkommit, och ingen har heller "byggts tillbaka".
    Det kom från början på linje 4 som var rejält överbelastad. Med gummihjul kunde man öka accelerationen och öka kapaciteten. Men även dessa banor är ju spårbundna, och det både för gummihjulen som går på en bana av träplank och det finns även vanlig räls och hjul att ha i reserv. Bland annat Montreal metro och Santiago de Chile har sådant.
    Nackdelar är att det är dyrare, energikrävande och förutom gummipartiklar ger ifrån sig mycket värme som kan ge problem. Veterligen används systemet med gummihjul aldig för höga hastigheter.

Administratör X1000s avatar
    Medlem
    mar 2018

Passagerare Kippus avatar
    Medlem
    nov 2019

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det kom från början på linje 4 som var rejält överbelastad. Med gummihjul kunde man öka accelerationen och öka kapaciteten. Men även dessa banor är ju spårbundna, och det både för gummihjulen som går på en bana av träplank och det finns även vanlig räls och hjul att ha i reserv. Bland annat Montreal metro och Santiago de Chile har sådant.
    Nackdelar är att det är dyrare, energikrävande och förutom gummipartiklar ger ifrån sig mycket värme som kan ge problem. Veterligen används systemet med gummihjul aldig för höga hastigheter.
    Nämnas kan att tunnelbanan i Sapporo går på gummihjul. Tre linjer på totalt 48 km. En linje med strömskena, två linjer med kontaktledning. Den intresserade kan läsa mer här: https://en.wikipedia.org/wiki/Sapporo_Municipal_Subway

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Med tanke på hur varmt det kan vara på tunnelbanestationerna där man har vagnar med gummihjul borde dessa vagnar dra betydligt mycket mer ström än vagnar med stålhjul. Fast själv tyckte jag att det var trevligare att åka med gummihjulsvagnarna som gick mjukare. Brukar själv planera mina resor så att jag kan åka med gummihjuls vagnarna.
    Finns det någon station som använder någon typ av värmeåtervinning.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Med tanke på hur varmt det kan vara på tunnelbanestationerna där man har vagnar med gummihjul borde dessa vagnar dra betydligt mycket mer ström än vagnar med stålhjul. Fast själv tyckte jag att det var trevligare att åka med gummihjulsvagnarna som gick mjukare. Brukar själv planera mina resor så att jag kan åka med gummihjuls vagnarna.
    Finns det någon station som använder någon typ av värmeåtervinning.
    Ja det är ju logiskt, gummihjulsdrift drar mer energi som tillförsmed el och det omvandlas till värme.
    Tror inte det finns men rent hypotetiskt skulle man ju vintertid kunna värma bostäder ovanför med värmen.
    Men även i vanliga T-banor skapas mycket värme, minns när blå linje invigdes 1975 så var stationerna mycket kyliga med ca +12C , men vartefter tillfördes värme från tågen och från belysning så på runt 10år steg tempetaturen till ca +18C men där har det stabiliserat sig och det känns som lagom både på vinter och sommar.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •